Program * leden 2009

pátek 16 / 20:00

ART'S BIRTHDAY 2009 | Safe'n'Sound

Český rozhlas 3 - Vltava, Evropská vysílací unie - EBU Ars Acustica a Divadlo 29 uvádějí globální narozeninovou party.

Poprvé mají návštěvnící Divadla 29 možnost zúčastnit se unikátní série koncertů a performancí Art's Birthday, tuzemského příspěvku v rámci globálního “narozeninového večírku umění” v síti šestnácti evropských rozhlasových domů. Jednotlivá vystoupení v Divadle 29 budou v přímých vstupech přenášena na Českém rozhlasu 3 - Vltava a budou zařazena i do vysílání satelitů mezinárodní rozhlasové sítě EBU. V průběhu večera bude také v Klubu 29 pobíhat živý satelitní audiovizuální stream z dalších zemí. To vše bude z pražského studia uvádět Radio Ivo.

Nápad každoročního slavení imaginárních narozenin umění vznikl v 60. letech v prostředí hnutí Fluxus. Je to oslava památky francouzského fluxisty Roberta Fillioua. Ten 17. ledna 1963 deklaroval, že umění se zrodilo přesně před 1,000,000 let, a to v momentu, kdy pravěký umělec vhodil suchou houbu do nádoby s vodou. 10 let poté pak oslavil 1 000 010. narozeniny umění v Neue Galerie v Cáchách. Po Filliouově smrti v roce 1987 začali umělci slavit tento svátek v duchu “Nekonečné trvající sítě (“The Eternal Network”), trvalého propojení umělců na celém světě.

Letošní ročník Art's Birthday, má podtitul Safe'n'Sound: již od počátku své historie umění využívalo zvuku tak, aby působil na lidské nitro buď uklidňujícím nebo zneklidňujícím dojmem. Na druhou stranu samo umění neustále potřebuje “bezpečná útočiště” proto, aby mohlo plně rozvíjet svůj potenciál a potřebuje pro sebe neustále vymýšlet nové ochranné mechanismy, aby uniklo z nechvalně známé “věže ze slonoviny”- odtrženosti od reality. V rámci oslav Narozenin umění 2009 bude EBU Ars Acustica naslouchat zvukům bezpečí, prozkoumávat sílu umění přetvořit důvěrně známé zvuky ve zlověstné a nepříjemné zvuky v uklidňující.


GURUN GURUN

Gurun Gurun je semi-improvizační audiovizuální projekt založený na konci roku 2007 kytaristou Tomášem Knoflíčkem (Miou Miou), klávesistou Járou Tarnovským (Miou Miou) a VJ Vunelopuchu (BabyPuch, Kolektiv). Během roku 2008 se ke GG připojil multiinstrumentalista Tomáš Procházka aka Federsel (Handa Gote, Buchty a loutky).

Pro hudbu Gurun Gurun je typická hypno-minimalistická atmosféra, pomalé repetitivní melodie, používání konkrétních zvuků a terénních nahrávek. GG kombinují digitálně upravené kytary, analogové oscilátory, gramofony a laptopové podklady s akustickými nástroji. Vizuální složka projektu je založena na samplovaných šotech v kombinaci s jednoduchými flashovými animacemi.

Gurun Gurun se podíleli na kompilaci současné experimentální elektroniky labelu Ressonus a věnují se také remixování. V současné době připravují debutové album, na kterém se podílejí mj. i japonské producentky Sawako (Anticipate) a Moskitoo (12k).


Miroslav POSEJPAL: Cesty soumrakem

Koncert pro violoncello a live electronic

"Pro mne je nejvlastnějším zvukem bezpečí ticho.

Ticho před usnutím, kdy překračujeme práh snu a dotýkáme se tichého srdce světa.
Kdy svět v naší mysli - i jeho zvuky - je už jen kaleidoskopem obrazů, ve kterých se stírají hranice mezi světlem a stínem, dobrem a zlem, krásným a ošklivým.
Kdy v každém z nás ožívá aspoň poslední kousíček dítěte, vnímajícího svět v jeho magické jednotě.

Jednotě bezpečí.

Cesty soumrakem mají rozdílné podoby. Jsou cestami různých usínání, cestami k různým snům. Vycházejí z různých míst našeho světa, odrážejí jeho mnohé tváře, vedou jeho světlými výšinami i temnými zákoutími, spojují se i rozcházejí - ... ale nakonec všechny dojdou naplnění v klidu noci.

V bezpečí ticha." ( Miroslav Posejpal pro Art's Birthday 2009)

Miroslav Posejpal (*1952) vystudoval baskytaru a kontrabas na lidové konzervatoři v Praze. V roce 1977 založil do dnes trvající instrumentální duo se saxofonistou Jiřím Durmanem.
Od roku 1990 se začíná převážně orientovat na hru na violoncello, od druhé poloviny 90. let se stává spolu s Emilem Viklických, Jarmo Sermilä a Alexem Švamberkem členem improvizačního uskupení Neuro, později bez Viklického Paraneuro. Posejpal se účastní desítek festivalů a koncertů v oblasti současné nezávislé a improvizační scény, kde buduje svět pozoruhodné zvukové estetiky kombinující svět akustického nástroje a jeho elektronické prolongace.


Pavel NOVOTNÝ: Brambora

Zvuková nahrávka kombinovaná s davovou performancí

Účinkující (pravděpodobně): Pavel Novotný, Jaromír Typlt, Vít Jakimiv, Iva Dvořáková, Anna Riedlová, Zuzana Vykoukalová, Jan Krňanský a publikum

Je známé, že opakováním a variováním slova mizí jeho zaběhnutý význam, a ze slova se stane pouhý zvuk. Funguje to ale i obráceně? Dokáže se význam zhmotnit zpětně ve zvuku? A není pak výsledný obraz mnohem skutečnější? Pro pokus, který by měl tyto otázky zodpovědět, byla zvolena brambora, slovo-objekt, které by se mělo zjevit v celé své bachraté mnohoznačnosti a prostorovosti. Kompozice spojuje předem připravený zvukový záznam s živou jevištní akcí. Publikum, které se performance bude aktivně účastnit, má tvořit něco jako živý mixér slov, slabik a hlásek. Připravená nahrávka tvoří zvukový podklad performance, a v pauzách mezi mixováním nabízí hlubinný portrét brambory jako takové: Směs názorů na bramboru, popisů, otázek, odpovědí i nečekaných asociací.

Pavel Novotný (*1976) působí jako odborný asistent na Katedře německého jazyka TU v Liberci (obor praktický jazyk a německá literatura). Dokončuje doktorské studium germanistiky na FFUP v Olomouci, kde píše disertační práci na téma "Kořeny literární montáže a koláže v německy psané literatuře". Je autorem básnické sbírky "Sběr" (Liberec 2003), píše a publikuje texty vycházející z přenosu mluvené řeči do psané podoby. Společně s Jaromírem Typltem scénicky zpracoval dadaistickou skladbu "Ursonate" Kurta Schwitterse a pro pořad PremEdice Radioateliéru ČRo 3 - Vltava vytvořil zvukovou kompozici "Lžička".

MATEŘÍDOUŠKA

Tereza Damcová - zpěv, kresby do animací, kostýmy, performance
Jiří Suchánek - hudba a zvuk, animace kreseb T.D., zvukové objekty a všechno to neustálé káblování...

Mateřídouška již několik let vytrvale vytváří na evropské experimentální scéne svébytnou podobu audiovizuální performance. Vznikla v roce 2005 jako diplomová práce Jiřího Suchánka a Terezy Damcové na Fakultě výtvarných umění v Brně. Od té doby toto moravské duo své představení postupně rozšiřuje a propracovává. Stálým znakem zůstává volnost obrazů, zvuků, asociací i pohybů a neustálá chuť experimentovat. vystupovali na řadě českých i zahraničních festivalů, kde publikum často udivili, trochu postrašili, rozveselili a někdy snad i dojali. Vystoupení se pohybuje na hranici koncertu, kina a performance. Veškerou tvorbu Mateřídoušky vytváří duo Tereza Damcová a Jiří Suchánek, kteří dohoromady funugují specifickou uměleckou "symbiózou". Mateřídouška má silný snivý a výtvarný akcent - ruční perokresby Terezy Damcové jsou Jiřím Suchánkem digitálně animovány a vytváří tak na videoprojekci oživlé světy, kterými několik let neustále prochází morfující se a podivuhodná panenka Bubačka, která přišla omrknout tuto planetu. Něco v tom pohledu bude...

Zvukově se Mateřídouška jeví jako kombinace rozlehlých zvukových ploch s triphopovými a glitchovými nádechy, živým zpěvem, který je pocucháván všemožnými digitálními i analogovými procesy. Celá tato živě improvizovaná zvuková koláž je mimojiné občasně oživena v garáži ukutěnými zvukovými mini objekty. Videoprojekce s jemným výtvarným jazykem animovaných ručních perokreseb s často bizardní snovou logikou, kostýmy, performance, šepot i řev... Mateřídouška

A rt's Birthday 2009 je součástí projektu Electroconnexion 2009, který je realizován za finanční podpory Pardubického kraje a statutárního města Pardubice.

Dejte o své účasti na koncertu vědět na last.fm

MP3 Gurun Gurun
MP3
Matřídouška
MP3 Pavel Novotný: Lžička
MP3 Miroslav Posejpal

rozhlas.cz/artsbirthday
* www.myspace.com/gurunas

www.materidouska.muteme.cz

Vstupné: 100 Kč, studentské: 70 Kč

 
     
       

středa 21 / 20:00

TRIONADA (USA/A)

Elisabeth Lohninger - zpěv
Tim Collins – vibrafon, zpěv
Max Pollak – step, body percussion, zpěv

TrioNada je americko-rakouský projekt, ve kterém se sešli vynikající rakouský stepař a body perkusista Max Pollak, který je mnoha odborníky řazen mezi nejinovativnější a nejlepší stepaře na světě, jazzová zpěvačka Elisabeth Lohninger a virtuózní vibrafonista Tim Collins z New Yorku. Toto netradiční spojení dává vzniknout pozoruhodnému a mimořádně pestrému hudebně-vizuálnímu zážitku, v němž se mísí hudební styly, zvuky a rytmy z nejrůznějších koutů světa: od rytmů východní Afriky, přes kubánskou rumbu, argentiské tango, rakouský folk, blues, latinu a jazz až po gospel.

Vystoupení TrioNady bývají emocionálně neobyčejně působivá a především díky fenomenálnímu stepaři Maxi Pollakovi jsou vedle hudební stránky mimořádně zajímavá i po stránce vizuální. Max Pollak je uznávaným stepařem, jehož jméno má v tomto oboru opravdu zvuk. Vytvořil svůj vlastní stepařský styl označovaný jako rumbatap, v němž kombinuje afrokubánské vlivy, body percussion a jazz s tradičním stepem. TrioNada to je spontánní hudebně-rytmický kaleidoskop, který vyzývá publikum, aby se odevzdalo, vnořilo a pokusilo se přijít na to, co se jen může stát, když vstoupíte do králičí nory... . Přesvědčit se o tom můžete v Divadle 29 na jejich prvním a jediném vystoupení v ČR.

Koncert je uváděn v rámci projektu Jazzconnexion 20 09 za podpory Ministerstva kultury ČR, Pardubického kraje a statutárního města Pardubice.

MP3 TrioNada
VIDEO TrioNada

www.trionada.com
* Vstupné: 120 Kč, studentské: 90 Kč


 
     
   

čtvrtek 29 / 20:00

PARNO GRASZT (Maďarsko)

József Oláh - tamboura, kytara, zpěv
Viktor Oláh - kytara, zpěv, tanec
János Jakocska – kytara, zpěv
János Oláh – kontrabas, zpěv
István Németh - vodní buben, oral bass
Sándor Horváth - zpěv, lžičky
Krisztián Oláh - akordeon
Mária Balogh – zpěv, tanec
Mária Váradi – zpěv, tanec

Nejoriginálnější romská kapela z Maďarska Parno Graszt zahraje kromě Prahy i v Divadle 29 a přinese s sebou otisk autentického romského folklóru, na který se jen tak nezapomíná. V současnosti devítičlenná skupina hudebníků a tanečníků z východomaďarské vesničky Paszab existuje již více než 20 let a za tu dobu si získala mezinárodní věhlas a stala se synonymem pro autentickou romskou hudbu. Kapela, která svými živelnými čardáši dokáže roztančit publikum tak, že jí nechce pustit z pódia, vyvolává každým svým vystoupením úžas nad elementární silou Romů z malé vesničky na konci světa.

Parno Graszt (bílý kůň = v romském jazyce znamená symbol čistoty a svobody) hraje tradiční romské písně posbírané hlavně ze severovýchodní části Maďarska a Rumunska a také vlastní skladby se specifickým lokálním dialektem. Nástroje, které členové skupiny používají jsou: akustická kytara, kontrabas, tamboura, cimbál, akordeon, housle, tarogáto, lžičky a kovové džbány na vodu. Hudba Parno Graszt je založena na jednouše zapamatovatelných melodiích s neuvěřitelně rychlým tempem a proměnlivými rytmy. Vedle tance, kterým svou živelnou hudbu na pódiu doprovázejí, je pro ně typické časté používání tzv. „oral bass“ (tj. plynulá hlasově-rytmická improvizace). Jeden z nejsilnějších momentů jejich koncertu nastává v okamžiku, kdy se na plátně za hudebníky objeví archivní film z roku 1956 z vesnice Paszab, který zachycuje rodiče a prarodiče současných členů kapely, kteří předvádí tradiční lidové tance. Paralelně s filmem nám tentýž tanec tančí členové Parno Grazst na pódiu.

Ačkoliv jsou Parno Graszt považováni za ekvivalent originální maďarské romské hudby, pro Parno Graszt není originalita ničím jiným, než být sám sebou. Členové skupiny pochází z komunity, kde hudba byla vždy součástí každodenního života. Při společenských událostech v Paszab se každý přítomný stává součástí hudby. Nástroje se předávají z ruky do ruky a prakticky každý je mistr tance. Není zde hranice mezi kapelou a publikem, jde o jedno velké společné slavnostní setkání. Pro kapelu vlastní zahrada znamená to samé jako scéna na festivalu.

Kapela vloni vydala své čtvrté cd, absolvovala řadu turné po Evropě i zámoří a získala své příznivce po celém světě. Za jejich druhé album In My World, na kterém spolupracovali se světově uznávaným maďarským cimbalistou Kálmánem Baloghem, byli Parno Graszt nominování na Top 10 nejlepších kapel v roce 2005 prestižním magazínem Vibrations. Po úspěšném turné po Francii v roce 2007 vydali ke svému 20. výročí neméně povedené album This World Is Made for Me.

Koncert je uváděn v rámci projektu Etnoconnexion – tradice v pohybu za finanční podpory Pardubického kraje a Statutárního města Pardubice.

MP3 Parno Graszt 1
MP3 Parno Graszt 2

myspace.com/parnograszt * www.parnograszt.hu

Vstupné: 180 Kč, studentské: 120 Kč