Program * červen 2019


středa 5 / 19:00 a 20:30 / GAMPA + Divadlo 29

Martin Talaga (CZ/SK): Soma

TANEC PRAHA 2019

19:00 Galerie města Pardubic • Taneční představení, které získalo ocenění Objev roku a Taneční inscenace roku na festivalu Česká taneční platforma 2018 speciálně inscenované v prostorách Galerie města Pardubic.

Fundamentálním prvkem představení je samotné lidské tělo. Ve vší své kráse a ošklivosti. Pohybový slovník představení je postaven na fyzických možnostech a hranicích. Co všechno je tělo schopné vyjádřit, kde jsou jeho limity? Jako kontrast k nedokonalému, ale živému tělu vystupuje rozebraná figurína, která – jakkoli dokonalá proporčně – navždy zůstane jen chladným kusem plastu bez duše.

Martin Talaga je tanečník, choreograf a performer v oblasti současného tance a fyzického divadla, zajímá se ale také o experimentální a vizuální díla a lidové tance. Během svých studií a profesionální kariéry měl možnost spolupracovat s různými choreografy, divadelními režiséry a soubory. Jako choreograf je autorem několika úspěšných inscenací – Žízně, SYNovial (ve spolupráci s Markem Zelinkou), BOI (ve spolupráci s Matějem Matějkou) či Faunus.



Judith Olivia Manantenasoa (MG): Métamorphose

20:30 Divadlo 29 • Odvážné sólo madagaskarské tanečnice a choreografky je silnou osobní zpovědí africké ženy, v němž odhaluje svou sílu, vzdor, stejně jako křehkost, obavy a sny.

Představení Métamorphose je osobní zpovědí madagaskarské tanečnice, ale také ženského pokolení jako takového. Stáváme se svědky dynamické lidské proměny silné africké ženské osobnosti, od stoického klidu a stability po divoké nekontrolovatelné šílenství. V jistém kontrastu k vlídnému intimnímu světlu performerka odkládá jeden svršek za druhým, boří tabu, až dosáhne pocitu naprosté svobody.

Do světa současného tance pronikla Judith Olivia Manantenasoa na škole hudby a tance Rary na Madagaskaru. Po třech letech studia se stala členkou souboru Compagnie Rary, v němž působila jako performerka od roku 2003. Mimo jiné se účastnila několika workshopů vedených choreografy jako Opiyo Okach, Salia Sanou a Seydou Boro, Karine Saporta, Pascal Montrouge, Dimitri Tsiapkinis, Bernardo Montet, Taoufiq Izeddiou nebo Andreya Ouamba. Od roku 2012
se věnuje i choreografii.


Pardubická část festivalu Tanec Praha se koná za finanční podpory statutárního města Pardubice.

www.tanecpraha.cz

vstupné (dvojprogram Soma + Métamorphose): 160 Kč
(na místě 50% sleva na průkazy ISIC a ZTP)
permanentka na TP v Pardubicích: 380 Kč





 
     
       

čtvrtek 6 / 20:00 / Divadlo 29

Markéta Stránská (CZ): LeŤ

TANEC PRAHA 2019

Mimořádné taneční sólo performerky, choreografky a fyzioterapeutky Markéty Stránské reflektující zkušenost ze života s jednou nohou, jednou protézou a dvěma francouzskými holemi.

Nakolik ovlivní naši fyzickou i psychickou stabilitu změna nebo zúžení opěrné báze? Jak nás ovlivní kontakt s určitým limitem? Jak se pak postavíme k novým možnostem? Taneční sólo performerky, choreografky a fyzioterapeutky Markéty Stránské poukazuje na fakt, že každá odlišnost skýtá obohacující tělesné i duševní možnosti a jedinečné příležitosti. LeŤ – pohybová zkušenost ze života s jednou nohou, jednou protézou a dvěma francouzskými holemi.

Markéta Stránská je choreografka, performerka a fyzioterapeutka. Současnému tanci se věnuje od roku 2012. V roce 2015 byla jako performerka přizvána ke spolupráci na představení Chybění (Jaro Viňarský a VerTeDance). V roce 2016 za něj byla nominována mezinárodní porotou festivalu Česká taneční platforma na cenu Tanečnice roku 2015. V roce 2018 se zúčastnila mezinárodní choreografické platformy FILLIMIT v rámci festivalu Korespondance ve Žďáru nad Sázavou i Mezinárodní taneční laboratoře pořádané tanečním souborem Candoco Dance Company v Londýně. Svůj choreografický taneční sólový debut LeŤ premiérovala v září 2018.

Interpretace, choreografie: Markéta Stránská / hudba: Jan Kratochvíl (DVA) / světelný design: Zuzana Režná / kostýmy, scéna: Monika Urbášková / grafický design: Tomáš Bárta / produkce: Andrea Švandová

Pardubická část festivalu Tanec Praha se koná za finanční podpory statutárního města Pardubice.

www.tanecpraha.cz

vstupné: 160 Kč (na místě 50% sleva na průkazy ISIC a ZTP)
permanentka na TP v Pardubicích: 380 Kč





 
     
   

úterý 11 / 19:00 / Divadlo 29

26. Český lev - Cena Magnesia za nejlepší studentský film

Nejlepší české kraťasy roku 2018! Ucelená kolekce 5 studentských filmů nominovaných na výroční ocenění Český lev a to včetně vítězného snímku Sto dvacet osm tisíc, který se letos probojoval na prestižní festival v Cannes (sekce Cinéfondation).


Cukr a sůl | 2018 | 19 min. | hraný film |
Režie: Adam Martinec |
Kamera: David Hofmann |
Hrají: Jan Kyják, Marek Majnuš, Karel Martinec, Leoš Noha, Luboš Velička |

Na odlehlou samotu kdesi u Krnova přijíždí skupina kamarádů. Stejně jako každý rok přijeli oslavit své přátelství. Kájíček, Toník, Drobek přezdívaný Bonbón, Dalík, Pepa a jehně Bohunka. Třicátý šestý ročník je ale jiný. Staňa tu není.

Home Sleep Home | 2019 | 23 min. | hraný film |
Režie: Adam Koloman Rybanský |
Kamera: Matěj Piňos |
Hrají: Stanislav Morávek, Bronislav Straka, Antonie Formanová, Che Johnson |

Vlak je specifický způsob dopravy, ve kterém dochází často k interakcím mezi cizími lidmi. Vzniká zde prostor pro setkávání lidí z odlišných světů, kteří by se spolu za normálních okolností nikdy nebavili. Na cestě nočním vlakem z Prahy do Budapešti se v lůžkovém kupé potkává nemluvný Standa s bodrým Bróňou. I když jsou rozdílné povahy, lahev slivovice a stesk po vzdalující se domovině je nakonec sblíží.

Noc s agamou | 2018 | 33 min. | hraný film |
Režie: Tomáš Janáček |
Kamera: Stanislav Adam |
Hrají: Johana Matoušková, Jan Hájek, Anežka Přikrylová |

Praha, noční nádraží v zimě. Radka s malou dcerou, kufrem na kolečkách a sportovní taškou vystupují z autobusu. Ulicemi stejného města se pomalu vrací domů Luděk s vědomím, že na něj nikdo nečeká. Pár hodin před rozbřeskem může původně účelové protnutí osamělých osudů připomínat rodinu. Noc s Agamou je o setkání lidí, kteří jsou odkázáni na pomoc druhých, a přesto si musí pomoct především sami.

Spolu sami | 2018 | 10 min. | animovaný film |
Režie: Diana Cam Van Nguyen |
Kamera: Kryštof Melka |

V krátkém emotivním filmu o životě po ztrátě milované osoby autorka podmanivě zpracovává těžké téma pomocí technik hraného i animovaného filmu. Reálné zážitky vypravěčů doplněné o animované rekonstrukce bolestných situací vytváří truchlivý náhled do myšlenek trojice mladých lidí, kteří jsou předčasně vystaveni problematice smrti.

Sto dvacet osm tisíc | 2018 | 16 min. | hraný film | - DRŽITEL CENY MAGNESIA
Režie: Ondřej Erban |
Kamera: David Hofmann |
Hrají: Elizaveta Maximová, Ctirad Götz, Jiří Konvalinka |

Skoro každý desátý Čech starší patnácti let čelí v současnosti exekuci a každý den další a další lidé padají do dluhové pasti. Pro mnohé z nich neexistuje cesta ven, Karel ale stojí na druhé straně barikády - jeho prací je dluhy vymáhat.

Projekce proběhne v originálním znění s anglickými titulky. Celková délka projekce 101 minut.

Pořádá Terra Madoda, z.s., ve spolupráci s Divadlem 29 v rámci projektu Filmfuse 2019 za finanční podpory statutárního města Pardubice a Ministerstva kultury ČR.

www.filmfuse.cz

vstupné: 90 Kč



 
     
   

pátek 14 / 20:00 / Divadlo 29

Viktor Černický (CZ/SK): PLI

TANEC PRAHA 2019

Nový projekt Viktora Černického pro 22 kancelářských židlí a jednoho performera na pomezí instalace, performance, tance a cirkusu. Jedna z největších divadelních událostí roku 2018 oslňuje svou geniální jednoduchostí a absolutní souhrou všech složek.

22 konferenčních židlí a jasně vymezený prostor. V něm se pohybuje Viktor Černický na pomezí instalace, performance, tance a cirkusu. Naplno se vrhá do schizofrenní rekonstrukce světa vnímaje křehkou architekturu prostoru i design našeho myšlení . PLI, neboli francouzsky ,,záhyb, ohyb, zlom“, inspirovaný filosofickou esejí Gillese Deleuzeho, to je figura na scéně, podivuhodná aktivita člověka, který neustále vytváří záhyby a zlomy, vrší je do nekonečna v reflexi skutečnosti, která nás jako jedince překonává.

Za představení PLI obdržel Viktor Černický prestižní Cenu České taneční platformy 2019 a na stejném festivalu získal i Cenu diváka.

Koncept, choreografie, performanc: Viktor Černický / scénografie: Drahomír Stulír / lighting design: Zuzana Režná / dramaturgie: Lukáš Karásek

Délka: 40 minut.


Pardubická část festivalu Tanec Praha se koná za finanční podpory statutárního města Pardubice.

www.tanecpraha.cz

vstupné: 160 Kč (na místě 50% sleva na průkazy ISIC a ZTP)
permanentka na TP v Pardubicích: 380 Kč





 
     
   

sobota 15 / 20:00 / Divadlo 29

Premier Stratagème - Barbara Matijević & Giuseppe Chico (FR/HR/IT): Forecasting

TANEC PRAHA 2019

Mezinárodní divadelní projekt vytvořený pro lidské tělo a počítač. Troufalá a zábavná hra, v níž performerka svým pohybem dotváří bizarní mozaiku amatérských videí z YouTube a překračuje hranice mezi virtálním světem a realitou.



Jak své obyčejné životy proměnit v atraktivní podívanou, velkolepou show? Autorské dvojici se to daří v lehce výstředním díle vytvořeném pro lidské tělo a počítač. Forecasting je zábavná a troufalá hra, která překračuje hranici mezi virtuálním světem a realitou, intimní a veřejnou sférou a vyzývá k zamyšlení, jak moderní technologie mění nejen svět kolem nás, ale i nás samotné.

Barbara Matijević pochází z Chorvatska, studovala literaturu na Fakultě umění v Záhřebu a tanec na Hypaxis Dance Centre (USA) a International Centre for Contemporary Dance and Performance Art pod uměleckým vedením Kilina Cremona. Spolupracovala s Bojanem Jablanovcem, Brunem Marinem, Davidem Hernandezem, Jorisem Lacostem ad. Učila tanec na National Conservatory of Dramatic Art v chorvatském Osijeku. Od roku 2008 spolupracuje Giuseppem Chicem.

Giuseppe Chico pochází z italského města Bari. Studoval starověké jazyky a v raném věku začal pracovat pro divadelní soubor Abeliano Company pod vedením Tina Tempesta, a později pro divadlo Kismet s Robertem McNeerem. Pracoval také jako scénograf pro Paola Baroniho. Po dokončení divadelních studií v Římě a Miláně se přestěhoval do Paříže, kde se začal věnovat současnému tanci. Několik let působil jako performer v souboru Mille Plateaux Associés. Inscenace Forecasting z roku 2011 je posledním dílem trilogie Theory of the Performance to Come or the Only Way to Avoid the Aassacre is to Become its Authors? a na mezinárodním divadelním festivalu MESS v Sarajevu získala v roce 2016 Speciální cenu poroty.

Pardubická část festivalu Tanec Praha se koná za finanční podpory statutárního města Pardubice.

www.tanecpraha.cz

vstupné: 160 Kč
(na místě 50% sleva na průkazy ISIC a ZTP)
permanentka na TP v Pardubicích: 380 Kč





 
     
   

úterý 18 / 19:00 / Divadlo 29

Donna Haraway: Storytelling for Earthly Survival

Donna Haraway je uznávanou odbornicí, která se soustředí na vybudování mostu mezi vědou a fikcí, mezi lidskými a umělými bytostmi. Je nadanou vypravěčkou, která vykresluje vzpurný a nadějný vesmír plný tvorů a futuristických trans-druhů v době katastrof. Režisér Fabrizio Terranova ji navštívil v jejím domově v severní Kalifornii a v netypickém dokumentu plném filozofických konverzací a podmanivých vizualizací takto vzdává hold jedné z nejoriginálnějších myslitelek naší doby.


Po projekci proběhne diskuse s prof. Annou Hogenovou, přední českou fenomenoložkou a filozofkou. Její březnový rozhovor na Radiu Wave se stal jedním z nejposlouchanějších za poslední dobu. V rozhovoru se profesorka Hogenová vyjadřuje k dnešní zrychlené době a osvětluje roli filozofie v dnešním světě: „Filozofie pomáhá člověku pochopit to, co není vidět očima, ale k čemu se musí každý dobrat v napětí bytostného tázání.“

Donna Haraway: Storytelling for Earthly Survival, Belgie, režie: Fabrizio Terranova, 2016, 81 min, v původním znění s anglickými titulky.

Akce se koná v rámci projektu aniLAB 2019 jako doprovodný program k výstavě Ředění soust v Galerii města Pardubic. Finanční podpora: Ministerstvo kultury ČR, Pardubický kraj a statutární město Pardubice.

vstupné: 80 Kč





 
     
   

úterý 25 / 18:00 / Divadlo 29

AniLab: Velká letní premiéra
& Mirai, dívka z budoucnosti


Premiéra krátkých animovaných filmů vytvořených dětmi v rámci jarních kurzů animace v laboratoři Bujón Divadla 29. Děti ve dvou tvůrčích týmech objevovaly, kam až sahají možnosti animace, experimentovaly s tradičními i novými technikami a technologiemi, vymýšlely příběhy, sbíraly inspirace, zkoumaly hranice své fantazie. Velká premiéra malých filmů od malých velkých tvůrců kde jinde, než v Divadle 29 – doplněná jako vždy animovaným zákuskem pro všechny; tentokráte projekcí dechberoucího japonského anime Mirai, dívka z budoucnosti o podobách rodinné lásky.



Mirai, dívka z budoucnosti (od +/- 19:00 hod.)

Malý kluk Kun si užívá šťastného dětství a plné pozornosti rodičů. Ovšem jen do doby, kdy jeho svět zbortí právě narozená sestřička Mirai. V magické zahradě uprostřed jejich domu, kde se mísí realita s fikcí i minulost s přítomností a budoucností, se Kun potkává s různými generacemi své rodiny v dospělém i dětském věku a postupně se učí o odlišných podobách rodinné lásky.
Mirai, dívka z budoucnosti pochází z dílny hvězdy japonského anime, režiséra Mamoru Hosody (O dívce, která proskočila časem, Kluk ve světě příšer) a byla prvním japonským animovaným filmem, který měl světovou premiéru na festivalu v Cannes. Jemný film o křehkosti a kráse rodinných vztahů představuje jedinečné dobrodružství pro diváky od 5 do 105 let.

Mirai no mirai, Japonsko, 2018, 98 min, v českém dabingu.


Projekce se koná v rámci projektu aniLAB 2019 za finanční podpory Ministerstva kultury ČR, Pardubického kraje a statutárního města Pardubice.


vstup volný