pátek 2 / 15:00-16:30 / Yogalab WORKSHOP JE PLNĚ OBSAZENÝ Dora Sulženko Hoštová: pohybový workshop
TANEC PRAHA 2017
Pohybově taneční workshop k představení Proces zaměřený na Duncan techniku.
V rámci představení Proces se uskuteční taneční workshop zaměřený na Duncan techniku. Duncan technika vychází z přirozeného pohybu, který respektuje zákonitosti a možnosti lidského pohybu. Pracuje na principech správného držení těla a práce s těžištěm. Během workshopu se účastníci naučí krátkou taneční pasáž z představení Proces, kterou vybraní diváci budou mít příležitost prezentovat a stanou se tak součástí večerního představení.
Maximální počet účastníků 10 osob. Workshop je otevřen pro kohokoliv se zájmem o tanec a pohybovým nadáním.
Kontaktní adresa pro zájemce o workshop: info@divadlo29.cz
www.tanecpraha.cz
Pardubická část festivalu Tanec Praha se koná za finanční podpory statutárního města Pardubice.
Dora Sulženko Hoštová, Jan Čtvrtník & Experimentální prostor NoD: Proces TANEC PRAHA 2017
Originální sonda do útrob vzniku tanečního představení s nádechem kafkovské absurdity aneb vše co jste chtěli vědět o tanci, ale báli jste se zeptat.
Projekt Dory Hoštové nabízí pohled na vznik díla z různých úhlů. Diváci zřídkakdy přemýšlejí o tom, co stojí za hotovým tanečním představením. Co by se však stalo, kdyby proces jeho vzniku sledovali? Co znamenají jednotlivé pohyby, jaký obsah nesou výraz a gesta, jak moc ovlivňuje dojem z představení zvuk a hudba? „A proč tak málo chodíme na tanec a mnohdy mu nerozumíme ... bez příběhu, bez humoru, bez nadhledu... dost často pořád málo a přesto příliš moc,“ říká autorka Dora Hoštová, která v inscenaci také sama tančí. Inspirace proslulým románem Franze Kafky není náhodná.
Námět a choreografie: Dora Sulženko Hoštová / hrají, tančí: Dora Sulženko Hoštová, Jan Čtvrtník / dramaturgie: Marta Ljubková / délka: 55 min. Pardubická část festivalu Tanec Praha se koná za finanční podpory statutárního města Pardubice.
vstupné: 140 Kč (na průkaz ISIC 50% sleva) ° permanentka na festival Tanec Praha v Pardubicích: 400 Kč
Ticketportal: FB událost
středa 7 / 20:00-21:00 / Divadlo 29
ME-SA (CZ), Andrej Petrovič (SK): L/One of the Seven
TANEC PRAHA 2017
20:00
Choreografie A. Petroviče, za kterou získala tanečnice Martina Hajdyla Lacová nominace na Cenu Thálie a ocenění Tanečnice roku 2017.
L jako „Lust“ – touha, vášeň, rozkoš, smilstvo. Choreograf Andrej Petrovič staví na jeviště jedinou bytost – ženu, jejíž žízeň (ne)může nikdy být uhašena. Královnu, která se propadá do hlubin vlastní neschopnosti spočinout, zklidnit se, zastavit se a zároveň odolat svým přáním a tužbám. Sebedestrukce se stává volbou…
První ze sedmi sól, jimiž chce autor přenést na jeviště tematiku sedmi smrtelných hříchů, je zároveň návratem Andreje Petroviče, dlouhodobě spolupracujícím s proslulým souborem Akram Khan do středoevropského prostoru. Tanečnice Martina Hajdyla Lacová (laureátka ceny Tanečnice roku 2015) byla letos za svůj výkon nominována na Cenu Thálie 2016 i na ocenění Tanečnice roku 2017.
Koncept a choreografie: Andrej Petrovič / tanec: Martina Hajdyla Lacová / kostýmy: Maroš Baran / světelný design: Katarína Ďuricová / hudba: Ben Frost, Amon Tobin / vnější oko: Karolína Hejnová, Markéta Perroud / producent: danceWATCH / Karolína Hejnová / délka: 45 min.
Lim Set Byeol (KOR): Hello?
21:00
Dokonale vystavěný duet jihokorejských tanečnic, který uchvátil diváky mezinárodního festivalu Masdanza, kde získal v loňském roce hlavní cenu.
Firemní kultura v Asii, to je silný tlak na sebeovládání, a ten se projevuje v celé korejské společnosti. Jen žádné emoce! Je nepatřičné projevit úzkost, stud, nadšení, strach, vztek… všechno má svůj řád. Kdy a kde se vlastně můžete svobodně projevovat? Na divadle? Snad.
Odvážnou kritikou tlaků jihokorejské společnosti a otevřeným sdílením svých pocitů si autorka vysloužila uznání mezinárodní jury festivalu Masdanza. Výjimečnou precizností, souhrou a dokonalou taneční technikou zaujaly také interpretky. Komplexitu díla podtrhuje zvuk, kostýmy i atmosféra světel.
Choreografie: Lim Set Byeol / tančí: Lim Set Byeol, Shin Ho Young / zvuk: Kim Hyeong Min / délka: 12 minut
Pardubická část festivalu Tanec Praha se koná za finanční podpory statutárního města Pardubice.
pátek 9 / 20:00 a 21:00 / Divadlo 29 Tereza Hradilková a kol.: Švihla TANEC PRAHA 2017
20:00
Nové sólové představení Terezy Hradilkové na samé hraně fyzických možností s živou hudbou Filipa Míška. Představení získalo ocenění Taneční inscenace roku 2017.
Nápad na nové taneční sólo Terezy Hradilkové vznikl při práci na tanečním filmu Beating: „Fascinovalo mě, jak boxeři skáčou přes švihadlo. Líbila se mi lehkost, se kterou se pohybovali, rytmus, který střídali, pohyb rukou a nohou, který byl sám o sobě tancem,“ vysvětluje autorka projektu. Taneční představení Švihla dokazuje, že skákání přes švihadlo není jen dětská hra; symbolizuje i ambici, touhu po výkonu, snahu o sebezdokonalování. „Přeskakuješ sám sebe, překračuješ své hranice, nebo jsi naopak uvězněn v opakujícím se kruhu, ze kterého nelze vystoupit?“ ptá se performerka, jejíž dílo získalo letos cenu Taneční inscenace roku.
„Tereza Hradilková přinesla nejoriginálnější inscenační koncept, který se objevil v programu. Pro přenesení emocí ženy v běhu jejího života využila oblíbenou a základní dětskou holčičí hru – skákání přes švihadlo, čímž vytvořila tak velikou jevištní metaforu a zároveň podmínky pro svůj pohybový výkon, fyzicky velmi náročný.“ Nina Vangeli.
Koncept, choreografie, interpretace: Tereza Hradilková / dramaturgie a režijní spolupráce: Biljana Golubović / hudba živě: Filip Míšek / light design: Pavel Kotlík / zvuk: Michal Sýkora / kostým: Marjetka Kürner Kalous / konzultace: Lukáš Jiřička / produkce: Veronika Hladká / délka: 40 minut
Vincent Mantsoe (JAR): GULA
21:00 Mistrovské sólové představení jihoafrického tanečníka Vincenta Mantsoe, které se fascinujícím způsobem inspiruje říší ptáků.
Ptáci jsou věčnou inspirací, fascinují nejen tím, jak umí létat, ale také osobitou řečí těla, souzněním zvuků s přírodou, vzácnou harmonií i neklidem. To vše vystihuje mistrovské sólo Gula. „Je to destilace ducha ptáků, jak rychle otáčí hlavou, prsty vlní jako větrem provívané peří, jeho přikrčené skoky připomínají zadržovanou sílu orla.“
Představení vytvořil Jihoafričan Vincent Mantsoe již roku 1993 a okamžitě sklízel úspěchy. Okamžik, kdy se tanečník doslova převtělí v ptáka, fascinoval diváky v Africe i Evropě a Mantsoe jej rozvinul do pozdější skupinové choreografie Gula Matari. Získal s ní cenu Rencontres Chorégraphiques Internationales de Seine – Saint Denis i MASA 99 v Abidjanu.
Choreografie, kostým a původní interpretace: Vincent Sekwati Koko Mantsoe / hudba: Gabrielle Roth / délka: 11 minut
Pardubická část festivalu Tanec Praha se koná za finanční podpory statutárního města Pardubice.
vstupné: 160 Kč (na průkaz ISIC 50% sleva) ° permanentka na festival Tanec Praha v Pardubicích: 400 Kč Ticketportal: FB událost
úterý 13 / 18:00 / Divadlo 29
AniLAB: Velká premiéra
Premiéra krátkých animovaných filmů vytvořených dětmi v rámci jarních kurzů animace v laboratoři Bujón a projekce prvního celovečerního loutkového filmu Jiřího Trnky z roku 1947, který se nedávno dočkal svého restaurování a digitalizace.
AniLAB pro děti čili malý kurz animace probíhal v D29 od února do května 2017. Ve třech tvůrčích týmech, za drobné asistence lektorek a lektora, děti objevovaly, kam až sahají možnosti animace, experimentovaly s tradičními technikami, vymýšlely a vytvářely příběhy, charaktery, postavy, scény i prostředí; zcela bez bariér popouštěly uzdy své fantazie. Mnohé mladé animátory přitom okouzlila a pohtila loutka, její výroba a rozžívání.
Jiří Trnka: Špalíček
Výběr animovaného dezertu po projekci dětských snímků tedy nepřišel jen tak náhodou. Špalíček, první celovečerní loutkový film Jiřího Trnky, poeticky zobrazuje lidové zvyky a tradice, po staletí udržované na českém venkově. Filmová suita, na motiv Alšova Špalíčku národních písní, sestává ze šesti na sebe navazujících částí, situovaných do jednotlivých ročních období. Lyrické vyprávění a hru prostých loutek, inspirovaných lidových uměním, dokresluje hudba Václava Trojana s motivy lidových písní, zpívaných dětmi z Kühnova sboru.
Snímek, oceněný mj. Zlatou medailí na MFF v Benátkách, vznikl spojením šesti původně samostatných krátkých filmů (Masopust, Jaro, Legenda o sv. Prokopovi, Pouť, Posvícení, Betlém). Jiří Trnka, jenž se podílel nejen na tvorbě loutek a dekorací, ale i na scénáři, zde mohl naplno uplatnit své plastické cítění a scénografický talent, a vtisknout tak novou podobu žánru loutkového filmu, dosud považovanému spíše za nenáročný útvar. Spolu s Hermínou Týrlovou či Karlem Zemanem tak odstartoval vrcholnou éru českého loutkového, potažmo animovaného filmu, oceňovaného i na mezinárodních filmových festivalech.
Československo 1947, 78 minut, barevný.
Režie, scénář, výtvarná práce a návrhy loutek: Jiří Trnka. Kamera: Vladimír Novotný, Emanuel Franek. Střih: Jiří Trnka, Helena Lebdušková. Hudba: Václav Trojan. Animátoři: Bohuslav Šrámek, Břetislav Pojar, Zdeněk Hrabě, Stanislav Látal.
Akce se koná v rámci projektu AniLAB 2017 za finanční podpory Ministerstva kultury ČR a statutárního města Pardubice.
vstup volný FB událost
středa 14 / 20:00 / Divadlo 29 + Klub 29
Oona Doherty (UK): Hope Hunt & The Ascension Into Lazarus
TANEC PRAHA 2017
Britská performerka Oona Doherty a její pokus o dekonstrukci představ o mužích na tomto světě balancující na hraně komedie a tragédie. Vrchol pardubické části festivalu Tanec Praha, po kterém bude následovat set DJ Rory.
Oona Doherty vás provede špinavou Evropou a vypraví se s vámi za nadějí. Ze tmy do zářícího světla najednou přistanete jako pták z ráje. Epizoda ze série Hard to Be Soft je pokusem o dekonstrukci představ o mužích na tomto světě. Vytváří charaktery všech typů mužů podle irských stereotypů. Performerka se na samé hranici fyzického divadla proměňuje v různé bytosti. Skrze slova, pohyb a zvuk se točíte spolu s ní v ideách mužství, morálky a nostalgie a balancujete na křehkých hranicích komedie a tragédie. Prodíráte se kulturními a společenskými stereotypy a zjišťujete význam vlastní sebedůvěry.
Tanec a choreografie: Oona Doherty / zvuk: Oona Doherty, Strength, Chris McCorry / světelný design: Simon Bird / délka: 40 min.
Po představení bude následovat DJ set severoirského hudebníka a producenta Roryho v Klubu 29.
Pardubická část festivalu Tanec Praha se koná za finanční podpory statutárního města Pardubice.
vstupné: 140 Kč (na průkaz ISIC 50% sleva) ° permanentka na festival Tanec Praha v Pardubicích: 400 Kč Ticketportal: FB událost
čtvrtek 15 / 20:00 / Klub 29
Andy the Doorbum (US) • Calvera (CZ)
Koncerty amerického hudebníka a textaře vystupujícího pod jménem Andy the Doorbum předcházejí téměř bez výhrad nadšené reakce. Hypnotický zážitek, psychedelická litanie, magično, zapomenuté modlitby nikdy nezrozeného kmene – to jsou jen některé útržky z opěvných ód na jeho strhující živá vystoupení na pomezí koncertu a performance.
Andy the Doorbum se hudebně pohybuje přibližně na ose freak folk / lo-fi elektronika / psych. V loňském roce vydal společně s producentem Justinem Aswellem na labelu Fake Four (např. Ceschi, Bleubird nebo Cars & Trains, kterého jsme měli možnost v Klubu 29 slyšet v září) velmi dobře přijatou nahrávku Intent. Na té kombinuje svůj cit pro skvěle vystavěnou melodii s těžkými beaty, elektronickými ambientními prvky, dramatickým (ale nikoli patetickým) hlasem a existenciálními texty. Label album popisuje výstižně jako „doom Portishead“.
Důležitou součástí Andyho vystoupení je vizuální stránka. Originální kostýmová a světelná show, která se mění téměř koncert od koncertu, slibuje opravdu silný zážitek!
Před Andym se představí se svým sólovým projektem Calvera kytarista Michal z kapely Fetch! Ubral dvě struny, chopil se basy a svůj zvuk staví na základech z mocných basových riffů. Jeho hudba je strohá a minimalistická, očištěná od samoúčelných produkčních fines – zůstává jenom syrové sdělení. Skvělé eponymní album mu vyšlo v roce 2015 u Silver Rocket.
Královna ticha
Červen je v Divadle 29 tradičně plný tance. O tanci, ale nejen o něm, je i polský dokument Královna ticha uváděný v rámci projektu KineDok.
Do světa plného rytmů, tance a imaginace utíká před krutou realitou neslyšící dívka z ilegální romské osady. Desetiletá Denisa je vyděděncem hned z několika důvodů. Je ilegálním obyvatelem cikánského tábora v Polsku, ženou v patriarchální cikánské společnosti a především proto, že nemluví, ale nikdo ji ještě nediagnostikoval jako neslyšící. Dokonce i děti z osady na ni pokřikují „ta hloupá”. Nemůžou být ale dál od pravdy, Denisa si jednoduše žije ve vlastním světě. Ve světě plném hudby a tance. Od té doby, co v nedaleké popelnici našla krabici s bollywoodskými DVD, chce tančit, oblékat se jako ty krásné ženy ve filmech a pokouší se zrekonstruovat filmové tance s ostatními dětmi z osady. Denisa se tak snaží přežít extrémní chudobu, agresivní útoky lidí žijících kolem tábora a hrozbu vyhoštění. Tanec ji umožňuje být kým chce, třeba královnou, a vyjádřit, co nemůže říct - radost, smutek i strach.
Polsko, 2014, 80 min., režie: Agnieszka Zwiefka, v původním znění s titulky