Program * březen 2012

pátek 2 / 20:00

The Osmosis (NL/CZ)

Neo-Archaic rituals, mystical jungle music meets free improvisations

Cyrille Oswald (NL) – saxofony, didgeridoo, flétny
Rodrigo Reijers (NL) – perkuse, dulcimer, hlas, mougongo
Petr Zelenka (CZ) – kytara

Když se moderní improvizátoři setkají s Bwiti (africký duchovní rituál), může nastat neočekávaná reakce. Připravte se na bizarní, neslýchaný zvuk Osmosis, neo-archaických strážců hranic z Nizozemí, kteří nyní navázali psychické spojení s českými mystickými mistry zvuku. Pouze pro odvážné posluchače s dobrým a upřímným srdcem.

Saxofonista Cyrille Oswald vystudoval Královskou konzervatoř ve městě Den Haag. Vydal tři autorská alba a učinkoval na množství festivalů po celém světě. Je členem Rotterdam Jazz Orchestra a Cubop City Big Band a vede vlastní Cyrille Oswald Quartet, kde jsou jeho spoluhráči kytarista David Dorůžka nebo bubeník Dano Šoltis.

Kytarista Petr Zelenka je v současné době jedním z nejagilnějších českých hudebníků na poli tzv. volné improvizace. Svou profesionální dráhu na české scéně zahájil již v 18 letech, v roce 2000 debutoval nahrávkou Mafiosi, která je kolekcí ještě poměrně tradičních úprav jazzových standardů. Po pětiletém pobytu v Paříži, vydal s francouzským kvartetem druhé album Memory Flash ovlivněné jak současným jazzem, tak arabskou či moravskou lidovou hudbou.  Po absolvování několika zahraničních workshopů podlehl kouzlu volné improvizace, kterou začal se svým Projektem Z  hrát a propagovat.

Rodrigo Reijers je v Brazílii narozený multiinstrumentalista, žijící v Amsterdamu. Jeho hlavním nástrojem je sice kontrabas, ale vášnivě experimentuje s rozličnými etnickými nástroji jako jsou marocké banjo, africké mougongo, dulcimer, různé druhy perkusí nebo slovenské koncovky. Vedle toho se věnuje i zpěvu.

Koncert je uváděn v rámci projektu Jazzconnexion 2012 za finanční podpory Ministerstva kultury, Pardubického kraje a statutárního města Pardubice.

www.rodrigoreijers.com ° www.petrzelenka.eu

www.cyrilleoswald.com

Vstupné: 140 Kč, studentské: 90 Kč

 
     
       

úterý 6 / 19:00

Finský večírek

AniLab

Při vyslovení pojmu „finský film“ se nejspíš většině z nás vybaví režisér Aki Kaurismäki a jeho táhlé záběry nasáklé melancholií, v nichž se stejnou měrou opuštěnosti tiše postávají hrdinové a lahve vodky. Finská kinematografie je však rozmanitější. Přesvědčí vás o tom režisérka, scénáristka, hudebnice a vypravěčka dávných příběhů Katariina Lillqvist, průvodkyně tímto večerem. Její výběr se skládá z šesti krátkých filmů finské provenience, animovaných i hraných:

Tango Finlandia (2007, režie: Tomi Riionheimo, 6 min, animovaný / pixilace), dva muži tančí v typickém finském baru

Elonkorjuu / Úroda (2007, režie: Sami Korjus, 15 min, hraný), finské ženy vydrží hodně, ale všechno má své meze

Hanasaari A (2009, režie: Hannes Vartiainen a Pekka Veikkolainen, 15 min, experimentální animace s fotokoláží), proměna jedné helsinské industriální čtvrti, kde staré továrny ustupují luxusním mrakodrapům

Čáp (1994, režie: Katariina Lillqvist, 8 min, loutková animace), animovaný film na kafkovské téma

Uralin Perhonen / Uralský motýl (2008, režie: Katariina Lillqvist, 28 min, loutková animace), příběh z občanské války ve Finsku

Biekka Savkala (režie: Elle Sole Henriksen, 10 min, tanečně hudební klip), příroda, laponské kostýmy a trocha šamanismu

a na závěr překvapení


Akce se koná v rámci projektu aniLAB 2012 za finanční podpory Ministerstva kultury ČR a statutárního města Pardubice.

Vstupné: 50 Kč

 
     
   

čtvrtek 8 / 20:00

IQ+1

abstract / ambient / improv / taneční performance
support: Georgij Bagdasarov (ARM)

Hudba, která vás může přivést do nevědomého transu a zároveň neustále probouzet vaše vědomí. Pulsující život i filozofický traktát. Jemná konstrukce plná zvláštních útvarů i nehmotný svět proměnlivých citů a pocitů. Dílo okamžiku i věčnosti. Pozitivní počin, který se neutápí ve zbytečném intelektualismu a přesto má řadu přesahů a ponorných významů.

IQ+1 jsou jedněmi z nejvýraznějších představitelů abstraktního ambinetu u nás. Spojení pěti zkušených hudebníků s Kateřinou Bilejovou, která se věnuje tanci body weather (počasí
těla), odnoži japonského tance butó, slibuje nevšední a intenzivní zážitek!

Na začátku je pouze ticho.“ Tak začíná sleevenote na obalu alba Tváří v tvář formace IQ+1.Ve skutečnosti se ono vnitřní ticho rozprostírá na celé ploše desky. Nikoliv ovšem v podobě hudebních zámlk, ale jakéhosi meditativního klidu a mnohovýznamného mlčení. Je to komunikace spřízněných duší mezi sebou i zmenšeným astrálním prostorem někde mezi nimi i orbitální dráhou, která se klene vůkol. Elektronické poryvy doplňují akustické nástroje, kde prim hraje hasselovská trubka Petra Vrby a zvláštní citlivost i nostalgickou tesknost podporuje violoncello Miroslava Posejpala. Celkovou atmosféru pak dotvářejí mrazivé housle Jany Kneschke, nosné Korgy a samplery Michala Zbořila i „tělesné počasí“ čili tanec Kateřiny Bilejové. A někde hluboko pod tím se dere na světlo starý gramofon Georgije Bagdasarova. Skladby IQ+1 mají svůj dramatický vývoj a můžete v nich stále hledat nová překvapení, jako by si žily svým vlastním životem a nebyly jen chladným záznamem.

Jazyk IQ+1 se postupně vyvíjí od května 2010 a jednotlivá vystoupení je možné definovat nejen jako „site-specific”, ale spíše jako „moment-specific”, neboť aktuální hudební výraz vzniká vždy v daný moment, v závislosti na všech okolnostech, které hráče ovlivňují. IQ+1 čerpá inspiraci nejen z daného prostoru a jeho zvukových kvalit, ale i z momentálního obsazení, které se může libovolně měnit. Hráči svým výrazem reagují nejen na sebe navzájem, alei na tanečnici a vytvářejí tak jeden živoucí organismus.

V úvodu večera se v krátkém sólovém setu představí původem arménský multiinstrumentalista a filmař Georgij Bagdasarov.

Pořádá Divadlo 29 ve spolupráci s o.s. Terra Madoda v rámci projektů Electroconnexion 2012 za finanční podpory statutárního města Pardubice a Ostrovy v pohybu, který je realizován za podpory Ministerstva kultury ČR, statutárního města Pardubice a Pardubického kraje.

www.iqplus1.cz

Vstupné: 100 Kč, studentské 70 Kč

 
     
   

středa 14 / 19:00

Petr Gibas, Karolína Pauknerová: Zahrádkové osady pohledem společenské vědy

offcity architekti

Přednáškový cyklus offcity architekti (respektive ne-architekti) je nedílnou součástí dlouhodobého projektu offcity, projektu, který zkoumá různé pohledy na město a veřejnosti se snaží tyto poznatky zprostředkovat. Přednášejícími zmiňovaného cyklu byli v minulých letech jak nepardubičtí architekti, kteří prostřednictvím některého ze svých projektů vstoupili do Pardubic, tak architekti a architektonické týmy, jejichž práce se soustředí na vytváření nových městských prostorů, nebo pak v loňském roce „ne-architekti“ čili na osobnosti, které s architekty spolupracují a k tématu architektury a veřejného prostoru mají co říci. V roce 2012 bude společným jmenovatelem všech přednášek téma městských periferií.


Zahrádkové osady, především pak pražské, představují v současnosti kontroverzní prvek městského prostoru. Díky své poloze uvnitř města se často ocitají pod velkým tlakem, který je vytlačuje z mapy. Petr Gibas a Karolína Pauknerová ve svém příspěvku představí zahrádkové kolonie jako nesmírně zajímavý sociální i materiální prostor a ukáží, čím mohou být tyto osady zajímavé nejen pro společenské vědce, ale i pro širší veřejnost. Stručně načrtnou historii zahrádkářského hnutí, která sahá hluboko do minulosti, vykreslí současnou situaci v Praze, porovnají ji se zahraničím, představí hlavní oblasti zájmu společenské vědy o zahrádkové osady a promluví i o tom, jak se v zahrádkové osadě dělá výzkum.

Petr Gibas, Msc., vystudoval geografii na University College London a v současnosti působí jako doktorand na Fakultě humanitních studií Univerzity Karlovy, kde se zabývá estetikou a estetizací industriálu. Jeho hlavním akademickým zájmem je studium krajiny s důrazem položeným na krajiny hybridní, jako je například industriální krajina v post-industriálních Čechách, krajiny městského rozpadu, nebo zahrádkové osady v prostředí velkoměsta. Obecněji vzato jej zajímají zejména způsoby, jak se minulost stává součástí (obrazu) krajiny a jak je tato pak reprezentována (a estetizována).

Karolína Pauknerová, PhD., vystudovala antropologii na FHS UK a archeologii na FF UK a v současnosti je na post-doktorském výzkumném postu v Centru pro teoretická studia v Praze. Zabývá se antropologií a archeologií krajiny a urbánní antropologií. Ve svém post-doktorském projektu se věnuje zejména způsobům, jak minulost proniká do současné městské a neměstské krajiny.

Pořádá o.s. Terra Madoda ve spolupráci s Divadlem 29 v rámci projektu offcity 2012. Tento projekt je realizován za podpory Ministerstva kultury ČR, statutárního města Pardubice a Nadace české architektury.

wwww.offcity.cz ° www.pauknerova.wz.cz

www.antropo-info.cz

Vstupné: 50 Kč

 
     
   

čtvrtek 15 / 20:00

Zrní

Něžný artbrut. Dřevo, město, svaly, buchary. Hra, kladenskej uhelnej zen. Zrní.

Jan Unger – zpěv, kytara, flétna
Jan Fišer – housle, zpěv
Jan Juklík – kytara, zpěv
Jan Caithaml – basová kytara, zpěv
Ondřej Slavík – bící, akordeon, beatbox, zpěv

Koncert pětičlenné kapely Zrní, černého koně současné české klubové scény. Hudba Zrní je dynamická (od polohy téměř meditativní až k burácejícímu řevu), barevná, plná emocí. Kapela sama sebe definuje jako „něco mezi Radiohead a Václavem Koubkem, mezi rychlým městem a mlžným lesem." Zvuk kapely Zrní je ovlivněný rodným industriálním Kladnem, „táhlými volnými poli, i rychlými pohyby strojů." Sdělení Zrní jsou velmi emotivní a naléhavá. Procházíme tak postupně od ponurých nočních ulic, plných zimy a strachu, až k naprosté euforii a fascinaci z maličkostí.

Kapelu Zrní tvoří kladenští spolužáci, které baví, jak sami tvrdí, „hlavně si hrát, pohrávat, hudebně si povídat, komunikovat, jako prstama do vzduchu, jako lidi na ulici. Tvořit a interagovat, jak to vidíme všude okolo." Hlásí se k vlivům lidové hudby (čemuž napovídají některé nástroje v obsazení), ale i k elektronické současnosti.

Stejně jako hudba je pro Zrní důležitá i textová složka: „Proti začátkům už zpíváme výhradně česky, protože tak můžeme mluvit absolutně upřímně – až z morku kosti, protože každý písmenko vyvolává asociaci. Čeština je pro nás důležitá a zpětně si sami sobě děkujem za název Zrní – poctivý, ryzí slovo. Sadba, práce, jídlo."

Zrní spolu hraje osm let, od roku 2001 stále ve stejném složení: zpěv, housle, kytary, basa, bicí, flétna, popřípadě hrnečky, lžíce, kameny, samply. Svoji debutovou desku Voní vydala kapela v roce 2009. Druhé album nazvané Hrdina počítačový hry jde do světa, na kterém Zrní spolupracovali s písničkářkou Radůzou, vyšlo v loňském roce.


www.zrni.cz

Vstupné: 130 Kč

 
     
   

úterý 20 pátek 23

Jeden svět 2012 Pardubice

Mezinárodní festival dokumentárních filmů o lidských právech.

Protesty, nepokoje, revolta – to je slogan letošního festivalu Jeden svět, který odkazuje na celosvětová veřejná hnutí a revoluce proti stávajícím pořádkům.

Pardubická část festivalu přinese necelé dvě desítky nových dokumentárních filmů z celého světa, tématické debaty, výstavu o nejzásadnějších českých korupčních kauzách a o pracovních podmínkách kambodžských dělnic vyrábějících sportovní zboží pro olympijské hry 2012 v Londýně či nekuřácký Fair Trade prostor.

Pořádá společnost Člověk v tísni, o.p.s. ve spolupráci s o.s. Terra Madoda a Divadlem 29. Partnerem odborných debat je Dům techniky Pardubice, partnery výstav jsou Respekt Institut, o.p.s., a o. s. NaZemi – společnost pro fair trade.

PROGRAM FESTIVALU

www.jedensvet.cz/2012/pardubice

Jednotlivé vstupné 60 Kč, film s debatou 70 Kč, permanentka 400 Kč

 
     
    středa 28 / 20:00

Hippie Diktat (FR)

Energií nabité jazzcoreové trio z Paříže

Antoine Viard – saxofony
Richard Comte – kytara
Julien Chamla – bicí

Hippie Diktat je skvělé jazzcoreové trio, které místy zní jako by John Coltrane a Dmitrij Šostakovič hráli spolu v jedné hardcoreové kapele. Komu z vás se v minulosti líbili italští ZU, rakouští Tres Hombres nebo severofrancouzští Les Yeux de la Téte, bude spokojen i tentokráte.

Hudba tria je současně lyrická i agresivní, free jazz se potkává s rockovou, punkovou a místy i metalovou energií. Jako své inspirační zdroje muzikanti uvádějí jak metalové skupiny Meshuggah a Tool, hardcore powerjazzové ZU, tak současný americký a evropský jazz (Paul Motian, Marc Ducret, Tim Bern, Ellery Eskelin) a současnou „vážnou“ hudbu (G. Ligeti, E. Varese, O. Messiaen). Skladby Hippie Diktat mají základní melodickou a rytmickou strukturu, která slouží jako odrazový můstek k improvizovaným pasážím, vkládaným do skladeb.

Po desítkách koncertů na jazzové a nezávislé rockové scéně ve Francii, Belgii a Švýcarsku, nahráli Hippie Diktat své první album, jež vyšlo v září 2011 na agilním jazzovém labelu Coax Records. Koncertem v Divadle 29 zahájí Hippie Diktat své první turné v ČR a na Slovensku.

Koncert je uváděn v rámci projektu Jazzconnexion 2012 za finanční podpory Ministerstva kultury, Pardubického kraje a statutárního města Pardubice.

www.myspace.com/hippiediktat

Vstupné: 120 Kč, studentské: 90 Kč

 
     
   

sobota 31 / 10:00 21:00

Workshop analogového sítotisku

Full version / 10:00 – 18:00
Sítotisková dílna nejen pro ty, kterým loňský workshop unikl.

Oproti minulému workshopu si vyzkoušíte analogovou fotografickou cestu sítotisku, a to za pomoci různých materiálů, struktur, objektů. Zapomeňte tedy na počítače a tiskárny, vracíme se zpět ke kořenům. To vše za asistence zkušených sítotiskařů z Kredence.

Demo / 19:00 – 21:00
Na koho se nedostane nebo kdo nemá čas, ten si může mezi 19. a 21. hodinou přinést vlastní tričko či jiný svršek a potisknout si ho jedním z originálních motivů od Kredence.

Kredenc je osmičlenná skupina lidí, kteří se zabývají sítotiskem, streetartem, graffiti a prostorovými instalacemi.

www.kredenc.org

Účastnický poplatek: 350 Kč (Full version) ° Na celodenní workshop je nutná rezervace (klub@divadlo29.cz), a to nejpozději do 23. 3. 2012 ° Maximální počet účastníků: 15 osob ° Poplatek za barvy: 80 Kč za jeden tisk (Demo) - kapacita není omezena