Program * říjen 2014
pátek 3 / 20:00 Cam Deas (UK), Škvíry & Spoje (SK/CZ)
Phil Minton + Audrey Chen (UK/US) Velká páteční improvizační noc! Phil Minton je světoznámý vokalista a trumpetista. V D29 vystoupí společně s Audrey Chen, cellistkou a zpěvačkou, která spolupracuje s naprostými špičkami současné alternativní hudby. Kvartet Škvíry & Spoje je čerstvým objevem slovensko-české improscény. V úvodu zahraje londýnský experimentátor Cam Deas.
Cam Deas je mladý britský performer a skladatel pracující především s dvanáctistrunnou kytarou a elektronikou. Cam Deas vydal řadu nahrávek po celém světě, koncertoval s takovými esy, jako jsou Burial Hex, Tim Hecker nebo Jarmuschův spolupracovník Jozef van Wissem.
Dvojjediný název kapely Škvíry & Spoje v sobě připomíná také dvě samostatná dua - za Škvírami se skrývají kytarista Michal Matejka a Petr Vrba experimentující s dechovými nástroji a objekty, Spoje pak tvoří vibrafonista Dalibor Kocian a bubeník Jozef Krupa. Základním tvůrčím prostředkem výsledného kvartetu je kolektivní improvizace.
Phil Minton je vrcholný improvizátor, který se na scéně soudobé hudby pohybuje již od šedesátých let a prošel téměř celou světovou hudební avantgardou. Zaměřuje se hlavně na zpěv a dechové nástroje. Především jeho hlasové schopnosti jsou neuvěřitelné, dokáže svým vokálem vnuknout život mnoha identitám, ne nutně přímo lidským, interpretuje po svém přírodní zvuky i neživé předměty. Se svým hlasem dokáže podobná kouzla jako domorodí šamané nebo beatboxeři. Jeho projev můžeme nazvat fantastickým zvukovým divadlem. Divoký anarchistický přístup k hudbě si uchoval i ve svých sedmdesáti letech, nijak ze svéhlavých postojů neustupuje, ba právě naopak.
Audrey Chen je charismatická zpěvačka a hráčka na elektrické cello a elektroniku. Audrey je zkušená a citlivá improvizátorka, dokáže svým hlasem a nástrojem promlouvat jemně až křehce, ale taky s obrovskou energií, rockovým feelingem a temnou expresí. Na koncertech s Phil Mintonem používá jen svůj hlas. To, jak s ním dokáže pracovat, vyráží dech. Hlasový projev má velmi expresivní, její hlas se pohybuje v divokých tónových kaskádách, napíná jej na skřipec a když máme pocit, že je to již neudržitelné, Audrey jde ještě dále…
Koncert Phila Mintona a Audrey Chen je pořádán v rámci projektu Jazzconnexion 2014 za finanční podpory Ministerstva kultury ČR, Pardubického kraje a statutárního města Pardubice. Koncerty Cam Deas a Škvíry & Spoje se koná v rámci projektu Electroconnexion 2014 za finanční podpory Ministerstva kultury ČR, statutárního města Pardubice a Pardubického kraje.
Vstupné: 120 Kč (na místě na průkaz ISIC 50% sleva)
Ticketportal
čtvrtek 9 / 20:00 Zuby nehty Přání, aby Zuby nehty natočily nové autorské album, znělo od fanoušků již poměrně dlouhou dobu. Ačkoli kapela nikdy svoji koncertní a tvůrčí činnost nepřerušila, dávala si občas více či méně dlouhé pauzy a také vystřídala několik různých spoluhráčů. A v letošním roce se přání fanoušků konečně vyplnilo – na světě je nová deska nazvaná Kusy.
Producentem alba je Miroslav Wanek (Už jsme doma): „Jsou věci, které se nikdy nevrátí, zbývají tu po nich jen rozbité kusy, ale dotýkáním se těch kusů jako by ty věci opět dorostly do původního celku, dýchají na nás, mluví na nás, hladí nás a možná i otevřou nějakou tu zdánlivě zacelenou ranku. A mohou to být i kusy něčeho neznámého, jitřící naši fantazii. Zuby nehty nám několik takových kusů předkládají ke společným úvahám, někdy trochu posmutnělým a nostalgickým, jindy zkoumavým nebo reflexivním. A nebyly by to Zuby nehty, kdyby tu chyběl humor, sarkasmus a nadsázka. Nechybí. Všechno, pro co je máme rádi, je na novém albu přítomno opět v plné míře.“
Zuby nehty jsou považovány za první dívčí bigbítovou kapelu v Československu. Vystupovaly již v osmdesátých letech, nejdříve pod názvem Plyn, pak jako Dybbuk a po menší pauze pokračovaly už jako Zuby nehty. Dodnes se o nich mluví jako o legendární punkové kapele, přestože jejich tvorba časem dospěla spíše k písňové formě.
Koncert se koná v rámci projektu Etnoconnexion za finanční podpory statutárního města Pardubice.
Vstupné: 120 Kč (na místě na průkaz ISIC 50% sleva) Ticketportal
pátek 10 / 17:00–20:00 / Divadlo 29 sobota 11 / 10:00–18:00 / Divadlo 29 neděle 12 / 10:00–18:00 / Divadlo 29
Iluze – vize – realita
aniLAB workshop s Danielou Krajčovou
Exkurs do doby předkinematografické, světa optických triků a kouzel. Výlet do vlastního města, jeho paměti, vizí i skutečnosti. Průzkum místa, cesta do jeho minulosti i budoucnosti.
Třídenní dílna s Danielou Krajčovou, mladou slovenskou umělkyní, absolventkou VŠVU a VŠMU v Bratislavě, která ráda a často zkoumá možnosti animace ve vizuálním umění.
Společně s Danielou Krajčovou si vyrobíme thaumatrop, jednoduchou optickou hračku – předka animace - vytvářející iluzi pohybu. Ne však s motivem ptáčka v kleci, tak jak tomu často bývá u starých thaumatropů, nýbrž se záznamem konkrétního místa v Pardubicích. Náš thaumatrop bude jiný, bude odrážet paměť města, genius loci, sny a vize budoucnosti.
Dílnu uvede společná procházka města s historikem v pátek 10. 10. od 17:00. V sobotu a v neděli bude workshop pokračovat v prostorách Divadla 29. Více informací a přihlášení:klub@divadlo29.cz, 777 886 941 (Šárka Zahálková)
Workshop je vhodný pro kohokoli od 15 let výše, maximální počet účastníků je 10 osob.
Workshop se koná v rámci projektu aniLAB 2014 za finanční podpory Ministerstva kultury ČR a statutárního města Pardubice.
Ukamau ft. Tarnovski: Häxan Klenot éry němého filmu Häxan – Čarodějnictví v průběhu věků z roku 1922 s živým hudebním doprovodem.
Ukamau je bari-core projekt Georgije Bagdasarova, arménského hudebníka žijícího v Praze. Základním hudebním jádrem (core) Ukamau je barytonsaxofon (bari) obalený bebopovými paterny bílého šumu a tradičními rytmy hudby aymara, které opakuje basový syntezátor.
V Divadle 29 bude s Ukamau vystupovat Bagdasarovův spoluhráč z kapely IQ+1 Tarnovski.
Legendární dánsko-švédský snímek režiséra Benjamina Christensena Häxan – Čarodějnictví v průběhu věků je dokumentární rekonstrukcí mapující dějiny čarodějnictví. Tato rarita mezi filmy němé éry má potenciál rozesmát i ohromit jako málokterý jiný ,,hororový” snímek z 20. let. Hrané části filmu kombinují naturalismus s groteskně stylizovanými efekty a je pro ně typický anarchisticky uvolněný smysl pro humor i dokumentární věcnost. Filmaři měli záměr předvést čarodějnictví, černou magii a poverčivost ,,z hlediska kultury a dějin”. Po vzoru Griffithovy Intolerance (1916) sledovali různé případy k tématu (inkviziční soudy, jeptišky posednuté démonem či čarodějnícký slet) a zasadili je do časové linky mezi roky 1488-1921.
Akce se koná v rámci projektu Electroconnexion 2014 za finanční podpory Ministerstva kultury ČR, statutárního města Pardubice a Pardubického kraje
Vstupné: 90 Kč (na průkaz ISIC 50% sleva)
Ticketportal
pátek 24 / 20:00 Dresch Quartet (HU)
Ikona maďarského etnojazzu exkluzivně v D29.
Mihály Dresch – tenor a soprán saxofon, fuhun, zpěv Miklós Lukács – cimbál Ernö Hock – kontrabas István Balló - bicí
Saxofonista Mihály Dresch je legendou a téměř kultovní osobností maďarského jazzu a folku. Za téměř čtyři desetiletí jeho hudební dráhy se jméno Dresch stalo synonymem pro moderní maďarský jazz a takřka všichni tamní hudebníci, ať už z jazzové nebo z etno scény, se s jeho hudbou chtě nechtě poměřují a vyrovnávají. Dreschovo pojetí jazzu je výjimečné a fascinující způsobem jakým propojuje afroamerickou a evropskou jazzovou tradici s lidovou hudbou karpatského oblouku, balkánu a šířeji vzato s východními hudbeními vlivy. V jeho případě ale vůbec nejde o módní fůzování nebo o žánrový eklekticismus, ale o něco, co by se dalo nazvat vytrvalou a autentickou cestou ke kořenům hudby. Autenticita a hluboký ponor jsou vedle virtuozity, invence a osobitého stylu, to, co činí z Dresche mimořádně pozoruhodného hudebníka přinejmenším evropského formátu, u kterého se mezi jazzovými hráči těžko hledá srovnání. Dost výstižný je bonmot, uváděný některými hudebníky a kritiky, když tvrdí, že kdyby se John Coltrane narodil v Maďarsku hrál by jako Dresch. Možnost slyšet a vidět Dreschův kvartet naživo představuje intenzivní a jedinečný hudební zážitek, na který se nezapomíná. Exkluzivní koncert v Divadle 29 je vůbec prvním vystoupením Dresch Quartetu v České republice !!!
Dreschův kvartet tvoří špičkoví hudebníci: vedle veterána maďarského jazzu, fenomenálního bubeníka Istvána Balló, to jsou především hráč na cimbál Miklós Lukács, který je spolu s Kálmánem Baloghem považován za nejlepšího maďarského cimbalistu a mladý hráč na kontrabas Ernö Hock (který v D29 již několikrát vystupoval s Bélou Ágostonem a skupinou Zuboly).
Mihály Dresch vydal na 20 alb. Na některých z nich spolupracoval s osobnostmi světové hudby jako jsou saxofonisté Archie Shepp, David Murray, Chico Freeman a John Tchicai, bubeník Hamid Drake, pianista Lafayette Gilchrist. V roce 2012 ho přizvala ke spolupráci česká zpěvačka a houslistka Iva Bittová.
Mihály Dresch (1955) pochází z Budapešti, ale v dětství trávil mnoho času u svých prarodičů na venkově, kde se poprvé setkal s maďarskou lidovou hudbou. K saxofonu se dostal skrze hudbu Johna Griffina a ačkoli se nejprve chtěl stát inženýrem, po čase svá studia přerušil a začal se naplno věnovat jazzu. V roce 1979 dokončil studium na Lisztově akademii v Budapešti a o pět let později založil své první kvarteto hlásící se k odkazu Johna Coltranea. Dresch se ale začal čím dál více obracet ke svým hudebním kořenům: „Uvědomil jsem si, že nikdy nebudu schopen hrát hudbu Coltranea a Griffina ze stejných podnětů jako oni. Zjistil jsem, že potřebuji vycházet z vlastních zkušeností. Když jsem hrál, došlo mi, že má hudba zní autenticky většinou ve chvíli, když myslím na své prarodiče,“ říká Mihály Dresch. Kromě saxofonu a basklarinetu hraje také na pastýřské flétny a na speciální flétnu fuhun vlastní konstrukce, která mu umožňuje hrát složitější melodie.
Koncert je pořádán v rámci projektu Jazzconnexion 2014 za finanční podpory Ministerstva kultury ČR, Pardubického kraje
a statutárního města Pardubice.
Vstupné: 140 Kč (na místě na průkaz ISIC 50% sleva)
Ticketportal
středa 29 / 19:00
Olga Sommerová: Magický hlas rebelky
Osud zpěvačky Marty Kubišové v novém životopisném dokumentu.
Marta Kubišová setrvala se ctí dvacet let v odporu proti komunistickému režimu. Trojnásobná Zlatá slavice z let 1966, 1968 a 1969 byla ve svém strmém profesním vzletu sestřelena ruskými okupačními tanky, které obsadily Československo. Její dramatický osobní život se prolínal s politickou tragédií tohoto národa po sovětské okupaci v roce 1968 a s činností nesehnutých občanů v Chartě 77. Film Olgy Sommerové se zabývá Martinou první a druhou pěveckou kariérou, jejím životem soukromým, občanským angažmá a historií Československa v druhé polovině 20. století.
Po filmu proběhne debata.
Pořádá o.s. Terra Madoda ve spolupráci s Divadlem 29 v rámci projektu Filmfuse 2014. www.filmfuse.cz
Vstupné: 80 Kč
Ticketportal
čtvrtek 30 / 19:00 Offcity architekti: Martin Beďatš
V rámci první podzimní přednášky cyklu Offcity architekti, jehož společným jmenovatelem je v tomto roce téma rozvoje a plánování města a role městského architekta, se přesuneme poněkud dále na východ, a to do západoslovenského města Trenčín, geografického centra povážské nížiny. Nahlédneme tedy, jak se s městem pracuje u našich nejbližších sousedů, se kterými stále máme mnoho společného.
Martin Beďatš, host tohoto večera, byl členem architektonické kanceláře FoS (Fabrication of Space), se kterou se účastnil řady architektonických soutěží s dobrými výsledky včetně ocenění. Mnoho z nich bylo spjato právě s městem Trenčín, v němž Martin Beďatš od roku 2011 zastává pozici vedoucího Útvaru hlavního architekta. Během svého trenčínského působení se stal iniciátorem participačního urbanistického procesu TRENČÍN si TY, jehož předmětem bylo řešení propojení nábřeží s městem. Šlo o téměř tříletý komunikační proces s odbornou i laickou veřejností, v rámci něhož absolvovali zástupci města mnoho otevřených diskusí s odbornou veřejností, multidisciplinárně zacílené odborné semináře a konzultace, jakož i diskuse s laickou veřejností či průzkum veřejného mínění.
„Po všech těch absolvovaných diskusích vnímám dva základní pocity místních obyvatel. Zaprvé je to skepse a ztráta důvěry v to, že se v našem městě může něco pohnout k dobrému. Zadruhé je to však také jiskra určité oddanosti, která je k městu, kde žijí, stále poutá. Lidé si tu uvědomují, jaký má Trenčín potenciál, mají ho rádi a jsou k němu určitým způsobem připoutaní.“
Jaký byl výsledek zmiňovaného participačního procesu? Může být tento projekt inspirativní i pro Pardubice? Pojď s námi diskutovat i TY!
Pořádá o. s. Offcity ve spolupráci s Divadlem 29 v rámci projektu OFFCITY 2014. Tento projekt je realizován za podpory Ministerstva kultury ČR, statutárního města Pardubice a Nadace české architektury.
Binmatu (SK), WWW + Pavel Fajt Audiovizuální projekt Binmatu a neurobeatová smršť WWW s Pavlem Fajtem za bicími.
Binmatu je audiovizuální projekt bratislavského hudebníka Jonáše Grusky, jehož debutové album vyšlo vloni na prestižním labelu Kvitnu. Pro hypnotický zvuk Binmatu jsou typické pomalu se vyvíjející vrstvy frekvencí cíleně vyvolávající různorodé psychoakustické efekty. Gruska, který studoval sonologii na Královské konzervatoříi v Haagu, označuje Binmatu nálapkou ,,psychedelic auralism”.
Hudba Ondřeje Anděry, frontmana WWW, obsahuje útržky hiphopových postupů a z rea-lity nasnímaných samplů, nervózních industriálních zvuků a znepokojivých elektronických struktur. Zvuk WWW, to je zběsilá introverze převrácená naruby, groteskní výběh vybuzeného mozku do maštale města, ulice nakrájené nemocnými smysly, rachot civilizace. Anděrův rap balancuje na hranici rytmické hravosti a stimulujícího, zuřivého a útočného vzývání. Vše je zmnoženo a dobroušeno kovovým hlasem zpěvačky Milesy. Pro tvorbu WWW je také nesmírně důležitá vizuální stránka. Abstraktní texty WWW jsou z větší části autorskou prací Lubomíra Typlta.
Na koncertě v Divadle 29 bude s WWW vystupovat i legenda české klubové scény, bubeník Pavel Fajt (Bittová & Fajt, Dunaj, Pluto).
Koncert se koná v rámci projektu Electroconnexion 2014 za finanční podpory Ministerstva kultury ČR, statutárního města Pardubice a Pardubického kraje.