Program * listopad 2007

čtvrtek 1 / 20:00
ZIRIAB (Sýrie / Libanon / Irák)

Marwan Alsolaiman - arabská loutna, arabská flétna, tamburina, zpěv
Haitham Farag - zpěv, darbuka
Mouin Abu Chahine - zpěv, arabská tamburina daff
Anas Younes - bicí nástroje

Libanonsko-syrská skupina Ziriab byla založena v Praze roku 1997. Během několika let se vypracovala mezi nejzajímavější kapely etnické hudby v Čechách a její věhlas neustále stoupá. Složení skupiny prošlo několika změnami a v současné době ji tvoří dva Syřané: M. Alsolaiman a H.Farag, Libanonec M. Abu Chahine a iránský hráč na perkuse A. Younes. Všichni žijící již řadu let v Praze. Název skupiny odkazuje ke jménu dávného arabského hudebníka Ziriaba, který žil v 9. století v Bagdádu. Ziriab opustil Bagdád a vydal se napříč tehdejší islámskou říší až do Andalusie, dnešního Španělska. Tam jeho hudební talent a virtuozita ve hře na loutnu a další nástroje dosáhly vrcholu.

Skupina Ziriab zpívá převzaté písně ve vlastní úpravě. Jsou to písně známé v celém arabském světě, konkrétně v Egyptě, Sýrii, Iráku či Libanonu; ale také ve španělské Andalusii. Některé jsou tak staré, že nelze určit jejich původ. Jsou tedy lidové v pravém slova smyslu. Jiné mají své konkrétní autory, avšak jsou natolik staré a notoricky známé, že se vlastně lidovými staly. Třetí zdroj, z něhož Ziriab čerpá svůj repertoár, představují novější písně, které se však hlásí ke zvuku i aranžmá klasické arabské písně. Společným znakem rozmanitého repertoáru skupiny Ziriab, jenž zahrnuje taneční i milostné písně, je dokonalá instrumentální souhra všech tří protagonistů a důraz na čerpání z autentické arabské hudby, nepoznamenané vlivy z vnějšku.

Koncert je pořádán v rámci projektu Cizinci v Čechách za podpory Pardubického kraje a statutárního města Pardubice.

Vstupné 100 Kč

 
     
        středa 7 / 20:00
RUDY LINKA TRIO (USA)

Rudy Linka – elektrická kytara
Joe Michaels – kontrabas
Doug Hirlinger – bicí

Kytarista Rudy Linka patří bezesporu ke světové jazzové špičce. Narodil se v Praze a ve svých devatenácti letech emigroval z Československa do Švédska, kde si našel ženu a spolu se pak v roce 1985 přestěhovali do Ameriky, kde žije dodnes. Respektovaný časopis Downbeat ho ve své anketě zařadil mezi deset nejlepších jazzových kytaristů světa a soukromé hodiny mu dával i John Scofield, se kterým natočil desku.

Rudy Linka studoval na pražské konzervatoři u Karla Velebného, poté klasickou kytaru a kompozici ve Stockholmu a nakonec dostal stipendium na prestižní Berklee College v Bostonu, kde studoval u Jimiho Halla a Johna Abercrombieho . Soukromé lekce kytarové hry dostává také od jedné z největších osobností jazzové kytary Johna Scofielda. Rudy Linka vydal za svou kariéru celkem jedenáct CD (u prestižnich hudebních labelů jako je např. Enja reocords nebo Universum), na nichž spolupracoval jak se členy svého tria tak s řadou renomovaných jazzových hudebníků. Za všechny jmenujme alespoň kontrabasistu George Mraze, trumpetistu Milese Evanse, kytaristu Johna Abercrombieho nebo samotného Johna Scofielda, se kterým natočil před třemi lety album „Lucky Southern“. Rudy Linka svou hrou příležitostně doprovází improvizovaná představení Divadla Vizita Jaroslava Duška.

Pro hudbu Linkova tria, které patří v současnosti k nejlepším na newyorské jazzové scéně, je příznačná absolutní muzikantská sehranost jeho členů s mistrovským citem pro pohyb na tenkých hranicích jednotlivých žánrů od čistého jazzu přes blues, folk, latinu až k energickému funku a pulsujícímu junglu.

Do Pardubic a Divadla 29 zavítá Rudy Linka podruhé (poprvé to bylo v roce 2005) a představí zde především své nejnovější skladby v rámci svého turné s názvem „Private calls on Public phones“.

Koncert je součástí projektu Jazzconnexion 2007 realizovaného za finanční podpory Ministerstva kultury ČR, Pardubického kraje a statutárního města Pardubice.

www.rudylinka.com

Vstupné 160 Kč, studentské 120 Kč

 
     
    pátek 9 / 20:00
LES HURLEMENTS D´LÉO (Francie)

Vystoupením desetičlenné kapely Les Hurlements d'Léo z Bordeaux navazuje Divadlo 29 na úspěšnou sérii koncertů pořádaných ve spolupráci s Alliance Française Pardubice, v rámci níž jste již mohli slyšet např. skupiny Fantazio, Slonovski Bal, LaRéplik, Sergent Pépere nebo Les Touffes Kretiennes.

Hudba Les Hurlements d'Léo je energickým mixem akustického rocku, jazzu, punku, šansonu, javanské i východoevropské hudby. V obsazení kapely se objevuje kytara, housle, akordeon, kontrabas, trombon, saxofon, bicí a piano. Kapela Les Hurlements d'Léo vznikla v roce 1995 a je částečne složená z členů právě zmiňovaných LTF. Na začátku bylo dávné přátelství dvou zpěváků kapely R1 a Laula. První album Café des Jours Heureux vydala skupina v roce 1999. Deska skupině otevřela dveře na velké evropské hudební festivaly. Svoji pozici úspěšné a žádané koncertní atrakce si kapela upevnila i dalšími alby: La Belle Affaire, Ouest Terne z roku 2003 nebo živou deskou Hardcore Troubadours, kterou natočili HDL ve spolupráci s kapelou 17 Hippies.

Kapela má za sebou kromě koncertování ve Francii, Německu a střední Evropě také např. hraní v Rusku, Japonsku, USA, Africe, Kanadě a Austrálii, kde už absolvovala tři velká turné.

Koncert pořádá Divadlo 29 a Alliance Francaise Pardubice.

www.hurlements.com

Vstupné: 120 Kč, studentské 90 Kč

 
     
    čtvrtek 15 / 20:00
Jaro VIŇARSKÝ: Posledný krok pred

Koncepce, choreografie a tanec : Jaro Viňarský
Hudba : Silver Mount Zion, Artango

Krátký příběh o nutnosti gravitace.

Taneční sólo Jara Viňarského vypráví o pádu a vzletu, o touze duše obnažit se a touze těla nadlehčit se. Jeho hrdinou je člověk, který stále přemýšlí, jak vzlétnout k jednomu neurčitému, ale podstatnému bodu. Jaro Viňarský získal s touto choreografií CENU SAZKY 2006 za „objev v tanci“ a Cenu diváka České taneční platformy 2006. Tanečník a choreograf Jaro Viňarský tvoří jako básník a dokumentarista zároveň. Jeho tvorba je velmi osobní a odráží soukromé úvahy a dilemata, je obrazem existenciálního i duchovního prožitku mladého středoevropana. Díky osobnímu zaujetí pro téma a hluboké potřebě jej sdělit podává Viňarský jeden ze svých vrcholných výkonů. Naplno využívá možností výrazu svého školeného subtilního těla a jeho plasticity, tanečně rozehrává celou škálu poloh i extrémů.

Lucia KAŠIAROVÁ & Jaro VIŇARSKÝ: Srdce jako postřelení ptáci

Námět, choreografie, tanec: Lucia Kašiarová, Jaro Viňarský
Světelný design: Pavel Kotlík
Hudba: God Speed You! Black Emperor
Mix hudby: Jo!

Fragmentární příběh v pohybu odehrávající se ve světlem deformované prostorové perspektivě.

Vyprávění dvou těl, dvou lidí, v roztříštěných fragmentech, postrádajících jakoukoli „mechanickou“ logiku, podle které obvykle přemýšlíme, hodnotíme, identifikujeme se s něčím-někým, definujeme sama sebe a uvádíme se do vztahu s okolním světem. Nejde tu o vztah dvou lidí na základě nějaké konkrétní představy o tomto vztahu. Tihle dva – spíš na pořád jen jako jeden a jeden se rovná nula – se setkávají v nesetkávání. Neřeší, neptají se, nehledají odpovědi na způsob, jakým při sobě jdou. Jen jdou a tuší, že je to tak v pořádku.

Představení pořádá o.s. Terra Madoda ve spolupráci s Divadlem 29 v rámci projektu Ostrovy v pohybu. Tento projekt je realizován za podpory MK ČR, statutárního města Pardubice a Pardubického kraje.

www.altart.cz

Vstupné: 100 Kč

 
     
    pátek 16 / 20:00
Tujiko NORIKO (Japonsko)
éterický laptop pop

Japonka Tujiko Noriko (*1976) je jedna z nejúspěšnějších a nejoriginálnějších žen v oblasti elektronické hudby. Tato rodačka z Osaky zpívá už od svých tří let, ale zásadním zlomem v její hudební kariéře byla koupě prvního syntetizátoru a sampleru v roce 1999.

O rok později již debutovala albem Keshou To Heitai, a poté vydala úspěšné album Shojo Toshi. Její kombinace výrazného a éterického zpěvu v japonštině s experimentálním laptop popem si dokázala naklonit srdce posluchačů i kritiků na celém světě a často bývá označována za „japonskou Björk“. Její nahrávky i živá vystoupení obvykle sklízí nadšené reakce. Tujiko Noriko bývá ozdobou významných festivalů (např. Sónar v Barceloně). Od roku 2000 natočila mnoho alb („Shojo toshi“, „Make Me Hard“, „From Tokyo to Naiagara“ a další), spolupracovala s mnohými hudebníky, asi nejznámější je její spolupráce s japonským producentem Aoki Takamasem, se kterým natočila v roce 2005 album „28“. Nahrávky Tujiko Noriko vychází na etablovaných labelech Mego, Tomlab či Fat Cat Records. V roce 2007 vydává své nové album Solo, jehož název prozrazuje návrat k sólové tvorbě. Solo je excelentním experimentálním popem, který je melancholický, ale rozverný, popový i avantgardní. „Tujiko Noriko na novém albu zní vlastně jako vždy, jenom lépe“, píše De:Bug. „Noriko je příliš vynalézává, příliš rozmarná, nebo jen příliš rychlá na to, aby jsme ji pochopili“, dodává Pitchfork.

Po nedávném vystoupení v Mexico City na festivalu MUTEK 2007 se Tujiko Noriko vydá na miniturné do ČR, jehož první zastávkou bude koncert v Divadle 29 a poté vystoupí na festivalu NEW NEW!2007 v Brně.


DVA (CZ)
bizarre akustik elektro

Před Tujiko Noriko vystoupí nelaptopová elektro akustická dvojice ve složení ONA (saxofon, klarinet, zpěv) a ON (kytara, looping, zpěv). DVA kombinují akustické nástroje a lidský hlas s elektronikou a zpěvem v univerzálním jazyce. Radio cirkus, éterický kabaret, kuchyňský beatbox, bizarre soundtrack. Tato akusticko elektrická dvojice vykrystalizovala v roce 2005 při nahrávání rozhlasové sci-fi hry Isaaca Asimova: Bezděčné vítězství. V roce 2006 pak ve spolupráci se svým kuchyňským Label HomeTable nahrála soundtrack k německému expresionistickému filmu Das Kabinett Des Dr. Caligari a album Kapitán Demo. Živě provádí lappop soundtrack k představení divadla DNO – Ledové techno-LapoHádky. DVA během svého ročního působení stihli vystoupit např. v Rusku na festivalu SKIF či v Rakousku na pozvání kapely Bauchklang.
DVA v Pardubicích poprvé představí exkluzivní výběr nových skladeb z připravovaného alba Elektro a kusto. Koncert doprovodí meotarový VJing 2M.

Koncert je uváděn v rámci projektu Electroconnexion 2007 za podpory Pardubického kraje a statutárního města Pardubice.

www.tujikonoriko.com * www.2dva.cz

Vstupné: 120 Kč, studentské: 90 Kč

 
     
    středa 21 / 20:00
Béla ÁGOSTON QUARTET (Maďarsko)

Béla Ágoston – tenorsaxofon, basklarinet, dudy, zpěv, alikvótní zpěv
Attila Blahó – piano
György Jeszensky – bicí
Ernö Hock – kontrabas

Podzimní cyklus koncertů zaměřených na prezentaci maďarské jazzové scény vrcholí vystoupením hráče na dechové nástroje, zpěváka a skladatele Bély Ágostona. Tento enfant terrible moderního maďarského jazzu koncertoval vloni v Divadle 29 se skvělou etnohiphopovou kapelou Zuboly, jejíž koncert byl jedním z vrcholů koncertní sezóny 2006. Nyní se zde představí jako lídr etnojazzového kvartetu, aby tu, jako na jediném místě v Čechách, prezentoval své nové album Mágianosztra.

Maďarský jazz má v evropském a světovém kontextu tohoto žánru velmi originální a vyjímečnou pozici, především díky silnému a osobitě přetavenému vlivu původní maďarské a v širším smyslu východoevropské lidové hudby. Mezi nejvýznamnější představitele maďarských jazzových novátorů patří vedle legendárního saxofonisty Mihályho Dresche, Istvána Grencsó nebo Szokolaye Balásze také hráč na dechové nástroje Béla Ágoston, hudební kritikou označovaný za jednoho z nejosobitějších maďarských hudebníků spojujících moderní neortodoxní jazz s prvky lidové hudby. Ágoston od konce 90. let, kdy m.j. působil v alternativní kapele Kampec Dolores, stále častěji chodí mnohem dál za hranice jazzu, než bývá zvykem. Citace z vážné hudby, popu, filmové hudby, folklóru, rocku – to vše Ágoston stále více a stále nápaditěji zapojuje do své hudby ať už ji provozuje s jazzovým kvartetem, etnofreejazzovém kvintetem Dél-Alföldi Saxophone Ensemble nebo ve skupině Agostones, která zní jako swingem posedlá venkovská kapela ze Sedmihradska. Mimořádný talent pro spojování různých hudebních světů skvěle dokumentuje Ágostonův projekt Meles, Meles z roku 2002 zachycený na stejnojmenném 2CD. Na jeho realizaci se podílel big band třiceti hudebníků reprezentujících jazzovou, rockovou, lidovou, taneční i elektronickou maďarskou hudební scénu.

V roce 2005 Béla Ágoston založil spolu s budapešťským beatboxerem M. C. Busou, moldavským hráčem na foukací harmoniku Félixem Benkem a kontrabasistou Ernö Hockem skupinu Zuboly. Projekt Zuboly (Ágostonem charakterizovaný jako „broken etno“) představuje (nejen na maďarské poměry) jedinečný hudební tvar, v němž se setkává jazz s maďarskou lidovou hudbou, hip hopem a drum and bass. Vše je však hráno čistě akusticky s vydatným využíváním tradičních lidových nástrojů a bez použití jediného sampleru, efektu či jiné elektroniky Ačkoli to zní neuvěřitelně Ágostonovi a jeho kolegům se tak podařilo svěžím a nekonvenčním způsobem vdechnout život originálnímu celku, pohybujícímu se na pomezí zdánlivě vzdálených hudebních žánrů s přirozenou elegancí, vzrušující hravostí, nadhledem a nezaměnitelným humorem.
Hudba Ágoston Quartetu je postavena na velmi výrazné a dynamické rytmice klasického jazzového kvartetu, do níž Ágoston vnáší nástroje a zvuky pro jazz ne zrovna typické. Jeho nástrojový rejstřík zahrnuje kromě dominantního tenorsaxofonu a basklarinetu také nejrůznější lidové hudební nástroje jako jsou maďarské dudy, píšťaly a v jazzu nezvyklé používání alikvótního hrdelního zpěvu, s nímž kombinuje svou hru. Žánrově představuje hudba Ágoston Quartetu velmi propracovaný a přitom svěží a neotřelý mix jazzu a folklóru s řadou citací z filmové hudby, ale i hiphopu, popu a rocku, včetně notoricky známých melodií přetavených tak, že při jejich poslechu chvíli váháme, zda posloucháme coververzi od Queen, hudební motiv z kteréhosi Buňuelova filmu nebo původní maďarskou lidovou melodii ve freejazzovém podání.

Koncert je součástí projektu Jazzconnexion 2007 realizovaného za finanční podpory Ministerstva kultury ČR, Pardubického kraje, statutárního města Pardubice a Nadace český hudební fond.

www.agostones.hu

Vstupné: 120 Kč, Studentské: 90 Kč

 
     
   

úterý 27
DEN SDRUŽENÍ AMALTHEA
aneb děti potřebují rodinu
27. listopadu pořádá občanské sduržení Amalthea v Divadle 29 a v Klubu 29 osvětovou a benefiční akci ve prospěch pěstounů a jejich dětí, ale hlavně dětí, které žijí v ústavech.

V ústavech České republiky žije 20.000 dětí, které potřebují najít rodinu. Pěstounská péče je jedním z možných řešení. Přijďte se informovat, co znamená pěstounství a jak pomoci dětem, které potřebují rodinu!

Program:

17.00 Jak to vidím já
vernisáž fotovýstavy

18.00 Chačipe
dokumentární film

Režisér a dokumentarista Miroslav Janek učil děti z dětských domovů filmovat a animovat - vznikl z toho film Chačipe. Fotografové Radka Dubanská a Pavel Šmíd s dětmi fotografovali - a během letní fotografické dílny vznikly vystavené snímky. Děti tvoří spontánně, nezatíženě teoriemi či autocenzurou. Fotografii se mohou systematicky věnovat jen několik dní v roce nás o to víc překvapují působivostí svých záběrů. Filmová kamera či fotoaparát v dětských rukou tak boří zeď mezi dvěma světy, je hračkou, ale i nástrojem ke sdělení radosti, smutku či tajemství. Děti samy podávají významnou zprávu o svém životě v dětském domově.

Po promítání filmu bude následovat krátká beseda s pěstouny z Pardubic a okolí - nabídnou něco z motivací, díky nimž se rozhodli postarat se o cizí dítě.

19.00 Terne Čhave

koncert světoznámé romské kapely

Terne Čhave jsou dnes, podle názoru mnohých, jedna z nejoriginálnějších a bezesporu také jedna z nejúspěšnějších českých kapel, vycházejících z tradiční romské hudby. Nepotřebují kopírovat jiné originály ani se nedrží jednoho osvědčeného a zaběhaného stylu, ale svobodně překračují hranice žánrů a jsou přitom stále sví - jsou to Terne Čhave! Gypsy Roots & Urban Grooves , tak by se dala charakterizovat výbušná směs, kterou míchají na pódiu i na svých albech „Avjam Pale“ z roku 2003 a zatím posledním „Kaj džas“ (obojí Indies Rec.). Můžete zde slyšet staré romské melodie, ale také jejich vlastní písně - příběhy o lásce a smutku, radosti i chudobě, o ženách a dětech - vyrůstající z hlubokých kořenů tradiční romské hudby, to vše smícháno s latinou, reggae i jazzem, flamencem, rockem i klezmerem. Zvuk skupiny je postaven na 2 kytarách a tříhlasém vokálu, doplňují jej housle, akordeon, baskytara, bicí a perkuse. S tímto zvukem a fúzí mnoha stylů překračují Terne Čhave hranice romské hudby, jak byla do této chvíle vnímána. Největší devizou Terne Čhave jsou ale jejich koncerty, které jsou již pověstné svou energií a nasazením. Projeli už celou republiku i kus Evropy a dokázali, že umí roztancovat a rozezpívat publikum v malých klubech stejně jako na velkých festivalech.

Pořadatel: Amalthea o.s., Zborovské náměstí 2018, Pardubice, martina@amalthea.pardubice.cz , 776 377 370.

www.amalthea.pardubice.cz


Vstupné na film: 20 Kč
Vstupné na koncert: 90 Kč


Získané prostředky budou využity při poskytování sociálních služeb pěstounským rodinám.

 
       
    čtvrtek 29 / 20:00
DIVADLO CONTINUO
Klobouk, hvězdy, neštovice aneb rozhovory s nenarozenými dětmi
Na motivy textů Maurice Maeterlincka.

Účinkují členové Studia Divadla Continuo:
Alžběta Kostrhůnová, Ewa Zurakowská, Tereza Indráková, Dima Filipov, Tomáš Mischura a Zdeněk Březina. Hudba je dílem všech členů skupiny, kteří při představení rovněž na živo hrají a zpívají. Scénografie vznikla v dílně obou kmenových výtvarnic Divadla Continuo Heleny Štouračové a Kristýny Patkové. Dramaturgie: Jana Pilátová, Režie: Pavel Štourač.

Svět nenarozených dětí. Otázky, představy a sny... „Jaké to je ´narodit se´?“ „Říkají, že Země je krásná...“ „Pláče se často?“ Děti, jež mají přijít na svět si nás zvou, aby se dozvěděly, jak to na zemi chodí... Jsme jejich představy, jen představy. Ruce, nohy, duše, mysl, tělo? Realita? Ne, jsme jen trochu zahuštěné světlo a myšlenky.

Pro vznik představení se staly inspirací vybrané scény z Materlinckova Modrého ptáka a vzpomínky protagonistů na svoje ranné dětství. Ve fiktivních rozhovorech vypráví herci nenarozeným dětem o tom, jaké je to se narodit, jaké je jídlo, zda je na zemi zima, k čemu je klobouk, proč z očí teče voda, jež vypadá jako perly, jaké je to jíst koláče a co jsou to neštovice. Pohybové divadlo, loutkový svět, hudba, která pracuje s motivy pop-music 80. let, jazzu a lidových písní, to vše vytváří obraz dětství přelomu 70. a 80. let ve střední Evropě.

Představení pořádá o.s. Terra Madoda ve spolupráci s Divadlem 29 v rámci projektu Ostrovy v pohybu. Tento projekt je realizován za podpory MK ČR, statutárního města Pardubice a Pardubického kraje.

www.continuo.cz


Vstupné: 100 Kč