|
Program * únor 2011 Společný koncert virtuozního hráče na didgeridoo Ondřeje Smeykala a jednoho z nejuniverzálnějších a nejosobitějších bubeníků tuzemské scény Miloše Dvořáčka. Ondřej Smeykal je český hráč na australský domorodý nástroj didgeridoo. Jeho styl hry je unikátní i v konfrontaci se světovými špičkami ve hře na tento nástroj. Ondřej Smeykal svým unikátním a svérázným projevem objevuje nové dosud neprobádané oblasti hry na didgeridoo. Precizním přednesem poukazuje na bohaté možnosti souzvuku hlasové modulace základního tónu a v kombinaci s variabilitou nátisku dosahuje neuvěřitelně bohaté škály zvukového zabarvení. Maximální využití dechového fondu, práce bránice, mimických a artikulačních svalových skupin spolu s obrovským rytmickým potenciálem didgeridoo činí v podání Ondřeje Smeykala z obyčejné děravé větve jakýsi malý komorní orchestr. Mistrně sladěná a pečlivě načasovaná kompozice čistého přednesu tak v nejednom posluchači budí silný dojem zastoupení většího počtu hráčů, případně použití play back u a samplingu. Technika hry zcela prostá jakéhokoliv přednahrání nebo mixování částí skladeb je i zkušeným hráčům těžko pochopitelná a při živém shlédnutí vystoupení v posluchači vyvolává často jen němý úžas. Ondřej Smeykal vystupoval a spolupracoval např. s Ianem Woodem, Monkey Bussines a česko-japonským projektem Autopilote. V současné době ho můžete vidět společně s P. Niklem, M. Caisem a J. Hradilem v audiovizuálním projektu nazvaném Sváteční pop. Miloš Dvořáček je bezesporu jedním z nejvšestranějších a nejkreativnějších bubeníků v Čechách. Jeho záběr sahá od jazzu, přes alternativní rock, funk, blues, pop a etno až po klasickou hudbu. Byl členem skupiny Čikori Ivy Bittové , freejazzového Limba, minibigbandu Nuo, nebo skupin Fru Fru a - 123 minut . Působí v duu s Vladimírem Václavkem, hraje v kapele Romana Holého Neruda a spolupracuje s hudebníky jako jsou např. Radůza, Jana Vébrová, Pavel Fajt nebo Ester Kočičková. V poslední době Miloš Dvořáček vystupuje zejména sólově. Kromě bicích používá na svých koncertech řadu dalších nástrojů - fujary, kytaru, smyčkovač hlasu, perkuse, ale také plechové hrnce a rendlíky. Milošovi hraje v rukách téměř každý předmět a jeho vystoupení jsou požitkem nejen pro uši, ale i pro oči. |
||||
středa 9 / 20:00 A co kapela Květy? Zvuk skupiny Květy je velmi netradiční, a to jak pro nástroje, které kvartet využívá (akustická a elektrická kytara, mandolína, balafon, xylofon, industriální kovy, harmonika), tak pro spojení několika nepříliš často spolupřítomných prvků: humoru, chuti hledat nové postupy, hravosti a nadprůměrných hráčských schopností. Květy se nebojí agresivnějších poloh ani výrazných melodií nebo experimentů s hlasem. Kloubí noise i šanson, elektroniku i folkové písničkářství. Kapela Květy zní opravdu jinak než zbytek české hudební scény a její objevení může být pro vnímavého posluchače příjemným zážitkem. Už třeba jen pro velké nasazení a naléhavost, které Květy vkládají do živých vystoupení. Tak tedy, časopis Květy nebo kapela Květy? Jindy a nyní. Martin E. Kyšperský - zpěv, kytary, mandolína, kontrabas, baskytara Vstupné: 100 Kč |
|||||
úterý 15 / 20:00 Příběh bez pointy Premiéra autorského projektu Jana Komárka. Divadelně pohybový duet pro slovenskou herečku (členku Divadla na perone) Janku Wernerovou a tanečnici a choreografku Andreou Miltnerovou. Režisér a light designer Jan Komárek je držitelem ceny „Divadelní osobnost roku 2008 “ udělované festivalem „příští vlna/next wave“ a „Ceny za nejlepší světelný design“ za představení „Zločin a trest“ udělené v rámci festivalu „Česká taneční platforma 2010 “. Představení bude vznikat v průběhu ledna a února 2011 v rámci rezidencí v Praze ( Motus / Alfred ve dvoře ) a v Pardubicích ( Divadlo 29 ) v koprodukci Motus / Alfred ve dvoře , Divadla 29 a o.s. Terra Madoda. Projekt je podpořen Nadací Život umělce. Pořádá o.s. Terra Madoda ve spolupráci s Divadlem 29 v rámci projektu Ostrovy v pohybu, který je realizován za podpory Ministerstva kultury ČR, statutárního města Pardubice a Pardubického kraje. |
|||||
středa 16 / 20:00 Svobodná místa: Performance Svobodná místa kombinuje komponované hudební plochy, okamžitou hudební improvizaci, recitaci, prvky stínového divadla a filmovou projekci. Tento svébytný umělecký útvar vychází ze společného setkání osobností fenomenálního amerického kytaristy Garyho Lucase a básníka Pavla Zajíčka, které doplňují komponista a scénograf Ivan Acher a klávesový virtuos Michal Nejtek. Básník a zpěvák skupiny DG 307 Pavel Zajíček je předním představitelem českého undergroundu, zatímco americký skladatel a vynikající kytarista Gary Lucas, bývalý člen skupiny The Magic Band Captaina Beefhearta, zaujímá přední místo mezi představiteli americké avantgardy a po léta prostřednictvím své tvorby hledá své židovské kořeny v Evropě. Hlavní protagonisté jsou živými symboly alternativní umělecké scény, představují dva kontinenty, dvě epochy. Jejich společné dílo je vzkazem současné otevřené společnosti o vzájemné inspiraci osobností z různých zemí, různých věkových kategorií a různých uměleckých žánrů. Představení je postaveno na básních Pavla Zajíčka, které podkreslují hudební plochy Ivana Achera a Michala Nejtka zkomponované speciálně pro tuto performanci. Výsledný tvar dotváří okamžitá improvizace kytaristy Garyho Lucase. Stylově se hudba k performanci Svobodná místa pohybuje na pomezí freejazzu, avantgardy, psychedelického rocku a klasické hudby, přičemž navazuje na tradice českého undergroundu, tvorbu skupiny DG 307 a americkou alternativní scénu v čele s nedávno zesnulým Donem Van Vlietem, známým pod pseudonymem Captain Beefheart. Podmanivé podání veršů Pavla Zajíčka a hudební doprovod probíhají na pozadí umělecky zpracované projekce dobových dokumentů z bývalého Československa a USA, z nichž některé nebyly v České republice dosud veřejně publikovány. Jedná se o koláž obsahující definici obou hlavních protagonistů na pozadí tématu střetávání USA a Evropy minulých dekád. Oba hlavní aktéři představují své vize, zkušenosti a osobní příběh; prostřednictvím hudby a poezie definují svoji pouť. Gary Lucas “The Thinking Man's Guitar Hero” - The New Yorker Pavel Zajíček Ivan Acher Michal Nejtek Vstupné: 240 Kč, studentské: 160 Kč |
|||||
středa 23 / 20:00 Polské kvarteto Dziki Jazz (dziki = česky: divoký) představuje moderní jazz hraný s velkou expresivitou a hráčskou vyzrálostí. Skladby souboru, který vede v Česku již dobře známý bubeník Rafal Gorzycki, obsahují občasné free jazzové a power jazzové plochy, ve kterých se může expresivita instrumentálně vyzrálého seskupení zcela uvolnit. Trumpetista Maurycy Wojcinski skvěle zvládá přechod z čistého jazzového projevu v improvizované zvukové gejzíry a sound kvarteta, výrazně poznamenaný elektrickou kytarou, je ve své podstatě hodně jazzrockový. Vedle freejazzových a jazzrockových poloh se kapela nevyhýbá ani ambientním či jemně noisovým pasážím, některé jejich kompozice zase mají blízko k filmovým soundtrackům. Dziki Jazz vydali v loňském roce stejnojmennou desku, která získala cenu Fryderyki 2010 v kategorii debut a kapela získala 1. místo v soutěži Polského radia 3 v kategorii jazz a improvizovaná hudba. Koncert je pořádán v rámci projektu Jazzconnexion 2011 za finanční podpory Ministerstva kultury, Pardubického kraje a statutárního města Pardubice. Vstupné: 120 Kč, studentské: 90 Kč |
|||||