|
sobota 2 / 19:00 Divadlo Tří + Mlask Další pardubické utkání České improvizační ligy mezi Paleťáky a jejich hosty. O čem to je? Malinko o sportu, ale především o divadle. Dva týmy se navzájem střetnou v improvizacích na různorodá témata. Cílem není se navzájem vyřadit, ale společně dokázat dotáhnout improvizaci do zdárného konce. Kulisy připomínají hokejový zápas. Rozhodčí a je- ho dva pomocníci v pruhovaných a hráči v barevných dresech. Diváci mají k dispozici oficiální pravidla, kartičku na přidělování bodů hráčům a molitanovou pantofli na trestání rozhodčího. |
||||
neděle 13 / 18:00 Malé události mezi nebem a zemí. Obrázky, které Hana Voříšková kreslí a maluje, se rozhodla uvést do pohybu a předvést je divákům jako divadelní minipříběhy. Využívá techniky kresby, plošných loutek, stínohry a létajících předmětů. Hraje na stole, uvnitř papírové krabice i venku ve volném prostoru okolo. Pro děti od 10 let. Vstupné: 80 Kč, děti: 40 Kč |
|||||
úterý 15 / 19:00 Melies: Cesta na Měsíc & Podivuhodná cesta Velké dobrodružství jednoho z průkopníků film. Projekce klasického němého snímku G. Méliese Cesta na Měsíc a dokumentu Podivuhodná cesta, který se věnuje tvorbě tohoto filmového kouzelníka a komplikovanému procesu rekonstrukce jeho nejslavnějšího díla. V roce 1902 (6 let po vzniku filmu) natočil vynálezce speciálních efektů a první filmový kouzelník Georges Mélies svůj nejslavnější film Cesta na Měsíc. Snímek trval 13 minut, byl němý a černobílý. Jeho úspěch byl však okamžitý. I proto se záhy dočkal své kolorované podoby, kterou v té době vytvářelo políčko po políčku na 300 žen. Právě o tuto barevnou kopii byl velký zájem, dlouhé roky pak byla považovaná za ztracenou, až se v roce 1993 nečekaně objevila v jedné barcelonské filmové sbírce. A tak se rozjela jedna z nejdůmyslnějších a nenákladnějších restaurátorskou akcí v historii filmu. O ní i o strhující biografii Georgese Meliese vypráví dokument Podivuhodná cesta, který doplněn Méliesovou Cestou na Měsíc vytváří výjimečný zážitek pro všechny milovníky filmu. Georges Mélies nebyl předurčen, aby se věnoval filmu, neboť v době jeho mládí film ještě neexistoval. Mélies se zajímal o rodinný obchod, specializovaný na výrobu obuvi, rychle se však obrátil ke světu zábavy pomocí magie a začal objevovat pohybující se obrázky. Fascinován a plný houževnatosti rozvíjel vše, co bylo potřeba k této nové technologii, a mnoho z jeho vynálezů se pak zapsalo do filmové historie: navrhl první, plně vybavené filmové studio, napsal první scénář pro film, vytvořil první speciální efekty (zjevení, zmizení, nahrazení, znásobení) a je pravděpodobně první, který sestříhal film, aby podpořil strukturu vyprávění. To vše v době celkového rozrušení, neboť filmový průmysl se teprve rodil. Podle zvyklostí z divadla kontroloval celou tvorbu, scénografii, herce a další, kteří napomáhali vzniku jeho filmu a jejichž profese se začínaly rychle rýsovat. Byl také první, kdo vytvořil strukturu výhradně pro film, díky níž se jeho filmy promítaly nejen ve Francii, ale také po celém světě pod značkou Star Film. Stal se najednou režisérem světového věhlasu, v době začátků filmu. Na rozdíl od svých vrstevníků nechtěl točit realitu, ale vytvářet imaginární svět nebo historické rekonstrukce. Louis Lumier pronesl, že to byl Georges Mélies, kdo vynalezl filmovou podívanou. Cesta na Měsíc (Le voyage dans la lune), Francie, 1902 – 2011, 16 min., barevná verze (původní, ručně malovaná verze z roku 1902), režie, scénář, střih: Géorges Mélies, podle románů J. Vernea a H. G. Wellese, kamera: Michaut, Lucien Tainguy, hudba: Air (2011). Podivuhodná cesta (Le voyage extraordinaire), dokument, Francie, 2011, 60 min., scénář a režie: Serge Bromberg, Eric Lange, kamera: J.-L. Sonzogni, hudba: Bruno Alexiu. Vstupné: 80 Kč |
|||||
středa 16 / 19:00 Prezentace Stezky odvahy, uměleckého projektu autorské trojice Matěj Al-Ali, Petr Dub, Tomáš Moravec, na předchozí přednášku, ač by se to nemuselo dle názvu zdát, až nečekaně elegantně navazuje. Stezka odvahy totiž usiluje o umělecké zachycení novodobé urbanizace dvou satelitních vesnic Psáry a Dolní Jirčany nedaleko Prahy. Forma projektu staví na zálibě v turistických a naučných stezkách. Za pomoci dvanácti informačních panelů umístěných v obecní zástavbě popisuje stezka typické problémy satelitních předměstí, přičemž každé zastavení cituje z různých zdrojů teorie urbanismu. Současné texty doplňují i historické citace, jež dokazují, že problém suburbanizace sahá hlouběji do dějin. Stezka proto vede krajinou mechanické reprodukce po „nic spojujících silnicích“ bez chodníků, skrze nedostatečnou síť obchodů a služeb. Pokouší se tak iniciovat dialog mezi urbanistickou realitou a ideální podobou satelitu, jehož aktéry by měli být obyvatelé obce, ale i architekti, urbanisté, developeři či politické reprezentace. Stezka odvahy byla realizována pod záštitou Centra pro středoevropskou architekturu (CCEA) v rámci projektu CULBURB – Cultural Acupuncture Treatment for Suburb. CULBURB sleduje situaci a možný vývoj současných středoevropských suburbií. Prostřednictvím akupunkturních zásahů jsou při použití minimálních prostředků realizovány intervence ovlivňující předměstské části středoevropských metropolí a jejich obyvatele. Pořádá o. s. Terra Madoda ve spolupráci s Divadlem 29 v rámci projektu OFFCITY 2013. Tento projekt je realizován za podpory Ministerstva kultury ČR, statutárního města Pardubice a Nadace české architektury. www.offcity.cz ° www.alali.cz ° www.petrdub.cz Vstupné: 50 Kč |
|||||
pátek 18 / 20:00 Skupina Květy byla založena na úplném konci dvacátého století. Její první sestava (zpěvák a kytarista Martin E. Kyšperský, zpívající houslistka Marta Svobodová, bubeník Michal Navrátil a cellista Martin Růžička) připravila dva monotématické programy O Červené Karkulce (2000) a Palouček (2001). V roce 2002 přichází na místo Michala Navrátila nový bubeník a multiinstrumentalista Aleš Pilgr a skupina točí album Daleko hle dům (2003). Květy začínají více koncertovat a sestava zredukovaná na chlapské trio vydává v roce 2004 své první oficiální album Jablko jejího peří. Do skupiny přichází také nový člen – baskytarista a kontrabasista Ondřej Čech. V roce 2006 natočili Květy album Kocourek a horečka (oceněno cenou „alternativním" Andělem), o rok později desku Střela zastavená v jantaru (2007) a v roce 2008 Myjau. na této nahrávce se podíle i nový člen kapely, houslista Albert Novák. Zvuk skupiny Květy je velmi netradiční, a to jak pro nástroje, které kvartet využívá (akustická a elektrická kytara, mandolína, balafon, xylofon, industriální kovy, harmonika), tak pro spojení několika nepříliš často spolupřítomných prvků: humoru, chuti hledat nové postupy, hravosti a nadprůměrných hráčských schopností. Květy se nebojí agresivnějších poloh ani výrazných melodií nebo experimentů s hlasem. Kloubí noise i šanson, elektroniku i folkové písničkářství. Poznávacím znamením skupiny jsou dozajista surreálné texty Martina Kyšperského. Kapela Květy zní opravdu jinak než zbytek české hudební scény a její objevení může být pro vnímavého posluchače příjemným zážitkem. Už třeba jen pro velké nasazení a naléhavost, které Květy vkládají do živých vystoupení. Po „oddechovém" projektu V čajové konvici, na kterém Květy spolupracovali s Divadlem Dno se letos kapela vrátila k syrovějšímu projevu na aktuálním albu Bílé včely. Ty Syčáci Nad hudebním zařazením „Syčáků” si lámala hlavu řada publicistů, jejich styl se jakémukoli škatulkování vzpírá. Rámcově se dá říci, že zahrnuje prvky rocku, jazzu, moravského folklóru a world music. Základem obsazení kapely je kytara, baskytara a zpěvy, doplněné perkusemi, ale i balalajkou a desetistrunným stickem. Váša se jako zpěvák bije v prsa, bubnuje do tváří a hraje celým tělem. Role Petra Váši - zpěváka a performera - a Tomáše Fröhlicha s Petrem Zavadilem - muzikantů - se však s postupem času víc a víc vyrovnávají. Už to není Petr Váša a kolektiv doprovodných hudebníků. Ty Syčáci fungují jako jedno tělo, jako organismus, který pulsuje a žije na místě. Největšími devízami Těch Syčáků jsou nekompromisnost a vytrvalost ve ztvárňování vlastních představ. Co platilo pro fyzického básníka Vášu, platí i pro kapelu: nepřizpůsobuje se žánrům, ale sama si je vytváří. Na koncertech nyní vystupují Ty Syčáci ve dvou podobách: ve „starém“ složení Petr Váša (zpěv), Petr Zavadil (kytary) a Tomáš Fröhlich (baskytara a), nebo v programu Bum bum bum – Krása s bubeníkem Alešem Pilgrem.
www.tysycaci.cz |
|||||
pátek 25 / 20:00 Koncert legendy domácí improvizační scény + bonus v podobě projekce autorského filmu Radomila Uhlíře Jasnovidně objevovat sebe sama. Radomil Uhlíř - hlas / Jan Štolba – tenorsaxofon / Martin Schneider – baskytara / Jiří Milota – kytara / Tonda Hlávka – perkuse Kvartet Dr. Konopného, jedna z legend domácí improvizační hudební scény, existuje od začátku 90. let, kdy ji založil těžko zařaditelný zjev českých pódií, herec, scénárista, básník surrealisticko-dadaistických vizí, zpěvák a charismatický vypravěč zenových vtipů Radomil Uhlíř. Do Pardubic přijede Kvartet s programem Těžká volba. Po koncertu Kvartetu bude následovat projekce unikátního autorského televizního projektu Radomila Uhlíře s názvem Jasnovidně objevovat sebe sama z roku 1997. Hrají: Radomil Uhlíř, Jiří Macháček, Lenka Vychodilová, Ester Kočičková a další. Scénář a režie: Radomil Uhlíř. MP3: Každý lovec má svoji honitbu Koncert je uváděn v rámci projektu Jazzconnexion za finanční podpory Ministerstva kultury ČR a statutárního města Pardubice. Vstupné 100 Kč |
|||||
sobota 26 / 10:00 – 13:00 www.pohybvnas.cz |
|||||
čtvrtek 31 / 20:00 Di Grine Kuzine alias Zelená Sestřenice (název slavné písně v jidiš) je pětičlenná kapela, žánrově sama sebe zařazující pod všeobjímající hlavičku „klezmer-balkan-ska-folk-hiphop-salsa-pop-punkrock". Skupina vznikla roku 1993 v době boomu berlínské klezmer scény a z berlínských klubů postupně došla přes šest CD a stovky koncertů až ke globálnímu, celoevropskému úspěchu. |
|||||