|
Program * říjen 2010 Milan Kozelka: performance, autorské čtení Milan Kozelka v sedmdesátých a osmdesátých letech publikoval samizdatově. Kromě psaní próz a poezie se věnuje výtvarnému umění (performance, akce, land-art, happening, minimalismus, apod.). Je autorem tří antologií mapujících aktuální výtvarné a slovesné dění v regionech Ostravska (V srdci černého pavouka, 2000), severních Čech (Od břehů k horám, 2000) a Olomoucka (Vertikální nostalgie, 2002). Vydal sbírky básní Koně se zapřahají do hracích automatů a Gumové projektily. Prózy Ponorka, Celebrity, Život na Kdysissippi a povídkový soubor Údolí pod vysokým nebem. Mirek Vodrážka je hudebník, teoretik chaosu, nezávislý publicista a politický aktivista. V první polovině 90. let byl redaktorem časopisu Vokno. Od 90. let vede diskurs o feminismu a bezprostředně reaguje na stav "ženské otázky" u nás. Mj. je autorem post-undergroundového obsáhlého eseje Chaokracie (Votobia Praha, 1997), vydal knihu rozhovorů s předními českými političkami Feministické rozhovory o "tajných službách" (Nadace Gender Studies, 1996), Esej o politickém harémismu ("Zvláštní vydání…" 1999), je spoluautorem knihy S Ferlighettim v Praze (Meander, 1999) a autorem mnoha genderových studií, článků a přednášek. Dlouhodobě a intenzivně se věnuje i hudbě a divadlu. Pořádá o.s. Terra Madoda ve spolupráci s Divadlem 29 v rámci projektu Textconnexion 2010. Tento projekt je realizován za podpory statutárního města Pardubice. |
||||
pátek 8 / 20:00 Americký multiinstrumentalista Paul Metzger - hráč na banjo, kytary, sitár a jejich různé modifikace a vlastnoručné vyrobené nebo upravené strunné nástroje – je naprosto ojedinělým zjevem na poli současné akustické hudby. Tento virtuos ve hře na na banjositár otevírá posluchači zcela unikátní hudební prostor, kde je od prvního okamžiku jasné, že jde o podstatu hudby samotné. Při prvním poslechu Metzgerových sólových improvizací na 23-strunné banjo má posluchač dojem, že poslouchá ne sólový koncert jednoho hudebníka hrajícího na jediný nástroj, ale malý orchestr složený z hudebníků různých etnik. Nebývale široká škála barev a zvuková variabilita jeho nástroje, unikátní hráčská technika velmi citlivě využívající glisanda, alikvóty, perkusivní zvuky i hru smyčcem, melodická a rytmická nápaditost, která může evokovat indické rágy nebo v některých momentech i hudbu gamelanů – tak lze alespoň v náznaku popsat Metzgerovu originální hudbu, která dokáže posluchače zasáhnout svou autentičností, otevřeností a hloubkou. Všechny další jinak zajímavé úvahy o zdrojích inspirace, o technickém provedení (např. že všech 9 sólových alb Metzgera jsou natáčena „naživo“ bez dodatečných střihů) a dokonce o tom, na jaký speciálně upravený nástroj to vlastně hraje, se stávají vedlejšími. Koncert v Divadle 29 bude jedním ze dvou vystoupení Paula Metzgera v ČR a jako host jeho pardubického koncertu vystoupí v Německu narozený a v Praze žijící houslista Daniel Meier, který Metzgerův koncert uvede a také zakončí společnou improvizací. Charakteristickým rysem houslových improvizací Daniela Meiera je zvuková pestrost a zároveň úspornost hudebního materiálu, který často plíživými metamorfózami vede k nečekaným zvratům. Zdánlivě vedlejší prvek se přitom může stát hlavním nositelem myšlenky. |
|||||
pondělí 11 / 19:00 Kdo se vyzná v dopravě? Kdo má klíč k řešení špatné dopravní situace? Kdo bude mít odvahu? Kdo bude mít moc? Debata se zástupci politických stran o budoucnosti dopravy v Pardubicích. Pořádá občanské sdružení Město na kole. |
|||||
úterý 12 / 20:00 Kdesi nad Kilimandžárem, na lince Paříž – Réunion se Honza Kratochvíl zeptal (právě se z Evropy navracejícího se) Madagaskařana Moma: "Co si myslíš o Evropě?" Momo odpověděl: "V Evropě už je všechno hotové a nepočítají tam už s lidma, všechno to už jede samospádem"......Nové představení Divadla DNO počítá s lidma. Je to cestopis o hledání přirozenosti, samozřejmosti, vyrovnanosti. A nebo je nové představení DNA jen úplně stejná pitomost jako všechna jeho předcházející představení. Když Momo vystupoval z letadla "ukradl" deku aerolinek a sluchátka... Scénky, písně, divné pohyby, improvizace, hugr bugr. Pořádá o.s. Terra Madoda ve spolupráci s Divadlem 29 v rámci projektu Ostrovy v pohybu . Tento projekt je realizován za podpory Ministerstva kultury ČR, statutárního města Pardubice a Pardubického kraje. Vstupné: 60 Kč |
|||||
sobota 16 / 11:00 Představení vzniklo v rámci projektu ConTempo Divadla Duncan Centre Praha, za podpory Ministerstva kultury ČR, Hlavního města Prahy, Společnosti pro taneční a múzickou výchovu a Konzervatoře Duncan centre Praha. Pořádá o.s. Terra Madoda ve spolupráci s Divadlem 29 v rámci projektů Ostrovy v pohybu a Offcity, které jsou realizovány za podpory Ministerstva kultury ČR, statutárního města Pardubice a Pardubického kraje. Vstup volný |
|||||
sobota 16–neděle 17 / so 14–19 h, ne 11–16 h Workshop čerpá ze současných tanečních technik, dramatických her a vlastního pohybového výzkumu skupiny VerTeDance. Pohyb zde slouží jako prostředek k poznání světa kolem sebe a v sobě. Práce ve věkově heterogenní skupině skýtá nečekané možnosti jak pohybového, tak osobnostně sociálního rozvoje. Jedná se o metodu práce, kterou choreografky používají již několik let při tvorbě vlastních představení (The Brave - 2006 , 43 slunce západů - 2007 , Emigrantes - 2010) Za choreografii „Tichomluva – Neočekávaný chod“ získala skupina VerTeDance nejprestižnější cenu v oblasti tance v České republice – Cenu Sazky za objev v tanci v roce 2005. V roce 2010 získala Tereza Ondrová na festivalu Česká taneční platforma cenu Tanečnice roku za roli Paní Vltavské v představení Případy doktora Toureta. V tomtéž roce získala skupina cenu „Český tučňák“ za choreografii Dance of Canis Lupus. Dílna bude zakončena v neděli odpoledne ( cca v 15 hodin) prezentací ve vstupním prostoru AFI Palace Pardubice. Nedělní část dílny a veřejná prezentace bude probíhat za doprovodu hudební skupiny DVA. Workshop se koná v sále Divadla 29 a je určen pro všechny zájemce o tanec bez omezení věku. Přihlášky a další informace: Jiří Dobeš, mobil: 603 814 441, e-mail: jiri.dobes@asseco.cz Pořádá o.s. Terra Madoda ve spolupráci s Divadlem 29 v rámci projektů Ostrovy v pohybu a Offcity, které jsou realizovány za podpory Ministerstva kultury ČR, statutárního města Pardubice a Pardubického kraje. |
|||||
úterý 19 / 20:00 |
|||||
|
|||||
středa 20 / 19:00 Autorský film: Od programové animace k abstrakci Komponovaný filmový večer představí krátké animované, hrané i jiné snímky z dílen předních českých filmových tvůrců - Ondřeje Švadleny, Václava Krejčí, Veroniky Doutlíkové, Michaely Pavlátové, Víta Pancíře, Adama Brothánka, Georgije Bagdasarova a dalších. Nabitým programem proved ou zkušení filmoví experimentátoři Vít Pancíř a Veronika Doutlíková. Pořádá o. s. Terra Madoda ve spolupráci s Divadlem 29 v rámci projektu Filmfuse 2010. Tento projekt je realizován za podpory statutárního města Pardubice a Ministerstva kultury ČR. |
|||||
čtvrtek 21 / 20:00 Unikátní dvojkoncert projektu aus, hvězdy japonské nezávislé scény, a vídeňské postrockové senzace Pendler. Jedna z hlavních hudebních událostí podzimní části sezóny! aus (Japonsko) Projekt aus vydal prozatím sedm alb, která byla celosvětově velmi příznivě přijata kritikou i posluchači. Spolupracoval mj. se špičkami současné elektronické a IDM scény Sylvainem Chauveau, L'altra, Manual, ISAN, Ulrichem Schnaussem Vytvořil remixy např. pro Tujiko Noriko, The Boats a také pro české Miou Miou. Yasuhiko Fukuzono se kromě aus věnuje i post-popové skupině Mita Kuuluu, hudební produkci a tvorbě filmové hudby. Hudba aus je osobitým mixem indietroniky, ambientu, glitchových a breakbeatových rytmů a jemného dívčího vokálu (zpěvačky Gutevolk a Cokiyu). Ve svých skladbách Fukuzono využívá i konkrétní zvuky nahrané ve svém okolí. Zároveň klade důraz na silné melodie a detailní propracovanost aranží jednotlivých tracků. V souvislosti s hudbou aus se často hovoří o jejím „filmovém“ charakteru a schopnosti probouzet pomocí zvuku posluchačovu obraznost. Hudebník Ulrich Schnauss o hudbě aus říká, že „evokuje pocity melancholie i optimismu současně“. Bedroom pop projektu aus se tak stává ideálním soundtrackem k nomádským snům i k „znovuobjevování“ zasunutých pocitů, nálad a vzpomínek. Yasuhiko Fukuzono je zároveň zakladatel a kurátor uznávaného labelu Flau, který se zaměřuje zejména na ambientně laděnou elektroakustickou hudbu (vydávají zde The Boats, Part Timer, Orla Wren a další). Skupinu tvoří videoumělkyně a performerka Sabine Marte (působila ve feministické elektro formaci SV Damenkraft), kytarista Markus Marte a multiinstrumentalista Oliver Stotz (prošel kapelami Ground/Lift, Gustav, Le Charmant Rouge, známý mj. i jako programátor speciálních hudebních softwarů). Ve své hudbě trio spojuje principy elektronické hudby, postrocku a psychedelie. Melodie tajemně zahalené v kytarových plochách, klávesové vyhrávky a decentní beaty ve spojení s nečekaně průzračným zpěvem zde neklidně pozvolna plynou s gradující intenzitou. Křehké harmonie se čelně setkávají s pokroucenou elektronikou, napětí stupňují nejen rozvážná (místy slowcore) tempa, ale také časté repetice. Plnohodnotnou součástí jejich tvorby je také její vizuální část, někdy se obrazy s hudbou trojice doplňují, někdy se přou ale vždy jde o součást jednoho společného, neokázale originálního a jímavého celku. Pendler nijak neskrývají svůj svérázný smysl pro humor a hravost, která se dostává na povrch oproti jiným postrockovým formacím velmi často a hlavně ku prospěchu věci. Cítit za temnými postrockovými opary ironický úsměv je skutečné oživení... Pendler patří k umělcům seskupeným kolem experimentální online platformy Klingt.org. Svá alba vydávají na vídeňském nezávislém label Karate Joe (mj. Glim, Pelzig, Ground/Lift). Koncerty jsou uváděny v rámci projektu Electroconnexion 2010 za finanční podpory statutárního města Pardubice a Ministerstva kultury ČR. |
|||||
úterý 26 / 20:00 Energický kvartet Phyltre navazuje ve své tvorbě na tradici francouzského tanečního rocku 80. let. Živočišná hudba kapely je postavená zejména na dynamické rytmice, nabroušených kytarách a vintage syntezátorových vyhrávkách. Phyltre kromě koncertování ve Francii (mj. s Kaolin, Eiffel nebo kapelou Luke), hráli také v Německu a poprvé se nyní na třech koncertech představí i v ČR. Koncert pořádá Alliance Française Pardubice ve spolupráci s Divadlem 29 . |
|||||
středa 27 / 20:00 koncepce a účinkují: Helena Arenbergerová (CZ), Anna Synková (CZ), Thomas Steyaert (BE) Vlámský tanečník, režisér a choreograf Thomas Steyaert po předchozí choreografické spolupráci s českými umělci (např. DOT 5 04 Dance Company), vytvořil v roce 2009 společně s českou herečkou Annou Synkovou a tanečnicí Helenou Arenbergerovou tanečně-divadelní představení nazvané Wait Wait Wait. Thomas Steyaert v této show tentokrát i vystupuje. Představení Wait, Wait, Wait vytváří obraz života v dříve početné komunitě, kterou divák poznává ve fázi jejího úpadku, kdy v ní žijí už jen tři lidé. Unikli z běžného světa a vytvořili si nové, pro sebe bezpečné prostředí a vlastní pravidla, jež na počátku svorně sdílejí. Ač se důvod založení společenství dávno vytratil, setrvávají tito tři pospolu. Přes společné směřování a udržování rituálů jsou ale v podstatě sami, opakované snahy navázat hlubší vztahy selhávají, postavy jakoby se míjely. Přesto se zdráhají tento „jejich“ svět opustit. Tvůrci odhalují komické, absurdní, intimní a konfliktní momenty tohoto soužití.
|