|
Životní peripetie kubánské tanečnice Aline Sanchez Rodriguez inspirovaly známého dánského choreografa Palle Granhoje, aby svou sérii „performance portraits“ rozšířil o její příběh. V kulisách a atmosféře komunistické Havany strávila Aline část svého života. Frustraci vystřídalo v průběh let naplnění a temperamentní charismatická Kubánka vypráví o své zkušenosti a životní filozofii v taneční poetické life story za doprovodu kytary a zpěvu ... s humorem, nadhledem, dojemně i provokativně. Představení pořádá Divadlo 29 za finanční podpory statutárního města Pardubice a ve spolupráci s o.s. Terra Madoda v rámci festivalu Tanec Praha 2013, který je organizován občanským sdružením Tanec Praha o. s. |
||||
úterý 11 / 20:00 / Divadlo 29 Zdravě šílená a spontánní inscenace, která si pohrává s myšlenkou manipulace. Jakkoli zanícení a angažovaní, tanečníci „jenom” plní nesplnitelné – a to na 150 %! Plnění absurdních úloh je pasivizuje v jejich osobních volbách, stejně tak jako jsou zcela vyčerpaní po každém zadání. Na pozadí toho se objevuje věčné škádlení mezi Slováky a Čechy. Lechtivá hra s identitou a nacionalismem. Vtipná, drzá a trpce sebekritická. A to v podání generace umělců, kteří se narodili v Československu, vyrostli v Čechách a na Slovensku a dnes žijí všude možně po Evropě. Projekt byl vybrán mezinárodní sítí Aerowaves jako jedno z dvaceti prioritních představení na rok 2013. Nezávislá taneční skupina ME-SA vznikla v srpnu roku 2008 jako logické pokračování v té době dvouleté spolupráce choreografky Ji-Eun Lee a česko-slovenské trojice tanečnic Hany Kalouskové, Martiny Hajdyly Lacové a Karolíny Hejnové (Párové). V květnu 2009 uvedla trojice tanečnic autorský site-specific projekt Echoes v Synagoze na Palmovce, který byl oceněn Cenou diváka na České taneční platformě 2010. V sezoně 2010/2011 oslovila ME-SA ke spolupráci slovenské uskupení Debris Company a českou choreografku Lenku Vagnerovou; zároveň našla skupina stálou scénu v rámci rezidenčního projektu Studio Alta, kde pracuje dodnes. ME-SA prezentovala své projekty na festivalech Česká taneční platforma, Tanec Praha, Malá inventura, Edinburgh Fringe Festival atd. Zakládající členka ME-SY Martina Hajdyla Lacová byla dvakrát nominována na Tanečnici roku (2011, 2012) a její autorské dílo Solos /part III/ získalo nominaci na Taneční inscenaci roku 2012. Představení pořádá Divadlo 29 za finanční podpory statutárního města Pardubice a ve spolupráci s o.s. Terra Madoda v rámci festivalu Tanec Praha 2013, který je organizován občanským sdružením Tanec Praha o. s. |
|||||
neděle 16 / 20:00 / Divadlo 29 Ateliér fyzického divadla při Divadelní fakultě Janáčkově akademii múzických umění v Brně pozval v roce 2012 velmi uznávanou a oceňovanou francouzskou tanečnici, performerku a choreografku Karine Ponties, aby se studenty třetího ročníku připravila nové představení. K projektu se připojili také spřátelení umělci, performeři, grafici, scénografové a light designéři z akademického i neakademického světa. V tomto díle opět Karine Ponties hledá skryté a nepopiratelné tělesné představivosti, zároveň lidské a zvířecí. Během zkoušek se vynořilo společné téma, posedlost: přítomnost skrytého, zamlčeného, čarovného spojení mezi naším archaickými chováním, forem, touhami a současným světem. Projekt vznikal na základě úzké spolupráce čtyř výtvarníků a deseti performerů, kteří se zabývali tématem metamorfóz lidského těla. Pohyby jednotlivých částí těl jsou nejprve izolovány, následně různorodě pospojovány a tato nová spojení dávají vzniknout novým zneklidňujícím obrazům. Karine Ponties se narodila ve francouzském Castres v roce 1967. Její cesta k tanci začala při studiu v Juan Tena a Ramon Soler Dance Schools v Barceloně, a vyvrcholila imatrikulací na Maurice Bejart’s Mudra School v Brusselu v roce 1986.Vystupovala jako performerka s několika skupinami, zejména s Frédéricem Flamanderem, Michelem Noiretem, Nicole Mossoux/Patrickem Bontém a Pierrem Droulersem a v roce 1995 založila Dame de Pic/Cie Karine Ponties. V roce 1996 byla Ponties oceněna jako laureát 4. ročníku Les Pépinieres Européennes pro mladé umělce. Ateliér Klaunské, scénické a filmové tvorby založil na JAMU v roce 2004 profesor Ctibor Turba a od roku 2008 je jeho vedoucím Pierre Nadaud. Tříleté studium si klade za cíl rozvíjet autorskou tvorbu v oblasti scénických umění, a to zejména žánru fyzického divadla. Studijní program nabízí disciplíny od cirkusového prostředí (akrobacie, žonglování, klaunství), přes tanec či umění pohybu (kontaktní improvizace, jóga, bojová umění, Limón technika, butó) k moderní mim těla a divad- lu masek; učí improvizaci a dialogickému jednání a poskytuje teoretický i praktický přístup k filmu a k jeho scénickému ztvárnění. Program je doplněn o teoretické kurzy týkající se divadelní a filmové dramaturgie, dějin a filozofie divadla a základů produkce. V rámci Ateliéru mají studenti možnost pracovat s uznávanými umělci, mohou se spolupodílet na tvorbě profesionální inscenace. Tentokrát studenti spolupracovali s uznávanou francouzsko-belgickou choreografkou Karine Ponties. Ta k projektu dodala: „Zajímali jsme se o tvůrčí možnosti toho, jak lze za pomoci osvětlení a izolace jednotlivých částí těl změnit úhel pohledu na tělo a jeho tvar. To nám umožnilo prozkoumat primitivní svět těla a objevit různé hybridní formy života.“ |
|||||
středa 19 / 18:00 / Divadlo 29 AniLAB pro děti: Velká premiéra (s překvapením) Slavnostní premiéra krátkých animovaných snímků vytvořených dětmi v rámci kurzu animace, který proběhl od února do května 2013 v Divadle 29. V rámci kurzu se děti ve věku od 10 do 15 let seznámily s principy animované tvorby, vyzkoušely si techniky jako je kreslená, plošková nebo loutková animace, nebály se však s technikami zároveň experimentovat a hrát si. Uvidíte sami! V druhé části večera se můžete těšit na malé filmové překvapení v podobě projekce francouzského animovaného snímku z roku 2012 O myšce a medvědovi (80 min., režie: Stéphane Aubier, Vincent Patar, Benjamin Renner). Film byl s úspěchem uveden na Mezinárodním filmovém festivalu v Cannes 2012, kde v sekci Directors‘ Fortnight získal cenu SACD pro nejlepší francouzsky mluvený film. |
|||||
sobota 29 / 19:00 / Kostel Sv. Kunhuty v Polomu u Trhové Kamenice Andrea Miltnerová (UK/CZ): Flashback Pohybová exprese a živá hudba. Andrea Miltnerová – britská tanečnice a choreografka českého původu, která žije trvale v Praze, se už řadu let koncentruje na barokní tanec a jeho kreativní fúzi s dalšími tanečními technikami, především současným tancem. Narodila se v Londýně, kde vystudovala klasický i moderní tanec. Do Prahy přišla za souborem baletu Národního divadla. Spolupracuje jako performerka s řadou domácích a zahraničních tvůrců. Hluboký zájem o barokní estetiku ji přivedl ke spolupráci na rekonstrukci barokních oper a k vlastním projektům, které vycházejí z analýzy pohybu a etnochoreologického výzkumu, např. Barokní tělo odhaleno, Pentimento a Vertikální horizontála. Spolupracuje se souborem staré hudby Collegium Marianum a Collegium 1704. Tančila v barokních operách v Národním divadle v Praze, v barokním divadle v Českém Krumlově, na festivalech ve Slovinsku a Maďarsku. Momentálně úzce spolupracuje s francouzskou choreografkou Francoise Denieau, v jejíchž inscenacích účinkuje po celé Francii včetně Paříže (Opéra Comique) a Versailles (Opéra Royale), v Lucembursku a ve Švýcarsku (Lausanne). Její současný taneční sólový projekt Fractured se účastnil významných zahraničních festivalů (např. euro scene Leipzig, Tanec Praha 2012). Jan Komárek studoval UMPRUM, obor grafika, poté vystřídal různá zaměstnání a v roce 1983 emigroval do Francie. Zde založil Mimo theatre a působil jako klaun a loutkář. Poté odešel do kanadského Toronta a společně s hudebníkem Rainerem Wiensem, založil Sound Image Theatre – autorské, pohybové divadlo s živou hudbou. Několikrát získal prestižní cenu Dora Mavor Moore za nejlepší inscenaci, design, scénickou hudbu a režii. V roce 2001 se Komárek přestěhoval zpět do Prahy, kde tvoří pohybové a taneční autorské projekty, jako například Tanec papírových tanečnic, Kampa sonáta (Pražské quadrienále 2011) anebo Útroby krávy (Košické Divadlo na peróně). Kromě toho pracuje jako světelný designer převážně na poli alternativní scény a uspořádal i několik výstav svých fotografií. V roce 2009 získal cenu Divadelní osobnost roku, udělovanou Festivalem Next wave a v roce 2010 Cenu za světelný design, udělovanou v rámci festivalu Česká taneční platforma. Rainer Wiens – klíčovými momenty v Rainerově přístupu k hudební kompozici jsou otevřenost a experiment. Jeho skladby se dynamicky proměňují, inspirovány samotnými performery. Interakce s hudebníky a umělci jiných žánrů představuje základní tvůrčí podnět pro celou jeho hudební kariéru. Wiens komponoval hudbu pro operu i pro taneční představení, stejně jako pro film a vytvářel a dirigoval alternativní hudební tělesa. Ústředním tématem jeho tvorby je dosažení ucelenosti za pomoci jednoduchosti a svobody skrze omezení. V současné době pracuje a komponuje pro svoji hudební skupinu Dream Algebra. Choreografie: Andrea Miltnerová (UK/CZ) Představení pořádají o.s. Terra Madoda a o. s.Polom ve spolupráci s Divadlem 29 v rámci projektů Ostrovy v pohybu a Festival Polom 2013 za finanční podpory Ministerstva kultury ČR a Pardubického kraje a v rámci festivalu Tanec Praha 2013, který je organizován občanským sdružením Tanec Praha o. s.. |
|||||