|
Program
* leden 2008 středa 16 / 20:00 OLDŘICH JANOTA Oldřich Janota – kytara, zpěv Neúnavný hledač neprošlapaných cest, nezaměnitelný zpěvák a kytarista, básník a příležitostně i břitký fejetonista Oldřich Janota začal vystupovat v sedmdesátých letech s folkovými baladami. V letech 1977-79 hrál s Jakubem Nohou a dalšími hudebníky v pražské skupině Pentagram. Hledání nových výrazových možností ho vedlo k založení souboru Mozart K. (1978-81) s nezvyklým nástrojovým obsazením (harmonium, saxofon, mandolína, kytara, bicí) a později k práci s experimentálním rockem a minimální hudbou ve spolupráci s Pavlem Richterem a Lubošem Fidlerem (1981-84). V roce 1985 Janota opustil na čas hudební scénu úplně. Vrátil se tiše, za zvuku akustické kytary a tibetských mís Stanislava Doležala. Koncem 80. a počátkem 90. let byl členem improvizačních sdružení Jiná rychlost času a Společenství PAN a své první desky natočil za doprovodu viol da gamba Ireny a Vojtěcha Havlových. Od počátku devadesátých let vystupuje Janota především sólově s kytarou. V poslední době je možné Oldřicha Janotu vidět a slyšet také společně s Michaelou Nerudovou, Lubicou Christophory, Hátou a Sebastiánem Janotovými v rámci seskupení Mimo auru. Jeho současný repertoár tvoří jak písně
z počátku osmdesátých let, tak především nová, minimalistickými postupy
a etnickou hudbou ovlivněná tvorba. Janota si složitými cestami došel
k prostotě v hudebním i slovním vyjadřování. Říkejme tomu třeba folkový
minimalismus, ale pojmenovat a definovat něco tak křehkého a neuchopitelného
je obtížné. Zahloubaný hlas Oldřicha Janoty nás zavádí do velmi subtilního
světa představ a pocitů, kde každé slovo má kouzelnou moc vyvolat další
asociace. "Někdy dokáže člověk vnímat řeku jako pramen i ústí zároveň,"
říká Oldřich Janota. "Sledovat její ubíhající tok, ale zároveň
ji cítit zastavenou jako řeku-bytost." Tak nějak například vznikala
píseň Tanečnice. O neuchopitelnosti nevšedního Janotova muzikantství
a jeho myšlenkovém světě plném imaginace a zvláštních obrazů se píše
tím nesnadněji, čím beznadějněji jim posluchač podlehne. A koho neosloví,
tam je jakékoli další přesvědčování zbytečné. |
||||
pondělí 18 / 18:00
BT STUDIO: Dům v moři Taneční představení BT Studia při ZUŠ Pardubice – Polabiny. Choreograf: Naďa Gregorová Tančí: Eliška Vášová, Hanka Vaníčková, Janča Česáková, Kateřina Jebavá, Klára Holubová, Lenka Králíčková, Lucie Kunátová, Zuzana Konigová, Jakub Semerád Kostýmy: Iva Sodomková Světla: David Moravec „Dům v moři“ je oáza klidu a neklidu, rozjímání, uspěchanosti, snění, vzpomínání, čekání a upovídanosti, oáza vztahů a nevztahů, prostě to místo, které je pro mnohé domovem, místem setkávání. Taneční projekt vznikl k 25. výročí založení souboru a k 40. výročí ZUŠ Pardubice – Polabiny. Projekt BT Studia je realizován za podpory statutárního města Pardubice a o.s. Terra Madoda. Pořádá o.s. Terra Madoda ve spolupráci s Divadlem
29 v rámci projektu Ostrovy v pohybu. Tento projekt je realizován za podpory
Ministerstva kultury ČR, statutárního města Pardubice a Pardubického kraje. |
|||||
pátek 25 / 20:00
MIROSLAV WANEK & PAVEL FAJT: Máj - May (Tep lásky a údery) (Hudba slov a poezie rytmu) Miroslav
Wanek a Pavel Fajt jsou zkušení a respektovaní hudebníci. Wanek pak navíc
uznávaným textařem a básníkem. Své letité a mnohdy velmi různorodé směřování
a zájmy mohli v tomto novém společném projektu hojně využít. Wanekova
úloha je vypravěčská - čte svou poměrně rozsáhlou báseň Máj,
která svou rytmičností a košatostí obrazů dobře koresponduje s Fajtovou
zvukovou a rytmickou barevností, s jeho odvahou pouštět se do neprobádaných
zvukových možností svých jednotlivých nástrojů a elektroniky. Pavel Fajt [1957], známý
brněnský bubeník, skladatel, improvizátor a pedagog. Během své činnosti
hrál s mnoha desítkami významných hudebníků z celého světa. V roce 1983
založil spolu s Vladimírem Václavkem a Ivou Bittovou
skupinu Dunaj, v letech 1985-95 v duu se svou bývalou
manželkou Ivou Bittovou koncertoval po celém světě, včetně účasti na mnoha
významných festivalech. Objevil se i ve filmu Step Across The Border společně
s hudebníky Tomem Corou, Fredem Frithem a Crisem Cutlerem.
Miroslav Wanek [1962], textař,
básník, skladatel a hudebník, původem z Teplic. V roce 1981 založil skupinu
FPB, jednu z prvních a nejvýznamějších punkových skupin
v Čechách. V téže době spoluzakládal Patafyzické kolegium Teplice a spoluvydával
samizdat PAKO, začal psát svou vlastní poezii, absolvoval konzervatoř
v oboru textařství a spoluorganizoval různé literární, divadelní a umělecké
skupiny. Jeho stěžejní činností se ale stala skladatelská, interpretační
a především textařská práce ve skupině Už jsme doma,
se kterou procestoval 30 zemí z celého světa, vydal několik CD a DVD a
napsal a nahrál hudbu k několika, především animovaným, filmům. Za hudbu
k filmu Fimfárum byl nominovaný na Českého lva. Spolupracoval rovněž na
divadelních představeních, z nichž nejvýznamější byla úloha hudebního
režséra a dirigenta v představení Freak Show legendární sanfranciské skupiny
The Residents. V současné době učí na Universtitě Tomáše Bati
a na Vyšší odborné filmové škole ve Zlíně obor Hudba k animovanému filmu.
Na téma jeho textů a básní bylo vypracováno již několik disertačních prací
a jeho texty a hudba jsou tématem i několika českých i zahraničních publikací. |
|||||
neděle 27 a pondělí 28 / 18:00
BT STUDIO: Dům v moři Taneční představení BT Studia při ZUŠ Pardubice – Polabiny. Choreograf: Naďa Gregorová Tančí: Eliška Vášová, Hanka Vaníčková, Janča Česáková, Kateřina Jebavá, Klára Holubová, Lenka Králíčková, Lucie Kunátová, Zuzana Konigová, Jakub Semerád Kostýmy: Iva Sodomková Světla: David Moravec „Dům v moři“ je oáza klidu a neklidu, rozjímání, uspěchanosti, snění, vzpomínání, čekání a upovídanosti, oáza vztahů a nevztahů, prostě to místo, které je pro mnohé domovem, místem setkávání. Taneční projekt vznikl k 25. výročí založení souboru a k 40. výročí ZUŠ Pardubice – Polabiny. Projekt BT Studia je realizován za podpory statutárního města Pardubice a o.s. Terra Madoda. Pořádá o.s. Terra Madoda ve spolupráci s Divadlem
29 v rámci projektu Ostrovy v pohybu. Tento projekt je realizován za podpory
Ministerstva kultury ČR, statutárního města Pardubice a Pardubického kraje.
|
|||||
úterý 29 / 20:00
! změna programu ! DIVADLO DNO: Ledové techno - LapoHádky (náhrada za Mars11.com) Omlouváme se divákům za zrušení představení Mars11.com z technických důvodů. Vstupenky již zakoupené v předprodeji platí na náhradní představení LapoHádky nebo je samozřejmě možnost vrácení vstupného v místě zakoupení. Děkujeme za pochopení. Ledové techno - LapoHádky Ledově technologizované příhody z neposkvrněné severské přírody. Obrazová stránka / Kamil Bělohlávek, Roman Kudláček hudba lappop / DVA dějová stránka / Kamil Bělohlávek, Miroslava Venclová, Diana Čičmanová technická stránka / Tomáš Roček, Karel Kratochvíl Divadlo DNO se vydává na sever. Scénograf Kamil Bělohlávek objevuje v lese samorost a s ním spojené laponské technologie (dřevo - nůž). Výtvarník Roman Kudláček přichází na chuť japonským technologiím (dataprojektor – videokamera). Loutkářky Mirka Venclová a Diana Čičmanová pečlivě trénují jeden z mnoha laponských dialektů (marraskúta – kualamankúta). Kapela DVA se věnuje poslechu internetového rádia Suomi a ugrofinského hip hopu (lappop bez laptopu). |
|||||
---|---|---|---|---|---|
čtvrtek 31/ 20:00
KVĚTY Martin
E. Kyšperský - zpěv, kytary, mandolína, kontrabas, baskytara
Kapela Květy byla založena v Brně v roce 1993
Michalem Navrátilem a Martinem E. Kyšperským – tehdy
spolužáky na základní škole. Rok se scházeli a nahrávali na pásky improvizované
hlukové plochy. Na konci roku 1999 se Kyšperský a Navrátil rozhodli pro
tutéž činnost, navíc pod stejným názvem, přizvali k sobě zpěvačku (a tehdy
také houslistku) Martu Svobodovou (Budoár staré dámy)
a Martina Růžičku. Skupina nejdříve opravdu dělala jen improvizovanou
hudbu, časem jí však za drápky uvízli motivy, z nichž se postupně stávaly
skladby. Zvuk kapely Květy je velmi netradiční a to
jak pro nástroje, které trio využívá (akustická a elektrická kytara, mandolína,
balafon, xylofon, industriální kovy, harmonika), tak pro spojení několika
nepříliš často spolupřítomných prvků: humoru, chuti hledat nové postupy,
hravosti a nadprůměrných hráčských schopností. Květy se nebojí agresivnějších
poloh ani výrazných melodií nebo experimentů s hlasem. Kloubí noise i
šanson, elektroniku i folkové písničkářství. Kapela Květy zní opravdu
jinak než zbytek české hudební scény a její objevení může být pro vnímavého
posluchače příjemným zážitkem. Už třeba jen pro velké nasazení a naléhavost,
které Květy vkládají do živých vystoupení. |
|||||