Program * leden 2008

středa 16 / 20:00
OLDŘICH JANOTA

Oldřich Janota – kytara, zpěv

Neúnavný hledač neprošlapaných cest, nezaměnitelný zpěvák a kytarista, básník a příležitostně i břitký fejetonista Oldřich Janota začal vystupovat v sedmdesátých letech s folkovými baladami. V letech 1977-79 hrál s Jakubem Nohou a dalšími hudebníky v pražské skupině Pentagram. Hledání nových výrazových možností ho vedlo k založení souboru Mozart K. (1978-81) s nezvyklým nástrojovým obsazením (harmonium, saxofon, mandolína, kytara, bicí) a později k práci s experimentálním rockem a minimální hudbou ve spolupráci s Pavlem Richterem a Lubošem Fidlerem (1981-84). V roce 1985 Janota opustil na čas hudební scénu úplně. Vrátil se tiše, za zvuku akustické kytary a tibetských mís Stanislava Doležala. Koncem 80. a počátkem 90. let byl členem improvizačních sdružení Jiná rychlost času a Společenství PAN a své první desky natočil za doprovodu viol da gamba Ireny a Vojtěcha Havlových. Od počátku devadesátých let vystupuje Janota především sólově s kytarou. V poslední době je možné Oldřicha Janotu vidět a slyšet také společně s Michaelou Nerudovou, Lubicou Christophory, Hátou a Sebastiánem Janotovými v rámci seskupení Mimo auru.

Jeho současný repertoár tvoří jak písně z počátku osmdesátých let, tak především nová, minimalistickými postupy a etnickou hudbou ovlivněná tvorba. Janota si složitými cestami došel k prostotě v hudebním i slovním vyjadřování. Říkejme tomu třeba folkový minimalismus, ale pojmenovat a definovat něco tak křehkého a neuchopitelného je obtížné. Zahloubaný hlas Oldřicha Janoty nás zavádí do velmi subtilního světa představ a pocitů, kde každé slovo má kouzelnou moc vyvolat další asociace. "Někdy dokáže člověk vnímat řeku jako pramen i ústí zároveň," říká Oldřich Janota. "Sledovat její ubíhající tok, ale zároveň ji cítit zastavenou jako řeku-bytost." Tak nějak například vznikala píseň Tanečnice. O neuchopitelnosti nevšedního Janotova muzikantství a jeho myšlenkovém světě plném imaginace a zvláštních obrazů se píše tím nesnadněji, čím beznadějněji jim posluchač podlehne. A koho neosloví, tam je jakékoli další přesvědčování zbytečné.

Koncert je součástí projektu Etnoconnexion – tradice v pohybu.

www.myspace.com/oldrichjanota

Vstupné 80 Kč

 
     
        pondělí 18 / 18:00
BT STUDIO: Dům v moři

Taneční představení BT Studia při ZUŠ Pardubice – Polabiny.

Choreograf: Naďa Gregorová
Tančí: Eliška Vášová, Hanka Vaníčková, Janča Česáková, Kateřina Jebavá, Klára Holubová, Lenka Králíčková, Lucie Kunátová, Zuzana Konigová, Jakub Semerád
Kostýmy: Iva Sodomková
Světla: David Moravec

„Dům v moři“ je oáza klidu a neklidu, rozjímání, uspěchanosti, snění, vzpomínání, čekání a upovídanosti, oáza vztahů a nevztahů, prostě to místo, které je pro mnohé domovem, místem setkávání. Taneční projekt vznikl k 25. výročí založení souboru a k 40. výročí ZUŠ Pardubice – Polabiny.

Projekt BT Studia je realizován za podpory statutárního města Pardubice a o.s. Terra Madoda.

Pořádá o.s. Terra Madoda ve spolupráci s Divadlem 29 v rámci projektu Ostrovy v pohybu. Tento projekt je realizován za podpory Ministerstva kultury ČR, statutárního města Pardubice a Pardubického kraje.

Vstupné 80 Kč

 
     
    pátek 25 / 20:00
MIROSLAV WANEK & PAVEL FAJT:
Máj - May (Tep lásky a údery)


(Hudba slov a poezie rytmu)

Miroslav Wanek a Pavel Fajt jsou zkušení a respektovaní hudebníci. Wanek pak navíc uznávaným textařem a básníkem. Své letité a mnohdy velmi různorodé směřování a zájmy mohli v tomto novém společném projektu hojně využít. Wanekova úloha je vypravěčská - čte svou poměrně rozsáhlou báseň Máj, která svou rytmičností a košatostí obrazů dobře koresponduje s Fajtovou zvukovou a rytmickou barevností, s jeho odvahou pouštět se do neprobádaných zvukových možností svých jednotlivých nástrojů a elektroniky.
Technika je ovšem zastoupena i v recitaci - živý lidský hlas je tu prolínán přednatočenými replikami, které se spouští paličkami z naprogramovaných padů. Řeč slov je tu často střídána řečí bubnů a ocelových strun, slova jsou bubnována a rytmy vyprávějí, a v konečném tvaru tyto dvě řeči splývají v jeden jediný komunikační kanál. Toto hledání společné řeči, tak příznačné pro základní motiv básně - lásku, je základním tématem i formou tohoto představení.
Báseň Máj byla napsána před mnoha lety a byla mnohokrát přepracovávána. Verze použitá v tomto představení je stará asi 3 roky a nebyla dosud publikována.

Pavel Fajt [1957], známý brněnský bubeník, skladatel, improvizátor a pedagog. Během své činnosti hrál s mnoha desítkami významných hudebníků z celého světa. V roce 1983 založil spolu s Vladimírem Václavkem a Ivou Bittovou skupinu Dunaj, v letech 1985-95 v duu se svou bývalou manželkou Ivou Bittovou koncertoval po celém světě, včetně účasti na mnoha významných festivalech. Objevil se i ve filmu Step Across The Border společně s hudebníky Tomem Corou, Fredem Frithem a Crisem Cutlerem.
Po celou dobu své činnosti vytvářel dua s mnoha osobnostmi - projekt písní pro bicí nástroje spolu s Jimem Menessesem, již zmíněné duo s Ivou Bittovou (bicí a housle), s Annou Homler, Stepanidou Borisovnou, Fredem Frithem a mnoha dalšími. V devadesátých letech hrál se skupinami Pluto, Die Vogel Europas, Ladahk a dalších. Natočil mnoho CD a na mnoha dalších se objevuje jako hráč. Inicioval a vede bubenický projekt Slet Bubeniku.

Miroslav Wanek [1962], textař, básník, skladatel a hudebník, původem z Teplic. V roce 1981 založil skupinu FPB, jednu z prvních a nejvýznamějších punkových skupin v Čechách. V téže době spoluzakládal Patafyzické kolegium Teplice a spoluvydával samizdat PAKO, začal psát svou vlastní poezii, absolvoval konzervatoř v oboru textařství a spoluorganizoval různé literární, divadelní a umělecké skupiny. Jeho stěžejní činností se ale stala skladatelská, interpretační a především textařská práce ve skupině Už jsme doma, se kterou procestoval 30 zemí z celého světa, vydal několik CD a DVD a napsal a nahrál hudbu k několika, především animovaným, filmům. Za hudbu k filmu Fimfárum byl nominovaný na Českého lva. Spolupracoval rovněž na divadelních představeních, z nichž nejvýznamější byla úloha hudebního režséra a dirigenta v představení Freak Show legendární sanfranciské skupiny The Residents. V současné době učí na Universtitě Tomáše Bati a na Vyšší odborné filmové škole ve Zlíně obor Hudba k animovanému filmu. Na téma jeho textů a básní bylo vypracováno již několik disertačních prací a jeho texty a hudba jsou tématem i několika českých i zahraničních publikací.

Ukázka z textu Máj

www..fajt.cz * www.uzjsmedoma.com

Vstupné: 120 Kč, studentské 90 Kč

 
     
    neděle 27 a pondělí 28 / 18:00
BT STUDIO: Dům v moři

Taneční představení BT Studia při ZUŠ Pardubice – Polabiny.

Choreograf: Naďa Gregorová
Tančí: Eliška Vášová, Hanka Vaníčková, Janča Česáková, Kateřina Jebavá, Klára Holubová, Lenka Králíčková, Lucie Kunátová, Zuzana Konigová, Jakub Semerád
Kostýmy: Iva Sodomková
Světla: David Moravec

„Dům v moři“ je oáza klidu a neklidu, rozjímání, uspěchanosti, snění, vzpomínání, čekání a upovídanosti, oáza vztahů a nevztahů, prostě to místo, které je pro mnohé domovem, místem setkávání. Taneční projekt vznikl k 25. výročí založení souboru a k 40. výročí ZUŠ Pardubice – Polabiny.

Projekt BT Studia je realizován za podpory statutárního města Pardubice a o.s. Terra Madoda.

Pořádá o.s. Terra Madoda ve spolupráci s Divadlem 29 v rámci projektu Ostrovy v pohybu. Tento projekt je realizován za podpory Ministerstva kultury ČR, statutárního města Pardubice a Pardubického kraje.

Vstupné 80 Kč


 
     
   
úterý 29 / 20:00
! změna programu !
DIVADLO DNO: Ledové techno - LapoHádky
(náhrada za Mars11.com)


Omlouváme se divákům za zrušení představení Mars11.com z technických důvodů. Vstupenky již zakoupené v předprodeji platí na náhradní představení LapoHádky nebo je samozřejmě možnost vrácení vstupného v místě zakoupení. Děkujeme za pochopení.


Ledové techno - LapoHádky
Ledově technologizované příhody z neposkvrněné severské přírody.

Obrazová stránka / Kamil Bělohlávek, Roman Kudláček hudba lappop / DVA dějová stránka / Kamil Bělohlávek, Miroslava Venclová, Diana Čičmanová technická stránka / Tomáš Roček, Karel Kratochvíl

Divadlo DNO se vydává na sever. Scénograf Kamil Bělohlávek objevuje v lese samorost a s ním spojené laponské technologie (dřevo - nůž). Výtvarník Roman Kudláček přichází na chuť japonským technologiím (dataprojektor – videokamera). Loutkářky Mirka Venclová a Diana Čičmanová pečlivě trénují jeden z mnoha laponských dialektů (marraskúta – kualamankúta). Kapela DVA se věnuje poslechu internetového rádia Suomi a ugrofinského hip hopu (lappop bez laptopu).
…a vzniká 45 minut technologizovaných obrazů a zvuků propojených dějem laponských mýtů. Také jste v dětství mysleli, že Laponec je Japonec? Představení vzniklo v prosinci 2006 v Divadle 29 za podpory o.s.Terra Madoda a získalo v roce 2007 hlavní cenu na přehlídce Loutkářská Chrudim a 2.cenu na celostátní přehlídce Přelet nad loutkářským hnízdem.

Pořádá o.s. Terra Madoda ve spolupráci s Divadlem 29 v rámci projektu Ostrovy v pohybu. Tento projekt je realizován za podpory Ministerstva kultury ČR, statutárního města Pardubice a Pardubického kraje.

www.divadlodno.cz

Vstupné 100 Kč

 
     
    čtvrtek 31/ 20:00
KVĚTY

Martin E. Kyšperský - zpěv, kytary, mandolína, kontrabas, baskytara
Aleš Pilgr - bicí, perkuse, harmoniky, xylofonbalafonvibrafon, mandolína, klávesy, zpěv
Ondřej Čech - baskytara

Kapela Květy byla založena v Brně v roce 1993 Michalem Navrátilem a Martinem E. Kyšperským – tehdy spolužáky na základní škole. Rok se scházeli a nahrávali na pásky improvizované hlukové plochy. Na konci roku 1999 se Kyšperský a Navrátil rozhodli pro tutéž činnost, navíc pod stejným názvem, přizvali k sobě zpěvačku (a tehdy také houslistku) Martu Svobodovou (Budoár staré dámy) a Martina Růžičku. Skupina nejdříve opravdu dělala jen improvizovanou hudbu, časem jí však za drápky uvízli motivy, z nichž se postupně stávaly skladby.
První program se jmenoval „O červené Karkulce“ (2000) a jednotlivé písně byli zhudebněním barevného diapozitivu, jenž se promítal na koncertech. O rok a půl později vzniklo album „Palouček“ (2001) – autorská bajka, sice bez promítání, ale o krůček dále ve vypracovanosti struktury písní. Cd Získalo cenu za nejlepší demo roku dle ankety serveru Freemusic.cz. Začátkem roku 2002 kapelu opustil Michal Navrátil a na jeho místo přišel bubeník a multiinstrumentalista Aleš Pilgr. V této sestavě bylo natočeno třetí cd „Daleko hle dům“ (2003). V té době začala kapela více koncertovat a zkoušet, což už časově nestíhala Marta Svobodová a tak se skupina Květy od listopadu 2003 zmenšila na trio. První oficiální album se jmenovalo „Jablko jejího peří“ a vyšlo v létě 2004 u firmy Indies. Hosty na něm byly například zpěvačka Dorota Barová, či virtuózní houslistka Dorothea Kellerová. Skupina byla nominována na cenu Anděl v žánru alternativní hudba. V následujícím roce stále přibývalo koncertů, hrálo se i venku – Rakousko, Srbsko, Polsko, Francie, avšak právě Francie byla posledním koncertem s cellistou Martinem Růžičkou. Již bez něj se natočilo natočilo album „Kocourek a horečka“ (Indies, 2006). Post cella byl nahrazen nejdříve zaskakujícím basistou Ondrou Kyasem, posléze stálým členem Ondrou Čechem. Jako občasný host se na koncertech objevuje zpěvačka Marta Svobodová. Stálým spolupracovníkem skupiny je fotograf a výtvarník Petr Hegyi.

Zvuk kapely Květy je velmi netradiční a to jak pro nástroje, které trio využívá (akustická a elektrická kytara, mandolína, balafon, xylofon, industriální kovy, harmonika), tak pro spojení několika nepříliš často spolupřítomných prvků: humoru, chuti hledat nové postupy, hravosti a nadprůměrných hráčských schopností. Květy se nebojí agresivnějších poloh ani výrazných melodií nebo experimentů s hlasem. Kloubí noise i šanson, elektroniku i folkové písničkářství. Kapela Květy zní opravdu jinak než zbytek české hudební scény a její objevení může být pro vnímavého posluchače příjemným zážitkem. Už třeba jen pro velké nasazení a naléhavost, které Květy vkládají do živých vystoupení.


www.kapelakvety.cz

Vstupné: 100 Kč, Studentské: 80 Kč