|
Program * květen 2008 pátek 2 / 20:00 OTK Ondřej Ježek – zpěv, kytary Honza Klempíř - klávesy Ganjalood - baskytara Jarda Mugrauer - bicí Jedna z nejoriginálnějších českých kapel současnosti představí v Pardubicích svoji zbrusu novou desku Okolo. Skupina, která si za svou 20ti letou historii prošla rockovou alternativou i hardcore/noisovým běsněním, aby se v posledních letech prokousala k velice osobitému hudebnímu tvaru, postaveném na dobrodružném putování klávesových zvuků pronikajících skrz kytarové houštiny, které raší ze spletitých rytmických kořenů. Hudba OTK bývá přirovnávaná k produkci kapel jako jsou Low, Slint, Morphine nebo Codeine. Nervní rytmika a neučesané kytary jsou tu v protikladu k vyklidněnému projevu Ondřeje Ježka, který svými útržkovitými, imaginativními a svérázným humorem kořeněnými texty nahazuje další prvky do výsledné mozaiky, a nechává na posluchači, aby v ní kolumbovsky dohledával vlastní záchytné body. Po eponymním debutu z roku 1993 a desce Kot (1998) potvrdili OTK definitivně své výsadní postavení v rámci žánru v Česku albem Sona a Kuva (2003). Do detailu promyšlené a těžko zařaditelné pronikání žánrovým spektrem, dobrodružné bloudění prostorem ambientních ploch a ruchů navrch roubované precizně zvládnutým kytarovým zvukem sklidilo nadšené ohlasy jak hudebních fajnšmekrů, tak kritiky, která v recenzích nešetřila superlativy a věštěním velké budoucnosti. Za album obdrželi OTK v roce 2003 sošku Anděla za alternativní počin roku. Zpěvák a kytarista OTK Ondřej Ježek je jedním z nejrespektovanějších českých studiových zvukařů a producentů (WWW, Esqmeg, Traband, Miou Miou, Ecstasy Of St. Theresa, Jan Burian, Hm…). Spolupracoval například s Jonathanem Burnsidem (Nirvana, Depeche Mode) nebo s Kipem Beelmanem (Juno, Unwound). |
||||
sobota 3 / 20:00 Ve Spojených státech žijící slovenský trumpetista Laco Déczi patří mezi nejvýraznější osobnosti bývalého československého jazzu. Narodil se roku 1938 v Bernolákově, v letošním roce tedy slaví 70 narozeniny. V letech 1957 až 1962 hrával amatérsky v Bratislavě. V šedesátých letech byl (již v Praze) členem legendárního souboru SHQ Karla Velebného , jímž prošla většina naší jazzové špičky. Později založil vlastní sexteto Jazz Celula , které vydalo několik pozoruhodných alb. V průběhu několika let se v Jazz Celule objevilo mnoho skvělých českých a slovenských hudebníků – Laco Tropp, Svatopluk Košvanec, Josef Vejvoda, Karel Růžička, nebo Petr Král. Souběžně byl Déczi rovněž členem JOČR a vystupoval též v duu s kytaristou Zdeňkem Sarkou Dvořákem . K jeho významným hudebním nahrávkám patří bezpochyby album Jazzissimo (1982). Jedná se o živou nahrávku z Jazz klubu Parnas. Dostal se i k filmu - ve snímku Kalamita Věry Chytilové si po boku Bolka Polívky zahrál víceméně sám sebe a se spisovatelem Jirkou Šebánkem točil v sedmdesátých letech „na vlastní triko“ krátké filmy (např. První fáze vývoje konzumní společnosti, ještě než se naučila konzumovat nebo Předem pomstěná vražda). K řadě filmů a televizních pořadů napsal také hudbu. Svérázný recesista Déczi ve své hudbě klade hlavní důraz na bezprostřednost a pohotovou improvizaci. Přichází s množstvím původních skladeb, ale neméně zajímavá bývají i jeho provedení klasických jazzových standardů. Déczi nic nepředstírá a vždycky se snaží být sám sebou. Ve své tvorbě se oprošťuje od všeho nedůležitého přikrášlování a rád si dělá legraci z uhlazených, navoněných a napomádovaných komerčních zpěváků a hudebníků. Décziho hudba je osobitou směsí groovy jazzu a tichomořského folklóru. |
|||||
úterý 6 / 19:00 |
|||||
středa 14 / 20:00 Již počtvrté v historii Divadla 29 se sem vrací anglický barytonsaxofonista George Haslam. Tentokráte v rámci festivalu FreeTime Improfest , který zasáhne řadu českých, moravských měst a po absolvování koncertů v ČR se přesune do Velké Británie. Mezinárodní sestavu Haslamových spoluhráčů z Čech a Slovenska doplňuje fenomenální britský perkusista Robin Jones a estonský pianista Tönu Naisoo. Angličan George Haslam (ročník 1939 ) se svým barytonsaxofonem a tarogátem (dřevěný plátkový nástroj původem z Maďarska) už téměř třicet let cestuje po různých koutech světa a dopřává si potěšení jazzové i zcela volné improvizace s místními muzikanty. V roce 1986 vystupoval jako první britský jazzman na Kubě a o čtyři roky později v Argentině, kam se od té doby pravidelně vrací ke koncertování s místními hudebníky. Za léta cestování našel hudební přátele například v Finsku, Kanadě, Rusku, Maďarsku, Portugalsku nebo na Ukrajině. V rodné Anglii a na mnoha festivalech po světě často hraje s mistry volné improvizace, jakými jsou trombonista Paul Rutherford , saxofonisté Lol Coxhhill , Evan Parker a Steve Lacy nebo americký pianista Mal Waldron . Haslamova saxofonová hra, ceněná zejména pro svůj neomylný rytmus a cit pro lyrické polohy, byla renomovanými kritiky přirovnána k mistrovství Lestera Younga nebo Gerryho Mulligana . Haslam je však velmi variabilním a všestranným hráčem. V roce 2003 byl japonskou institucí „Encyclopaedia of Jazz“ vyhlášen 19. nejlepším barytonsaxofonistou všech dob. Velmi bohatá je i Haslamova diskografie, která čítá jen od roku 1984 kolem 30 titulů. V Čechách hrál např. s J. Stivínem, E. Viklickým, J. Kořánem, A. Kutas, V. Havlem nebo s M. Chadimou. Koncert je pořádán v rámci projektu Jazzconnexion za podpory Ministerstva kultury ČR, Pardubického kraje a statutárního města Pardubice. |
|||||
úterý 20 / 20:00 KREPSKO a Henna Kaikula: ALMA & AMANDA / další kapitoly Druhá, nezávislá část trilogie zvané Twilogie – tři příběhy o dvojicích, párech a dvojnících, o nebytí tak úplně jeden. hrají / Linnea Happonen a Henna Kaikula Alma a Její Sestra Amanda. Amanda a Její Sestřenice Alma. Amanda a Její |
|||||
středa 21 / 20:00 HEARN GADBOIS (USA) + MARTIN ALACAM (CZ / TR) Hearn Gadbois – perkuse Martin Alacam – kytary, zpěv V Praze žijící americký perkusista Hearn Gadbois, který v minulosti spolupracoval s hudebníky jako je Patti Smith, Yoko Ono či Meredith Monk a kytarista s tureckými kořeny Martin Alacam známý z působení v česko-rakouské skupině Metamorphosis , spolu příležitostně hrají již několik let. V letošním roce připravili společný koncertní projekt, který sami charakterizují jako „world music v pravém slova smyslu“, tedy hudbu, jenž není z určitého místa, a přitom zní, jakoby byla odevšud. Duo vytváří spontánní improvizace, které zní jako zkomponované, písně, které zní čerstvě jako ve chvíli vzniku. Radost z tvorby je hmatatelná, aniž by byla předem předvídatelná. Hearn Gadbois je profesionální perkusionista původem z USA, specialista na techniku tradičních gobletových bubnů středního východu (zarb, tombak). Svou kariéru začal na Středním východě, kde hrál na konga v jazzových a funky skupinách, mezitím studoval perkusivní techniku hry rukou i nohou Indie a Středního východu. Studoval rovněž tradiční techniky Kuby, Brazílie, Íránu, Střední Asie a severní Afriky. Jeho hudební kořeny sahají hluboko do tradic městského blues a soulu rodného středozápadu USA. Po přestěhování do New Yorku v roce 1981 se stal vyhledávaným hráčem newyorské downtown scény. Na nahrávání i na koncerty ho zvou Saqqara Dogs , Patti Smith , Suzanne Vega , Meredith Monk , Yoko Ono a další. Vystupoval již na všech pěti kontinentech. Svoje hudební nástroje si navrhuje a vyrábí sám. V Čechách pobívá od konce 90. let, vede zde studio Zambra zaměřené na speciální výuku rytmiky a hry na perkuse. Spolupracuje s Pavlem Fajtem na projektu Slet bubeníků a s dalšími interprety jako je hudebník Vladimír Václavek nebo tanečnice Rena Milgrom. Martin Alacam je všestraný kytarista, zpěvák a skladatel narozený v Istanbulu. Je zakládajícím členem česko-rakouského kvarteta Metamorphosis, v minulosti působil v mezinárodních skupinách Sing Sing nebo GAP. Dále spolupracoval např. s bubeníkem Pavlem Fajtem , japonskou houslistkou Marikou Papach, britským bubeníkem Marcusem Godwynem nebo rakouským Theater Brett . Skládá hudbu k divadelním a tanečním představením a věnuje se improvizaci. |
|||||
sobota 24 / 20:00 THE SCORCH TRIO (Finsko/Norsko) Raoul Bjorkenheim (FIN) – el. kytara Dnes již světově proslulé finsko-norské The Scorch Trio patří přinejmenším k evropské špičce současného progresivního jazzu. Kritika nad jejich koncerty i albovými počiny nešetří komplimenty a superlativy. A není divu, neboť hudba tohoto skandinávského tria vyniká skvělou sehraností, neotřelými hudebními postupy a obrovskou dávkou energie a neutuchajícího muzikantského entusiasmu. Eruptivní a pulsující hudba Scorch Tria působí jako setkání Jimiho Hendrixe a Supersilent za asistence Cream, King Crimson či Franka Zappy. Koncert Scorch Tria, které bude v České republice vystupovat exkluzivně pouze v Divadle 29 , bude jistě vrcholem jarní části letošního projektu Jazzconnexion, v jehož rámci je uváděn. The Scorch Trio založili v roce 1998 jeden z nejkreativnějších skandinávských kytaristů Raoul Bjorkenheim pocházející z Finska a pravděpodobně nejlepší norská rytmická dvojice současnosti - basista Ingebrigt Haker Flaten a bubeník Paal Nilssen-Love . Hudba, kterou Scorch trio produkuje, je plná kontrastů a explodující energie. Těžko ji k něčemu přirovnat. Je v ní cítit otisk dřevního elektrifikovaného blues, rocková avantgarda 60 . a 70. let, freejazz, punk, noise i hardcore. Název, který si tato trojice skandinávských hudebníků pro svou skupinu zvolila, nemohl být výstižnější, neboť koncentrovaná síla jejich hudby je opravdu spalující. Všichni tři protagonisté Scorch Tria patří ve svém oboru k uznávaným a vyhledávaným hudebníkům, jejichž renomé dávno překročilo hranice zemí odkud pochází. Jejich alba vychází na prestižním norském labelu Rune Grammofon, který vydává kapely, jako jsou Supersilent, Jazzkammer, Alog nebo Biosphere. Kytarista Bjorkenheim hrál s legendárním finským bubeníkem Edwardem Vesalou , Billem Laswellem , Matsem Gustafssonem či Henry Kaiserem . Basista Ingebrigt Haker Flaten hraje ve skupině The Thing spolu s Matsem Gustafssonem, dále hrál např. s Davidem Liebmanem či Chrisem Potterem. Bubeník Paal Nilssen-Love je momentálně asi největší bubenická „hvězda“ norské jazzové scény. Jeho hra je charakteristická obrovským nasazením a tvůrčí nespoutaností. Vedle skupin The Thing či Atomic si ho na své nahrávky a turné zvou takové veličiny, jako jsou Pat Metheny nebo Nils Petter Molvar . |
|||||
úterý 27 / 17:00 PARDUBICKÉ RESPEKTOVÁNÍ Kulturně-debatní večer časopisu Respekt V první části večera bude uspořádána veřejná debata na téma budoucnost českého vysokého školství za účasti ministra školství Ondřeje Lišky (Strana zelených), stínového ministra školství Jiřího Havla (ČSSD), rektora Univerzity Pardubice Jiřího Málka a profesora ekonomie Jana Švejnara . Debata se zaměří na připravovanou reformu českého vysokého školství. Budou diskutována témata jako např. spolupráce VŠ a soukromého sektoru, podpora vědy a výzkumu VŠ, zvýšení kvality vzdělávání na VŠ. Součástí večera bude i otevření Respekt kavárny v prostorách Klubu 29. Po debatě vystoupí pardubická kapela DOUBLE BUBBLE Petr Bína – hudba, kytara, zpěv Petr Mori – bicí Václav Kramář – klávesy Marek Abrahám – baskytara Kapela vznikla v roce 2003, kdy se sešli členové dvou zaniklých skupin Bubble Jet a Double Deckers – frontman, zpěvák a kytarista Petr Bína a baskytarista Ondřej Stieber. Coby tříčlenná formace natočila skupina trojpísňové demo a v poměrně krátké době začala čile koncertovat. Stylově se Double Bubble vyprofilovali jako rock obohacený o prvky jazzu, soulu a funky. Večer pořádá Respekt institut ve spolupráci s Divadlem 29 pod záštitou radního Pardubického kraje Miroslava Brýdla. www.doublebubble.cz * www.respektinstitut.cz Vstup zdarma |
|||||
čtvrtek 29 / 20:00 DAGMAR CHALOUPKOVÁ: X Nové představení choreografky, absolventky Duncan Centre, Dagmar Chaloupkové, která byla v loňském roce oceněna 3. místem na Mezinárodní choreografické soutěži Jarmily Jeřábkové za dílo Gradina. Choreografie, tančí: Dagmar Chaloupková JAN KOMÁREK: DeRbrouk LEA ČAPKOVÁ: Hechizada de Luxe Choreografie, tančí: Lea Čapková Světla: Jan Komárek Honza Malík se narodil v Ostravě. V letech 1981-2005 byl členem Souboru písní a tanců Rokycany, který současně od roku 1996 umělecky a choreograficky směřoval. Absolvoval Konzervatoř Duncan centre (1999). Od roku 1999 je na volné noze - tanečník, producent a koordinátor projektů současného tance. V období 1999-2003 jako tanečník externě působil ve Státní opeře Praha ( díla Petra Tyce a Petry Hauerové ). Dva roky (2004-2005) spolupracoval s Laroque Dance Company Helene Weinzierel v Rakousku . Také se podílel na pohybové spolupráci v Divadle Minor Praha a Klicperovo divadle v Hradci Králové. Vedle toho se dále věnuje práci a studiu českého folklóru. Jako choreograf spolupracuje s Vojenským uměleckým souborem Ondráš v Brně a vyučuje lidový tanec na Vyšší odborné škole herecké v Praze , Konzervatoři Duncan centre a dalších místech ČR. Honza je zakládajícím členem NANOHACH o.s. (2004). Kromě umění se věnuje produkci a managementu – organizačně zaštítil vznik všech představení skupiny NANOHACH a stará se o jejich další uvádění v ČR a v zahraničí. Představení pořádá o.s. Terra Madoda ve spolupráci s Divadlem 29 v rámci projektu „Ostrovy v pohybu“. Tento projekt je realizován za podpory MK ČR, statutárního města Pardubice a Pardubického kraje. |