Program * únor 2013


sobota 2 / 19:00


Česká improvizační liga: Paleťáci vs. Valouny

Další pardubické utkání České improvizační ligy mezi Paleťáky a jejich hosty.

O čem to je? Malinko o sportu, ale především o divadle. Dva týmy se navzájem střetnou v improvizacích na různorodá témata. Cílem není se navzájem vyřadit, ale společně dokázat dotáhnout improvizaci do zdárného konce. Kulisy připomínají hokejový zápas. Rozhodčí a jeho dva pomocníci v pruhovaných a hráči v barevných dresech. Diváci mají k dispozici oficiální pravidla, kartičku na přidělování bodů hráčům a molitanovou pantofli na trestání rozhodčího.

Předprodej vstupenek proběhne v Klubu 29 v pátek 1. února od 17.00 do 19.00. Na tuto akci nepřijímáme rezervace.
Bližší informace
: ipaletaci@gmail.com

www.paletaci.cz

Pořádá o.s. Terra Madoda ve spolupráci s Divadlem 29 v rámci projektu Ostrovy v pohybu, který je realizován za podpory Ministerstva kultury ČR a statutárního města Pardubice.

Vstupné: 100 Kč

 
     
       

úterý 12 / 20:00

Jazz Khonspiracy +

improvizace / free jazz / free etno

Michal Hrubý – tenorsaxofon, basklarinet, fujara, koncovka
Petr Tichý – kontrabas
Jan Schneider – bicí

Skupina Jazz Khonspiracy aneb Tichý Hrubý Schneider + vznikla na podzim roku 2010. Sešli se v ní muzikanti z různých kruhů, které pojí láska k improvizaci a free jazzu. Hudba JK vzniká přímo na pódiu, muzikanti si jen řeknou určitá témata (například roční období), a ta se pak snaží zahrát. V jejich improvizacích se často projevují i vlivy a ozvěny lidové hudby ať už je to např. klezmer, nebo lidové motivy z hudby východní Evropy. Plus v názvu skupiny je připraveno pro různé hosty. S JK hráli například saxofonisté Jiří Durman a Vratislav Brabenec či pianista Jiří Schneider.

Bubeník Jan Schneider (1955) prošel mnoha undergroundovými seskupeními, z nichž nejvýznamnější byli The Plastic People of the Universe, na jejichž desce Pašijové hry velikonoční se podílel jako perkusista a zpěvák. Od osmdesátých let se věnuje různým formám jazzu, od volné improvizace po dixieland.

Petr Tichý (1974) patří k nejlepším českým kontrabasistům současnosti, je vyhledávaným studiovým i koncertním hráčem. Byl např. členem Floex bandu v období alba Pocustone. Z mnoha jeho kapel jmenujme například Trio Puo se zpěvačkou Feng-jun Song, duo se zpěvačkou Ridinou Ahmed, Orloj snivců či či žánrově pestré trio NTS (Nejtek/Tichý/Smetáček).

Michal Hrubý (1973) hraje na klarinety, tenor saxofon a lidové píšťaly ze Slovenska (fujaru, koncovky, šestidírkové píšťaly...). Začínal v bigbítové kapele Sveřepé prase, poté založil a vedl skupiny Neočekávaný dýchánek a Kapitán Kajman. V současné době působí v několika různých kapelách (Trio Salaš, Malé dechové cvičení...).

Koncert je uváděn v rámci projektu Jazzconnexion 2013 za finanční podpory Ministerstva kultury ČR, Pardubického kraje a statutárního města Pardubice.

Vstupné: 100 Kč

 
     
    středa 13 / 20:00

Handa Gote: Prales

Prales jako vzpomínka na divokost uložená v naší buněčné paměti. Prales jako stav mysli.

Ohniskem zájmu Handa Gote je mimolidský svět a jeho reflexe ve scénickém umění. Prales nepřináší překvapivé odpovědi na žádné otázky. Spíše než divadelním představením se snaží být hlubinně ekologickým mystériem, střetem kultury s přírodou.

Přestože se lidské společenství tisíce let vyvíjelo v intimním kontaktu s přirozenou krajinou a zvířaty, chápe současná západní společnost tuto svou kolébku často jako něco vzdáleného a neživého. Nerosty, rostliny i živočišné druhy vědecky klasifikujeme, ale přestáváme je vnitřněji vnímat, přestáváme s nimi komunikovat. Prales posloužil skupině Handa Gote jako metafora místa, kde je možné pozapomenuté, ale biologicky zakódované vazby s přírodou obnovovat. Spíše než o ukryté přírodní zákoutí jedná se o vzpomínku zasutou v nevědomí.

Jako inspirační zdroje posloužily tvůrcům myšlenky amerického filozofa a kulturního ekologa Davida Abrama, autora, jenž volá po obnově duchovních, ale i fyzických vazeb mezi člověkem a přírodou. Dále pak texty Bohumíra Prokůpka, českého fotografa a spoluzakladatele skupiny Český dřevák.

Připravili: Tomáš Procházka, Jakub Hybler, Robert Smolík, Jan Dörner
Produkce: Jedefrau.org ve spolupráci s o.s. Motus
60 min. / jazykově bezbariérové

Handa Gote je konceptuální postdramatické divadlo, střídající ve svém instrumentáři zvukové instalace, pohybové a taneční divadlo, živou hudbu, výtvarné divadlo a technologie. Jejich tvorba je ovlivněna minimalismem, východní filozofií i hnutím DIY. Mísí v sobě české kutilství, recyklaci objektů i technologií a inspiraci japonským haiku. Skupina vznikla v roce 2005. Handa Gote je japonský výraz pro pájku.



Po tisíce generací se lidské bytosti považovaly za součást širšího společenství přírody a pěstovaly aktivní vztahy nejen s ostatními lidmi, ale i s ostatními zvířaty, rostlinami a dalšími přírodními fenomény(včetně hor, řek, větrů a počasí), jež jsme teprve nedávno začali považovat za neživé a bezduché. Jak tedy může dojít k tomu, že lidé zpřetrhají svou pradávnou sounáležitost s přirozeným světem? A co musíme my dnes udělat pro to, abychom onen výživný a vzájemně posilující vztah s dýchající zemí znovu obnovili?
David Abram, Vnímání a jazyk ve více než lidském světě

Tento mír Země není nikdy v žádné době stejný. V předlidském údobí míval jinou podobu než v době člověčí. V kmenové éře se tento mír Země vyjadřoval rituálem, poezií a vzorci žití, které se shodovaly s přírodními jevy. My jsme se totiž natolik aklimatizovali v průmyslovém světě, že si stěží dovedeme představit jiný rámec k přežití, a to i když vidíme, že bublina průmyslové civilizace se rozpouští, a že nás brzy zanechá na pospas ve vyrabované krajině.
Žádná z našich předchozích zjevovaných zkušeností, žádný z našich rituálů obnovy či znovuzrození, žádný z popisů hrůz Apokalypsy není pro tento okamžik vhodný. Jejich mytická moc se nachází mimo rámec našeho světa.
Thomas Berry - Kosmologie míru

Gimme dat ole time religion
It's good enough for me
Without yer new affliction
Don't need yer new restrictions
Gimme dat ole time religion
It's good enough for me
Cpt. Beefheart - Moonlight on Vermont

www.handagote.com

Představení je uváděno v rámci projektu Electroconnexion 2013 za finanční podpory Ministerstva kultury ČR, Pardubického kraje a statutárního města Pardubice.

Vstupné: 100 Kč

 
     
   

úterý 19 / 19:00

OHA vs. doprava

DNES - auta 35%, kola 19%, MHD 22%, pěší 25%
VIZE 25 - auta 25%, kola 25%, MHD 25%, pěší 25%

Jak to bude v roce 2025? Co chceme a jak toho dosáhnout? Další z diskusí pardubického OHA (čili Odboru hlavního architekta).

Diskusi pořádá Magistrát města Pardubic – Odbor hlavního architekta.

Vstup volný

 
     
   

středa 20 / 19:00

Jan Hřebejk: Odpad město smrt

10 nominací na Českého lva 2012, včetně kategorie Film roku.

Příběh filmové adaptace divadelního představení Divadla Komedie se odehrává v prostředí rozpadajícího se města, při jehož sanování se politici nepokrytě dělí o zisky se spekulanty a lobbisty, to vše pod ochranou policie.
Hřebejk, Kopecký, Pařízek, Fassbinder.

ČR / 2012 / 70 min.

Původně avizovaný host debaty po projekci filmu Jan Hřebejk se z důvodu pracovní zaneprázdněnosti bohužel musel omluvit. Hosty večera však budou producent snímku Čestmír Kopecký a představitelka hlavní ženské role Gabriela Míčová. Nenechte si ujít tuto mimořádnou příležitost!

Pořádá o.s. Terra Madoda ve spolupráci s Divadlem 29 v rámci projektu Filmfuse 2013.

www.filmfuse.cz

Vstupné: 80 Kč



Ava Mendoza's Unnatural Ways (USA)

Po debatě s tvůrci filmu Odpad město smrt bude následovat na poslední chvíli domluvený koncert skvělých zástupců kalifornské freejazzové scény Ava Mendoza's Unnatural Ways v Klubu 29.

Bližší info: www.divadlo29.cz/klub

 
     
   

čtvrtek 21 / 20:00

DoMa Ensemble

DoMa Ensemble - to je jedinečné spojení hlasu, violoncella a saxofonů a zároveň dvou muzikantských osobností s velkou zkušeností na poli vážné, experimentální, jazzové a improvizované hudby. Violoncellistka a zpěvačka Dorota Barová a saxofonista Marcel Bárta společně vytvořili program zčásti křehké, komorní a jindy zase docela divoké hudby bořící stylové hranice.

DoMa Ensemble vznikl v roce 2009. Barová s Bártou si zkusili zahrát jen ve dvou a záhy zjistili, že nemusí v této podobě hrát pouze skladby z repertoáru domovských skupin Vertigo neboTara Fuki. Postupně tak začal vznikat původní repertoár, jehož velká část se nachází na eponymní debutové desce dua (DoMa Ensemble, 2011). "Od tvorby Vertiga a Tara Fuki se asi úplně vzdálit nelze, poněvadž oba tuhle tvorbu dosti ovlivňujeme ," řekla Barová v loňském rozhovoru pro Harmonii. " Samozřejmě je to ale jiné už kvůli nástrojovému obsazení, tedy barvě, využívání efektů, loopů a zvuků, a taky možná v tom, co chceme. Myslím, že hranici chceme posouvat dál a dál ."

Oba hudebníky spájí především zkušenost s improvizovanou a scénickou hudbou. DoMa Ensemble na nahrávce i na živých vystoupeních ve velké míře uplatňují efekty, které umožňují vrstvení zvukových stop. Prostor dostávají i neobvyklé herní techniky, jimiž lze z nástrojů „vylovit“ rozmanité zvuky včetně těch, které obvykle bývají ve studiu pronásledovány, tedy dozvuků, ruchů a šumů. „ Mimořádně sympatická je tu naprostá otevřenost vůči vlivům odevšud, objevují se ozvuky jazzu, klasické hudby i folkloru, pravý opak jiných, kteří dogmaticky usilují o něco, co si předsevzali, “ říká o DoMa Ensemble publicista Antonín Kocábek.

Saxofonista Marcel Bárta účinkoval v Kontrabandu Milana Svobody, v kapele Vibe Fantasy, Gustav Brom Big Bandu. Založil vlastní formaci Muff a stal se stálým členem Zuzana Dumková Bandu. Je také členem kapel NUO, Petr Zelenka Quartet, Face Of The Bass, Tomáš Hobzek Quartet a Vertigo. Hrál a nahrával mj. s Vladimírem Václavkem, s kapelami Gumbo, Lanugo, Baterky, Toxique, Triny. Spolupracoval s Divadlem Vizita, Davidem Dorůžkou, duem Tara Fuki či s Karlem Růžičkou. Marcel Bárta se také podílel na scénické hudbě k divadelní performanci Nude Ants (Teatr Novogo Fronta).

Violoncellistka a zpěvačka Dorota Barová v současné době kromě DoMa Ensemble vystupuje v duu Tara Fuki, s kapelami Vertigo, Baterky, s improvizačním akustickým duem Tellemarkk a také s Kuzmich Orchestra. Spolupracuje s brněnským divadlem Neslyším. Za hudbu k divadelnímu představení Dům Hluchého (Dorota Barová a Zdeněk Kluka) byla oceněna třetí cenou Thalie v divadelní sezoně 2003. V roce 2006 zkomponovala a natočila hudbu k filmu Marta režisérky Marty Novákové.

Koncert je uváděn v rámci projektu Jazzconnexion 2013za finanční podpory Ministerstva kultury ČR, Pardubického kraje a statutárního města Pardubice.

Celé album DoMa Ensemble je ke stažení zdarma nebo za dobrovolný příspěvek ZDE:

www.bandcamp.com

Vstupné 120 Kč, studentské: 90 Kč

 
     
   

čtvrtek 28 / 20:00

VerTeDance: Simulante Bande

Choreografie: Veronika Kotlíková, Tereza Ondrová
Dramaturgie: Lukáš Jiřička
Interpretace: Alena Jančíková, Helena Arenbergerová, Zuzana Pitterová, Petr Opavský
Hudba: DVA
Světelný design: Pavel Kotlík
Scéna, kostýmy: Masha Černíková

V inscenaci Simulante Bande zkoumají VerTeDance neotřelé možnosti pohybového vyjádření zdravého a fyzicky handicapovaného člověka, relativnost pojmu handicap i křehký kosmos mezilidských vztahů. Své často neviditelné limity přetavily netanečnice Alena Jančíková a Zuzana Pitterová do neuvěřitelných výkonů, ve kterých jim „asistují“ profesionální tanečníci Helena Arenbergerová a Petr Opavský. Autorskou hudbu k představení vytvořila a naživo bude představení doprovázet skupina DVA, která s VerTeDance spolupracovala již na inscenaci Emigrantes.



Skupině současného tance VerTeDance se v Arše povedl husarský kousek: Simulante Bande. Jedinečný kvartet interpretů tvoří profesionálové a dvě handicapované amatérky. To, jak se tu oba světy propojí, bere dech: Smutný, ale nesentimentální humor, shazující falešný soucit zdravých i sklony k uzurpátorství těch druhých. Nutno vidět!
Vladimír Just, 9.6. 2012, Lidové noviny

Inscenace získala Cenu Divadelních novin.

Žijí tu s námi, ale my se občas tváříme, jako by byli neviditelní. Jindy na ně zas civíme, jako by spadli z kosmu. Trochu je obdivujeme, trochu se jich bojíme, často je litujeme. Skoro nic o nich nevíme.
Jejich kroky jsou mnohdy jiné. Často nezapadají do všeobecné iluze o podobě krásy. Vedou ale ke stejnému cíli jako ty naše, krásné: prožít plnohodnotný život se vším všudy.
Proč je stále vyčleňujeme z našeho kruhu? Proč jsme tu stále „my“ a „oni“? Jejich přijetím můžeme všichni jen získat. Získat tolik, že si to možná ani nedovedeme představit. Pojďme si to společně představovat, i „jen na chvíli“ se počítá!

Pořádá o.s. Terra Madoda ve spolupráci s Divadlem 29 v rámci projektu Ostrovy v pohybu, který je realizován za podpory Ministerstva kultury ČR a statutárního města Pardubice.Představení vzniklo v koprodukci VerTeDance a divadla Archa.

www.vertedance.com

Vstupné: 100 Kč

Na akci nepřijímáme rezervace vstupenek.