Program * říjen 2015


pátek 2 / 9:30-17:00 / Divadlo 29

Starý psi z Pardubic

neformální konference

Co pro Pardubice a zdejší kulturu znamenali výtvarníci Josef Procházka, Bedřich Novotný, Alva Hajn, František Kyncl, Jiří Lacina, básník Petr Kabeš a jejich souputníci Jan Steklík, Jiří Gruša, Zbyšek Sion, Ivan Králík, Petr M. Vosáhlo, Zdeněk Dašek, Jiří Pištora, Miloš Vodička, jejichž osudy poznamenal život v nesvobodné zemi a pro něž devadesátá léta přišla možná pozdě? Jak udržet hodnotu, kterou společnost nežádá, nectí a vlastně ani nezná?

Pozvání vyprávět příběh pardubických Starých psů, jeho pozadí, paralely a možnosti přijali: Jiří Šetlík, Jaromír Zemina, Olaf Hanel, Marcel Fišer, Ladislav Daněk, Vít Bouček, Marie Valtrová, Ilona Víchová, Andrea Sloupová, Věra Procházková, Kateřina Křížkovská, Jan Steklík, Václav Sokol, Zbyšek Sion, Miloš Kim Houdek, Petr Pazdera Payne, Jan Adamec, Pavel Šmíd, Bohdan Holomíček a Dominik Lang.

Organizátoři konference: Martina Vítková, Jan Adamec, Vladana Hajnová, Pavel Šmíd. Konferenci podpořili: Statutární město Pardubice, Pardubický kraj, Galerie Fons, Galerie města Pardubic a Divadlo 29.

www.starypsi.com

Vstup volný.


 
   
     

úterý 13 / 19:00 / Divadlo 29

Tabu a cenzura v současném umění

diskusní panel

Cenzura nemusí být jen věcí totalitních režimů. I v současných demokratických státech se umění setkává s nepochopením a výstavy s tzv. „nevhodnými obrazy“ bývají rušeny. Existují ale v současném umění vůbec ještě nějaká tabu? Jaké jsou zkušenosti zástupců soudobé umělecké scény? A jaké podpory se umění může dočkat ve smyslu práva?

Nejen tyto otázky se pokusí odpovědět diskusní panel s umělci a teoretiky, který je vyvrcholením odpoledního think tanku v několika pardubických kavárnách. Účast v programu potvrdili výtvarní umělci Vladimír Kokolia, Ondřej Brody, Veronika Bromová a zástupci neziskové organizace FairArt Michal Adamovský a Martin Leskovjan. Snahou FairArtu je zpřístupnit současné výtvarné scéně právní vědomosti a právní pomoc související s uměleckou tvorbou. Diskusi moderuje Silvie Šeborová, teoretička umění a zakladatelka a šéfredaktorka portálu Arttalk.

Více informací o odpoledním think tanku v kavárnách Káva s uměním i večerní diskusi na
www.offcity.cz a www.facebook.com/creartpardubice

Pořádá Offcity z. s. a projekt CreArt u příležitosti mezinárodního výstavního projektu The City and Me.

www.offcity.cz

Vstup volný

 
   
 

středa 14 / 19:00/ Divadlo 29

Jaroslav Kratochvíl: Lovu zdar!

projekce dokumentu

Dokumentární esej o svérázné trojici mužů, které spojuje vášeň pro lov. Myslivost pojímá každý z nich po svém a diváka vábí na exotickou safari či na parohatou sbírku trofejí nebo na posed v lese. Přehlídka všeho, co k myslivosti patří, začíná na dechovkovém bále, pokračuje v kuchyni, kde se vaří zvěřina, a končí na soutěžním klání v imitaci jelenů. V obecnosti je však film hlubším zamyšlením nad motivy člověka-lovce, který bohorovně rozhoduje o životě a smrti. S vtipným nadhledem se mu současně daří stopovat tenkou hranici mezi vznešenou vášní pro sběr trofejí a obyčejným fetišismem.

ČR, 2014, 66 min. Po projekci se plánuje debata s režisérem snímku J. Kratochvílem.

Pořádá o.s. Terra Madoda ve spolupráci s Divadlem 29 v rámci projektu Filmfuse 2015 za finanční podpory statutárního města Pardubice a Ministerstva kultury ČR.

www.filmfuse.cz

Vstupné: 80 Kč
Ticketportal


 
   
 

pátek 16 / 20:00/ Divadlo 29

Handa Gote: Mutus Liber

Autorský kolektiv Handa Gote Research & Development se nechal inspirovat alchymickým dokumentem z konce 17. století, takzvanou Němou knihou (Mutus Liber, 1677), která je obrazným návodem k výrobě kamene mudrců.

Na scéně však za živého doprovodu dobových hudebních nástrojů rozehrává především samotný proces výroby a přetváří ho v soustředěnou inscenaci
ruční práce. „V českém uměleckém prostředí se s Němou knihou a její obrazností vyrovnávali už surrealisté – konkrétně Jan a Eva Švankmajerovi. Handa Gote se chce prostřednictvím odkazů na tabule z Mutus Liber a drobných činností a výroby v představení dostat nejen k obrazu, ale především k procesu samotnému – a k opětovnému ‘zakouzlení práce’,“ říká Tomáš Procházka, jeden ze zakládajících členů skupiny (dále B4, Gurun Gurun, Federsel).

Mutus Liber je alchymická kniha beze slov, popisující návod na zhotovení kamene mudrců. Představení Handa Gote je inspirováno němým jazykem knihy, která popisuje složitými obrazy jednotlivé fáze práce na „velikém díle“. Spíše než o kámen filosofů se však skupina Handa Gote zajímá o svět práce, činnosti, rukodělnosti.

Hermetické postupy barokní alchymie v sobě spojovaly duchovní praxi i skvělou znalost dobových řemeslných praktik a chemických i metalurgických postupů. Drobnou prací a hlubokou vírou se alchymisté pokoušeli propojovat odpozorované i tušené procesy přírodního makrokosmu a ohledat je a umístit v mikrokosmu: „To, co jest dole, jest jako to, co jest nahoře a to, co jest nahoře, jest jako to, co jest dole,“ říká základní článek alchymické víry (Smaragdová deska).

Za deset let své existence se kolektiv Handa Gote Research & Development vždy odkazoval k různým prvkům kultury DIY – od kutilských postupů až po její důvěrně nemotornou estetiku. Další charakteristikou, zřetelnou zvlášť v představeních z posledních let (Rain Dance, Prales, Svěcení jara), je fascinace rituály, jejich utvářením i rozpadem. V představení Mutus Liber se obě
linie spojují. Handa Gote tu nenápadně hájí drobnou práci, fyzickou skutečnost a fascinaci jimi v době, kdy virtuální reprezentace a komunikační návyky působí jako přirozená náhražka.

Handa Gote Research & Development se věnuje experimentování s dramaturgií, začleňování nedivadelních prvků do své práce a vývojem vlastního pojetí post-dramatického a postspektakulárního divadla. Dlouhodobě se inspiruje vědou a technikou. Skupina provádí kontinuální výzkum divadelní řeči, laboratorní práci v oboru zvukového a světelného designu, při současném zpochybňování výše zmíněných disciplín.


Afterparty v Klubu 29: DJs Vysvěcená varna + Tónovej generátor

www.handagote1.wordpress.com

Představení pořádá Divadlo 29 v rámci projektu Electroconnexion 2015 za podpory Ministerstva kultury ČR, Pardubického kraje a statutárního města Pardubice.

Vstupné: 100 Kč (na místě na průkaz ISIC 50% sleva)
Ticketportal
FB event: www.facebook.com/events/944777612261384


 
   
 

úterý 20 / 19:00/ Divadlo 29

Michel Aumont (F): Logelloop workshop

Workshop s francouzským klarinetistou a skladatelem Michelem Aumontem, který představí především jeho práci se smyčkovacím a efektovým softwarem Logelloop.

Tento multikanálový real-time loopovací software byl vyvinut francouzskými hudebníky a programátory Phlippem Ollivierem a Christophem Baratayem a představuje jeden z nejvýkonějších loopovacích programů, které jsou momentálně k dispozici. Workshop s Michelem Aumontem bude zároveň i pozvánkou na jeho sólový koncert v Divadle 29 o den později.


Workshop je uváděn v rámci projektu Jazzconnexion 2015 za finanční podpory Ministerstva kultury ČR, Pardubického kraje a statutárního města Pardubice.

www.michelaumont.fr

Vstupné: 50 Kč, při zakoupení vstupenky na koncert M. Aumonta 21. 10. je vstup na workshop zdarma


 
   
 

středa 21 / 20:00 / Divadlo 29

Michel Aumont (F): Clarinette armorigenE

Exkluzivní sólový koncert pro basklarinet a elektroniku vynikajícího francouzského skladatele a hráče na dechové nástroje.

Michel Aumont – basklarinet, elektronika

Michel Aumont je klarinetista, basklarinetista a skladatel, který působí v bretaňském městě Saint-Brieuc. Jeho tvorba je rozkročena mezi jazzovou tradicí, bretaňským folklórem, soudobou artificiální hudbou i experimentováním s elektroakustickou hudbou a novými technologiemi.

Michel Aumont se se svým sólovým projektem představí exkluzivně pouze v Divadle 29 několik dní poté, co se svým sedmičlenným souborem Le Grand Orchestre armorigenE zakončí královéhradecký festival Jazz Goes To Town, jako jeden z jeho headlinerů.

Michel Aumont používá originální kompoziční postupy, kde kombinuje přirozený zvuk akustických nástrojů s jejich elektronickou modulací a loopováním. Jeho skladby se vyznačují mnohovrstevnatým a imaginativním zvukem, pulsují mezi meditativními a minimalistickými polohami a hypnoticky naléhavými a eruptivními pasážemi. Aumontův sólový koncertní projekt
je postaven na dechu, zvuku basklarinetu a práci s originálním francouzským loopovacím softwarem Logelloop, na jehož vývoji se Aumont rovněž podílí.



Koncert je uváděn v rámci projektu Jazzconnexion 2015 za finanční podpory Ministerstva kultury ČR, Pardubického kraje a statutárního města Pardubice.

www.michelaumont.fr

Vstupné: 120 Kč (na místě na průkaz ISIC 50% sleva)
Ticketportal
FB event:



 
   
 

neděle 25 / 20:00 / Divadlo 29

Monikino Kino (SK/CZ)
Tujiko Noriko (JAP)


Koncert česko-slovenských elektropopových romantiků Monikino Kino a hvězdy japonské nezávislé scény Tujiko Noriko.

Duo Monikino Kino tvoří zpěvačka a klávesistka Monika Midriaková a kytarista Petr Marek, jeden ze členů kapely MIDI LIDI. Ten je i autorem textů, který píše slovensky přímo na míru zpěvačce Monice: „Monikino Kino je romantičtější než MIDI LIDI, a to i v textech. Odvažuju se být víc lyrický, míň se bojím patosu.“

První, čeho si při poslechu jejich debutové desky Prázdniny všimnete, jsou samozřejmě něžné elektropopové hity, které Monikino Kino tahají z rukávu na počkání, při hlubším zkoumání ale zjistíte, že jejich skladby mají i zvláštní melancholickou atmosféru. Album se navíc dá poslouchat i jako příběh, nebo lépe řečeno: několik spojených příběhů – o dospívání, hledání sebe sama anebo vyrovnávání se s rozpadem vztahu.

Petr Marek si samozřejmě hýčká svůj neworderovský fetiš, bez tepající mašiny jménem MIDI LIDI jsou teď písničky mnohem intimnější a křehčí a jeho oblíbené texty o pochybnostech nad sebou samým se k Monice skvěle hodí. Vůbec v kontrastu jejího hebkého hlasu a slovenštiny s chladnými elektronickými podklady tkví hlavní kouzlo skladeb kapely.



Tujiko Noriko je v současnosti jednou z nejúspěšnějších a nejoriginálnějších žen v oblasti elektronické hudby. Tato rodačka z Ósaky debutovala v roce 2000 albem Keshou To Heitai, o rok později vydala úspěšné album Shojo Toshi. Její kombinace výrazného a éterického zpěvu v japonštině s experimentálním laptop-popem si dokázala naklonit srdce posluchačů i kritiků po celém světě a často bývá označována za „japonskou Björk“. Její nahrávky i živá vystoupení sklízí nadšené reakce. Tujiko Noriko bývá ozdobou významných festivalů (Sónar, Benicassim, Mutek). Píše filmovou hudbu, hudbu k tanečním představením i k uměleckým instalacím, věnuje se také filmové režii.

Od roku 2000 natočila řadu alb (From Tokyo To Naiagara, Solo, Trust…) a spolupracovala s mnoha významnými hudebníky. Asi nejznámější jsou její spolupráce s japonskými producenty Aoki Takamasou (album 28) a Nobukazu Takemurou (album East Facing Balcony) či s australskými zvukovými vizionáři Lawrencem Englishem a Johnem Chantlerem (alba Blurred In My Mirror a U). Deska Hard Ni Sasete z roku 2003 byla oceněna na prestižní soutěži Prix Ars Electronica v Linci. Nahrávky Tujiko Noriko vychází na etablovaných labelech Editions Mego, Room 40, Tomlab či Fat Cat Records. Její nejnovější nahrávka My Ghost Comes Back je excelentním experimentálním popem, který je melancholický i rozverný, posluchačsky vstřícný i avantgardní.


Koncert pořádá Divadlo 29 v rámci projektu Electroconnexion 2015 za podpory Ministerstva kultury ČR, Pardubického kraje a statutárního města Pardubice.

www.monikinokino.bandcamp.com
www.tujikonoriko.com

Vstupné: 120 Kč (na místě na průkaz ISIC 50% sleva)
Ticketportal
FB event: www.facebook.com/events/1657004844548525


 
   
 

pátek 30 / 20:00 / Divadlo 29

Ponk Trio

Koncert postfolklorního tria, jehož albový debut působí jako zjevení, které tuzemská worldmusic scéna už dlouho nezažila.

Michal Krystýnek - zpěv, housle / Eduard Tomaštík – cimbál, zpěv / Jakub Nožička – kontrabas, zpěv

Trio Ponk vzniklo v Brně v roce 2013 a moravský původ všech tří členů byl úvodním odrazovým můstkem jejich společné hudební řeči. Přestože členové tria prošli klasickým hudebním školením, nesnaží se popřít své zkušenosti s hraním ve folklorních kapelách moravského regionu, ani hudební žánry, které formovaly jejich hudební vkus, ať už je to pop, rock, jazz, blues, metal nebo hip hop a r’n‘b.

Všechny tyto vlivy přetavil Ponk do jasného a čitelného tvaru na svém debutovém albu na-zvaném Postfolklor (2015), kde pracuje s původní lidovou písní zcela nadžánrovým způsobem a prostřednictvím tří akustických nástrojů, používaných nejčastěji v lidové moravské hudbě, vytváří svůj osobitý styl vstřebávající nejrůznější současné hudební žánry. Autorský název postfolklor jasně definuje původní kořeny kapely a na druhou stranu odráží záměr přetlumočit široké veřejnosti moravský folklór moderními aktuálními prostředky.




Koncert je uváděn v rámci projektu Etnoconnexion – tradice v pohybu za finanční podpory statutárního města Pardubice.

www.ponktrio.cz

Vstupné: 120 Kč (na místě na průkaz ISIC 50% sleva)
Ticketportal