|
Program * listopad 2008 úterý 4 - středa 5 / 18:00 a 20:00 OZVĚNY FESTIVALU DOKUMENT JIHLAVA Čerstvě po skončení známého festivalu dokumentárních filmů přinášíme jeho dvoudenní ozvěny. Máte možnost vidět dva zahraniční a dva české celovečerní snímky. úterý 4/ 18.00 Černá srdce (2008) 20.00 Všechno je relativní / Everything is Relative (2008) středa 5/ 18.00 Otevřít po mé smrti / Must read after my death (2007) 20.00 Bye bye Shanghai (2008) Pořádá Divadlo29 ve spolupráci s MFDF Jihlava. |
||||
pátek 7 / 20:00 Koncert je uváděn v rámci projektu Cizinci v Čechách za finanční podpory statutárního města Pardubice a Pardubického kraje. |
|||||
úterý 11 / 20:00 DRUMWAVE Bubeník Martin Vajgl připravil sólový projekt Drumwave, ve kterém si klade za cíl představit úlohu bicích nástrojů v nejrůznějších žánrových i výrazových proměnách. Spolu s Klaudiem Kryšpínem (Pražský výběr II) a Zdenkěm Zdeňkěm (ex-Naima) jej v první polovině listopadu představí na deseti koncertech po České republice a také ve slovenské Bratislavě. Martin Vajgl je známý ze spolupráce nebo působení mj. ve skupinách Vltava, -123 min., Wanastowi Vjecy či Čechomor; do povědomí se zapsal ale také jako autor odborných článků, učebnic a výukového DVD cyklu o didaktice bicí soupravy. Kromě instrumentálních výkonů čeká na návštěvníky koncertu Dumwave neobyčejné rozložení sil na pódiu v podobě použitých nástrojů (akustické bicí, el. pady, klávesové nástroje), ale i postupů („odpovídačky“, „proplétačky“...). Vše zabaleno do zvláštních hudebních vln a pestrých nálad v širokém dynamickém rozpětí. Aby realizace koncertního provedení hudby Drumwave měla špičkovou úroveň, pojede se turné s vlastním zvukem i světly a přítomni budou i nástrojoví technici. Na vystoupení v pardubickém Divadle 29 bude projekt natáčet záznam pro vydání DVD. Koncert pořádá Heaven Agency ve spolupráci s Divadlem 29. Dejte o své účasti na koncertu vědět na last.fm www.drumwave.cz * Vstupné: 180 Kč, předprodej: 150 Kč |
|||||
středa 12 / 20:00 Vojta Švejda herecky opět sází na pantomimu a klaunérii, v nichž našel svůj osobitý výraz. V poslední době spíše opomíjené herecké techniky, se mu tak daří vrátit mezi výsostně moderní divadelní prostředky. Punc výjimečnosti projekt získává přizváním významného amerického klauna mima, pedagoga a režiséra Jamese Donlona. Oba autoři spolupracují již po druhé, před několika lety se podíleli na představení Truck Dog, které bylo uvedeno v ČR a v dalších státech východní Evropy.
|
|||||
čtvrtek 13 / 20:00 Unikátní setkání legendy evropského jazzu, bubeníka, skladatele a výtvarníka Vladimira Tarasova a světoznámého litevského saxofonisty Liudase Mockunase při společném improvizovaném koncertu v Divadle 29 . Oba umělci jsou hosty Královéhradecké filharmonie, která je pozvala na 4.ročník festivalu Hudební fórum Hradec Králové, kde budou uvedeny jejich orchestrální skladby. Při této příležitosti si oba hudebníci „odskočí“ do Divadla 29, aby zde odehráli svůj jediný společný koncert v ČR. Renomovaný ruský bubeník Vladimir Tarasov se narodil v roce 1947 v ruském Archangelsku. Od roku 1968 žije v litevském Vilniusu. Tarasov je znám jako bubeník legendárního a světově proslulého jazzového tria GTC (Ganělin-Tarasov-Čekasin), se kterým v letech 1971 – 1986 odehrál na stovky koncertů a vydal více než třicet studiových a koncertních nahrávek. Ve většině případů se jejich vydání ujal prestižní britský label Leo Records. Rokem 1984 se datuje vznik prvního Tarasovova sólového projektu Atto I. Pro Tarasova se jeho první sólová práce stala vlastně zkouškou, zda obstojí i bez spoluhráčů. A vyšel z ní úspěšně. Obnažily se kvality, které předtím fungovaly jako součást souhry tří silných muzikantských individualit: ať už Tarasovova vynalézavost v barvách zvuku při použití relativně skromných prostředků nebo přístup k široké paletě bicích či perkusivních nástrojů jako k nástrojům nejen rytmickým, ale i melodickým a harmonickým. V současné době existuje celkem jedenáct kompozic Atto I – XI z let 1984 až 2004, které byly vydány v loňském roce labelem Leo Records v jedenáctidiskovém boxu. V loňském roce dokonce V. Tarasov jednu skladbu z tohoto cyklu (Atto IX) předvedl v Divadle 29 . Od roku 1991 se datuje Tarasovova spolupráce s jedním z nejvýznamnějších ruských konceptuálních umělců současnosti Iljou Kabakovem . Nejznámější je jejich spolupráce na instalaci Red Pavillon, kterou Kabakov vytvořil pro Bienále současného umění v Benátkách v roce 1993. Vedle spolupráce s Kabakovem vytváří Tarasov sám pozoruhodné zvukové instalace a objekty, které byly prezentovány na celé řadě výstav současného umění v Evropě, USA a Japonsku. Tarasov spolupracoval s řadou osobností světového jazzu a nové hudby jako je například Anthony Braxton , Andrew Cyrill , Alfred Schnitke , Rova Saxophone Quartet nebo György Szabados. Saxofonista Liudas Mockunas (* 1976) je jedním z pilířů současného litevského jazzu, navazujícího na tradici položenou Ganělinovým triem. Na jazzové scéně debutoval již v roce 1988 s ansámblem vedeným Vladimirem Čekasinem, od svých patnácti let účinkoval na festivalech a od roku 1996 vystupuje coby protagonista různých jazzových seskupení. Ve výčtu hudebníků a souborů, s nimiž spolupracoval případně dosud spolupracuje, najdeme taková jména jako Marc Ducret , Mats Gustafson, David Murray, Oliver Lake, Chris Speed, Andrew Hill, ansámbly Red Planet, Baltic Trio, Artomic, Copenhagen Art Ensemble, New Jungle Orchestra atd. V roce 2004 Mockunas založil Traffic Quartet. Vzhledem k jeho četným aktivitám a mezinárodnímu rozletu bývá někdy nazýván „velvyslancem litevského jazzu“. Kromě jazzu se Mockunas věnuje i interpretaci soudobé vážné hudby, vystupoval s Litevským státním orchestrem, Litevským národním orchestrem nebo s ansámblem pro soudobou hudbu Gaida. Od roku 2004 vyučuje na katedře jazzu na Litevské hudební a divadelní akademii. |
|||||
úterý 18 / 20:00 Fyzická, prozatím patnáctiminutová skeč o touze dostat se zpátky nahoru. JAN KOMÁREK: Stolování Režisér a choreograf Jan Komárek uvádí své performerky záměrně do takových situací, které je provokují k jejich vlastnímu, autorskému jednání. Jejich vztahy se neustále proměňují. Některé věci konají společně, jindy se na jevišti odehrává souběžně několik individuálních akcí. Projevuje se tu povaha a smysl pro konkrétní či abstraktní hru každé ze zúčastněných. To ale neznamená, že tanečnice přijímají všechny režisérovy impulsy s povděkem... vzniká prostor pro zajímavé napětí. Hlavním a nejdůležitějším pravidlem celé hry je NEHRÁT. Existovat na scéně pravdivě i v situacích směšných a groteskních. Tak, aby se skutečnost a nadsázka mohly prolínat zcela přirozeně. Stačí jediné – věřit svému vlastnímu, zdravému (hravému) šílenství. "...Komárek s chutí rozvolňuje hranice mezi jevištěm a hledištěm a vytváří atmosferu melancholického svátku... se smyslem pro subtilní domluvu s diváky, plnou vzájemného porozumění... Komárkovo světlo má hmatové kvality. Ohmatává a ohlazuje těla i hlavy tanečníků jako oblázky, vyjímá je jako pecku z avokáda, vytrhává je ze tmy, aniž teče krev nebo pot, jenom světlo teče, husté jako med." Nina Vangeli , Taneční zóna |
|||||
čtvrtek 20 / 20:00 Na pozvání Divadla 29 se poprvé na společném koncertu představí dvě výrazné hudební osobnosti – houslový impovizátor Daniel Meier a koncertní mistr a skladatel Josef Klíč . Po jednotlivých sólových vystoupeních se oba hudebníci představí i v rámci společného improvizovaného bloku. DANIEL MEIER Daniel Meier - houslové improvizace Josef Klíč - violoncello, zpěv Přes výrazné úspěchy na poli „vážné” hudby, s níž potěšil publikum v mnoha zemích, je Josef Klíč tvůrcem vlastních skladeb, které nezapřou ani autorovy četné zkušenosti s širokým proudem undergroundové a alternativní hudby. Jmenovitě spolupracoval například s Mejlou Hlavsou, Timem Bradym, Pavlem Fajtem, J. E. Fričem, P. Zajíčkem, J. J. Neduhou a Extempore, Ještě jsme se nedohodli, Psími vojáky, Dama Dama, Dášou Vokatou atd. Zárověň je členem syrového violoncellového dua Křišťálová stoka a působí v dalších příležitostných uskupeních, jako je například Radost Brečet . Právě vlastní tvorba je ale hlavním těžištěm širokých hudebních aktivit Josefa Klíče. Jeden z jeho mnoha koncertů například odvysílala i ČT v pořadu Crescendo. Koncert je uváděn v rámci projektu Cizinci v Čechách za finanční podpory statutárního města Pardubice a Pardubického kraje.
|
|||||
úterý 25 / 20:00 Elektro-akustičtí Dva v Divadle 29 celkem zdomácněli a není třeba je příliš představovat. Kapela tentokrát přichází s novým, obnoveným nebo upraveným starým repertoárem v duchu folklóru neexistujících národů. Hlavní novinkou je album Fonók, které dvojice nahrávala na samotě v lese pod Ještědem s berlínským producentem Jayrope a mixovala v Berlíně u Marka Bihlera . Album vyšlo v říjnu u labelu Indies Scope a bude pokřtěné i v Divadle29. NAPSZYKLAT (Polsko) Hvězdou večera bude polská formace Napszyklat, která Dva nadchla na společném koncertě v jejich domovské Poznani. Koncert v Divadle 29 se uskuteční v rámci jejich československého turné. Kapela vznilla v roce 2003 a dala by se zjednodušeně označit za mladé polské Dälek. Napszyklat se v Polsku zablýskli minulý rok na Jarocin Festival, kde vyhráli celonárodní soutěž mladých kapel. Je dost možné, že polská sláva těchto avant-hiphopových hrdinů se rozšíří i k nám. Jejich temné beaty spolu s rytmizovanou polštinou charismatických raperů diváky nemůže nestrhnout. |
|||||
středa 26 / 20:00 Gyula BERGER & CO.: Zero Ballet (Maďarsko) choerografie: Gyula Berger & co., video: Aurore Aulong (FR), kostýmy: Enikő Bodnár, hudba: Béla Ágoston, světla: Kata Dézsi, hrají: Aurore Aulong (FR), Kata Torda, Noémi Kovács, Szilvia Széphegyi, Kriszta Tajnafői, režie: Gyula Berger „Na její hrudi jsem slyšel vypravěče snů, který šeptal do tlukotu srdce, a vánek pokrývající její šíji mi jemně zahalil tvář do její vůně. Zamrazilo mě a kousl jsem ji.“ Otevři oči ve spánku, zavři ústa v řeči – aneb nic o Gyulovi Bergerovi. Režisér a choreograf projektu Gyula Berger je členem maďarského uskupení současného tance L1 DanceLab. Jde o tvůrčí tým sedmi nezávislých tanečníků a choreografů, kteří systematicky spolupracují na výzkumu a analýze nových tendencí na poli současného živého umění. Podporují: skupina nezávislých tanečníků L1 DanceLab, Ministerstvo školství a kultury Maďarské republiky, maďarský Národní fond kultury, centrum Bakelit Multi Art Center, nadace Art Sector Foundation, Tancelet.hu a nezávislé kulturní centrum Tűzraktér. |
|||||
pátek 28 / 20:00 Maďarský hráč na dechové nástroje, zpěvák a skladatel Béla Ágoston je nepřehlédnutelnou postavou budapešťské hudební scény s mimořádným talentem pro spojování různých hudebních žánrů. Jeho záběr sahá od jazzu a lidové hudby přes alternativní rock a hiphop až po vážnou hudbu. Od roku 2003 se v Divadle 29 představil celkem čtyřikrát. S etnofreejazzovými Dél-Alföldi Saxophone Ensemble, s jazzovým triem, s etnohiphopovou skupinou Zuboly a s jazzovým Ágoston Quartetem. Naposledy jsme mohli vidět jeho kapely Zuboly a Agostones letos na festivalu Ostrovy/Islands. Nyní připravil exkluzivně pro Divadlo 29 večer s názvem „Dudanight“ , který aspiruje na hudební událost podzimní sezóny!!! Večer se bude skládat ze tří částí. Úvodní část koncertu obstará sám Ágoston se sólovým projektem pro maďarské dudy a zpěv s názvem Autodudakta , jehož těžiště tvoří maďarské a rumunské lidové skladby v originálních autorských aranžích. Po něm budou následovat koncerty dvou Ágostonových kapel: Gabona Orchestra a Grey Four . Tyto dvě skupiny představují dva nejnovější hudební projekty B. Ágostona, s nimiž začíná připravovat společný program se slavným americkým trumpetistou Frankem Londonem ze skupiny The Klezmatics (premiéra je plánována na duben 2009 ). Skupiny Gabona Orchestra a Grey Four vzešly z Ágostonova původního konceptu Eastern a Western Quartetu, přičemž Eastern Quartet vychází především z folklórní hudby východní Evropy a přidává k ní prvky jazzu či drum & bass a Western Quartet zase zpracovává jazzové, rockové i popové motivy a vytváří jejich „folklórní coververze“. Výsledkem je naprosto originální a svěží mix jazzu a folklóru s řadou citací z filmové hudby, hiphopu, popu a rocku, včetně notoricky známých melodií přetavených tak, že při jejich poslechu chvíli váháme, zda posloucháme coververzi od Queen, hudební motiv z kteréhosi Buňuelova filmu nebo původní maďarskou lidovou melodii ve freejazzovém podání. Ágostonovi a jeho kolegům se daří svěžím a nekonvenčním způsobem vytvářet originální hudební celek, pohybující se na pomezí zdánlivě vzdálených žánrů s přirozenou elegancí a citem, vzrušující hravostí, nadhledem a mimořádným muzikantským nasazením. Béla Ágoston je považován za enfant terrible jak moderního maďarského jazzu tak i na folklórní scéně. Jeho místo mezi nejvýznamnějšími představiteli maďarských jazzových novátorů jako je Mihály Dresch , István Grencsó nebo Mihály Borbély , má poněkud zvláštní charakter. Na rozdíl od zmíněných kolegů, kteří usilují o fúzi jazzu s maďarským folklórem tak, že soustředěně vytvářejí osobitý hudební jazyk, v němž se mísí jazz s lidovou hudbou, Ágoston jakoby naopak těká mezi mnoha hudebními proudy a stále častěji chodí mnohem dál za hranice jazzu, než bývá zvykem. Citace z vážné hudby, popu, filmové hudby, folklóru, rocku – to vše Ágoston stále více a stále nápaditěji zapojuje do své hudby ať už ji provozuje s jazzovým kvartetem či triem, etnofreejazzovém kvintetem Dél-Alföldi Saxophone Ensemble nebo ve skupině Agostones , která zní jako swingem posedlá venkovská kapela ze Sedmihradska. Mimořádný talent pro spojování různých hudebních světů skvěle dokumentuje Ágostonův projekt Meles, Meles z roku 2002 zachycený na stejnojmenném 2CD. Na jeho realizaci se podílel big band třiceti hudebníků reprezentujících jazzovou, rockovou, lidovou, taneční i elektronickou maďarskou hudební scénu. V roce 2005 Béla Ágoston založil spolu s beatboxerem M.C. Busou, hráčem na tapan Félixem Benkem a kontrabasistou Ernö Hockem skupinu Zuboly , která představuje (nejen na maďarské poměry) jedinečný hudební tvar (kapelou charakterizovaný jako „broken etno“), v němž se setkává jazz s maďarskou lidovou hudbou, hip hopem a drum and bass. Koncerty Autodudakta a Gabona Orchestra jsou uváděny v rámci projektu Etnoconnexion – tradice v pohybu za podpory Pardubického kraje a statutárního města Pardubice. Koncert Grey Four je uváděn v rámci projektu Jazzconnexion 2008 za podpory Ministerstva kultury ČR, Pardubického kraje a statutárního města Pardubice. Dejte o své účasti na koncertu vědět na last.fm. |