Program * leden 2015 Pro finálovou výstavu čtveřice nominovaných připravil Roman Štětina hodinový film Ztracený případ. Jeho filmová studie detektivního žánru vznikla přestříháním epizod legendárního televizního seriálu Columbo, který se natáčel mezi lety 1968 až 2003. Tento „nový“ díl zkoumá hranice mezi filmovou postavou a hercem, který ji ztvárňuje. Prostřednictvím střihové skladby snímek tematizuje snahu filmového průmyslu zachovat oblíbenou postavu co možná nejblíže zažitému vzoru a diváckému očekávání. Součástí celého Štětinova projektu byla rovněž spolupráce s grafikem a autorem československých filmových plakátů Zdeňkem Zieglerem, který pro Ztracený případ upravil jeden ze svých nerealizovaných plakátů z roku 1977. Ztracený případ promítalo po dobu trvání výstavy každé pondělí pražské kino Ponrepo. Projekce v Divadle 29, jedné z mála mimopražských, se osobně zúčastní také sám autor, který divákům rovněž představí kontexty své další tvorby. Večer pokračuje DJ setem Dominika Gajarského (Palermo) aka DJ Emo Dog v Klubu 29. Akce se koná v rámci projektů aniLAB 2015 a Electroconnexion 2015 za finanční podpory Ministerstva kultury ČR, statutárního města Pardubice a Pardubického kraje. |
|||||
pátek 16 / 20:00 V 1. pol. 90. let manželé Havlovi postupně třikrát navštívili Indii a inspirováni její lidovou a duchovní hudbou vytvořili autorský komplet 4 CD. Na téma duchovního života Indie také natočili 2 autorské filmy (Agni, Maha Rudra Yagya). Ve filmových projektech i nadále pokračovali a výsledkem jejich práce byl hudebně vizuální projekt Tajemná gamelánie. Na poli kinematografického umění se Irena a Vojtěch Havlovi v průběhu následujících let prezentovali ještě několikrát, např. hudbou k celovečerním filmům Cesta pustým lesem Ivana Vojnára a Hranice stínů Martina Millera. Do jejich tvorby spadá také velké množství scénické hudby k televizním či divadelním inscenacím. Od roku 1990 počali Havlovi tříbit svůj osobitý hudební výraz a výsledkem těchto hledání je řada profilových CD. Alba jako Malé modré nic či Háta H. už je představují jako osobité tvůrce s vlastním hudebním jazykem, mezi jehož výrazové prostředky patří něžnost na hraně ticha i hypnotičnost. Intenzivní koncertní aktivita ve 2. pol. 90. let je zavedla do mnoha koutů Evropy, Kanady i USA. Společně s avantgardními výtvarníky a divadelníky Petrem Niklem a Janou Svobodovou se v rámci představení Slunovrat podívali i do Afriky a Japonska. Havlovi spolupracovali s celou řadou vynikajících tuzemských Dlouhé meditační plochy jejich hudby inspirované východním myšlením i ona elektrizující forma komunikace umělců při živých vystoupeních má za následek to, že sama kritika neví kam přesně jejich tvorbu zařadit. Výrazový rozptyl používaných vyjadřovacích prostředků bývá totiž u manželů Havlových ve většině případů natolik rozmanitý, mnohotvárný a hlavně neustále se proměňující, že jakýkoliv pokus o alespoň rámcové slovní zachycení podstaty jejich muzikantského dialogu za konkrétní skutečností nutně pokulhává. Jejich hudba v sobě nese nádech poetičnosti a inspirace neevropskými kulturami je v ní velmi patrná. Manželé Havlovi berou svou uměleckou tvorbu jako poslání a svou hudbu jako dar, kterým předávají mírumilovné duchovní poselství. Velký objev improvizačnní scény, pražský elektroakustický kvintet The Pololáníks vznikl v roce 2011. Základní nástrojovou skladbu tvoří kontrabas, zobcové flétny, trombón, laptop a klarinet, saxofon a kytara. Zvukově se ale zapojuje pestrá škála dalších objektů i nástrojů vlastní konstrukce jehož výsledkem je plný, ale neagresivní a volně plynoucí zvuk tělesa. Debutové album The Pololáníks nazvané Náměť vyšlo na podzim 2014 na značce Polí5. Vystoupení The Pololáníks působí podle zaujetí všech zúčastněných jako rituál, jenž se však odehrává jen pro nás posluchače a pouze ve jménu hudby, která je dávno vzdálena polaritě mezi akademickou klasičností, programností, duchovnem i spontánním aktivismem. Z hlediska disciplíny improvisingu tu slyšíme v jistém smyslu konvenčnější přístupy k výsledné podobě i evoluci instantních hudebních forem. Důležitější však je hráčská originalita, která je tu umocněna užitím vlastních osobitých instrumentů a jejich barevných kombinací. Tak kapela dosahuje tu zahuštěných elektroakustických stěn i subtilnějších či komornějších témbrových i rytmických kombinací, jako by pocházely z jiné dimenze či z folklóru již zaniklého pozemského etnika. Ne každý na zdejší scéně zkrátka umí tak svojsky nakombinovat hlubší zobcové flétny s dalšími dechy, kontrabasem a samodělnými polonástroji všeho druhu. Hlavně bez roztodivných perkusí si snad tuto hudbu také nelze představit. Na albu Náměť se nachází velký kus velmi osobité tvorby, kterou už při minimálním množství zdravého rozumu nelze nerespektovat. Všechny ideologie jsou zde ale překročeny dále do světa abstraktní imaginace a to je ta hlavní věc, za kterou můžeme Pololáníkům děkovat i gratulovat. Ve společné jednotě dosahují i při spontánní improvizaci tak osobitého projevu, že z něho zajisté do několika let vybudují zase další a zase jinak s posluchačem komunikující nahrávku a to vše ještě i mezitím mnohokrát dokola při pestrých koncertních aktivitách. Těšme se, fanděme, The Pololáníks si to rozhodně zaslouží. Koncert se koná v rámci projektu Electroconnexion 2015 za finanční podpory Ministerstva kultury ČR, statutárního města Pardubice a Pardubického kraje. |
|||||
sobota 17 / 11:00–18:00 Taneční dílna je určena všem zájemcům o tanec – začínajícím tanečníkům bez předchozí zkušenosti i těm, kdo se tancem zabývají nebo zabývat do budoucna chtějí. „Taneční dílna je založena na práci s fyzikalitou, čímž rozumíme vztah lidského těla k zemi a vzduchu, který nás obklopuje. Předmětem workshopu je vývoj pohybu na různých úrovních – pozice hlavou dolů, posuvná podpora rovnováhy v různých částech těla a vzpory na rukách. Inspiraci čerpáme z autentických momentů, které se dějí každému z nás v průběhu dne. Naše lekce začíná vždy hrou, která slouží k probuzení mysli a těl. Později se zaměřujeme na krátká cvičení, která spojíme do závěrečné fráze. Důležitým aspektem naší práce jsou také cvičení, která vedou k vytvoření důvěry ve skupině.“ (VerTeDance) Workshop se koná v sále Divadla 29. Přihlášky a další informace: Tereza Krejčířová, mobil: 725 538 217, e-mail: schovejse@seznam.cz Pořádá o.s. Terra Madoda ve spolupráci s Divadlem 29 v rámci projektů Ostrovy v pohybu, který je realizován za podpory Ministerstva kultury ČR a statutárního města Pardubice. |
|||||
čtvrtek 22 / 20:00 Osudový příběh nejúspěšnějšího českého lyžaře Bohumila Hanče a jeho přítele Václava Vrbaty v loutkohereckém pozdravu Divadla Vosto5 podkrkonošským ochotníkům. Scénář a režie: Ondřej Cihlář Pořádá o.s. Terra Madoda ve spolupráci s Divadlem 29 v rámci projektů Ostrovy v pohybu, který je realizován za podpory Ministerstva kultury ČR a statutárního města Pardubice. |
|||||
pátek 23 / 20:00 MCH Trio Radomil Uhlíř & MCH Trio: Lstivá Stéla Trio Mikoláše Chadimy nejprve samostatně a poté jako doprovodné hudební těleso multimediálního fotokomiksu Lstivá Stéla v interpretaci Radomila Uhlíře. MCH Trio „Ekonomický" projekt MCH Trio sestavený z různých variací hráčů MCH Bandu a starých páskových i elektronických smyček představuje další tvář Chadimovy tvorby. Ještě temnější, syrovější, údernější, než u něj bývá zvykem. Verše Ivana Wernische zhudebněné typicky neurotickým rukopisem, tentokrát obohaceným o postupy artificiální hudby. Téměř hodina hudby, která vám nedovolí vydechnout! Radomil Uhlíř & MCH Trio: Lstivá Stéla Herec, scénárista, básník a malíř surrealisticko-dadaistických vizí, zpěvák a charismatický vypravěč zenových vtipů Radomil Uhlíř je na tuzemské scéně postavou vskutku impozantní, a to nejen díky svým dvěma metrákům živé váhy a dvěma metrům výšky. Zpíval ve skupinách Ultrapunk, Ženy a Dvouletá fáma, společně s Jaroslavem Duškem zakládal divadlo Vizita, jako herec vytvořil několik desítek menších, zato však nezapomenutelných filmových rolí (Kouř, Pražská pětka, …a bude hůř, atd.). V 90. letech založil improvizační freejazzovou hudební formaci Kvartet dr. Konopného, se kterým vystupuje dodnes. Uhlíř ve svém vokálním projevu vyluzuje nejroztodivnější zvuky a skřeky, které prokládá přednesem vlastních textů, oplývajících specifickým a nezaměnitelným humorem, jemnou melancholií i latentním optimismem. Hudebník, textař a publicista Mikoláš Chadima je považován za jednoho z „otců“ české alternativní scény a vůbec za jednu z nejdůležitějších postav tuzemské nonkonformní hudby od 70. let minulého století prakticky do současnosti. Do širšího povědomí se prosadil ve druhé polovině 70. let vystoupeními na Pražských jazzových dnech jako člen kapel Elektrobus a Extempore. Mimoto působil v kultovním „improvising“ souboru Kilhets. Rok 1981 byl pro Chadimu klíčový: rozpouští Extempore a zakládá svou asi nejznámnější skupinu MCH Band. Současně byl zveřejněn jeho podpis Charty 77, byl mu zabaven pas a během necelých dvou let byl donucen ukončit jakékoliv legální vystupování, což trvalo prakticky až do začátku roku 1989. MCH Band vystupoval jen sporadicky na undergroundových akcích pod různými krycími názvy. V roce 1990 odešel Chadima na „volnou nohu“, připravil k vydání archivní nahrávky a s MCH Bandem absolvoval dlouhou řadu úspěšných koncertů v ČR i v zahraničí. V současnosti vystupuje mimo MCH Bandu v elektronické verzi bandu s názvem MCH Trio, s kapelou DekadentFabrik, v česko-slovenském projektu XAFOO s Juliusem Fujakem, s kytaristou Pavlem Richtrem a v duu s Radomilem Uhlířem. |
|||||
sobota 24 / 19:00 Pa.Le.Ťác.I. vs Olivy Česká improvizační liga - zápas v divadelní improvizaci. Další pardubické utkání České improvizační ligy. Tentorkát mezi domácími Paleťáky a olomouckými Olivami. O čem to je? Malinko o sportu, ale především o divadle. Dva týmy se navzájem střetnou v improvizacích na různorodá témata. Cílem není se navzájem vyřadit, ale společně dokázat dotáhnout improvizaci do zdárného konce. Rozhodčí a jeho dva pomocníci v pruhovaných a hráči v barevných dresech. Diváci mají k dispozici kartičku na přidělování bodů hráčům a pantofli na trestání rozhodčího. |