Neúnavný hledač neprošlapaných cest, nezaměnitelný zpěvák a kytarista, básník a příležitostně i břitký fejetonista Oldřich Janota začal vystupovat v sedmdesátých letech s folkovými baladami. V letech 1977–79 hrál s Jakubem Nohou a dalšími hudebníky v pražské skupině Pentagram. Hledání nových výrazových možností ho vedlo k založení souboru Mozart K. (1978–81) s nezvyklým nástrojovým obsazením (harmonium, saxofon, mandolína, kytara, bicí) a později k práci s experimentálním rockem a minimální hudbou ve spolupráci s Pavlem Richterem a Lubošem Fidlerem (1981–84). V roce 1985 Janota opustil na čas hudební scénu úplně. Vrátil se tiše, za zvuku akustické kytary a tibetských mís Stanislava Doležala. Koncem 80. a počátkem 90. let byl členem improvizačních sdružení Jiná rychlost času a Společenství PAN a své první desky natočil za doprovodu viol da gamba Ireny a Vojtěcha Havlových. Od počátku devadesátých let vystupuje Janota především sólově s kytarou.
Janotův nynější repertoár tvoří jak písně ze sedmdesátých a osmdesátých let, tak především nová, minimalistickými postupy a etnickou hudbou ovlivněná tvorba. Oldřich Janota si složitými cestami došel k prostotě v hudebním i slovním vyjadřování. Říkejme tomu třeba folkový minimalismus, ale pojmenovat a definovat něco tak křehkého a neuchopitelného je obtížné. Zahloubaný hlas Oldřicha Janoty nás zavádí do velmi subtilního světa představ a pocitů, kde každé slovo má kouzelnou moc vyvolat další asociace. „Někdy dokáže člověk vnímat řeku jako pramen i ústí zároveň," říká Oldřich Janota. „Sledovat její ubíhající tok, ale zároveň ji cítit zastavenou jako řeku-bytost." Tak nějak například vznikala píseň Tanečnice. O neuchopitelnosti nevšedního Janotova muzikantství a jeho myšlenkovém světě plném imaginace a zvláštních obrazů se píše tím nesnadněji, čím beznadějněji jim posluchač podlehne. A koho neosloví, tam je jakékoli další přesvědčování zbytečné.
Oldřich Janota v současnosti kromě sólových koncertů vystupuje i s kapelou Ora pro nobis. S tou v roce 2014 vydal album Kojoko. Na podzim 2015 mu vyšel knižně výběr z písňových textů nazvaný Kytaru s palmou a momentálně pracuje na retrospektivním osmialbu.
Koncert je pořádán v rámci projektu Etnoconnexion – městský folklór za finanční podpory statutárního města Pardubice.
Vstupné: 120 Kč (na místě na průkaz ISIC 50% sleva)
Ticketportal Facebook
pátek 22 / 20:00
NOCZ Norsko-český kvartet balancující na pomezí moderního jazzu a volné improvizace.
Didrik Ingvaldsen - trumpeta Radim Hanousek - saxofony Marian Friedl - kontrabas Dag Magnus Narvesen - bicí
Kapela NOCZ (v obsazení trubka, saxofon, kontrabas a bicí) osobitě interpretuje skladby norského trumpetisty Didrika Ingvaldsena. Ty kombinují současné trendy v experimentálním jazzu s klasickými jazzovými a freejazzovými postupy. Pro NOCZ je typická velmi energická hra s výraznými dynamickými zlomy, kombinace prokomponovaných pasáží s volnými plochami, bohatá melodika, přesná práce s rytmem a kolektivní improvizace.
Leadrem formace NOCZ je trumpetista a skladatel Didrik Ingvaldsen, působící současně na jazzových i experimentálních scénách v Norsku, Berlíně a New Yorku. Mezinárodní kvartet dále tvoří norský bubeník Dagem Magnusem Narvesenem (ten působí převážně v Berlíně a kromě svých autorských projektů spolupracuje s hvězdou evropské avantgardy Alexanderem Von Schlippenbachem), brněnský saxofonista Radim Hanousek a basista Marian Friedl.
Své poslední album natočilo kvarteto NOCZ se světově respektovanou houslistkou, zpěvačkou a skladatelkou Ivou Bittovou (NOCZ & Iva Bittová, Hevhetia 2014). Album i následné evropské turné sklidilo velice příznivé recenze po celé Evropě.
Koncert je uváděn v rámci projektu Jazzconnexion 2016 za finanční podpory Ministerstva kultury ČR, Pardubického kraje a statutárního města Pardubice.
Vstupné: 140 Kč (na místě na průkaz ISIC 50% sleva)
Ticketportal Facebook
sobota 23 / 19:00
Pa.Le.Ťác.I. vs. Střeli
Česká improvizační liga - zápas v divadelní improvizaci
O čem to je? Malinko o sportu, ale především o divadle. Dva týmy se navzájem střetnou v improvizacích na různorodá témata. Cílem není se navzájem vyřadit, ale společně dokázat dotáhnout improvizaci do zdárného konce. Rozhodčí a jeho dva pomocníci v pruhovaných a hráči v barevných dresech. Diváci mají k dispozici kartičku na přidělování bodů hráčům a pantofli na trestání rozhodčího.
Pořádá o.s. Terra Madoda ve spolupráci s Divadlem 29 za finanční podpory statutárního města Pardubice a Ministerstva kultury ČR.
Lída Baarová. Herečka, pro kterou byla její krása největším darem i prokletím zároveň. Mladá a atraktivní dívka se rychle stala největší československou filmovou hvězdou a dokázala si podmanit i nejobávanější muže své doby. Vztah s ministrem říšské propagandy Josephem Goebbelsem z ní však obratem učinil národního nepřítele a symbol kolaborantství.
Dokumentaristka Helena Třeštíková se s Baarovou setkala v jejím zahraničním exilu. Na sklonku hereččina života natočila otevřenou zpověď kdysi milované a následně zatracované hvězdy na pozadí unikátních materiálů z několika evropských filmových archivů i ukázek slavných rolí Lídy Baarové.
Helena Třeštíková, Jakub Hejna / ČR / 2015 / 90 min.
Pořádá o.s. Terra Madoda ve spolupráci s Divadlem 29 v rámci projektu Filmfuse 2016 za finanční podpory statutárního města Pardubice a Ministerstva kultury ČR..
Vstupné: 80 Kč
čtvrtek 28 / 20:00
Prázdné hory jsou plné větru a deště (CZ/USA/FIN/JAP)
Nejvyšším záměrem je nemít žádný záměr aneb víc country než ostatní
Michal Hrubý (CZ) - klarinet, basklarinet, tenor saxofon, koncovka Hearn Gadbois (USA) - perkuse Esko Mäkinen (FIN) – kontrabas, harmonium, melodika, koncovka Seizan Kenji Osako (JAP) – šakuhači, alt a soprán saxofon Anna Romanovská (CZ) – housle, koto
Skupina Prázdné hory jsou plné větru a deště, jejíž název pochází ze staré korejské zenové básně vznikla v září 2014 jako trio založené hráčem na dechové nástroje Michalem Hrubým (zakladatelem kapel Neočekávaný dýchánek a Kapitán Kajman), finským kontrabasistou Eskem Mäkinenem a fenomenálním americkým perkusistou Hearnem Gadboisem, který koncertoval a nahrával např. s Patti Smith nebo Suzanne Vega. Mezinárodní trio postupně doplnili na kvintet japonský saxofonista a hráč na flétnu šakuhači Seizan Kenji Osako a mladá houslistka a hráčka na japonský strunný nástroj koto Anna Romanovská (Orchestr Berg).
Kapela se věnuje volné improvizaci na pomezí jazzu a etnické hudby všech zemí, z nichž jednotliví členové kapely pocházejí. Jako hosté se skupinou též vystoupily legendy české alternativní hudby: violoncellista Miroslav Posejpal, hráč na šakuhači Vlastislav Matoušek nebo saxofonista skupiny The Plastic People of the Universe Vratislav Brabenec.