Program * leden 2011

středa 12 / 20:00

Oldřich Janota

Neúnavný hledač neprošlapaných cest, nezaměnitelný zpěvák a kytarista, básník a příležitostně i břitký fejetonista Oldřich Janota začal vystupovat v sedmdesátých letech s folkovými baladami. V letech 1977-79 hrál s Jakubem Nohou a dalšími hudebníky v pražské skupině Pentagram . Hledání nových výrazových možností ho vedlo k založení souboru Mozart K. (1978-81) s nezvyklým nástrojovým obsazením (harmonium, saxofon, mandolína, kytara, bicí) a později k práci s experimentálním rockem a minimální hudbou ve spolupráci s Pavlem Richterem a Lubošem Fidlerem (1981-84). V roce 1985 Janota opustil na čas hudební scénu úplně. Vrátil se tiše, za zvuku akustické kytary a tibetských mís Stanislava Doležala. Koncem 80. a počátkem 90. let byl členem improvizačních sdružení Jiná rychlost času a Společenství PAN a své první desky natočil za doprovodu viol da gamba Ireny a Vojtěcha Havlových . Od počátku devadesátých let vystupuje Janota především sólově s kytarou. V současné době ho můžete na koncertních pódiích potkat i v rámci kapely Ora pro nobis.

Janotův současný repertoár tvoří jak písně z počátku osmdesátých let, tak především nová, minimalistickými postupy a etnickou hudbou ovlivněná tvorba. Složitými cestami si došel k prostotě v hudebním i slovním vyjadřování. Říkejme tomu třeba folkový minimalismus, ale pojmenovat a definovat něco tak křehkého a neuchopitelného je obtížné. Zahloubaný hlas Oldřicha Janoty nás zavádí do velmi subtilního světa představ a pocitů, kde každé slovo má kouzelnou moc vyvolat další asociace. "Někdy dokáže člověk vnímat řeku jako pramen i ústí zároveň," říká Oldřich Janota. "Sledovat její ubíhající tok, ale zároveň ji cítit zastavenou jako řeku-bytost." Tak nějak například vznikala píseň Tanečnice. O neuchopitelnosti nevšedního Janotova muzikantství a jeho myšlenkovém světě plném imaginace a zvláštních obrazů se píše tím nesnadněji, čím beznadějněji jim posluchač podlehne. A koho neosloví, tam je jakékoli další přesvědčování zbytečné.

Koncem roku 2008 vyšla v nakladatelství Malvern knížka krátkých próz Oldřicha Janoty nazvaná Neslyšící děti. V roce 2009 pak v edici Respektu vyšlo album Oldřicha Janoty a jeho přátel nazvané Ora pro nobis.

Koncert je součástí projektu Etnoconnexion – tradice v pohybu.

www.oldrichjanota.com
* myspace.com/oldrichjanota

Vstupné: 90 Kč

 
     
       

pátek 14 / 20:00

Tamers of Flowers + DG 307

Dvojkoncert DG 307 a Tamers of Flowers u příležitosti vydání DVD Tamers of Flowers a knihy Pavla Zajíčka Pohádka se špatným koncem. Koncertní program DG 307 s názvem Podobenství bude provázen projekcí fotografií Bohdana Holomíčka. Večer slibující výjimečný všesmyslový zážitek uvede básník J. E. Frič.


Tamers of Flowers

Libor Krejcar - hlas, tenorsaxofon
Mariana Krejcarová - hlas, zvonky, perkuse, housle
David Kolovratník - bicí nástroje
Jiří Benda – baskytara, sampler
Radim Vinduška j.h. – kytara
Michal kudláček - videoprojekce

Sochař Libor Krejcar sestavil již na počátku 90. let zvukové těleso Tamers of Flowers, s nímž v roce 2004 vydal u Guerilla Records kritikou příznivě přijaté CD Lesní hřbitovy. Krejcarovu osobní a znepokojivou poezii těleso na pozadí nekompromisních rytmů halí do rozmanitých ruchových ploch. Nahrávka rovným dílem čerpá z odkazu českého undergroundu a současných zvukových experimentů. Od řady podobných pokusů ji odlišuje tvůrčí nadhled, vtip a nezvykle precizní produkce. V novém obsazení těleso naplňuje Krejcarovu vizí živě provedených Lesních hřbitovů jako uceleného pásma, jehož neodmyslitelnou součástí je i sochařovi bytostně blízká vizuální složka. Výsledný tvar byl takto zaznamenán v Divadle 29 a vyšel na DVD. Na koncert je přichystáno celé vypravné provedení včetně videoprojekcí Michala Kudláčka a instalací soch L. Krejcara na pódiu.

 

Pavel Zajíček + DG 307

Pavel Zajíček - hlas, rozbitá citera, železa
Tomáš Vtípil - laptop, housle
Michal Koval - basová kytara
Tomáš Schilla - violoncello, hlas
Bohdan Holomíček – projekce

Pavel Zajíček a jeho DG 307 patří k nejznámějším představitelům české alternativy. Skupinu založil Zajíček na počátku 70. let s Mejlou Hlavsou, vůdčí postavou českého undergoundu. Jako jedni z prvních do Čech přinesli vystoupení na hranici hudby a happeningu, členy kapely byli i nehudebníci a nástrojové obsazení se blížilo industriální hudbě. Od té doby prošla kapela mnoha proměnami. Do popředí se dostala Zajíčkova sugestivně deklamovaná niterná poezie, převládají hudebnější složky a jemnější polohy. Ani dnes však DG 307 nepřestávají hledat, současné obsazení kapely neváhá použít prvky moderní laptopové hudby a repertoárová ohlédnutí mají často podobu spontánně interpretovaných kompozic. V Pardubicích představí textové pásmo Podobenství, rovněž doplněné fotografickou obrazovou projekcí Bohdana Holomíčka.

www.tamers.cz * http://bandzone.cz/dg307
Vstupné: 160 Kč

 
     
   

středa 19 / 19:00

Tanec, tanec, tanec

Večer věnovaný současnému tanci


Doteky tance - NANOHACH a VerTeDance
/ dokumentární film

V roce 2004 vznikly na české kulturní scéně dvě taneční skupiny - NANOHACH a VerTeDance. Zrodily se tak dvě výrazné iniciativy, které za relativně krátkou dobu svého působení dosáhly značného úspěchu v České republice i v zahraničí. Obě formace ve své tvorbě ztělesňují samotnou podstatu současného tance doplněnou o mezinárodní zkušenost, obrovské fyzické nasazení a neustálou touhu po hledání nových způsobů vyjadřování. Film Doteky tance je dokumentárním portrétem těchto dvou předních českých uskupení na poli současného tance. Zároveň si všímá základních principů fungování domácí taneční platformy a věnuje se tematice tančícího těla, jeho schopnosti promlouvat k  jednotlivému divákovi i nastavovat zrcadlo celé společnosti.
Námět : Karolína Párová, Veronika Lišková; scénář, režie: Veronika Lišková ; produkce : Karolína Párová


VerTeDance a NANOHACH / Tour du Café au Lait / tanec / Klub 29

Aneb když diváci nechtějí do divadla, přijdeme my za nimi… Minimalistický taneční projekt, který je situován do prostředí kavárny.


Současný tanec v české kotlině
/ diskuse

Diskuse, jejímž tématem budou nejen okolnosti vzniku filmu Doteky tance, ale i situace současného českého tance v širších souvislostech a to jak v kontextu celorepublikovém tak i regionálním.

Diskuse se zúčastní: šéfredaktorka časopisu Taneční zóna Jana Návratová, režisérka filmu Veronika Lišková, producentka filmu a tanečnice Karolína Párová a protagonisté filmu - členové tanečních skupin NANOHACH a VerTeDance: Honza Malík, Lea Švejdová, Tereza Ondrová, Veronika Kotlíková

Pořádá o.s. Terra Madoda ve spolupráci s Divadlem 29 v rámci projektů Ostrovy v pohybu a FilmFuse, které jsou realizovány za podpory Ministerstva kultury ČR, statutárního města Pardubice a Pardubického kraje.

www.nanohach.cz * www.vertedance.org

Vstup volný

 
     
   

pátek 21 / 20:00

Fanfán Tulipán

Fanfán Tulipán začal klíčit na jaře 2009 oté, co jej na Ježkově konzervatoři zasadila studentka skladby a Eliška Svobodová (pro ty, kdo nevědí: Eliška je z Pardubic a hrála m.j. s kapelou Mango a banány). K ní se připojili flétnista Dušan Navařík (Léčba neklidem, wrgha POWU Orchestra), klavírista Honza Mazura (Emperor Penguin), kontrabasista Vlado Micenko (Léčba neklidem, wrgha POWU Orchestra) a bubeník Cyril Lojda (Nedaba). V letošním roce získal tento mladý kvintet první cenu tuzemské části mezinárodní soutěže talentů JazzPrix a umístil se na druhém místě v mezinárodní části této přehlídky. Česko-německá porota u kvinteta Fanfán Tulipán ocenila především originalitu celkového projevu a neotřelost kompozic Elišky Svobodové. 

Fanfáni označují styl hudby, který hrají, jako „kinder jazz“ a vtip a hravost nemají jen v názvu, ale hlavně v muzice, kterou předvádějí. V zahradě, kde Tulipán roste, můžete potkat Julese Vernea, Kamila Lhotáka, bláznivou Maríju, skřivana Ivana či zamlklé mariňáky. A když se dobře zaposloucháte, zaslechnete z dálky houkání Orient Expresu a možná zachytíte i pár vřelých telegrafických zpráv.

Koncert je pořádán v rámci projektu Jazzconnexion za finanční podpory Ministerstva kultury ČR, Pardubického kraje a statutárního města Pardubice.

www.myspace.com/fanfantulipan

Vstupné: 90 Kč

 
     
   

sobota 22 / 20:00

Nejhodnější medvídci: Doubkowa hole má (Planoucí srdce)

/mimopražská premiéra/

Text: René Levínský
Režie: Daniel Vavřík
Hrají: Irena Holemá, Klára Doubková, Jitka Kováčová, Klára Dernerová, Jitka Kováčová
Scéna: Jiří Havlíček
Kostýmy: Zuzana Krejzková
Hudba: David Doubek

Feministicko rodinné drama zkoumá, jakou plochu má ženské tělo volnou k potetování. Kérka jako modrá tečka za dosavadním životem i jako iniciace nového osudu. Kérka hippísáckým mundůrem i pyžamem unavené dámy. Ve hře se prolínají vzpomínky i současnost pravěkých punkerek, které stále ještě hledají svobodu, nezávislost a přátelství.

Hra se odehrává v rozmezí posledních 24 let a někdy i dřív, v Německu, Čechách, Chile, na moři i souši, pod měsícem i sluncem, na lodi i motorce, v hotelu, hospodě i kulečníkové herně. Pro hlavní hrdinky žijí chlapi už jen ve vzpomínkách. Během let se společně snaží přijít na to, co všechno můžou a chtějí opustit a co má smysl držet při životě. Dokonce se zdá, že na to na konci i přijdou, i když už nejsou nejmladší.

Irena Holemá: Je to jak infekce. První bodnutí jehly do kůže a jsi ztracená. Beznadějně. Ukazuje dlaň. "The ghost of tatoo" – náš démon. Dostane se ti do krve, každej další štich jen zvyšuje tvou závislost, tvůj návyk, je to posedlost, máš ho v krevním oběhu, v srdci, všude, snad bys to i chtěla zastavit, ale nejde to, je to horečka, celý tělo blouzní, třese se a ty mu musíš dopřát další dávku, další tetování, víš, že se blíží konec, ale nemůžeš si pomoc, víš, že ti zbejvá jen posledních pár volnejch centimetrů kůže, namlouváš si, že jich je víc, už máš modrý i oční víčka, vytahuješ si kůži na ušních boltcích, aby sis na ně dala vytetovat kotvu, aspoň skládací kotvu, když se nevejde celá, kotvu, nejdřív na levej boltec a pak na pravej, poslední kotvu, snažíš se to odložit na zejtra, odložit konec..

Clara Doubkowa: Líbil se mi jak je asexuální, ty hloupé tři chlupy pod nosem, ubohá náušnice pod pramenem mastných vlasů, aby tam byla a aby nebyla vidět. . . Stále má v sobě ten přirozený uklidňující vnitřní chlad. Když se ho dotýkáš, je to jako bys hladila. . . mrkef. Směje se. Kedlubnu. Řekla bych, že sněhulák je živočišnější než Franz.

Pořádá o.s. Terra Madoda ve spolupráci s Divadlem 29 v rámci projektu Ostrovy v pohybu za finanční podpory Ministerstva kultury ČR, statutárního města Pardubice a Pardubického kraje.

www.divadlo.cz/medvidci

Vstupné: 100 Kč