Program * říjen 2013
středa 2 / 18:00–22:00 / Automatické kulturní mlýny Automatický improvizační orchestr
& CreWcollective Mimořádná večerní prohlídka Automatických mlýnů spojená s živou performancí 11 hudebníků a tanečníků.
tanec / zvuk / hudba / prostor / světlo / impro
Čtyřhodinová live instalace/performance pro 6 hudebníků, 5 tanečnic a tanečníků a 1 osvětlovače inspirovaná prostory Gočárových Automatických mlýnů. Během ní budou
moci návštěvníci mlýnů zcela volně procházet jednotlivvými podlažími a vychutnat si nevšední prostory mlýnice.
Volné seskupení hudebníků a tanečníků zabývajících se volnou improvizací oživí pohybem, zvukem a světlem prostory, kde zněl a vibroval více než sto let nepřetržitě
„automatický orchestr mlýnských strojů“. Akustické i elektronické zvuky, tanec a pohyb budou
rotovat po celé budově tak jako ještě nedávno mouka v moukovodech.
Teplé nápoje a deky zajištěny.
Akce se koná v rámci projektu Electroconnexion 2013 za finanční podpory Ministerstva kultury ČR, statutárního města Pardubice a Pardubického kraje.
VYPRODÁNO // repríza: 12. 11. v 19:00
„Haló, tady Andy Warhol...” / premiéra divadelního představení
Divadlo najt se inspirovalo osobností Andyho Warhola, světoznámého malíře a grafika s československými kořeny. Do přípravy představení o největším popartovém umělci se
inscenační tým pustil v květnu. Nápad ale, jak říká scénáristka Jana Tichá, vznikl už před více
jak 10 lety: „Myšlenka na divadelní hru se narodila už před 13 lety, a to po přečtení knihy Od
A k B a zase zpět. Od té doby se nápad trochu pozměnil a nabyl na objemu, přidala jsem více
informací o samotném Warholovi. Neodbytná myšlenka inscenaci dovést do konce přetrvala
a dostala reálné rozměry až po setkání s těmi správnými lidmi, kteří utvářejí představení se
mnou. Budu doufat, že jsem se 13 let nemýlila.”
Součástí inscenace je projekce v pop artovém
stylu, kterou vytváří Michal Kudláček, autor mnoha hudebních klipů a režisér filmu Moloch.
„Vyvážit pompu doby a osobni pohled na soukromí jednoho člověka a přitom netočit film, je
velká výzva. Je to křehké jako hranice mezi kýčem a uměním Campbellovy polévky“, popisuje
natáčení Kudláček.
Postavu Andy Warhola si v inscenaci Od A k B a zase zpět zahraje žena.
Naďa Kubínková o zkoušení říká: „Co bylo na zkoušení nejtěžší? Blázníte? Úplně všechno!
Zkuste si chodit, mluvit, tvářit se jako Andy Warhol, když vůbec nevíte, jaký byl. Bude to můj
Andy a moje představa o něm. Nevěřím, že neměl emoce, že byl plachý a že se soustředil
jenom na svou tvorbu. Byl to blázen, ale z masa a kostí. Možná z jiné planety.“
Hrají: Naďa Kubínková, Jana Tichá / režie: Divadlo najt (supervize Marie Kučerová) /
projekce: Michal Kudláček / scénář: Jana Tichá (Jan Netušil, Michal Kudláček)
Akce se koná za podpory statutárního města Pardubice.
Vladimír Václavek, šaman české hudební scény, vydává po básnických sbírkách Stín stromu a Obrazy cesty knihu nazvanou Neviditelný svět. Součástí vystoupení bude představení knihy, písně a autorské čtení. Jako host vystoupí Petr Nikl.
Vladimír Václavek - kytara, zpěv
Petr Nikl - vizuální nástroje
Oskar Török - trumpeta, klávesy
„Neviditelný svět vás obejme a odnese přímo doprostřed života. Je sice neviditelný, ale o to intenzivnější, pravdivější a přímočařejší. Nelze jej obelhat ani vodit za nos. Je dokonalý a pracuje v náš prospěch.“
Vladimír Václavek je jedním z nejosobitějších hudebníků české alternativní scény. Vedle Pavla Fajta nebo Ivy Bittové, se kterými se setkal v kapele Dunaj, byl jedním z tvůrců tzv. brněnské alternativy. Dále byl ústřední osobností skupin E, Domácí lékař, VRM, česko-německých Klar a zároveň jedním z hlavních protagonistů mezinárodních formací Rale a Ingwe. S Ivou Bittovou spolupracoval nejen na projektu Bílé inferno, ale hrají spolu i ve skupině Čikori. V roce 2003 vydal s odstupem deseti let (po albu Jsem hlína, jsem stroj, jsem stroj) svou druhou sólovou desku s názvem Písně nepísně. Společně s Milošem Dvořáčkem pak nahrál v roce 2007 album Život je pulsující píseň. Na poslední Václavkově studiové desce Edel (2010) se pak kromě Dvořáčka podílel i kytarista a skladatel Frieder Zimmermann.
Petr Nikl je všestranný umělec realizující svou bohatou představivost formou obrazů, performancí, zpěvu, divadelních představení, grafiky a nejrůznějších kombinací tradičních uměleckých forem. Je držitelem ceny Jindřicha Chalupeckého za rok 1995. V roce 2000 navrhl a inscenoval kolektivní výstavu Hnízda her v pražském Rudolfinu, která vyvolala mimořádný zájem návštěvníků. Pokračováním této koncepce byl realizovaný projekt české expozice na Světové výstavě v Aichi v roce 2005 a výstava Orbis Pictus v Paříži v roce 2006. Dalším Niklovým interaktivním projektem byla velká výstava Play otevřená v roce 2010 v pražském Mánesu. Petr Nikl napsal a nakreslil zatím deset autorských knih, z nichž mnohé obdržely významná ocenění. Nahrál také několik hudebních alb - sólově, s Miroslavem Černým nebo s Lakomými Barkami.
Vstupné: 150 Kč, rezervace nepřijímáme
Ticketportal
čtvrtek 10 a sobota 12 / vždy v 19:30 / Automat. kulturní mlýny Ropa (Cesty energie) Divadelní site-specific inscenace Miroslava Bambuška v areálu Automatických mlýnů
Inscenace Ropa je součástí rozsáhlého dlouhodobého projektu Cesty energie, který je realizován od roku 2009. Umělecky průkopnický projekt vychází z více než 10 let trvajícího výzkumu tématu energetických zdrojů a navazuje na sérii úspěšných site specific projektů reflektujících evropské dějiny a zkoumání ostatních energetických zdrojů. Projekt Cesty energie se s použitím konkrétních autentických příběhů, přetransformovaných do divadelního celku, zabývá reflexí základních energetických zdrojů: uhlí, ropa, voda a jádro. Tyto reflexe jsou založené na studiu „energetických“ stop, které člověk za sebou zanechává při dobývání a užívání zdrojů energie, včetně paradoxního fenoménu, kterému ekonomové říkají „prokletí přírodních zdrojů“. To vše je nahlíženo na základě studia objektivních pramenů: sociálního, ekonomického, ekologického, politického a historického.
Hra Ropa se odehrává v blíže nespecifikované zemi na východě Evropy. Jde o zemi, která je velmi bohatá na zásoby ropy a plynu. To je také důvod, proč v této zemi podnikají petrolejářské firmy a proč kdejaký vlivný státník nezapomene tuto zemi navštívit… potřást si pravicí s panem prezidentem… popřát dobrého dne. Jde tedy o energeticky strategickou zemi, o zemi, která se prohlašuje za demokratickou, ale ve skutečnosti je pravým opakem demokracie; o tom se však všude raději mlčí.
Obecně se hra zabývá fenoménem prokletí přírodních zdrojů, což znamená, že když je země bohatá na přírodní zdroje, tak je drancovaná, vysávaná, znehodnocená stejně, jako lidé, kteří v ní žijí, v zemi panuje nesoulad, výrazná sociální nerovnost, při každém projevu protestu proti tomuto stavu, jsou proti civilistům užívány ty nebrutálnější represivní prostředky. Takže země nevzkvétá, chřadne a pustne a se zemí i lidé, kteří v ní žijí. A v neposlední řadě hra vypráví o zemi, které má díky těžbě ropy a plynu skutečný nedostatek pitné vody. Hra se vlastně rozehrává na základní platformě vztahu ropa versus voda a v tomto vztahu rozkrývá propletenec lidských osudů, které jsou do této hry ponořeny.
Inscenační tým:
Scénář a režie: Miroslav Bambušek
Hudba: Vladimír Franz
Výprava: Petr Matásek, Zuzana Krejzková a skupina DKOV
Dramaturgie: Ewan McLaren
Herecké obsazení: Leoš Noha, Martin Finger, Halka Třešňáková, Jakub Čermák, Richard Němec, Tomáš Bambušek, Tomáš Jeřábek
Produkce: Mezery o.s. Koprodukce: Divadlo 29 – KC Pardubice Partneři: Offcity o.s., Terra Madoda o.s., Muzeum naftového dobývání a geologie Mediální partneři: Hospodářské noviny, Lidové noviny, Týdeník Respekt, Český rozhlas, Česká televize
Dramatik a režisér Miroslav Bambušek a jeho o.s. Mezery si za své projekty propojující aktuální témata s nedávnou historií odnesl již několik významných divadelních cen: Cenu Alfréda Radoka, Cenu Divadelních novin, Poctu festivalu ...příští vlna/next wave...atd.
O tom, proč bude projekt o ropě realizován právě v Pardubicích, říká Miroslav Bambušek: Inscenace Ropa bude realizovaná v Pardubicích, protože toto město vlastně vyrostlo na rafinaci ropy, haličské ropy (kdysi Fantovy závody dnes Pardubická rafinerie minerálních olejů – Paramo). Toto město je s duchem ropy spojeno, ač to samo možná ani netuší. Fantovy závody na rafinaci minerálních olejů (dnešní Paramo) stejně jako ostatní průmyslová odvětví, která se napojena na sebe rozrůstala v druhé polovině devatenáctého století, zásadně přispěly k hospodářskému, kulturnímu a vzdělanostnímu vzestupu Pardubic. Jednalo se o vzestup, jaký město nezažilo od dob Pernštejnů. Pardubice jsou jediné město u nás, kde podobenství o ropě může vzniknout.
Akce se koná za podpory statutárního města Pardubice, Pardubického kraje, Státního fondu kultury a Ministerstva kultury ČR.
Vstupné: 220 Kč, studentské 120 Kč, v předprodeji 200 / 100 Kč
Rezervace vstupenek: info@cestyenergie.cz
Předprodej:
Plánovaná repríza 3. října se ruší. Děkujeme za pochopení.
Slovo Urbex je zkrácená verze anglického sousloví „Urban Exploration“, což lze do češtiny přeložit jako „městský průzkum“. Tento průzkum je zaměřen převážně na běžně nepřístupné urbánní či industriální lokality. Pro někoho je Urbex pouze špinavou a riskantní ztrátou času, pro jiné však představuje možnost nevšedního dobrodružství. Velký počet převážně mladých lidí se po celém světě začíná této činnosti systematicky věnovat. O této skutečnosti svědčí nepřeberné množství webových stránek s touto tématikou.
Filip Tesař, mladý pardubický fotograf, je zakladatel českého webu www.urbex.cz. V rámci své přednášky vás seznámí s tímto fenoménem, představí průzkumníky a průkopníky, které lákají nepřístupné, již opuštěné urbánní a industriální lokality.
Přednáška je součástí festivalu Uskupení Tesla: Smart City, desátého ročníku festivalu vědy a umění, který je tentokrát zaměřen na vědu a technologie na Industriální naučné cyklostezce ve městě Pardubice (INCS).
Pořádá Uskupení Tesla, o. s. ve spolupráci s Divadlem 29 a projekty nanoPINION a KNOWTILUS.
projekce dokumentu / režie: Martin Mareček, ČR, 2005, 75 min.
V Baku, metropoli Ázerbájdžánu, byl kdysi otevřen první ropný vrt na světě. Okolí města je skrz naskrz proděravěné těžbou a protkané rezavým potrubím. Čerpadla se monotónně kývají jako podivná ocelová zvířata a bez přestávky sají praménky ropy. Zatímco si na pumpě řidič kupuje bagetu, vtahuje film diváka na cestu za souvislostmi... Jaká tajemství skrývají staletá ropná pole, do kterých byl zamilován Hitler? Je „černé zlato“ vhodné do lázní? Spasí zemi Kontrakt století a mohutný ropovod? Proč je matrojška prezidenta Alijeva dražší než matrjoška Usámy Bin Ládina? Co zmůže komisař Cattani v jednom z nejzkorumpovanějších států světa? Vše souvisí se vším a cena je někdy vyšší, než se může podle účtenky zdát. Řidič sedá za volant a...
Film Zdroj je aktivní dokumentární sondou do našeho spojení s nejdůležitější surovinou na světě. Zdroj putuje po ropných skvrnách, noří se do tragikomických situací, sleduje podoby korupce, zaznamenává proměny moci, odkrývá vrstvy globalizace, vydává svědectví o osobním boji a zkoumá skutečnou cenu černého zlata. Filmem ke Zdroji!
Po projekci následuje debata s Martinem Marečkem, režisérem snímku.
Akce se koná v rámci projektu aniLAB 2013 / Filmfuse za podpory statutárního města Pardubice u příležitosti site specific projektu Ropa.
Arrugas
režie: Ignacio Ferreras, Španělsko, 2011, 89 min.
projekce animovaného filmu inspirovaného komiksem & dernisáž výstavy Signály z neznáma ve Východočeské galerii v Pardubicích
Španělský animovaný film Arrugas (Vrásky) vznikl podle stejnojmenného komiksového románu Paco Rocy, který kvůli němu navštěvoval téměř půl roku nejrůznější domovy důchodců, ústavy pro přestárlé a nemohoucí či léčebny dlouhodobě nemocných. Všímal si především lidí, které postihl tzv. „largo adiós“ (dlouhé sbohem), jak se nemoci ve Španělsku říká, tedy Alzheimer. V roce 2008 Roca získal za toto své dílo Národní cenu za komiks.
Kniha i film vyprávějí příběh Emilia a Miguela, dvou seniorů, kteří skončili v domově důchodců. Emilio je v domově nový. Má Alzheimera v počátečním stádiu a Miguel společně s dalšími přáteli se mu snaží pomoci, aby neskončil na obávaném nejvyšším poschodí domova důchodců určeném „nesamostatným klientům“, odkud není návratu. Vymyslí bláznivý plán, který naplní jejich jednotvárný život humorem a něhou. Leckdo by si mohl myslet, že jejich život už vlastně skončil, ale opak je pravdou – oni právě začali znovu žít.
Film se odvíjí od fantazií, úzkostí i zapomnětlivosti svých protagonistů a se stejnou lehkostí jako oni přechází od přítomnosti k minulosti a zase zpět. Pro svou myšlenkově podnětnou, a přesto univerzálně přístupnou reflexi stáří zvolil režisér techniku jednoduché, od detailů oproštěné ruční animace. Takový přístup je sice na hony vzdálen dnešním možnostem digitální replikace reality, avšak jistou omezenost v rozhýbanosti kresby bohatě vynahrazuje citlivé vystižení gest a výrazů tváře postav. Divák si tak může vychutnat množství jemných psychologických detailů, doprovázených realisticky věrnou zvukovou stopou.
Projekce je součástí „předderniéry“ výstavy Signály z neznáma ve Východočeské galerii v Pardubicích na zámku 3. Program s názvem Bublináda probíhá ve VČG na zámku 3 od 15:00. V rámci odpoledne plného (nejen komiksových) bublin si budete moci vyrobit bublifuk, pro malé návštěvníky budou připraveny pracovní listy, pro starší a dospělé pak možnost sestavit živý obraz s bublinami či si vyrobit vlastní sádrovou bublinku. Zlatým hřebem programu bude pokus o výrobu barevných bublin! Více informací o programu na www.vcg.cz
Akce se koná v rámci projektu aniLAB 2013 za finanční podpory statutárního města Pardubice ve spolupráci s Východočeskou galerií v Pardubicích.
Vstupné: 80 Kč. Se vstupenkou z výstavy Signály z neznáma vstup zdarma. Předprodej:
středa 23 / 19:00/ Divadlo 29
Kluk na kole
projekce filmu / Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne/Belgie, Francie, Itálie/2011/88 min.
Film matadorů současného filmového realismu bratří Dardennů o problémech, pro které neexistuje žádné pohodlné řešení. Na kole utíká z dětského domova dvanáctiletý Cyril, aby našel svého otce, a náhodou se setkává s kadeřnicí Samanthou, která si ho začne brát na víkendy. Tím začíná série zkoušek jejich vzájemné křehké důvěry, ze které se teprve může vytvořit opravdové pouto.
Film byl oceněný Velkou cenou poroty na festivalu v Cannes.
Po filmu bude následovat beseda o filmu s odborníky na téma náhradní rodinné péče z občanského sdružení Amalthea o.s. www.amalthea.pardubice.cz
Pořádá občanské sdružení Amalthea, které poskytuje sociální, poradenské a terapeutické služby pro děti, pěstounské rodiny a rodiny v těžké životní situaci.
Nadaní muzikanti z francouzského Limoges přijíždějí do Pardubic představit vážnou hudbu i francouzský šanson. Dva hráči na klarinet, trumpetista a hráč na lesní roh svérázně interpretují skladby různých autorů a vystoupení doplňují humornými divadelními skeči. Tento mladý kvartet profesionálních hudebníků osciluje mezi klasickou hudbou (Debussy, Delibes, Offenbach) a jazzem (Monk, Brubeck) a vybírá si to nejlepší i z repertoáru slavné Edith Piaf.
Les sourds-doués nejsou ani trochu hluší (Sourds) a z hůry jim bylo určitě dáno (Doués). Nenechte si tento nevšedně hravý hudební zážitek ujít.
Koncert pořádá Alliance Française Pardubice ve spolupráci s Divadlem 29.
pátek 25 a sobota 26 / vždy v 19:00/ Automatické mlýny
M(u)kha v poli
V Automatických mlýnech v Pardubicích bude možné navštívit 25. a 26. října 2013 od 19 hodin představení M(u)kha v poli. Jde o finální výstup studentů DAMU a VŠE, kteří se podílejí na projektu Knowtilus „ponor do vědy skrze umění“. Návštěvníky kromě prohlídky industriální architektury čeká neopakovatelný zážitek ve formě instalace, performance a audiokoláže.
Projekt Knowtilus „ponor do vědy skrze umění“, který podporuje Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, využívá vědu a techniku jako inspirační zdroj pro uměleckou tvorbu a rozvoj kreativního průmyslu. Projekt cílí na spolupráci se subjekty ve specifických regionech se značným industriálním dědictvím. V Pardubicích byla navázána spolupráce s Univerzitou Pardubice a Uskupením UTESLA, kteří mají s danou problematiku zkušenosti.
Skupina M(u)kha se pro svůj dílčí projekt nechala inspirovat industriálním dědictvím města Pardubic. Adaptace prostor Gočárových Automatických mlýnů je pro obyvatele města Pardubic aktuálním tématem. M(u)kha ve svém představení využívá vědecko-technologické nástroje a zároveň reflektuje současné podmínky daného místa. Představení je koncipováno do tří celků, které propojuje ústřední námět celé akce. Návštěvník se postupně seznamuje s překvapujícími tématy a odkrývá zdánlivě neviditelné.
Soukromá strategie trvale udržitelného rozvoje / divadelně-taneční představení
Trvale udržitelným rozvojem se myslí cílený, dlouhodobý, komplexní a synergický proces, ovlivňující podmínky a všechny aspekty života a směřující k takovému funkčnímu modelu, který kvalitně uspokojuje biologické, materiální, duchovní a sociální potřeby a zájmy, přičemž eliminuje nebo výrazně omezuje zásahy ohrožující, poškozující nebo ničící podmínky a formy života.
(část Národní strategie trvale udržitelného rozvoje SR schválená usnesením vlády SR č. 978/2001)
V nové autorské inscenaci kombinuje Petra Fornayová text, pohyb a dokumentární video. S nadhledem v ní komentuje negativní stránky současnosti a snaží se rozlišit, co jsou opravdové problémy a co je jen banální brblání.
Renomovanou slovenskou tanečnici a choreografku Petru Fornayovou jsme mohli vidět V Divadle 29 v jejím autorském sólovém představení Hlubinné porušení epidermy, které zde bylo uvedeno v rámci festivalu Tanec Praha 2008. Petra Fornayová spolupracovala s mnoha choreografy a režiséry (Sedláčková, Šimko, Fulkerson, Heggen, Hawkins, Green, Vogels, Langer-Philippsen aj.), pro taneční skupinu Nanohach vytvořila choreografii Kdo je Annik? Její představení byla uvedena na řadě festivalů na Slovensku i v zahraničí (Bratislava v pohybe, Festival d´Otoňo Madrid, MediaWave Györ, Divadelná Nitra, Tanec Praha, Jamias Vu! Paríž, Confi.Dance Siena aj.).
Koncept, režie, interpretace: Petra Fornayová
Video: Adam Hanuljak
Dramaturgie, výběr hudby: Peter Šulej
Scéna: Ján Ptačin
Světelný design: Milan Slama
Pořádá o.s. Terra Madoda ve spolupráci s Divadlem 29 v rámci projektu Ostrovy v pohybu za finanční podpory Ministerstva kultury ČR, Ministerstva kultury SR, Pardubického kraje a statutárního města Pardubice.