Jako již téměř tradičně nás na prahu nového roku zavede do svého subtilního světa výjimečný básník a hudebník Oldřich Janota.
Neúnavný hledač neprošlapaných cest, nezaměnitelný zpěvák a kytarista Oldřich Janota začal vystupovat v sedmdesátých letech s folkovými baladami. Hrál s Jakubem Nohou a dalšími hudebníky ve skupině Pentagram. Hledání nových výrazových možností ho vedlo k založení souboru Mozart K. s nezvyklým nástrojovým obsazením a později k práci s experimentálním rockem a minimální hudbou ve spolupráci s Pavlem Richterem a Lubošem Fidlerem. Koncem 80. a počátkem 90. let byl členem improvizačních sdružení Jiná rychlost času a Společenství PAN a své první desky natočil za doprovodu viol da gamba Ireny a Vojtěcha Havlových. Od počátku 90. let vystupuje Janota především sólově s kytarou.
Jeho nynější repertoár tvoří jak starší písně, tak především nová, repetitivními postupy a etnickou hudbou ovlivněná tvorba. Oldřich Janota si složitými cestami došel k prostotě v hudebním i slovním vyjadřování. Říkejme tomu třeba folkový minimalismus, ale pojmenovat a definovat něco tak křehkého a neuchopitelného je obtížné. Zahloubaný hlas Oldřicha Janoty nás zavádí do velmi subtilního světa představ a pocitů, kde každé slovo má kouzelnou moc vyvolat další asociace.
Oldřich Janota v posledních letech kromě sólových koncertů vystupuje i s kapelou Ora Pro Nobis. Na podzim 2015 mu vyšel knižně výběr z písňových textů nazvaný Kytaru s palmou a o rok později retrospektivní osmialbum Ultimate Nothing, které vznikalo i v Divadle 29. Na sklonku minulého roku vydal vlastním nákladem knihu Pověsti z Božího lesa.
Koncert je uváděn v rámci projektu Etnoconnexion za finanční podpory statutárního města Pardubice.
vstupné: 140 Kč (na místě 50% sleva na průkazy ISIC a ZTP)
pátek 17 / 18:00 GAMPA / 20:00 Divadlo 29
Art’s Birthday 2020:
Molly & Everything / Obelisk of Light & 3C 273 & New Magic Media / Jan Burian & Lucie Páchová / Tarnovski & Kult Masek: The Flicker
Oslavte s námi 1.000.057 narozeniny umění! Art’s Birthday je svátek, jehož idea se zrodila v roce 1963. Francouzský umělec Robert Filliou tehdy prohlásil 17. leden dnem, kdy se před milionem let narodilo umění. Mělo se tak stát v okamžiku, kdy kdosi upustil suchou houbu do nádoby s vodou. Houba nasákla, stala se z ní Orfeova lyra, Machautova moteta, Jistebnický kancionál, Monteverdiho Orfeus, Umění fugy, Její pastorkyňa i 4 minuty a 33 vteřin ticha. A samozřejmě taky písničky na tři akordy, samohrajkáři na svatbách a domácí hraní na cirkulárku. Voilà!
Narozeniny umění slaví umělci a umělecké organizace po celém světě a k letošním oslavám se připojuje i GAMPA a Divadlo 29. Umění má mimo jiné zkoušet nacházet nové, neprošlapné cesty. A vy máte nyní možnost být přímo u toho, když něco nového vzniká. Čekají nás exkluzivní audiovizuální spojení iniciovaná jen pro tento večer. A samozřejmě dojde i na narozeninová překvapení!
18:00 Molly & Everything / koncert & živé hraní počítačové hry / GAMPA
Zápis z narozeninového památníčku oslav umění by dnes mohl začínat nějak takto: A zatímco podnikáme výlet do hlubin existence, Molly nám hraje na elektronické krabičky... Everything je počítačová hra, kterou v roce 2017 vyvinul David O’Reilly. Spíš než o hru, jde o simulátor poznání, ve kterém se lze proměnit v cokoliv od bakterie po vesmírnou galaxii. Vítejte na cestě do tajů podstaty existence celého světa!
Hudebník Molly pracuje se zvukem analogových syntezátorů, vzývá náladu starých béčkových filmů, žánrovek s Clintem Eastwoodem, italských gialo horrorů a v neposlední řadě vzdává hold legendě Johna Carpentera. Při svých koncertech rozprostírá masu zvuku, která se neustále proměňuje a bobtná. Mollyho živý soundtrack ke hře Everything se odehraje v prostředí aktuální instalace rakouské mezioborové skupiny Time’s Up, která nám prostřednictvím svého uměleckého projektu dává nahlédnout do světa blízké budoucnosti po ekologickém kolapsu oceánů.
20:00 Obelisk of Light & 3C 273 & New Magic Media / koncert & VJing / Divadlo 29 Obelisk of Light je projekt Jana Kašpara, ve kterém testuje možnosti digitálně procesovaného zvuku. Minimalistické motivy z barytonové kytary protékají granulární syntézou a transformují se do sytých dronových ploch a rytmicky abstraktních struktur. Ostré řezy sentimentální krajiny!
Talentovaná 3C 273 čím dál častěji opouští svou poustevnickou sluj v podkroví AVU a dává nám příležitost zaposlouchat se do jejích teskných harmonií. 3C 273 prohání zvuk svých syntezátorů skrze organický chaos efektů a vytváří často až monumentální hlukové stěny. Klaviatury varhan, kontaktní mikrofony, struny piana, spálené kabely. Pomalý černý oheň, který zachvátí i D29!
O vizuály se postará Adéla Sobotková aka New Magic Media, kterou můžete mj. znát z jejího pravidelného pořadu o postklubové hudbě na Radiu Wave.
+/- 20:45 Jan Burian & Lucie Páchová / koncert / Divadlo 29 Jan Burian je hudební skladatel a zvukový designer. Spolupracoval s různými divadelními tvůrci (mj. Min Tanaka, Peter Schumann) a filmaři (Pavel Koutecký, Martin Mareček). Vede workshopy zvukového designu, art of listening a kreativního přístupu k elektronickým hudebním nástrojům. Je zakládajícím členem hudebních projektů tyto alba a Kyklos Galaktikos. Lucie Páchová je skladatelka, zpěvačka a improvizátorka. V kompozicích pro různá uskupení se inspiruje hlavně lidovou hudbou a terénními nahrávkami z celého světa. Řadu měsíců strávila studiem hudby a nahráváním v Indii a v Africe. Vede vokálně-pohybové a improvizační workshopy. Zajímá ji propojení hlasu, těla, rytmu a improvizace. Je členkou kapel a projektů Talaqpo, Pražský improvizační orchestr nebo Love_me (s Michaelou Antalovou a Ivanem Palackým).
+/- 21.15 Tarnovski & Kult Masek: The Flicker / koncert & film / Divadlo 29
Tarnovski je hudebník a producent, hraje sólově, s kapelami Gurun Gurun, Wabi Experience a IQ+1. Je součástí AV projektu Telekinetic Assault Group, věnuje se také field recordingu (jako Prosoxi Skylos), radiodokumentu a remixování. V poslední době ho zajímá zejména musique concrète, pracuje s počítačovou dekonstrukcí a řízenou náhodností.
Drone/ambientní objev Michael Nechvátal aka Kult Masek je členem krautového klanu Raw Deal a tvrdého jádra labelu Stoned To Death. I ve své sólové tvorbě nezapře fascinaci německou hudbou 70. let. V projektu Kult Masek ale syrový motorik rytmus vyměnil za nepateticky melancholické syntezátorové průlety zpustlým vesmírem. Dvojice Tarnovski & Kult Masek společně zahraje ke kultovnímu experimentálnímu filmu Tonyho Conrada The Flicker z roku 1966.
Upozornění: performance není vhodná pro epileptiky a osoby citlivé na světlo.
Light design večera bude mít na starosti Tomáš Roček, skvělý fotograf, světelný mág a mimo jiné náš bývalý dlouholetý kolega, afterparty v Klubu 29 se ujme mistr eklektických mixů Lilek aka DJ SoulseekQt 2013.4.10.
Happy Art’s Birthday!
Art’s Birthday 2020 pořádá Centrum pro otevřenou kulturu v rámci projektu Electroconnexion 2020 a výstavního programu galerie GAMPA za finanční podpory Ministerstva kultury, Pardubického kraje a statutárního města Pardubice.
Dobrovolným vstupným přispějete na program Divadla 29 a Gampy v roce 2020. Díky!
středa 22 / 19:00
Artemio Benki: Sólo
Filmfuse / projekce Mezinárodně oceňovaný dokumentární snímek o výjimečném a zároveň univerzálním příběhu o posedlosti tvorbou a dokonalostí, popisující evoluci lidské bytosti, která čerpá sílu ze své citlivosti.
Martin P. je mladý argentinský klavírní virtuoz a skladatel, který poslední čtyři roky svého života strávil v ústavu pro duševně choré El Borda v Buenos Aires, největším psychiatrickém zařízení Latinské Americe. Dětský hudební génius a nejslibnější talent své generace se nyní pokouší najít způsob, jak překonat své psychiatrické onemocnění a vrátit se k životu venku za zdmi sanatoria
i na koncertní pódia, zatímco pracuje na své nové skladbě Enfermaria.
Sólo je lyrickým dokumentem o samotě a návratu do života. Film Artemia Benkiho měl premiéru v Cannes v sekci nazvané Acid a nedávno vyhrál Mezinárodní festival dokumentárních filmů v Jihlavě. Porota ocenila jeho silný příběh zobrazovaný bez rušivého patosu.
režie Artemio Benki / ČR, Francie, Argentina, Rakousko / 2019 / 84 min.
Pořádá z.s. Terra Madoda ve spolupráci s Divadlem 29 v rámci projektu Filmfuse 2020 za finanční podpory statutárního města Pardubice a Ministerstva kultury ČR.
Společný projekt zpívající pianistky a skladatelky Beaty Hlavenkové a trumpetisty Oskara Töröka.
Beata Hlavenková vydala v říjnu 2019 pátou autorskou desku s názvem Sně. Jedná se o album písní / zhudebněných básní Bohuslava Reynka, Petra Borkovce, textů Martina Vedeje a též samotné Beaty Hlavenkové. Ta na nahrávce používá klavír, Prophet, Rhodes a elektroniku, zároveň jde o první celistvé album, které ji představuje i jako zpěvačku. Její spoluhráč Oskar Török rozeznívá trumpetu, bicí, OP1 a zpívá. Na desce najdeme bohaté popově znějící plochy i intimní pasáže tak příznačné pro Beatinu tvorbu. Album Sně vychází u Animal Music.
Zpívající pianistka, skladatelka, aranžérka a producentka Beata Hlavenková je jednou z nejvýraznějších muzikantek s nezaměnitelným nadžánrovým autorským rukopisem. Její hlavní devízou je odvaha experimentovat, hledat nekonvenční harmonie i aranžmá. Žánrová svoboda, opírající se o hluboké povědomí o jazzu, moderní klasické hudbě, popu i písničkářství, se ve všech jejích projektech navíc prolíná s jasně rozpoznatelnou soustředěnou a citlivou interpretací. Na kontě má 4 vlastní autorská alba a několik prestižních hudebních cen. Spolupracuje s českými i světovými muzikanty. Mezi nejplodnější patřila spolupráce s Lenkou Dusilovou a Ivou Bittovou.
Oskar Török je jedním z nejvýraznějších jazzových trumpetistů své generace. Vedle hraní ve své domácí kapele Vertigo je členem kapely Čikori Ivy Bittové a působí i na mezinárodní scéně jako člen polské kapely Wojtek Mazolewski Quintet.
rKoncert je pořádán v rámci projektu Jazzconnexion 2020 za finanční podpory Ministerstva kultury ČR, Pardubického kraje a statutárního města Pardubice.
Po mezinárodně úspěšné inscenaci Švihla přichází Tereza Hradilková s novým sólovým pohybovým představením, ke kterému hudbu složil a živě ji provádí multimediální umělec Floex.
Tereza Hradilková v Nepřestávej pokouší možnosti vyjádření neuchopitelného světa hudby, vášně a sexuality. Představení nachází inspiraci v práci a pohybovém slovníku dirigenta. „Zajímá mě, co všechno role dirigenta obnáší. Kdo řídí celý orchestr, interpretuje danou partituru, nakolik se jí musí držet a kde jsou hranice jeho tvůrčí svobody,“ říká Tereza Hradilková. Prvotním impulzem k tvorbě představení se pro ni stala spolupráce na opeře Arsilda, kde se setkala s dirigentem Václavem Luksem z renomovaného barokního ensemblu Collegium 1704.
Autorka však pracuje s rolí dirigenta v širším kontextu. „Snažila jsem se jít hlouběji v otázce, proč mě zajímá právě toto téma, a zjistila jsem, že mě přitahují i jeho další aspekty, jako je moc, kontrola, a naopak možnost věci pustit a dovolit si být křehký a zranitelný,“ vysvětluje umělkyně. Tereza Hradilková se ptá, kdy a jak přejímáme roli dirigenta v našich životech, co všechno nás v nich řídí, čím se necháváme ovlivnit a jak moc držíme osud ve svých rukou. Kdo je dirigentem uvnitř nás? Jsme spíš ti, co následují, nebo máme tendenci druhé vést?
Nepřehlédnutelným partnerem performerky je autor hudby Tomáš Dvořák alias Floex. Jeho nápaditá kompozice udává celé inscenaci rytmus a dramaturgii.
Na České taneční platformě 2019 získala Tereza Hradilková za inscenaci Nepřestávej zvláštní uznání Mezinárodní poroty za intenzivní pohybový výzkum, díky němuž dosáhla výjimečné prezence na scéně a zároveň vytvořila silně intimní a fascinující atmosféru.
Délka představení: 35 minut. Po představení proběhne debata s tvůrci.
Pořádá Divadlo 29 ve spolupráci s Terra Madoda z.s. v rámci projektů Electroconnexion 2020 a Ostrovy v pohybu za podpory Ministerstva kultury ČR, statutárního města Pardubice a Pardubického kraje.
vstupné: 160 Kč (50% sleva na průkazy ISIC a ZTP)