Mezinárodní festival filmů s antropologickou tematikou.
Antropofest z.s. společně s Katedrou sociální a kulturní antropologie Univerzity Pardubice věnuje festivalový ročník 2020 festivalové filmové retrospektivě. Nabídne přehlídku nejzajíma-vějších titulů z minulých ročníků a také nejnovější tvorbu studentů vizuální antropologie v České republice. Součástí festivalu bude i diskuzní fórum k vývoji a současnému stavu oboru
v České republice a na Slovensku. Bližší informace s časovým harmonogramem jednotlivých promítacích časů naleznete na www.antropofest.cz
Pořádá Antropofest z. s. a Katedra sociální a kulturní antropologie Univerzity Pardubice ve spolupráci s Divadlem 29.
vstup volný
pátek 6 / 20:00
Ondřej Štveráček Quartet:
Tribute To John Coltrane
Jeden z nejlepších jazzových kvartetů v ČR vzdá hold legendárnímu saxofonistovi a jednomu z největších jazzových novátorů všech dob Johnu Coltraneovi a jeho hudbě.
Ondřej Štveráček – tenor a soprán saxofon / Stanislav Mácha – klavír / Tomáš Baroš – kontrabas / Marek Urbánek – bicí
Kvartet Ondřeje Štveráčka patří v ČR k nejlépe šlapajícím jazzovým kvartetům, který osobitě rozvíjí hardbopovou a bebopovou tradici. Jeho lídr saxofonista a skladatel O. Štveráček je již téměř dvě dekády považován za jednoho z nejvýraznějších a technicky nejvyzrálejších saxofonistů u nás. V Divadle 29 se představil již několikrát, naposledy s fenomenálním americ-kým bubeníkem Gene Jacksonem, který se mj. proslavil v kapelách Herbieho Hanckoka či Davea Holanda. Tentokrát Štveráček a jeho spoluhráči vzdají hold jedné z největších legend světového jazzu saxofonistovi Johnu Coltraneovi (1926 - 1967) Hlavní část programu bude tvořit interpretace skladeb z Coltraneova vrcholného období orámovaného roky 1957 – 1964. Koncert doplní Štveráčkovy autorské kompozice inspirované Coltraneovou tvorbou.
Saxofonista Ondřej Štveráček (1977) navazuje na Coltraneův koncept tzv. Sheets of Sound, který prosakuje Štveráčkovým frázováním a jeho tónový témbr se bez pochyby inspiruje u stejného zdroje. Štveráček má s jazzovou legendou společné i dokonale zvládnuté jazzové řemeslo, nepřekvapí ho jakékoliv, byť i krkolomně uspěchané tempo, vypořádá se s libovolně komplikovanou harmonií či metrem. V posledních letech se ve Štveráčkově hře neodbytně dere na povrch jeho vlastní hudebnická osobnost, z čehož těží jak on sám, tak jeho posluchači. S vlastní kapelou nahrál čtyři studiová alba a obráží všechny důležité jazzové destinace střední Evropy. Ve spolupráci s bubeníkem Gene Jacksonem realizoval v posledních čtyřech letech další tři studiové desky a jednu live nahrávku. O Štveráčkově talentu se nadšeně vyjadřují i saxofonové legendy jako Jerry Bergonzi a Dave Liebman nebo americký basista českého původu George Mraz.
Koncert je pořádán v rámci projektu Jazzconnexion 2020 za finanční podpory Ministerstva kutury ČR, Pardubického kraje a statutárního města Pardubice.
Ukradený stát
Kauza Gorila představovala průlom v moderních dějinách Slovenska. Díra do zdi konspiračního bytu znamenala zároveň díru do fasády demokratického státu. Vedla nakonec k pádu vlády, ale vynesla k vládě zpět Roberta Fica, ačkoli byl také významným aktérem těchto aktivit. Tuto periodu reflektoval film Zuzany Piussi Od Fica do Fica. Ukradený stát začal vznikat jako ohlédnutí za aktéry právě tohoto filmu.
Po začátku natáčení došlo k zavraždění Jána Kuciaka a Martiny Kušnírové a natáčení nabralo jiný směr. Ve filmu vystupují advokáti, blogeři, novináři a agenti zpravodajských služeb, přičemž snímek reflektuje snahy ovlivňovat veřejný prostor prostřednictvím kompromitujících materiálů, utajování nebo naopak zveřejňování určitých informací v určitý čas tak, aby se ustálil narativ, který většina lidí akceptuje.
Režie: Zuzana Piussi / Slovensko / Česko, 2019, 79 min.
Po projekci proběhne debata s režisérkou filmu.
Pořádá z.s. Terra Madoda ve spolupráci s Divadlem 29 v rámci projektu Filmfuse 2020 za finanční podpory statutárního města Pardubice a Ministerstva kultury ČR.
Devatenáctý rok na scéně, deset studiových alb, k tomu hudba k filmům, divadelním představením a živé akustické nahrávky. Stálice slovenské hudby Longital míří s novou deskou Manua do Pardubic! Support: divotvorná folktronika ženského dua Ima Teva.
Bratislavští Longital jsou známí velmi energickým koncertním projevem, který se často liší od studiových nahrávek a dodává jim živelnost. Vzájemná komunikace mezi hudebníky a improvizace dělá každý koncert jedinečným. Živé provedení nového alba Mauna v triu bude napínavé, překvapující a radostné.
Mauna je havajské slovo pro horu, ale také název kmene afrických motýlů, kteří se vyznačují zajímavými geometrickými vzory na křídlech. Víc než geometrii v hudebních motivech se však vyplatí hledat ještě třetí význam pocházející z hinduistické filozofie, kterým je pro Longital ticho. Ne v doslovném smyslu, ale spíše v rovině vnitřního klidu. Ticho v hlavě, které léčí. „Přiznej si, že ti svět unikl a nechápeš, co se tu děje, že nestíháš vnímat všechno, co se v té rychlosti odvíjí,“ zpívá Shina o současném světě, ve kterém ani na okamžik nedokáže vypnout, zpomalit, nebrat si toho na sebe příliš moc a starat se o svoje duševní zdraví.
Jako by Shina, Dano Salontay a Marián Slávka s lehkostí spojili všechna žánrová období, projekty a světy, kterými za poslední roky prošli. Nechybí vzrušující smyčcové momenty, orchestrální aranže, sbor, klavírní plochy, ale také experimentální zvukové výlety, analogová elektronika
a prvky vážné hudby.
Lo-fi a voodoo. Mystika ukrytá v ambientních syntezátorových mlhách. Niterná atmosféra plná nadpřirozena a symbolů. Hudební svět kdesi za hranicemi imaginativnosti Julianny Barwick či Grouper a spirituálnosti baroque popových nahrávek. Dvojice Ima Teva přináší divotvornou folktroniku s klubovým nádechem, jež zároveň vychází z podnětů neustále se transformující, tajuplné přírody a jejích cyklů.
Projekt Ima Teva, hebrejsky Matka Země, založila Petra Juráčková v roce 2017. Spojovacím prvkem podzimního debutového alba Chant je důraz na ženské elementy a jejich sepětí s přírodou. Texty zde neplní roli osobních poselství, ale naopak vyzývají k pospolitosti, oslavují různé pozemské živly a hlásají návrat ke kořenům. I přes všechny vhledy do minulosti si však album zachovává svěží současný zvuk.
Koncert Ima Teva je pořádán v rámci projektu Electroconnexion 2020 za finanční podpory Ministerstva kultury ČR, Pardubického kraje a statutárního města Pardubice, Koncert Longital se koná v rámci projektu Etnoconnexion za finanční podpory statutárního města Pardubice.
Festival je z rozhodnutí pořadatelů do odvolání přerušen.
Více info: www.jedensvet.cz
Pardubická část mezinárodního festivalu dokumentárních filmů o lidských právech.
Letošní ročník festivalu s mottem Až naprší a uschne se věnuje projevům environmentální krize v kontextu krajiny globalizovaného světa a role člověka v ní. V Pardubicích se budeme zabývat tématy, která s tímto mottem souvisejí v různé intenzitě, nebo jsou na něm zcela nezávislá. Snímky uvedou svět současné Číny, angažovaného umění, ženskou otázku, problematiku soužití a přežití v podmínkách mimo hlavní městský proud, proměnu zvyklostí a pohledů na aktuální dění či touhy mladé generace.
Projekce, moderované večerní debaty s pozvanými hosty, výstavy, doprovodný program; speciální dopolední projekce pro základní a střední školy. Promítáme i v sobotu a možná přijde i kouzelník - pardubický festival totiž letos (2020) oslaví 20 let!
Pořádá společnost Člověk v tísni, o. p. s., ve spolupráci s místní neformální skupinou a Divadlem 29.
jednotlivé vstupné: 80 Kč ° permanentka na 6 vstupů: 300 Kč
rezervace: vstupenky@divadlo29.cz
Argentinské písně ve stylech chacarera, zamba, chamamé, gato v podání mezinárodního tria výjimečného argentinského multiinstrumentalisty Gabo Naase a renomované české zpěvačky Marty Töpferové.
Gabo Naas (ARG) – zpěv, kytara, charango / David Hagen (GER) – kontrabas / Minino Garay (ARG) – bicí a perkuse / Marta Töpferová – zpěv, kytara, cuatro
Zpěvák a multiinstrumentalista Gabo Naas se narodil v argentinské Patagonii. Jeho hudební začátky ovlivnil otec, který hraje na kytaru a povzbudil Gaba, aby začal zpívat a naučil se tradiční lidové písně. Gabo studoval na několika hudebních školách v argentinské Córdobě, kde rozvíjel svůj jedinečný talent jako multiinstrumentalista. Jeho hlavní nástroje jsou kytara a saxofon, ale hraje také na bolivijské charango, klarinet, housle, basovou kytaru a buben bombo. Dříve působil v Buenos Aires, kde se etabloval na místní hudební scéně a skládal hlavně pro svůj latin jazz ansámbl. Od roku 2008 působí v Berlíně, kde vede vlastní kvartet, píše filmovou hudbu a spolupracuje s řadou evropských hudebníků, ale i s hudebníky kubánskými a africkými.
V poslední době se Gabo zaměřuje na vokální a kytarový repertoár, který se skládá zejména z úprav tradičních jihoamerických písní, v rytmech chacarera, zamba, chamamé, gato, vals a také andské huayno a carnavalito. Cílem projektu je interpretace těchto stylů moderním způsobem, aniž by se ztratila podstata lidové charakteristiky. Gabovy hluboké znalosti folklóru a tradiční hudby jeho rodné Argentiny spolu s jeho bohatými zkušenostmi jako multiinstrumentalisty přináší jeho vokálnímu a kytarovému konceptu neobyčejně zralý a originální zvuk.
Marta Töpferová je jednou z nejzajímavějších zpěvaček a písničkářek své generace, jejíž tvorba dosáhla mezinárodního uznání. V mládí zpívala osm let klasickou a lidovou hudbu ve sborech v Čechách a ve Spojených státech. Po emigraci do USA v roce 1987 se naučila plynně španělsky a prosadila se jako osobitá umělkyně a skladatelka latinskoamerické hudby. Od roku 2004 zahájila svá mezinárodní turné a začala se objevovat na pódiích a festivalech po celém světě. Etablovala se na hudební scéně v New Yorku a spolupracuje s nejlepšími hudebníky z oblasti latiny, jazzu i vážné hudby a tato zkušenost se odráží v jedinečném stylovém mixu její vlastní tvorby. V roce 2012 se Marta vrátila do Čech a začala psát písně v rodném jazyce inspirované moravským folklórem a slovanskou hudbou pro její nový soubor Milokraj. Vedle toho koncertuje např. s cimbálovou virtuoskou Zuzanou Lapčíkovou a věnuje se i interpretaci písní Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů.
Koncert je uváděn v rámci projektu Etnoconnexion za finanční podpory statutárního města Pardubice.
Technologické mystérium podle Marshalla McLuhana, Cesty do pravěku, Kosmovy kroniky, Davida Lynche a dalších. Groteska o nepodařeném věštění budoucnosti, cestování časem a informacích uložených v buněčné paměti.
Věštění vykládá budoucnost s vírou, že ji lze zahlédnout. Nabízí ale jen fragmenty šifrovaných zpráv, náznaků, či obrazů a nejčastěji zcela mylné přečtení sudby. Ocitá se v časoprostorovém ohnisku, v němž předešlé, současné i budoucí splývá v jedno. Obrysy budoucnosti zahlédnout nelze, ani tehdy, kdy už se v ní vlastně naplno ocitáme nebo nám vydává své poselství. Touha nahlédnutí budoucnosti se snoubí se vzýváním technologie. Ta v tomto duchu nabývá podoby kvazi-náboženství, v němž dochází k technologickému rozšiřování těla, vědomí a transformaci jedince. Chrámovou oponu trhá robotická ruka.
Každý systém dříve či později podléhá vlastnímu zhroucení. Tento konec může být tragický, náhlý, ale nikdy jedinečný. Odkazy nalézáme v jeskynních malbách, zkamenělých kostech, i ve vlastní buněčné paměti.
Čtvrtá opice Shizaru je poslední z moudrých opic známého buddhistického vyobrazení trojice opic se zakrytýma očima, ušima a ústy. Shizaru znázorňuje heslo „nečiním zlo”, ale na obrazech či sochách většinou chybí. Zlo, které konáme, sami nevidíme, jelikož si tak jako známější opice Mizaru a Kikazaru zacpáváme oči i uši.
Handa Gote Research & Development se věnuje experimentování s dramaturgií, začleňování nedivadelních prvků do své práce a vývojem vlastního pojetí post-dramatického a post-spektakulárního divadla. Dlouhodobě se inspiruje vědou a technikou. Skupina provádí kontinuální výzkum divadelní řeči, laboratorní práci v oboru zvukového a světelného designu, při současném zpochybňování výše zmíněných disciplín.
Pořádá Divadlo 29 ve spolupráci s Terra Madoda z.s. v rámci projektů Electroconexion 2019 a Ostrovy v pohybu za podpory Ministerstva kultury ČR, statutárního města Pardubice a Pardubického kraje.