Velké splacení dluhu – do ČR přijíždí poprvé japonský hudební génius Otomo Yoshihide! Support mu bude dělat český all star improv band IQ+1.
Otomo Yoshihide (*1959) je nejenom legendárním skladatelem, kytaristou, turntablistou, ale bezesporu jednou z nejdůležitějších a formativních postav soudobé hudby vůbec. V japonském kontextu patří do generace výjimečných a silných tvůrců jako jsou Merzbow či Keiji Haino, ale jeho schopnost obsáhnout prakticky celé hudební univerzum jej řadí spíše na úroveň Johna Zorna či Mikea Pattona.
Asi neexistuje pole, jehož by se jako skladatel nedotknul, významný hudebník z nezávislé scény, s nímž by nespolupracoval – zde zmiňme Christiana Fennesze, Thurstona Moora ze Sonic Youth, Orena Ambarchiho, Billa Laswella, Jima O'Rourkeho nebo Davida Sylviana, ale i téměř všechny, kdo na japonské scéně zanechali od 80. let viditelnou stopu.
Ačkoliv se jeho hudební svět ze západní perspektivy může jevit jako bytostně rozporný a eklektický, z hlediska japonského uvažování je spíše komplementární, protože spájí zdánlivě neslučitelné přístupy k hudbě. Zatímco v 90. letech minulého století a na počátku nového milénia Otomo Yoshihide kraloval noise rockové scéně s projektem Ground Zero s přesahy k revoluční čínské opeře anebo k ozvukům typických soundtracků akčních filmů či jinglů televizních reklam, svoji schopnost instantně komponovat dosvědčil řadou spoluprací s dalšími tvůrci na pomezí hlukové hudby, volné improvizace (mj. Bob Ostertag, Jon Rose či eRikM), ale také extrémně zredukované a ztišené hudbě v projektech I.S.O. a Filament.
S jemným zpožděním se začal vyznávat ze své lásky k jazzu (Otomo Yoshihide's New Jazz Ensemble), bebopu, filmové hudbě a divadlu kabuki, přitakával písňovým tvarům (např. spolupráce s Kahimi Karie) a začal vytvářet i líbezné filmové soundtracky.
Otomo Yoshihide dokáže oscilovat mezi křehkými sóly, citacemi různých skladeb, aby nakonec veškerou jemnou hru na zmíněné nástroje byl schopen přehlušit hlukovými palisádami s rafinovanou strukturou či rafinovanou bestialitou hudebníka, který při hře neukáže jinak než kamennou tvář anebo lehce pobavený úsměv plachého melomana.
V D29 představí Otomo Yoshihide své kytarové a gramofonové sólo.
Po dlouhých šesti letech od vydání eponymního alba (mj. nominovaného na cenu Vinyla) letos ohlásil label mappa radostný návrat intergalaktického tělesa IQ+1 zpět na planetu Zemi. Po letech pokusných experimentů, bočních improvizačních misích a sólových výletů vydal tento český all star band v únoru LP desku Conversaphone Plus.
Album už stačil slovutný Marc Masters zařadit mezi nejlepší experimentální nahrávky Bandcampu, skladby IQ+1 se objevily mj. na vlnách BBC a NTS Radio i na kompilaci prestižního magazínu The Wire.
Aktuální sestava IQ+1 ve složení George Bagdasarov (Ukamau, Pražský improvizační orchestr), Veronika Hladká (PIO), Jara Tarnovski (Gurun Gurun, Wabi Experience), Petr Vrba (Poisonous Frequencies, PIO) a Michal Zbořil (B4, PIO) pokračuje se stejnou filozofií, s jakou projekt v roce 2010 vznikl – tedy ryzí impro, které se řídí pouze akustickými dispozicemi prostoru, v němž hraje, a náladami a časovými možnostmi jednotlivých členů. Nenajdeme tu žádného kapitána, který by určoval momentální kurz či žánrová omezení, zvukovou či hráčsku hierarchii. Strategie zůstávají nezměněné, stejně jako nástrojová různorodost a autentické nadšení ze živého hraní.
Conversaphone Plus není nic menšího, než nekompromisní elektroakustická zpráva o vitálním stavu české impro scény, která se vyhýbá iritující nástrojové exhibici a egocentrické hluchotě. A nic víc, než pokus propojit zvukovou geologii s astrálním nasloucháním.
Koncert O. Yoshihideho je pořádán v rámci projektu Electroconnexion 2019 a koncert IQ+1 v rámci projektu Jazzconnexion 2019 za finanční podpory Ministerstva kultury, Pardubického kraje a statutárního města Pardubice.
vstupné: 160 Kč (na místě 50% sleva na průkazy ISIC a ZTP)
sobota 5 / 19:00
Den architektury:
The Human Shelter & Central Bus Station
Festival u příležitosti Mezinárodního dne architektury se v České republice koná letos již podeváté. Pardubický procházkový a diskusní Den architektury s Offcity zakončí dvojprojekce unikátních dokumentárních snímků, jež se věnují tématu domova.
19:00 The Human Shelter (Dánsko, Boris Bertram, 2017, 58 min., v původním znění s českými titulky)
Kde mám domov? Je to tam, kde jsem v bezpečí, kde se cítím šťastný a vnitřně spokojený? Co dělá domov domovem? Filmový experiment, který se skvěle trefil do momentální společenské nálady ve světě. Režisér v něm hledá odpovědi na jednoduchou otázku, čím je pro nás domov a zároveň prozkoumává naši představu o něm.
20:00 Central Bus Station (CZ, Tomáš Elšík, 2018, 78 min.) Telavivské centrální autobusové nádraží bývalo ještě nedávno největší na světě. Předimenzovaný prostor ale neslouží plně původnímu záměru – přivést sem zástupy lidí, kteří zmateni iluzivním designem interiéru podlehnou nákupní horečce. Z betonového monstra, které nepůjde ani snadno zbourat, se stala postupně schrána, zabydlovaná dočasně lidmi z okraje společnosti – uprchlíky, kriminálními živly, prostitutkami. Režisér snímku, stejně jako jeho hlavní hrdina, turistický průvodce Yonatan, se vyznávají v dokumentární ódě z fascinace jedním z divů světa zbytečnosti i mikrokosmem těch, kteří tu žijí.
Pořádá Offcity z. s. ve spolupráci s Kruh z.s. a Divadlem 29 za finanční podpory Ministerstva kultury ČR, statutárního města Pardubice a Nadace české architektury.
Jan Slovák: Franz Kafka Up-date Živé čtení z deníků a povídek Franze Kafky.
Prostě zavřete oči a naslouchejte jeho slovům. Snad si odnesete nový pohled na Kafku i na jeho dílo, budete mu blíž. Kromě zážitku z mluveného slova, tu jde i o snahu ukázat Kafku v novém světle. Pořad pro ty, co znají Kafku jen jako pověst, i pro ty, co ho znají jen díky středoškolským učebnicím. Pro ty první ho zlidštíme a pro ty druhé zplastičtíme.
Jan Slovák čte s posedlostí a citlivým zaujetím. A mimochodem – kdy vám naposledy někdo četl?
Jan Slovák je autor, divadelní a filmový herec (např. Kouř), protagonista Divadla Sklep a dua Thomas & Ruhller, dlouhodobě očarováný dílem a osobností Franze Kafky. Je spoluautorem divadelní hry Piš, Kafka, piš, ve Společnosti Franze Kafky měl několik čtení z Kafkova díla a je pravidelně účastníkem akce Kafka Forever. V současnosti připravuje autorský portál Můj Kafka, který chce jednoduchou cestou přiblížit FK posluchačům.
Pořádá Terra Madoda z.s. ve spolupráci s Divadlem 29 v rámci projektů Ostrovy v pohybu a Textconnexion 2019 za podpory Ministerstva kultury ČR, statutárního města Pardubice a Pardubického kraje.
vstupné: 100 Kč
čtvrtek 10 / 19:00 Radan Haluzík
Offcity architekti / periferie
Projekt Offcity se v letošním roce až dosud potuloval spíše v exteriéru. Společně s galerií GAMPA jsme například realizovali výstavní projekt a festival umění ve veřejném prostoru, jež se věnoval tématu prázdných urbánních míst a jejich potenciálu. Na tradiční přednáškový formát jsme však nezanevřeli a po delší odmlce přicházíme s dalším programem dlouhodobého cyklu Offcity architekti. Jak už to bývá, i tentokrát otevřeme témata veřejného prostoru, města a architektury.
Jak popsat prázdno ve městě? A jak ve venkovské krajině? Existuje vůbec? A je prázdno definováno pouze prázdným prostorem? Nemůže mít i jinou formu – „zastavěnou“? Toto téma je možné bezpochyby nahlížet z mnoha úhlů, přičemž jedním z nich může být i průzkum toho, jak „prázdna“ periferií i venkovské krajiny zastavujeme.
Radan Haluzík, host dnešního večera, je sociální antropolog, působící v Centru pro teoretická studia Univerzity Karlovy a Akademie věd ČR. Po letech zkoumání vnitřních i vnějších periferií našich měst se rozhodl zaměřit na krajiny nově vznikajících příměstských i „venkovských“ suburbií ve světě. Na svých cestách navštívil téměř dvě desítky zemí postkomunistické Evropy, Asie, Latinské Ameriky i Afriky. Zajímají ho vily novo-zbohatlíků, které v dnešním globalizovaném světě bují téměř všude a které nabývají často velmi bizardních forem i rozměrů. Studuje životní i urbanistický prostor, který cesta za snem o „domě jako v pohádce“ či „domě jako v Americe“ vytváří. Sleduje velké naděje a daleko větší tenze, jež nový stavební „boom“ vytváří…
Radan Haluzík studoval sociální antropologii a biologii/ekologii na UK v Praze, na Stanford University v USA a University College London. Mezi jeho předměty zájmu patří sociální život věcí, bydlení a architektury, dále antropologie současných válečných konfliktů, revolucí a kolektivního násilí, nebo také vztah politiky a estetiky, kulturní historie města a urbanismus.
Věříme, že večer s Offcity architekty bude pro vás obohacujícím exkursem za hranice, a možná i novým pohledem na problematiku globalizovaného světa, jeho venkova i suburbií.
Pořádá Offcity z.s. ve spolupráci s Divadlem 29 v rámci projektu OFFCITY 2019. Tento projekt je realizován za podpory Ministerstva kultury ČR, statutárního města Pardubice a Nadace české architektury.
Skupina Hm... vydává novou desku a zahrát z ní přijede i do Pardubic! Před ní se představí velký objev slovenské scény Leto s Monikou.
Kapela Hm... je jedním z unikátů české hudební scény. Nejen svou nadstylovostí, hravou poetikou, ale také prací s odkazem domácí i světové poezie. Vedle autorských textů měli totiž ve skladbách Hm..., uhnízděných někde mezi folkem a nevšedním rockovým písničkářstvím, už od počátků své místo také básničky klasiků poezie. Často vážnou látku dokáží Hm... proměnit pomocí hudby v zážitek, který překračuje hranice poezie. Skupina odhaluje v notoricky známých textech „meziřádková” místa, zvýrazňuje je aranžemi a často si prostě jenom dělá legraci.
Leto s Monikou je solo one woman show slovenské songwriterky Moniky Midriakové. Po rozpadu úspěšného projektu Monikino Kino začala Monika skládat písně pro svůj sólový debut. Leto s Monikou zpívá s nadhledem o současném světě, o vyrovnávaní se s dospěláckým životem, o osamělosti i ztrátách. Silné texty doplňují elektronické beaty a subtilní vtipy na pódiu. Jak říká sama Monika, její tvorba by se dala popsat jako taneční hudba pro lidi, kteří ztratili kondičku (z dlouhého vysedávání v práci), ale i přesto si chtějí zatancovat...
Koncert Leto s Monikou je pořádán v rámci projektu Electroconnexion 2019 a koncert Hm... v rámci projektu Etnoconnexion za finanční podpory Ministerstva kultury, Pardubického kraje a statutárního města Pardubice.
vstupné: 150 Kč (na místě 50% sleva na průkazy ISIC a ZTP)
středa 16 / 19:00 Tiché doteky
projekce / Filmfuse
Mia začíná pracovat jako au-pair pro rodinu z vyšší vrstvy. Brzy se ukazuje, že nová rodina vyznává řadu striktních pravidel, včetně radikálního přístupu k výchově 10letého Sebastiana…
Celovečerní debut režiséra Michala Hogenauera vznikl mimo Českou republiku, byl natočen se zahraničním štábem a s mezinárodním hereckým obsazením. Zároveň je také prvním filmem představujícím Elišku Křenkovou v hlavní roli.
Režie: Michal Hogenauer / ČR, Nizozemí, Lotyšsko / 2019 / 96 min.
Pořádá z.s. Terra Madoda ve spolupráci s Divadlem 29 v rámci projektu Filmfuse 2019 za finanční podpory statutárního města Pardubice a Ministerstva kultury ČR.
Mockunas / Mikalkenas / Berre (LT/DK)
Saxofonista Liudas Mockūnas v čele mezinárodního tria. Koncert slibuje vzrušující hudební trialog a velký zážitek pro milovníky současného neortodoxního jazzu i „jiné“ hudby.
Liudas Mockunas (LT) – saxofony, klarinety
Arnas Mikalkėnas (LT) – piano
Håkon Berre (DK) – bicí
Liudas Mockunas, vůdčí postava na baltské avantgardní impro-jazzové scéně, sestavil před šesti roky trio z neméně proslulých muzikantů. Arnas Mikalkėnas, bravurní hráč na piano a akordeon, představuje jednu z největších nadějí mezi mladými litevskými improvizujícími muzikanty. Ostřílený norsko-dánský bubeník Håkon Berre hrál s Mockunasem již v několika jiných free jazzových i noisových sestavách. Trojice hudebníků dokáže pracovat s neuvěřitelně širokým spektrem zvuků a živelně se pohybuje v rozpětí mezi hutným energickým projevem a ukázněnou zdrženlivostí.
Liudas Mockunas originálně propojuje to nelepší z tradice baltské jazzové a soudobé vážné hudby. Šíře jeho žánrového rozpětí sahá od freejazzu a volné improvizace, přes progresivní jazz s prvky elektroniky až po klasickou hudbu. Mockunas je hudebník, který dokonale ovládá své nástroje a dokáže svou hru naplnit nebývalou invencí a expresivitou. Vedle klasického způsobu hry na tyto nástroje používá vlastní osobitou techniku, v níž uplatňuje cyklické dýchání, perkusivní techniky i práci s alikvótními tóny a multifonií. Ve výčtu hudebníků a souborů, s nimiž spolupracoval a dosud spolupracuje, najdeme taková jména jako Marc Ducret, Vladimir Tarasov, Mats Gustafsson, David Murray, Chris Speed.
Koncert je uváděn v rámci projektu Jazzconnexion 2019 za finanční podpory Ministerstva kultury ČR, Pardubického kraje a statutárního města Pardubice.
vstupné: 140 Kč (na místě 50% sleva na průkazy ISIC a ZTP)
sobota 19 / 13:00
Priezor & Elektrouši: DIY elektromagnetický workshop s Jonášem Gruskou
Chcete slyšet neslyšitelné? Přijďte si v rámci jednodenního workshopu s Jonášem Gruskou vyrobit elektromagnetické senzory z dnes již celosvětově proslulé dílny LOM, jejíž audio zařízení používají i takové veličiny jako Emptyset či Aphex Twin!
Přístroje Elektrouši a Priezor zachycují elektromagnetická pole stejně tak, jako mikrofony zachycují okolní zvuky. Po zapojení do nahrávacího zařízení je možné poslouchat, co se děje v dimenzi elektroniky kolem nás. Získáte tak unikátní rytmické vzory mobilních telefonů, wifi routrů nebo příjemné drony motorů, které můžete dále použít např. ve vlastní hudební tvorbě.
Slovenský zvukový nadšenec Jonáš Gruska studoval na Institutu sonologie v Haagu a Hudební akademii v Krakově. Je aktivním propagátorem terénního nahrávání, zakladatelem značky LOM, která se zaměřuje na výrobu exkluzivních audio zařízení, vydávání alb, ale i na pořádání koncertů.
kurzovné (včetně materiálu):
Priezor: 1000 Kč
Elektrouši: 350 Kč (je možné si vybrat jen jedno zařízení)
maximální kapacita je 10 osob
není třeba mít předešlou zkušenost s pájením
na workshop je třeba se předem přihlásit na mailu: jara@divadlo29.cz
Akci pořádá Divadlo 29 v rámci projektu Electroconnexion 2019 za finanční podpory Ministerstva kultury, Pardubického kraje a statutárního města Pardubice.
sobota 19 / 19:00
The Sound is Innocent
Nový hudební dokument režisérky Johany Ožvold vás nechá nahlédnout do snového světa nahrávacích studií a pozve vás na cestu do historie ale i přítomnosti elektronického zvuku.
V pěti kapitolách nás film provede tajuplným bludištěm, kde potkáme tvůrce, kteří nám představí klíčové momenty vývoje elektronického zvuku – ty jsou stejně nepředvídatelné jako průkopnická hudba, kterou snímek hravým způsobem dokumentuje. Film osvětluje některé ze základních otázek hudební tvorby a pozoruje tak vývoj vztahu mezi člověkem a strojem, umělcem a jeho nástrojem.
Naším průvodcem po světě elektronické hudby je Johana, skladatelka a režisérka filmu. Pro Johanu znamená elektronická hudba široké pole pro svobodné umělecké vyjádření. Jak se ale v tomhle zdánlivě nekonečném prostředí orientovat? Odkud začít? Aby Johana našla odpovědi na své otázky, vstupuje do snového prostoru mimo čas – do světa fantazie. Tím je nahrávací studio, téměř mytický prostor, který představuje samorostlé muzeum, naplněné záznamovými přístroji, hudebními nástroji i vynálezy, ale i hudebními performancemi a artefakty, které symbolizují ikony spjaté s touto hudbou. Tento metaforický prostor nám pomáhá pochopit evoluci elektronické hudby – od revoluce přelomu padesátých a šedesátých let, způsobenou páskovým magnetofonem, až po současnost, kdy se hudební nástroj rozplývá ve virtuálním světě. Spolu s autorkou se tak setkáváme s několika současnými renomovanými tvůrci elektronické hudby, ale i teoretiky umění, a necháváme se tak spolu s ní inspirovat jejich myšlenkami a zkušenostmi. To vše nás přivádí k tomu, jak zásadní roli hraje (ná)stroj v elektronické hudbě a nutí nás zkoumat vztah mezi skladatelem a nástrojem, mezi člověkem a technologií – a to nejen na pozadí vývoje elektronické hudby.
The Sound is Innocent je osobitou generační reflexí plurality elektronické hudby z hlediska proměn nástroje. Elektronická hudba se tak stává metaforou dnešního rychle se měnícího světa. Film tak neztrácí ze zřetele ani zdánlivě širší, ale ve skutečnosti úzce související problémy – třeba proměnu funkce hudby a umění jako společenské události v éře globalizace, nebo vnímání posluchače, diváka a jeho těla ve virtuálním světě. Je to film, který nás učí poslouchat.
Akci pořádá Divadlo 29 v rámci projektu Electroconnexion 2019 za finanční podpory Ministerstva kultury, Pardubického kraje a statutárního města Pardubice.
vstupné: 80 Kč
úterý 22 / 20:00 Petra Fornayová a kol.:
Hra na budúcnosť_Subjective Future
Vyrovnávaní se s perspektivou času, subjektivní interpretace blízké nebo daleké budoucnosti etablovaných umělců z různých uměleckých disciplín, kteří civilně komentují svůj možný běh životem. Tanec, divadlo, výtvarné umění, filmový dokument a hudba jako rovnocenné umělecké prostředky v novém představení Petry Fornayové a jejího kolektivu.
„Fiktivní dokument - generační výpověď“
Subjektivní obavy a vize se setkávají v jednom prostoru s objektivními prognózami vývoje našeho světa, od hrozivých až po méně apokalyptické. V roce 2060 se Slovensko bude vyrovnávat s první velkou demografickou krizí - většina obyvatelstva bude neproduktivní, v důchodovém věku. Bude nám na něco umění? Stane se stejně jako my „neproduktivní“ nebo se změní na prostředek prosazení „lepšího“ světa? Dokáže tato naivní idea zvítězit nad všudypřítomným neoliberálním šílenstvím, kde jediným relevantním diskurzem je diskurz ekonomický? Zestárneme i my? Z neochoty žít naplno, z nedostatku vůle přijdeme o nápady - tak to zabalíme? Z pozice budoucnosti se díváme na přítomnost, která se najednou může jevit jinak. Tvoříme naše představy, vnímáme svoje strachy a tužby. Pozorujeme naše vlastní možné budoucnosti.
Pořádá Terra Madoda z.s. ve spolupráci s Divadlem 29 v rámci projektu Ostrovy v pohybu, který je realizován za podpory Ministerstva kultury ČR a statutárního města Pardubice.
vstupné: 140 Kč
pondělí 28 / 20:00
Joke Lanz & Christian Weber (CH)
Švýcarské duo mistrně ovládající své nástroje – gramofony a kontrabas. Hudební kaleidoskop bez žánrových omezení, který vzdoruje jakýmkoli popisům i předsudkům. Premiérové vystoupení v ČR!!!
Joke Lanz – gramofony
Christian Weber - kontrabas
Spoluhráči ze Sudden Infant či Schimpfluch-Gruppe, excelentní gramofonista Joke Lanz, který ovládá gramofony jako málokdo a všestranný basista Christian Weber chystají ze svého rodného Švýcarska premiérové vystoupení v České republice a Divadlo 29 bude první z jejich zastávek.
Švýcarský vokalista, gramofonista a improvizátor Joke Lanz svým dílem rozšiřuje žánr noise o důležité dimenze. Tvoří hudbu, která vymetá zákoutí zaprášených ostrých ploch a bez jakéhokoli varování mění směr. Tím, že odmítá běžná industriální a noisová klišé, předvídatelný statický šum nebo monotónně valivé stěny útočného hluku, nutí posluchače následovat nepředvídatelnou cestu skrze divoké exploze své zvukové poezie plné smrtícího nadhledu. Joke Lanz byl, a dá se říct, že stále je, ovlivněn punkem, industriální a noisovou hudbou a také hnutím Fluxus, dadaismem a vídeňským akcionismem.
Kontrabasista, skladatel a elektronický hudebník Christian Weber je spojený s mnoha evropskými jazzovými a hudebně improvizačními projekty. Mezi Weberovy minulé a současné projekty se řadí WWW, TGW, Mersault, WAL aj. Mimo to vedl švýcarsko-rakouský kvintet 3 Suits and Violin. Weber si rovněž zahrál s celou plejádou hudebníků včetně Johna Butchera, Otoma Yoshihideho, Rudiho Mahalla, Sylvie Curvoisier, Christiana Wolfartha a Tomase Korbera.
Koncert je uváděn v rámci projektu Jazzconnexion 2019 za finanční podpory Ministerstva kultury ČR, Pardubického kraje a statutárního města Pardubice.