středa 4 / 19:00

Martin Ryšavý / Malupien, Olšový Spas

Návrat do mentální krajiny dětství je častým východiskem z osobních krizí, jež se objevují v životě každého člověka. Režisér a kameraman a spisovatel Martin Ryšavý, který se jako jeden z mála českých režisérů věnuje etnografickému filmu, ve svém prozatím posledním dokumentu „zůstává" na Sibiři, když točí o městě Jakutsk. Do jeho práce se jakoby bez řádu otiskují obrazy tamní architektury a umění, jež však především kopírují duševní rozpoložení autora. Nastudování Čechovových Tří sester jakutskými herci a herečkami stejně jako stavba unikátního zámku ze železného šrotu nás upamatovává na místo, kam se můžeme ukrýt před světem i před námi samými - tedy do krajiny představ, snů a iluzí. Drsná krajina věčně zmrzlého Jakutska kontrastuje s hřejivou vzpomínkou na čas bezstarostnosti, jemuž jsme už odrostli. Formální „rozpojení" obrazu a výpovědí domorodců či režiséra samého nás však upamatovává na nutnost vnímání jednotlivých částí života v jejich celku, neboť každá řeka potřebuje své kry a každý zámek vznešenou korouhev.
Martin Ryšavý / ČR / 2008 / 93 min

Po projekci bude následovat beseda s režisérem Martinem Ryšavým.

Vstupné: 70 Kč

Pořádá o.s. Terra Madoda ve spolupráci s Divadlem 29 v rámci projektu FilmFuse 09. Tento projekt je realizován za podpory statutárního m ě sta Pardubice a Ministerstva kultury ČR.

 
     
        sobota 7 / 20:00

ZUBOLY plays „broken et-no jazz“ (Maďarsko)

Béla Ágoston
– saxofony, dudy, viola, hit-gardon, alikvótní zpěv, zpěv
M. C. Busa – beatbox, rap, zpěv
Félix Benke – tapan, harmonika, mouth-harp, brumle, koncovka, zpěv
Erno Hock – kontrabas, zpěv
Szarvas Dávid - zpěv,beatbox, rap, perkuse
Hárságyi Péter - bicí
Mizsei Zoltán – syntezátor, zpěv

Maďarská skupina Zuboly představuje v evropském měřítku jedinečný hudební tvar, v němž se setkává hiphop s maďarskou lidovou hudbou, jazz s drum´n´bass a s mnoha dalšími ingrediencemi. V roce 20 05 ji založil saxofonista, hráč na dudy a zpěvák Béla Ágoston spolu s budapešťským beatboxerem M. C. Busou , moldavským hráčem na foukací harmoniku Félixem Benkem a jazzovým kontrabasistou Ernö Hockem . Před rokem se skupina rozšířila o dalšího beatboxera a rapera Dávida Szarvase, bubeníka Pétera Hárságyie a o Zoltána Mizseie, který vytváří speciální zvukové efekty. Skupina Zuboly, která momentálně patří k tomu nejzajímavějšímu a nejoriginálnějšímu co současné maďarská hudební scéna nabízí, vystoupí v rámci ČR exkluzivně pouze v Divadle 29, kde v rozšířené sestavě představí své nové skladby.

Představme si zvuk maďarských dud, tureckého bubnu, alikvótního zpěvu, kontrášovsky hrané violy, foukací harmoniky a brumle, na něž Félix Benke virtuózně hraje, spolu se sóly na koncovku či archaický mouth-harp (nástroj, zvukově evokující setkání thereminu s kazoo, který je vložen v ústech mezi jazykem a patrem a rozezníván proudem vzduchu) a vedle toho živelně scratchujícího a rapujícího beatboxera M. C. Busu, kterému zdatně sekunduje další beatboxer Dávid Szarvas a saxofon Bély Ágostona, jazzově frázující maďarské lidové melodie. To je ve zkratce instrumentální základ skupiny Zuboly, který nově doplňují elektronické zvukové efekty Zoltána Miszeie, bicí Pétera Hárságyie a vícehlasé vokály. Žánrově je hudba Zuboly zcela nezařaditelná. Nejstručněji ji asi charakterizuje slogan „broken etno“, který vystihuje základní princip hudby této kapely. Zuboly kombinují maďarský folklór s hiphopem, využívají řady parafrází z popmusic, jazzu i z oblasti klasické hudby, mísí prvky tradiční taneční hudby se současnou dance music, využívají citace z filmové hudby nebo notoricky známé melodie z rockové historie. V textech se vedle maďarštiny, objevuje např. němčina, angličtina nebo dokonce i čeština (v písni Oxigén parafrázující skladbu J.M. Jarreho). Na hudbu skupiny Zuboly se dá nahlížet jako na originální hudební rébus balancující na pomezí zdánlivě vzdálených hudebních žánrů s přirozenou  elegancí, vzrušující hravostí, nadhledem a nezaměnitelným humorem .

Koncert je uváděn v rámci projektu Etnoconnexion za finanční podpory Pardubického kraje a statutárního města Pardubice.

www.myspace.com/thezuboly

Vstupné: 140 Kč, studentské: 100 Kč

 
     
    čtvrtek 12 / 20:00

BRINK MAN SHIP (CH)

(urban electronic jazz)
Jan Galega Brönnimann – sopránsaxofon, basklarinet, elektronika
René Reimann – el. kytara
Emanuel Schnyder – kontrabas, baskytara
Christoph Staudenmann – bicí, laptop

Po dvou a půl letech se do Pardubic vrací skupina Brink Man Ship, která hledá nové cesty v propojování jazzu s elektronickou a taneční hudbou a rozhodně patří k tomu nejzajímavějšímu co současná švýcarská hudební scéna nabízí.

Saxofonista Jan Galega Brönnimann, kytarista René Reimann, Emanuel Schnyder na basu a Christoph Staudenmann, který ovládá rytmické nástroje a sampler, se dotýkají hudby na hranici moderního jazzu, elektronické taneční hudby, rocku, drum'n'bass a kolektivní volné improvizace. Kapela sama svou hudbu označuje jako urban electronic jazz a svůj zvuk definuje jako „postmoderně-urbanisticko jazzový s množstvím kontrastních ploch a proměňujících se melodií". BMS jazz vnímají především jako otevřený prostor, kde lze experimentovat a komunikovat s hudebními a rytmickými prvky různých stylů a kulturních vlivů. Výsledný hudební tvar nabízí neotřelý a svěží mix překypující různorodými hudebními náladami a barvami, hypnotickou naléhavostí, humorem a živelnou radostí ze hry. Kapela má na svém kontě čtyři studiová alba. V roce 2006 vyšlo jejich CD The Right Place To Be Lost, které bylo hudební kritikou nadšeně přijato a označováno za nejkreativnější počin posledních let na švýcarské jazzové scéně. Vokální složku zde znamenitě obstarává pátý člen skupiny Brink Man Ship vokalista a raper Nya známý také z několika alb Erika Truffaze. Ten se také společně s legendou norského jazzu Nilsem Peterem Molvaerem objevuje jako speciální host na jejich zatím posledním albu Willisau z loňského roku.


Zakladatel Brink Man Ship, saxofonista Jan Galega Brönnimann (1969) patří k inspirativním osobnostem současné švýcarské jazzové hudby. Skládá hudbu k divadelním představením a tanci, spolupracuje s řadou jazzových kapel a také s DJ’s. Zkoumá možnosti propojování akustického zvuku saxofonu a klarinetu s elektronicky generovanými zvuky a rytmy. Spolupracoval s takovými hvězdami jako je slavný norský trumpetista Nils Peter Molvaer, švýcarský bubeník Pierre Favre nebo americký klavírní virtuóz Kenny Werner.

www.brinkmanship.ch

Koncert je pořádán v rámci projektu Jazzconnexion 2009 za finanční podpory Ministerstva kultury ČR, Pardubického kraje a statutárního města Pardubice.

Vstupné: 120 Kč, studentské: 90 Kč

 
   
   

sobota 14 / 20:00

THE COMPLAINER & THE COMPLAINERS (Polsko)

/polský avant-pop/

Wojtek Kucharczyk: zpěv, bubny, perkuse aj. / Asi Mina: zpěv, elektroakustická kytara, perkuse / Pawel: syntetizátor, vokál, perkuse / Marcin: vizuál

U vzniku TC&TCS byl nejdříve jen Wojtek Kucharczyk (aka The Complainer), avantgardní muzikant, uznávaná persona polské scény, grafický designér i boss labelu 6872 a zakladatel proslulého labelu Mik.Musik.!. Charakter jeho tvorby by se dala shrnout do jeho vlastního výroku: “Být mimo je nejlepší”. Po nadšeném přijetí jeho alba & The Complainers se rozhodl pro sestavení kvartetu. Jeho sestra Asi Mina, která se jinak věnuje i sólové dráze (někde na pomezí folkového experimentu, jazzové melancholie a värttinovského folklóru), v kapele zpívá a hraje na kytaru. Sestavu doplňuje Pawel Trzcinski se syntetizátorem a perkusemi. The Complainers používají elektroniku, nepostradatelná je pro ně i živá projekce VJ Marcina Zarzeka.

Výsledkem jsou popové hrátky, co neznamenají mainstream. TC&TCS jsou stylotvorně bohorovná a stále překvapující kapela, jejíž největší síla je v živém hraní. Hra a vzrušení, humor v těsném závěsu. Bestiální powermix. Poslední deska Power Joy
Happiness Fame! vyšla loni a je nadšeně přijímána nejen v Polsku.

Koncert je pořádán v rámci vernisáže výstavy Terezy Sochorové za podpory Statutárního města Pardubice.

www.myspace.com/thecomplainer

Vstupné: 100 Kč, studentské: 60 Kč

 
     
   

středa 18 / 20:00

Divadlo DNO: Hamlet

Hrobníci loutkového divadla se pustili do hry nejvzácnější.

Mladý kralevic dánský poněkud vyšiluje, ale nedivte se. Zabili mu otce. Za branami Elsinoru se chystá masakr, kdo by mu mohl zabránit?! Kdo by mu chtěl zabránit? Zesilte rádio, bude to hukot! Hrobníci by mohli mít volno, ale je tu ten rozpolcený čipera.
Divadlo DNO se dopustilo ve své historii variací na Cyranovi, Faustovi, Ježíšovi, Romeovi i Julii a nedávno na Richardovi 3. Byla jen otázka času, kdy si to vyžere Hamlet. A je to tu!

Režie: Jiří Jelínek / Scénografie: Zů Vítková / Hrají: Jiří Jelínek a Bára Kubátová

Pořádá o.s. Terra Madoda ve spolupráci s Divadlem 29 v rámci projektu Ostrovy v pohybu. Tento projekt je realizován za podpory Ministerstva kultury ČR, statutárního města Pardubice a Pardubického kraje.

www.divadlodno.cz

Vstupné: 80 Kč, studentské: 50 Kč


 
     
   

čtvrtek 19 / 20:00

DVA: Mélieso

/live soundtrack/

ON - kytara, zpěv, banjo, smyčky / ONA - zpěv, klarinet, basklarinet, melodica, minismyčky

Akusticko elektrické duo DVA vzniklo na jaře roku 2006. Formace vykrystalizovala během nahrávání rozhlasové sci-fi hry podle I. Asimova Bezděčné vítězství. Sami sebe charakterizují jako Non-exist nations folklore, neboli „Folklór neexistujících národů“ a nepřímo odkazují k vlivům jako tango, kabaret, cirkus, popsongy, kuchyňský beatbox či freakfolk. K práci na produkčně a finančně náročnějším projektu Fonók se spojili s brněnským vydavatelstvím Indies Scope.

DVA se hojně věnují tvorbě scénické hudby a soundtracků. Skládali hudbu pro divadlo DNO, Dejvické divadlo a divadlo Husa na provázku a v tomto roce pracují na scénické hudbě pro taneční skupinu Verte Dance. Vedle koncertování pak živě doprovázejí němý film Kabinet Dr. Caligariho. Teď budete mít možnost vidět autorský doprovod ke krátkých filmům francouzského kouzelníka a významného průkopníka filmu a nadšence Georgese Méliese (1861-1938).

Georges Mélies je velice znám používáním nejrůznějších triků. Celou řadu z nich sám vymyslel nebo objevil (například níže zmíněný stop trik). Bratři Auguste a Louis Lumiereovi brali kinematografii pouze jako technický vynález, který nemá žádnou velkou budoucnost. Zcela opačného názoru byl Mélies, který si uvědomoval potenciál kinematografie. Jelikož měl divadelní a kouzelnické zkušenosti, rozhodl se je využít i při natáčení filmů. Proto jsou jeho filmy postavené především na tricích. Georges Mélies je považován za zakladatele velice známého a ještě v dnešní době používaného triku, který je nazýván stop trik. Objevil ho zcela náhodou, když se mu při natáčení dění na ulici zasekla kamera a film se tak v kameře zastavil. Tím vznikl stop trik, který výrazně rozšířil možnosti tehdejšího filmu. Díky tomuto objevu mohl například přeměnit nějakého člověka v jiného nebo někoho či něco nechat úplně zmizet ze scény. V očích dnešního diváka tento trik již nezpůsobuje takový údiv, ale v začátcích kinematografie byli diváci nadšeni a DVA jsou nadšeni i dnes. Podle filmových historiků vytvořil Mélies neuvěřitelných 1 539 filmů.
V projektu Mélieso jsou zařazeny jeho nejslavnější filmy Le voyage dans la lune (Cesta na měsíc, 1902), Le voyage á travers l’impossible (Cesta do nemožna, 1904) a tři trikové miniatury (celková délka 42min).

www.2dva.cz


Vstupné: 80 Kč, studentské: 50 Kč

 
     
    úterý 24 / 20:00

HANDA GOTE research & development: Rain dance

...vaše bohové se nepodařilo. Naše bude provedeno!

...ze slovníku programátorské hantýrky:
rain dance

1. Jakákoliv aktivita mající za cíl vyřešení hardwarového problému při očekávání nulového efektu.

2. Jakýkoliv sled mysteriozních akcí provedený směrem k počítači, za účelem dosažení jistého cíle. Obvykle omezeno na rituály obsahující zaklínání a podobné psychické aktivity. Voodoo programování, černá umění, programování kultu cargo, mávání mrtvým kuřetem, čtení runových znaků na deskách tištěných spojů.

Rain dance je absurdní temná groteska spojující klišé zábavního průmyslu, skepsi pomalu rostoucí v celé západní kultuře, zbloudilé démony starého světa, kteří si v nové době nevědí rady, stejně jako její obyvatelé. Existenciální horror o touze po vysvobození, které nikdy nepřijde. Výtvarné divadlo, inspirované na jedné straně přírodními národy a na straně druhé profánními zábavními žánry a disciplínami v čele s televizním modelem zábavy, jakýmsi ekvivalentem fast-foodu.

Představení bere za svou tezi o příchodu posthumánní společnosti. V uvolněném prostoru po starých obnošených tradicích a obřadech vznikají rituály nové sekulární civilizace, která si za objekty uctívání volí excentrické objekty, které se vymanily z běžných společenských mantinelů. Civilizace průměrnosti uctívá bizarnost. Horrorové postavy typu Michaela Jacksona se staly nedílnou součástí našeho světa. Patologické osobnosti mají tak zastupovat někdejší úlohu šamanů v tradičních společnostech. Hlas archetypů je příliš silný na to, aby byl umlčen. Noví hrdinové však neslouží společnosti, ale pouze svým cílům. Pod fasádou moderního života víc a víc prosvítají neurózy sužující lidstvo již od dob prvních společenství.

Samozvaní léčitelé a nápravci se uchylují k čím dál bizarnějším úkonům. Proti rozmáhající se vyprázdněnosti staví povrchní rituály opsané ze sešitů National Geographic a odkoukané z béčkových filmů. Soukolí se sune vpřed a nikde už ani stopy po tajemství. Vždycky ještě ale zbývá čas na příjemnou chvíli s písničkou.
Voodoo, kabbala, jukebox. Horror, shame, despair!

Připravili: Dörner, Procházka, Smolík

Handa Gote je konceptuální postdramatické divadlo, střídající ve svém instrumentáři zvukové instalace, pohybové a taneční divadlo, živou hudbu, výtvarné divadlo a technologie. Jejich tvorba je ovlivněna minimalismem, východní filozofií i hnutím DO IT YOURSELF. Mísí v sobě české kutilství, recyklaci objektů i technologií a inspiraci japonským haiku. Skupina vznikla
v roce 2005. Handa Gote je japonský výraz pro pájku.


V představení ani při jeho přípravě nebyl použit počítač ani žádné jiné přístroje založené na softwaru a obsahující integrované obvody. Představení vzniklo v produkci Jedefrau.org za podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR a MeetFactory o.p.s.. Představení je uváděno v rámci projektu Electroconnexion 2009 za finanční podpory statutárního města Pardubice, Pardubického kraje a Ministerstva kultury ČR.


www.myspace.com/handagote
* jedefrau.org

Vstupné: 100 Kč

 

 
   


 
    středa 25 / 20:00

České queer filmy 09

/Ozvěny 10. ročníku Queer filmového festivalu Mezipatra/

Queer filmový festival Mezipatra poprvé v Pardubicích. Festival Mezipatra vznikl v roce 2000 prostřednictvím aktivit brněnského sdružení STUD s cílem poskytnout chybějící veřejný společenský impuls k poznání lesbické, bisexuální a transgender kultury - přiblížit život jednotlivců sexuálních minorit, jejich osobitý životní styl a historii, a tím tak přispět k přirozenému pronikání této subkultury do povědomí společnosti jako její nedílné součásti.
Letošní festival se zabývá stereotypními představami o genderových rolích v majoritní společnosti, stejně jako v gay-lesbických komunitách.

V Pardubicích se představí speciální blok českých filmů Queer as FAMU.

Pořádá o.s. Terra Madoda ve spolupráci s Divadlem 29 a o.s. STUD Brno v rámci projektu FilmFuse 09. Tento projekt je realizován za podpory statutárního města Pardubice a Ministerstva kultury ČR.

www.mezipatra.cz

vstupné: 80 Kč