Program * říjen 2009

pondělí 5 / 20:00

Divadlo DNO: Kulturák Moskva

Režie: Jiří Jelínek, hudba: DVA, scénografie: Zuzana Vítková, hrají: Jiří Kniha, Radis Selinger, Jan a Bára Kratochvílovi, Daniela Šišková, Bára Kubátová, Mau Jansová a Jiří Jelínek

Premiéra zimní verze představení Cirkus Moskva jemně inspirovaného románem M. Bulgakova Mistr a Markétka, se kterým se divadlo DNO vrací na scénu... v létě do šapita, v zimě do kulturáku. Nejhorší cirkus na světě. Naposled u vás. Přijďte a nepřestanete litovat. Kolem principála poletuje černá můra, ale šou mas gou on! Který medvídek je hodnější? Je to zlý sen nebo chmura?

Divadlo DNO se vrací, ale nejsou to už ty veselé temperamentní "speedy" děti. Nejedna tvář posmutněla, nejeden vlas zešedivěl a prořídl, nejedno bříško vyrostlo, nejeden mechovák opustil Hradec. 

Vstupné: 100 Kč / studentské 60 Kč

 
     
       

úterý 6 / 19:00

Vít Janeček: Ivetka a hora

Vít Janeček / ČR / 2008 / 84 min.

Východiskem dokumentu Víta Janečka je prosté konstatování: ve východoslovenské vísce Litmanová se v letech 1990 až 1995 zjevovala dvěma dívkám Panna Marie. Režisér zachycuje příběh jedné z nich, Ivety Hudákové, která odcházela s procesími věřících na horu a vzkazovala jim poselství matky boží. Film však zcela ponechává stranou zkoumání pravosti tohoto jevu, na jehož vysvětlení naopak tolik lpí katolická církev. Odhaluje tak institucionalizaci zázraku, který je bez patřičného začlenění do struktury systému nebezpečný a nepřijatelný. Život se stigmatem není jednoduchý, byť v tomto případě zdánlivě slibuje auru výjimečnosti. Iveta prochází různými fázemi sebepřijetí, do nichž se promítají pocity povinnosti, provinění a smíření. Kolik síly musíme mít na to, abychom dokázali být sami sebou? A jak se vypořádat s tím, že si váš život začínají nárokovat ostatní?

Pořádá o.s. Terra Madoda ve spolupráci s Divadlem 29 v rámci projektu FilmFuse 09. Tento projekt je realizován za podpory statutárního města Pardubice a Ministerstva kultury ČR.

www.ivetka.net


Vstupné: 70 Kč

 
     
   

čtvrtek 8 / 20:00

LES YEUX DE LA TÉTE (Francie)

Samuel Frin - saxofony
Luc Muteau - baskytara
Ivan Guerrand – bicí

Normandské jazzpunkové trio vzniklo v roce 19 99 ve městě Caen. Trio hraje v obsazení saxofon, baskytara a bicí a svou tvorbou a energií je hodně blízké např. americkému duu Sabot nebo rakouským Tres Hombres . Výborně sehrané trio, jehož projev je často až punkově energický, hraje výhradně vlastní skladby mezi nimiž najdeme i řadu netradičně pojatých coververzí skladeb např. od F. Zappy, I. Stravinského, A. Piazzoly nebo J. Hendrixe. Mezi další inspirační zdroje těchto Francouzů patří např. Sonic Youth, Primus, No Means No, John Zorn nebo John Coltrane.

Koncert je pořádán ve spolupráci s Alliance Francaise Pardubice v rámci projektu Jazzconnexion 20 09 za finanční podpory Ministerstva kultury ČR, Pardubického kraje a statutárního města Pardubice.

www.lesyeuxdelatete.com * myspace.com

Vstupné: 120 Kč, studentské: 90 Kč

 
     
   

čtvrtek 15 / 20:00

VLADIMIR TARASOV & guests (Litva / Rusko / USA)

Vladimir Tarasov
(Rusko) – bicí, perkuse
Kerry Shawn Keys
(USA) – hlas, texty
Liudas Mockunas
(Litva) – saxofony
Eugenijus Kanevičius
(Litva) – kontrabas
Andreas Schreiber (Rakousko) housle

Společný koncert světoznámého ruského hudebníka a výtvarníka Vladimira Tarasova a jeho hostů v Divadle 29 představuje vyvrcholení dramaturgie projektu Jazzconnexion 09 a mimořádnou hudební událost v letošní sezóně. Koncert se připravoval paralelně s přípravami výstavy Vladimira Tarasova ve Východočeské galerii, která bude vůbec první obsáhlejší prezentací jeho instalací v České republice.

Vladimir Tarasov si při této příležitosti přizval do Pardubic dva své litevské kolegy - saxofonistu Liudase Mockunase a basistu Eugenijuse Kanevičiuse - a také amerického básníka Kerry Shawn Keyse. Večer bude rozdělen na dvě části: první set bude patřit duu Tarasov-Kanevičius, v druhém se k nim přidají saxofony Liuase Mockunase a expresivní přednes básníka Kerry Keyse. Podle posledních informací rozšíří sestavu hudebníků ještě vídeňský houslový virtuoz Andreas Schreiber. Tato zcela jedinečná sestava hudebníků předvede hudební improvizaci na vrcholné světové úrovni.

Renomovaný ruský bubeník, skladatel a výtvarník Vladimir Tarasov (1947) žije od roku 1968 ve Vilniusu. Tarasov je znám jako bubeník legendárního a světově proslulého jazzového Ganělin tria, jako originální skladatel, pedagog a hudební novátor, jako hudebník s mimořádným talentem pro improvizaci i jako tvůrce pozoruhodných zvukových instalací. Tarasov přistupuje k široké paletě bicích či perkusivních nástrojů jako k nástrojům nejen rytmickým, ale i melodickým a harmonickým. Jeho hra je neuvěřitelně vynalézavá v barvách zvuku při použití relativně skromných prostředků. Tarasov spolupracoval s řadou osobností světového jazzu a nové hudby jako je např. Anthony Braxton, Rova Saxophone Quartet, Alfred Schnitke, Andrew Cyrill nebo Mark Dresser. Od roku 1991 se datuje Tarasovova výtvarná činnost, která započala spoluprácí s jedním z nejvýznamnějších ruských konceptuálních umělců současnosti Iljou Kabakovem. Nejznámější je jejich instalace Red Pavillon, kterou vytvořili pro benátské Bienále v roce 1993. Tarasov sám vytváří pozoruhodné zvukové instalace a objekty, které byly prezentovány na celé řadě výstav současného umění po celém světě.

Básník Kerry Shawn Keys pochází z USA, pobýval v Evropě, Brazílii a Indii. Momentálně žije ve Vilniusu, kde vyučuje teorii překladu a tvůrčí psaní. Jeho práce má velmi široký záběr – od překladů z portugalštiny a litevštiny až po jeho autorskou tvorbu, která vedle poezie zahrnuje literární meditace na čínskou Knihu proměn, písňové texty, divadelní monology i prózu a poezii pro děti. Kerry Keys je také vynikající recitátor se smyslem pro rytmus, zvukomalebnost slova a improvizaci. Výbor z jeho básní vyšel i v češtině.

Saxofonista Liudas Mockunas je jedním z pilířů současného litevského jazzu, navazujícího na tradici položenou Ganělinovým triem. Vzhledem k jeho četným aktivitám a mezinárodnímu rozletu bývá někdy nazýván „velvyslancem litevského jazzu“. Ve výčtu hudebníků a souborů, s nimiž spolupracoval a dosud spolupracuje, najdeme taková jména jako Marc Ducret , Mats Gustafson , David Murray nebo Chris Speed. V roce 2005 Mockunas založil formaci Saga Quartet, který představuje soudobou špičku pobaltského nového jazzu. Kromě jazzu se Mockunas věnuje i interpretaci soudobé vážné hudby a pedagogické činnosti.

Eugenijus Kanevičius je jedním z nejvšestranějších a nejvyhledávanějších pobaltských kontrabasistů, který se bez problémů pohybuje mezi rozličnými hudebními styly od radikálního freejazzu až po melodický mainstream. Ve svých autorských projektech využívá zvukových možností akustického i elektrického kontrabasu, často pracuje s elektronikou a lidským hlasem.

Koncert je pořádán v rámci projektu Jazzconnexion 2009 za finanční podpory Ministerstva kultury ČR, Pardubického kraje a statutárního města Pardubice.

www.vladimirtarasov.com * www.mic.lt

Vstupné: 180 Kč, studentské: 100 Kč

 
     
   

pondělí 19 - pátek 23

VELKÁ INVENTURA

Divadlo v jiném balení !
/ putovní festival nezávislé tvorby /


pondělí 19 / 20:00

Karel Vaněk: Orphans

Režie, choreografie, video a tanec: Karel Vaněk
Hudba / Music (live): Markus Maria Jansen
Scénografie / Scenic design: Frank Chamier
Světelný design / Light design: Markus Becker
Délka / Length: 50 min

„Jako Orfeus hraji na strunách života melodii smrti a kráse Země a tvým očím, které spravují nebe, umím sdělit jen temno.“ (Ingeborg Bachmann)

Představení choreografické a partnerské dvojice Karla Vaňka a Evy Černé, jehož premiéra musela být z důvodu vážného onemocnění Evy Černé zrušena. Eva bohužel v červnu 2008 své nemoci podlehla. Karel Vaněk toto původní dílo přepracoval v sólový kus a věnoval ho své taneční a životní partnerce.

Koprodukce Černá & Vaněk Dance, Brotfabrik Bonn a festival “fused” v Krefeldu. Představení finančně podpořili: Kunsstiftung NRW, Fonds Darstellende Künste, spolková země NRW a město Bonn. Představení je uvedeno ve spolupráci s HYBAJHO ! a o.s. ALT@RT za finanční podpory Ministerstva kultury ČR.

www.cernavanek.com

Vstupné: 100 Kč


středa 21 / 20:00

Divadlo dobré kávy: Ušima podzimu

intimní divadelní show

Režie, scéna, kostýmy, koncept, scénář a hraje: Jakub Folvarčný
Hudba: David Hlaváč

Finské tango o ženách a mužích v nás bez ohledu na pohlaví. Genderově tedy zcela bezohledné představení o dvou židlích a dvou hercích, z nichž jeden, k překvapení přítomných, rozlepuje obálku s nápisem: NIKDY TO NEOTVÍREJ. Činí tak však ku prospěchu všech a naštěstí jen jednou.

Vstupné: 80 Kč

čtvrtek 22 / 20:00

La Kantýna

mexický kabaret

Hrají: Anna Duchaňová, Ivan Hájek, Daniel Hybler, Martin Hybler
Režie, scénář, scéna: Anna Duchaňová
Hudba: Martin Hybler
Kostýmy: Petra Krčková
Video: Jana Matysíková
Scéna: Radka Mizerová
Dramaturgie: Petr Pola

La Kantýna je omamný příběh podivné lásky, který se mohl stát jedině v Mexiku. Živá kapela hraje a hraje. V Pulquerii dochází chlast. Těžký večerní vzduch podlehl vůni rozkvetlých gardénií. Smrtka si lakuje nehty... 

Po představení následuje koncert Los Hybleros.

Vstupné: 80 Kč

Festival Velká inventura pořádá o.s. Terra Madoda ve spolupráci s Divadlem 29 a o.s. Nová síť v rámci projektu Ostrovy v pohybu . Tento projekt je realizován za finanční podpory Ministerstva kultury ČR, statutárního města Pardubice a Pardubického kraje.


www.velkainventura.cz * www.novasit.cz

permanentka na 19. - 22. 10. ( bez koncertu 23.10. ): 150 Kč

 
     
   

pátek 23 / 20:00

RAGEOUS GRATOONS (F)

Olivier Olivero – zpěv, akordeon, harmonium
Marc Mouchés – saxofony, gralla, zpěv
Fred Gallot – kontrabas, niněra
Xavier Fraineau – bicí, cimbál, darbuka
Francois Boirie – housle, stroviol
Thierry Boireau – kytara, bouzouki, mandolína, zpěv

Po třech letech se do Divadla 29 vrací šestičlenná skupina z Bordeaux Rageous Gratoons v rámci série koncertů francouzské alternativní hudby organizované ve spolupráci s Alliance Française Pardubice, která v minulosti přinesla koncerty skupin Slonovski Bal, La Varda , Sergent Pepére, Fantazio nebo Les Touffes Kretiénnes.

Rageous Gratoons navazují na silnou tradici francouzských cirkusových a kabaretních kapel, které už dávno před vynálezem world music vstřebávaly vlivy jiných kultur (Balkán, Orient, Afrika) a propojovaly hudbu městskou s folklórem francouzským či jiným. V tomto ohledu představují Rageous Gratoons současnou francouzskou špičku ceněnou a vyhledávanou stále více i v zahraničí. Rageous Gratoons čerpají z romské hudby, argentinského tanga, arabské, orientální a balkánské hudby, z keltské a galské hudební tradice i ze severského folklóru. Tyto etnické vlivy kombinují například s rytmy ska, swingu či balkánské dechovky s občasnými výlety do sféry taneční hudby, punku či výbušného kreolského cajunu. Pozoruhodné jsou rovněž společensky angažované texty se silným ekologických podtextem. Hudební nomádství Rageous Grattons se projevuje i ve velmi bohatém nástrojovém obsazení kapely. Bubeník vedle perkusí hraje ještě na cimbál, kytarista střídá kytaru s mandolínou a bouzouki, kontrabasista hraje krom basy na niněru, saxofonista používá soprán, tenor i baritonsaxofon a charismatický zpěvák a frontman kapely Olivier hraje tu na akordeon, tu na indické harmonium. Tohle impozantní obsazení, které jednotliví hudebníci používají s naprostou hráčskou suverenitou, umožňuje kapele vytvářet velmi rozmanitou a jedinečnou škálu zvukových barev.

Za svou desetiletou existenci vydali RG čtyři řadová a jedno koncertní album. Jejich nynější turné, které kromě Francie a České republiky zasáhne i Německo a Belgii, propaguje zbrusu novou desku Everywhere's Garbage.

Koncert je pořádán ve spolupráci s Alliance Française Pardubice v rámci projektu Etnoconnexion za finanční podpory statutárního města Pardubice a Pardubického kraje.

www.rageous-gratoons.com
* www.myspace.com

Vstupné: 140 Kč, studentské: 100 Kč

 
     
    čtvrtek 29 / 20:00

LONGITAL (SK)

Longital jsou tři zvukoví cestovatelé z Bratislavy: Shina (zpěv, basová kytara), Daniel Salontay (zpěv, kytara, smyčec) a jejich virtuální elektronický spoluhráč Xi Di Nim (laptop, Lemur Jazz Mutant, organická elektronika, zvuky prostředí, loopy, sample).

Daniel Salontay a Shina spojili svoje síly v roce 2004. Elegantně vykročili mimo hranice hudebních žánrů a dodnes stihli již okouzlit posluchače v 11 zemích Evropy. Skupina vydává alba ve svém vlastním vydavatelství Slnko Records.

Longital se prezentují elektronickým písničkářstvím 21.století. Jejich hudba je silná a srozumitelná. Texty ve slovenštině zachycují poetiku z cest a z kopce Longital nad Dunajem, kde Dano a Shina žijí a tvoří. Longital jsou nezaměnitelní i díky Danově virtuózní hře smyčcem na kytaru a využití v našich končinách nevídaného hudebního nástroje – dotykové obrazovky Lemur Jazz Mutant.

První album dvojice nazvané „Sveta diely“ vyšlo na Slovensku v roce 2004, ještě pod původním názvem skupiny Dlhé diely. Postupně pak vydali Longital alba „Výprava/Voyage“ (2006), a „Gloria“ (2008). Na jaře 2009 vydali remixové album „Revoyaged“. Autory remixů skladeb z předchozího alba „Výprava/Voyage“ jsou například Floex, Miou Miou, Egggnoise, Karaoke Tundra & Peťo Tázok, Andrej Bako, Foolk a Nové mapy. V květnu odehráli Longital dva koncerty na prestižním francouzském festivale Les Printemps de Bourges, v létě se skupina objevovala především na festivalech v České republice, kam se vrací i na podzimní měsíční turné, jež odstartují koncerty 1. října v Bratislavě a 2. října ve Vídni.

Koncert bude od 20 hodin vysílán v přímém přenosu v pořad Neon na ČRo Pardubice.


Koncert je uváděn v rámci projektu Electroconnexion 2009 za finanční podpory statutárního města Pardubice, Pardubického kraje a Ministerstva kultury ČR.


www.longital.com
* www.myspace.com/longital

Vstupné: 100 Kč

 

 
   


 
    pátek 30 / 20:00

WWW

Kapela WWW vznikla v Praze na počátku devadesátých let. Nikdo tehdy netušil, že název kapely později dostane zcela nový význam. Původně bylo jméno WWW zkratkou anglického “We Want Word”. WWW kolem sebe v té době soustředili první české nadšence hiphopové kultury, byli jednou z prvních rapových kapel u nás. Spoluvytvářeli též základy místního graffiti, breakdancové a turntablistické scény. V pozdějších letech WWW začala pracovat s živými nástroji, kapela působila jako posthiphopový big band a pozvolna se odklonila od klasické rapové produkce. V roce 1998 kulminoval ohlas kapely častými koncerty, její skladby vycházely na nezávislých kompilacích. Díky spolupráci s většími nahrávacími společnostmi kapela též okusila, jak chutná tuzemský mainstream.

Ovšem nakonec její členové zvolili nezávislou uměleckou dráhu, což posléze společně s vnitřními tlaky způsobilo rozpad WWW, a to těsně před nabízeným, nicméně členy kapely odmítnutým vydáním první desky u Polygramu.

WWW se vrátili na scénu s debutovým albem Neurobeat až v roce 2006 díky nově vzniklému nezávislému labelu BiggBoss a zásluhou Ondřeje Anděry a Lubomíra Typlta, kteří dlouho toužili úvodní kapitolu tvorby WWW završit hmatatelným výsledkem. Obal desky tvoří variace na Typltovy figurální obrazy ze série Pinocchio.

WWW volí cestu prezentace prostřednictvím stylizované symboličnosti a definice hiphopu jakožto prostoru pro autenticitu, která je pro kapelu důležitější než forma. Pro tvorbu WWW je rovněž nesmírně důležitá vizuální stránka, Neurobeat byl vydán jako v pořadí druhý český duální disk, který mimo audio stopy obsahuje i autorskou klipovou tvorbu. Klipy WWW byly mimo televizní vysílaní prezentovány i v uměleckých galeriích, staly se též podnětem k sérii přednášek WWW o nových médiích na AVU.

Hudba Ondřeje Anděry obsahuje útržky hiphopových postupů a z reality nasnímaných samplů, nervózních industriálních zvuků a znepokojivých elektronických struktur. Zvuky jsou většinou nasnímány z reality nebo digitálně vygenerovány do abstraktního tvaru. Tvorba WWW v sobě obsahuje prvky hiphopu, ale není na něj vázána, pouze využívá jeho živelnou a rytmickou energii.

Texty Neurobeatu jsou z větší části autorskou prací Lubomíra Typlta, spolupracoval na nich i Ondřej Anděra. Typltovy texty jsou občas matoucí a těžko uchopitelné, provokují tak posluchače, aby se zamyslel a namáhal svou představovivost. Jejich naléhavost umocňují metafory, eufonie a vůbec široká škála básnických prostředků. Texty Ondřeje Anděry jsou spíše abstrahujícími impresemi, zdůrazňujícícmi rytmickou podstatu slov, jejich mnohovýznamovost a zvukovou barvitost. Andělův rap balancuje na hranici rytmické hravosti a stimulujícího, zuřivého a útočného vzívání. Vše je zmnoženo a dobroušeno kovovým hlasem zpěvačky Milesy. Koncertně WWW pracují ještě se scratchem a mixy DJ Brainy Thuga, často improvizují pomocí loopovacích zařízení a experimentují se synchronizací s lasery a videoprojekcemi. WWW slučují postupy hiphopu, industrialu a elektroniky.

V Čechách jsou občas přirovnáváni ke kapelám jako Beastie Boys, Massive Attack, NIN nebo Young Gods. WWW byli několikrát headlinery hudebních festivalů v Čechách a na Slovensku a byli nominováni na několik hudebních ocenění, například na cenu Anděl. V současné době kapela vydala druhou desku s názvem Tanec sekyr, věnuje se natáčení klipů a koncepční, synchronizované vizuální stránce svých vystoupení. Odehrála též koncert v Holandsku, kam byla vybrána na festival Eurosonic Noorderslag 2009 a v Paříži v rámci velkého festivalu hudby Féte de la musique 2009.

Koncert je uváděn v rámci projektu Electroconnexion 2009 za finanční podpory statutárního města Pardubice, Pardubického kraje a Ministerstva kultury ČR.

www.myspace.com/neurobeat * bandzone.cz

vstupné: 100 Kč