Dokumentární výprava do časů Výmarské republiky, jedné z nejpodstatnějších etap světové kinematografie.
režie: Rüdiger Suchsland, 114 min., Německo,
(film je uváděn německy s českými titulky)
„Doba, která zrodila monstrum."
Výmarská republika (1918–1933) byla nejsvobodomyslnějším státním útvarem, který kdy na německé půdě vznikl. Byla to éra provázená rozkladem, krizí i kulturním rozkvětem. Jednalo se také o nejpodstatnější období německé kinematografie, čas plný objevů a divů. „Sedmé umění“ tehdy získalo silné estetické základy, které přetrvávají dodnes. Dokument Od Caligariho k Hitlerovi je fascinujícím pohledem na období, které dalo světu filmy jako Nosferatu, Metropolis, M či Modrý anděl.
Rüdiger Suchsland je německý novinář, kritik a kulturní aktivista. Vystudoval historii, politologii a filozofii. Dlouhodobě se zabývá filmem, dějinami, teorií, východní Asií, duchem doby a popkulturou. Společně s Josefem Schnellem napsal knihu „Zeichen und Wunder: Das Kino von Zhang Yimou und Wong Kar-Wai“ (2008). Dokument Od Caligariho k Hitlerovi, výrazně inspirovaný vlivnou stejnojmennou monografií Siegfrieda Kracauera o zlaté éře německého filmu, je jeho prvním počinem na poli filmové režie.
Projekce se koná v rámci projektu aniLAB 2016 za finanční podpory Ministerstva kultury ČR a statutárního města Pardubice.
Vstupné: 80 Kč (na místě na průkaz ISIC 50% sleva)
Ticketportal
čtvrtek 4 / 20:00VYPRODÁNO
Mucha Mucha je femipunková kapela sdružená kolem kyjovské písničkářky Nikoly Muchové. Tak trochu punk, tak trochu folklor. Trochu hormonální blouznění, trochu sebejisté kázání. Trochu hudba, trochu performance.
Nikola Mucha původně vystupovala sama s kytarou. Pro ostré slovo nešla nikdy daleko a vůbec se u toho nečervenala. Později se obklopila kapelou zkušených drsňáků (muzikantů známých z kapel Květy, Ty Syčáci či Budoár staré dámy), kteří dávají jejím nemilosrdným písním ještě sytější barvy. Po skvěle přijatém debutovém albu Slovácká epopej vydala kapela Mucha v roce 2014 další album Josefene, které je souhrnem emocionálních výlevů další etapy Nikolina mužipohrdajícího života.
Další lůzr na obzoru, další velká láska, další chyby a viditelné nedostatky, další přešlapy, omyly a nedorozumění, důraz na nutnost užívání antikoncepce a nerovnováhu mužské a ženské koexistence, chlast a jiné slasti usnadňující tíhu ženského údělu.
Vstupné: 150 Kč (na místě na průkaz ISIC 50% sleva) Facebook
čtvrtek 11 / 20:00
Jan Burian
Písničkář, spisovatel, autor dokumentárních filmů, moderátor a cestovatel Jan Burian vystoupil od roku 1970 na více než 4000 koncertech. Většinou sólově za doprovodu klavíru, ale občas i s různými kapelami. Spolupracoval mj. s Jiřím Dědečkem,Petrem Skoumalem či Danielem Fikejzem. Vydal řadu písňových alb, naposledy v roce 2015 desku Jiná doba, na které mu jednotlivé skladby produkovali např. Jan P. Muchow, Martin Kyšperský, DVA a Ondřej Ježek.
Jan Burian je autorem knih fejetonů, vydává básně, píše knihy inspirované cestováním. V roce 2012 vyšla jeho monografie o otci nazvaná Nežádoucí návraty E. F. Buriana. Pro rozhlas mj. vytvořil cyklus Moji hrdinové v písních a pořad Na sever!, který se věnoval skandinávské kultuře. Moderuje a několikrát do roka provádí turisty po Islandu, Portugalsku a jiných zemích.
Jan Burian je také propagátorem kontroverzního hesla „Kopírování zachraňuje hudbu!“, organizuje sdružení Osamělých písničkářů, jejich společné pravidelné koncerty a občas vystavuje své fotografie.
Vstupné: 120 Kč (na místě na průkaz ISIC 50% sleva)
Ticketportal Facebook
středa 17 / 20:00 Návrat dinosaurů & Kouzelná skříňka & afterparty v Klubu 29: Olaf Olafsonn and the Big Bad Trip Večer audiovizuálních zážitků, které si z multikina neodnesete. Exkurs za hranici času, prostoru a pod povrch filmového materiálu. Hypnotizující obrazy tajemných míst. A dinosauři!
Kouzelná skříňka (autor a performer: Jan Kulka) je speciální projekční zařízení inspirované výzkumem subjektivních zrakových vjemů, které prováděl Jan Evangelista Purkyně v první polovině 19. století. Jde o volnou adaptaci některých jeho pokusů. Specifické vlastnosti ručně ovládaného aparátu umožňují projekci působící v hraničních oblastech zrakového smyslu, čím otevírají cestu k netušeným světům běžně nevyskytujících se vizuálních vjemů. Fotony a zvukové vibrace mířené do lechtivých míst našich smyslů se můžou stát odrazovým můstkem k nevšednímu introspektivnímu výletu. Délka cca 40 min.
Návrat dinosaurů (autor a performer: František Týmal) je krátký experimentální film o znovuosídlení biosféry primitivními formami života, realizovaný na filmový materiál za použití techniky chemického leptání. Autorův tvůrčí styl vychází z tradice abstraktních rukodělných filmů a zkoumá možnosti a hranice filmové matérie a fotochemických vlastností filmu. Film 70 mm. Délka 15 min.
Afterparty v Klubu 29: Olaf Olafsonn and the Big Bad Trip (psych-rock, Praha).
Akce se koná v rámci projektu aniLAB 2016 za finanční podpory Ministerstva kultury ČR a statutárního města Pardubice.
Vstupné: 80 Kč (na místě na průkaz ISIC 50% sleva)
Ticketportal
pátek 19 / 20:00
Radio Ivo: Život nedoceníš
rozhlasová hra na divadelních prknech
Hrají: Johana Švarcová (Kazety), Petr Marek (Midi Lidi), Marian Moštík (LÁHOR/Soundsystem).
Radio Ivo je přenesení rozhlasové hry na divadelní prkna bez jakékoli transformace. Pouze s možností vidět její vznik. Výrazová civilnost a zvukový realismus v pozvolném tempu. Normální příběhy ze života. Rozpačitá trojice performerů podává vcelku suverénní výkon...
Skupina Radio Ivo postavila svou jedinečnost na přenesení rozhlasové hry před publikum tak, aby diváci mohli v „přímém přenosu“ sledovat její živelný vznik od nápadu až po poslední zvuk. Z všedního dialogu, jednoduše rozehrané situace se před mikrofony rodí nové příběhy, vyrůstají nové postavy, zvukově vynalézavá prostředí vytvářejí vlastní, svébytnou realitu.
Pořádá Divadlo 29 v rámci projektu Electroconnexion 2016 za podpory Ministerstva kultury ČR, Pardubického kraje a statutárního města Pardubice.
Vstupné: 100 Kč (na místě na průkaz ISIC 50% sleva) Ticketportal Facebook
středa 24 / 18:30
Česká cesta
Premiéra filmu Martina Kohouta o kupónové privatizaci.
Kupónová privatizace. V řadě názorů a připomínek historických událostí, které tento snímek věnovaný kupónové privatizaci prezentuje prostřednictvím rozhovorů s historiky a tehdejšími účastníky, se jako ústřední ukazuje konflikt dravého kapitalistického uspořádání a sociálněji pojatých alternativ, který je v české politice dodnes živý. Právě pro důraz na tehdejší debatu o sociálních aspektech společnosti má tato reminiscence počátků českého kapitalismu aktuální vyznění. Strohou a věcnou metodou mluvících hlav snímek odhaluje, že těsně po revoluci byla značná část obyvatelstva pro nějakou formu socialismu, a pátrá po důvodech obratu ke kapitalistické orientaci.
ČR, SR / 2015 / 110 min. Po projekci se plánuje debata.
Pořádá o.s. Terra Madoda ve spolupráci s Divadlem 29 v rámci projektu Filmfuse 2016 za finanční podpory statutárního města Pardubice a Ministerstva kultury ČR.
ME-SA / BOD.Y / Renan Martins: Let Me Die In My Footsteps taneční představení
V inscenaci Let Me Die in My Footsteps se čtveřice tanečníků ocitá v krizi, která je výchozím bodem rozporuplné cesty konfliktu a rozřešení. Jemně nostalgická, naživo vytvářená zvuková krajina Gašpera Piana ostře kontrastuje s vysilující živelností tanečníků. Ve svém nejnovějším projektu se Renan Martins de Oliveira snaží vytvořit čistě taneční představení, v němž pohybový slovník vzniká z nutnosti dotýkat se a být spolu.
Představení je součástí prestižního výběru Aerowaves Twenty 16. Obstálo tak v celoevropské konkurenci několika set přihlášených děl.
Choreografie: Renan Martins de Oliveira
Tvorba a tanec: Martina Hajdyla Lacová, Soňa Ferienčíková, Karolína Hejnová a Benjamin Pohlig
Živá hudba: Gašper Piano
Světelný design: Ints Plavnieks
Kostýmy: Victor Perez Armero
ME-SA
Skupina ME-SA vznikla v roce 2008. Funguje jako otevřená platforma, která kombinuje autorské projekty se zvaním hostujících choreografů jak z československé, tak mezinárodní taneční scény. V roce 2013 se ME-SA poprvé dostala na seznam tzv. “Priority Companies” sítě Aerowaves, a to díky projektu Much More Than Nothing choreografického dua Peter Šavel / StanoDobák. Soubor třikrát získal nominaci na Taneční inscenaci roku. V roce 2015 získala Martina Hajdyla Lacová, jedna ze zakladatelek ME-SY, ocenění Tanečnice roku za svůj výkon v představení SuperNaturals, dalším projektu souboru, který je na prestižním seznamu Aerowaves, tentokrát pro rok 2015. ME-SA pravidelně uvádí své projekty na významných festivalech, např. Spring Forward, Tanec Praha, Česká taneční platforma, APAP/NYC ad.
Renan Martins de Oliveira
Začal svá taneční studia v Rio de Janeiru, odkud pokračoval díky stipendiu na salcburský SEAD a dále na P.A.R.T.S., kde studoval v letech 2010 – 2013. Doposud vytvořil 5 autorských projektů, které uvedl na festivalech v Brazílii, Rakousku, Německu, Holandsku, Portugalsku, Rusku a samozřejmě v Belgii, kde působí nejvíce. V současné době působí jako tanečník v projektu Re:ZeitungAnny Teresy de Keersmaeker a je členem souboru Meg Stuart / Damaged Goods Company.
Gašper Piano
Slovinský skladatel, hudební a sound/video artist. Od roku 2008 působí jako nezávislý skladatel a hudebník v oblasti performativních umění (divadlo, tanec, performance), vizuálních umění (multimediální projekty, instalace, film, dokumentární film, video, televize) a tvoří pro akustické, experimentální a elektronické hudební skupiny. Jeho práce byly prezentované na festivalech, výstavách a představeních doma i v zahraničí.
"Tanec nabývá na energičnosti, když se jeviště stává prostorem setkávání a střetání, z tanečníků se rodí individuality. Pohyb už není zadržován, ale expanduje do prostoru, tanečníci klesají na zem, vzpínají se k výskokům, nárazům těl ve vzduchu, začínají na sebe mluvit, ačkoli je agónie elektrické kytary přehlušuje. Pohybují se jako neřízený živel nebo lavina a v tom okamžiku už „s sebou“ berou i diváky, na které jejich energie přechází. Nikdo v tu chvíli nezůstává nezasažen a zřejmá radost z pohybu je nakažlivá." (Lucie Kocourková, Opera Plus)
Pořádá o.s. Terra Madoda ve spolupráci s Divadlem 29 v rámci projektu Ostrovy v pohybu za finanční podpory Ministerstva kultury ČR a statutárního města Pardubice.
Je to úplně prosté - trio tří lídí hrající na tři rozdílné nástroje víc než tři akordy jde natřít publikum
vytříbeného vkusu - a klidně i ostatní. Zapomeňte na všechny dosavadní kapely a styly této
trojky, všechno je jinak! Ač kapela právě načíná třetí rok své existence, koncertování nebere na
lehkou váhu, a proto s ním začíná až teď a tady. Díky důslednému informačnímu embargu
a zvukotěsné zkušebně kapelu nikdo doposud nejenže neslyšel a neviděl, ale žádné informace
nejsou k dohledání ani na internetu - dokonce samotný název skupiny bude postupně
zveřejňován až v průběhu koncertu.
Vstupné: 60 Kč (na místě na průkaz ISIC 50% sleva) Předprodej: Facebook
sobota 27 / 10:00 - 20:00
Bastl Instruments workshop: microGranny 2.0
KAPACITA WORKSHOPU JE V TUTO CHVÍLI NAPLNĚNA.
Jednodenní dílna pro zkušené i nezkušené kutily a bastlíře. Společně si postavíme a ovládneme granulární sampler microGranny 2.0 od Bastl Instruments, který umí v reálném čase pracovat s nahranými zvuky. Libovolné zvuky jde buď jednoduše uložit na paměťovou kartu microSD, nebo přímo nahrát mikrofonem, který je zabudován do nástroje. Granulární manipulace se zvukem, jež je hlavní funkcí microGranny umožňuje vytvářet rytmické motivy či ambientní plochy unikátního zvukového charakteru. Nástroje je také vybaven MIDI rozhraním pro propojování s ostatními hudebními nástroji a prostředími.
Za projektem a značkou Bastl Instruments stojí Václav Peloušek a Ondřej Merta, kteří workshop povedou. Jejich talent kohokoli nadchnout do bastlení, si někteří pamatují už z minulého roku, kdy jsme společně pájeli Trinity. Proto se nebojte, workshop je vhodný i pro úplné začátečníky, kteří pájku v ruce nikdy nedrželi.
Workshop zakončíme společným koncertem Bastl Orchestra od 21:00 v Klubu 29!
Václav Peloušek a Ondřej Merta, otcové projektu Bastl Instruments a Standuino, vystudovali obor Art & Science na Vídeňské Angewandte a v ateliéru Multimédia na Brněnské FaVU. Příležitostně se pohybují na brněnské a vídeňské kulturní scéně, svou tvorbou navazují na průkopníka elektronického umění v Čechách, Stanislava Filipa, jejich bývalého pedagoga. Vytvořili klon open-sourcové hardwarové platformy Arduino, který usnadňuje ruční výrobu elektronických hudebních nástrojů a dalších zařízení využitelných (nejen) pro uměleckou tvorbu.
Maximální kapacita je 10 osob.
Více informací: klub@divadlo29.cz, 777 886 941 (Šárka Zahálková)
Pořádá Divadlo 29 v rámci projektu Electroconnexion 2016 za podpory Ministerstva kultury ČR, Pardubického kraje a statutárního města Pardubice.