|
Program * březen 2016 White Wigwam (minimal/synth) Na pražském projektu White Wigwam je asi nejvíc fascinující konstantní proměna jeho živých vystoupení, která pokaždé překvapí svou jinakostí a také faktem, že jsou pokaždé skvělá. Bez ohledu na to, zda slyšíte zrovna táhlá ambientní ohledávání zvuku, cyklickou elektroniku s modulárním syntezátorem nebo zlověstné technoidní rytmy. Ventolin (DJ set) Ventolin je především živý upbeatový elektronický projekt (Live PA), kombinující prvky elektra, raného acid house, punku a techna. Ventolin používá různé krabičky, efekty a živě s nimi vytváří svou hudbu. Tato performance klade důraz na energii a úspěšně překonává odtažitost, kterou každá elektronická liveshow bojuje. V roce 2009 vydal EP Mžitky (Mikinikill), které bylo následováno debutovým LP Totem v roce 2012. Další EP s názvem Playbour spatřilo světlo světa v roce 2015. V tom samém roce byl studenty pražské FAMU o Ventolinovi natočen dokument. Pořádá Divadlo 29 v rámci projektu Electroconnexion 2016 za finanční podpory Ministerstva kultury ČR, Pardubického kraje a statutárního města Pardubice. www.b4.3px.cz www.whitewigwam.bandcamp.com www.ventolin.cz |
||||
pátek 11 / 20:00 / Divadlo 29 |
|||||
neděle 13 / 10:00 – 15:00 / laboratoř Bujón dílna Lektorkou dílny bude Veronika Doutlíková (*1971), zručná výtvarnice a animátorka z Pardubic, absolventka Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze, atelieru filmové a televizní grafiky u prof. M. Jágra a doc. Jiřího Bárty. Účastníci dílny budou mít k dispozici veškerý potřebný materiál; své loutky si na konci dílny budete moci odnést s sebou domů. A pokud by vám to bylo málo, nenechte si ujít animovaný zákusek v podobě brazilského animovaného snímku Chlapec a svět, který v sále Divadla 29 promítneme v 17:00. Pro účastníky dílny vstup na projekci zdarma! Dílna je určen pro max. 15 účastníků ve věku od 9 let. Účastnický poplatek: 100 Kč |
|||||
neděle 13 / 17:00 / Divadlo 29 Poetický celovečerní film pro děti i dospělé vypráví příběh malého chlapce, který se vydá hledat tátu a přitom poznává svět. Nevinnost dětství kontrastuje se životem dospělých a s automatizovanou moderní společností. Důmyslná práce s barvou, perspektivou a možnostmi animace přibližují divákům dnešní svět očima dítěte. Nápadité dílo jihoamerického tvůrce bylo letos nominováno na Oscara v sekci nejlepší animovaný film a může se pochlubit nepřebernou škálou triumfů a ocenění z celé řady filmových festivalů napříč kontinenty. Filmu je vlastní kritický pohled na společnost, vztah lidí k životnímu prostředí i sociální politiku. Tvůrci v tomto ohledu staví na zkušenostech ze současné Brazílie, kterou před časem zasáhl hospodářský boom se všemi svými výhodami i nevýhodami. Příběh filmu se vypráví především pomocí obrazu a hudby, dialogy ve filmu téměř chybí, a pokud už jsou obsaženy, jejich jazyk je stejně smyšlený, jako i země, ve které se děj odehrává. „Když jsem se začal do příběhu nořit prostřednictvím chlapcových očí, svoboda, kterou mi to přineslo, mě více a více vzdalovala od reality. A tak jsme se s ostatními rozhodli ustoupit od Latinské Ameriky a představit si, že jsme vlastně na jiné planetě,“ řekl Abreu. Ale Abreu (* 1971, Sao Paulo) je brazilský scénárista a režisér. Svůj úplně první film natočil ve třinácti letech na animačním workshopu v brazilském Muzeu obrazu a zvuku. Jeho skutečným debutem ovšem byl až krátký film Sírius, který představil na brazilském festivalu animovaného filmu Anima Mundi v roce 1993. Tehdy to byl jediný příspěvek do festivalové soutěže z Brazílie. V roce 2007 měl na tomtéž festivalu premiéru jeho první celovečerní film Garoto Cósmico. Chlapec a svět je jeho druhým celovečerním počinem. Dílna a projekce se konají v rámci projektu aniLAB 2016 za finanční podpory Ministerstva kultury ČR a statutárního města Pardubice. |
|||||
čtvrtek 17 / 20:00 / Divadlo 29 Ondřej Smeykal + Jaroslav Mugrauer: Na Vlnách Ondřej Smeykal - didgeridoo, elektrodidgeridoo Český hráč na australský domorodý nástroj Ondřej Smeykal vás spolu s perkusistou a hráčem na africkou koru J. Mugrauerem zvou na organickou a svébytnou fúzi worldmusic, taneční hudby a experimetálního ambientu. Oba aktéři dynamicky vrství improvizovaná témata, propojují tradiční i experimentální pojetí etnických nástrojů, využívají možnosti soudobé elektroniky i syrovosti akustického zvuku. V první části téměř tříhodinového programu se mohou posluchači roztančit v „rozjetých“ rytmech elektroniky a bicí soupravy, ve druhé části večera přijde na řadu ambientnější poloha, kdy zazní i Mugrauerovy improvizace na africkou harfu - koru, v doprovodu elektronizovaného didgeridoo. |
|||||
pátek 18 / 20:00 / Divadlo 29 Seskupení Playboyz tvoří Marek Zelinka (mj. vítěz soutěže StarDance v loňském roce) a Martin Talaga. SYNovial je představení na pomezí nového cirkusu, fyzického divadla a tance humorně pracujícího s prvky akrobacie, vystihující muže, jak vnímají sami sebe a svoje tělo v současnosti. Už od chlapeckého věku hraje v životě mužů zásadní roli jejich tělo. Způsob jak ho vnímají, jaký k němu mají vztah, určuje jejich fyzickou identitu. I přes dar myšlení a řeči jsou emoce a zdraví člověka vyjadřovány skrz jeho tělo a slouží jako hlavní prostředek k sebevyjádření a interakci s okolním světem. Koncept, choreografie, interpretace: Marek Zelinka & Martin Talaga "Být na úrovni doby a nejnovějších tendencí moderního umění je jistě významná kvalita, velmi často určující postoj nejen mladých umělců k tvorbě. Ne vždycky získává ze strany diváků jednoznačné pochopení, spíše naopak. V případě premiéry představení SYNovial to však byl ohlas tak bouřlivý, že by stálo za to, provést sociologický výzkum na téma, jaké publikum navštěvuje tento typ produkcí. …" Pořádá o.s. Terra Madoda ve spolupráci s Divadlem 29 v rámci projektu Ostrovy v pohybu za finanční podpory Ministerstva kultury ČR a statutárního města Pardubice. |
|||||
sobota 19 / 19:00 / Divadlo 29 Pořádá o.s. Terra Madoda ve spolupráci s Divadlem 29 v rámci projektu Ostrovy v pohybu za finanční podpory Ministerstva kultury ČR, Pardubického kraje a statutárního města Pardubice.
|
|||||
středa 23 / 19:00 / Divadlo 29 + Klub 29 KineDok: Amerika & Ticho de Beige projekce + koncert v Klubu 29 KineDok je unikátní filmový klub a alternativní distribuční platforma, která pod hlavičkou Institutu dokumentárního filmu vznikla v roce 2015 a do které je od počátku zapojené také Divadlo 29. Výběrem dokumentárních snímků platformy KineDok se snažíme dramaturgicky doplňovat aktivity dlouhodobého projektu Filmfuse, v rámci něhož je v Divadle 29 pravidelně uváděna česká a slovenská dokumentární a nezávislá filmová tvorba. Amerika je dokumentární road movie režiséra Jana Foukala, kterou natočil společně s čechokanaďankou Bárou Adler, jež přijela do Čech, aby poznala zemi svých rodičů. Oba dva se vydávají na vandr do tradičních míst trampů, starých bezmála sto let. Film sleduje cestu do země svobody, kde kulisou je jen les, oheň a širé nebe. Sami na sobě zakoušejí únik do imaginární Ameriky a jejich cesta se proměňuje v univerzální příběh přátelství, hudby a snů o svobodě. Režisér Jan Foukal, sám jako aktér snímku, s Bárou navštěvuje lidi, kteří ve jménu trampských tradic hledají ve vlastní zemi lepší a svobodnější svět. Jejich cesta formuluje unikátní fenomén do současného jazyka s poselstvím, že imaginární Amerika je tu i dnes a pro každého, kdo se do země svobody nebojí vstoupit. Jan Foukal (* 1979) vystudoval dokumentární tvorbu na FAMU. Je autorem několika krátkých dokumentů. Snímky Poslední přednáška Egona Bondyho (2009) a The Making Of (2011) byly uvedeny na MFDF Ji.hlava. Kromě režijní práce sám hraje ve filmu i v divadle, je externím členem divadla Vosto5, a jako Johannes Benz vydal v roce 2014 debutové album One Way Road. Film Amerika je jeho celovečerním debutem. Po projekci se v Klubu 29 uskuteční koncert Ticho de Beige, folkového hudebního projektu Barbory Zelníčkové (* 1986) s proměnlivými hosty a nástroji. Bára vystudovala scénografii na JAMU. Krom scénografie a hudby se rovněž věnuje tetování. Je členkou labelu City Surfer, tmelí kolektivy a chová dvě kočky. Možná bude i táborák! |
|||||
pátek 25 / 20:00 / Divadlo 29 Jedno z nejlepších tuzemských jazzových kvartet se světově uznávaným bubeníkem Genem Jacksonem - spolupracovníkem Herbieho Hancocoka, Waynea Shortera nebo Davea Hollanda! Ondřej Štveráček – tenorsaxofon Pro své aktuální turné Ondřej Štveráček tahá trumfové eso z rukávu. Je jím americký bubeník Gene Jackson, který hrál 9 let po boku Herbieho Hancocka v jeho triu a kvartetu. Pokud někdo 9 let bubnuje po boku takové legendy, stěží se najde jazzman, který by před ním nesmekl. Rytmicky vést a inspirovat H. Hancocka představuje už opravdu hodně vysokou školu a vyžaduje značnou interakční odvahu, navíc po boku dalších legend jako je saxofonista Wayne Shorter a basisté Dave Holland nebo Kenny Davis. Jacksonův mimořádný talent je doma v afrických i latinskoamerických rytmech a právě tato flexibilita mu otevřela dveře ke spolupráci s celou řadou dalších výtečných hudebníků. Mezi jeho dosavadními spolupracovníky vynikají Dianne Reeves, Christian McBride, Hugh Masekela, Greg Osby, Terence Blanchard, Elvis Costello nebo Joe Lovano. Saxofonista Ondřej Štveráček patří už více než dekádu k nejvýraznějším postavám českého jazzu a současně i k výrazným evropským představitelům moderního jazzu, který čerpá především z hardbopové a postbopové tradice. Na svoje srovnávání s Johnem Coltranem je Štveráček možná už alergický, nicméně se mu nemůže vyhnout. Coltranův koncept tzv. Sheets of Sound prosakuje Štveráčkovým frázováním a jeho tónový témbr se bez pochyby inspiruje u stejného zdroje. Štveráček má s jazzovou legendou společné i dokonale zvládnuté jazzové řemeslo, nepřekvapí ho jakékoliv, byť i krkolomně uspěchané tempo, vypořádá se s libovolně komplikovanou harmonií či metrem. V posledních letech se ve Štveráčkově hře neodbytně dere na povrch jeho vlastní hudebnická osobnost, z čehož těží jak on sám, tak jeho posluchači. S vlastní kapelou nahrál dvě studiová alba a obráží všechny důležité jazzové destinace střední Evropy. Jak debutové What´s Outside, ověnčené nominací na cenu Anděl, tak předloňské The Form, sesbíraly pochvaly od kritiků i zaslouženou pozornost ze strany posluchačů. O Štveráčkově talentu se však nadšeně vyjadřují i saxofonové legendy jako Jerry Bergonzi či Dave Liebman. Vstupné: 180 Kč (na místě na průkaz ISIC 50% sleva) |
|||||
útery 29. 3. – pátek 1. 4. / Divadlo 29 Česká společnost žije již řadu měsíců tématem migrace. Úroveň veřejné debaty o uprchlících motivovala 18. ročník festivalu k tomu, aby zaměřil pozornost nejen na lidi přicházející do Evropy, ale především na nás samotné, kteří svůj domov a tím svoji jistotu máme. Pardubická část festivalu představí 15 nových dokumentárních filmů z celého světa, moderované večerní debaty s pozvanými hosty nebo kolekci reportážních snímků fotografa týdeníku Respekt Matěje Stránského My ze stanice Calais, dokumentující uprchlický slum v průmyslové zóně poblíž francouzského přístavního města Calais, která byla oceněna v soutěži Czech Press Photo 2015. Festivalovou součástí bude také kulinářský program a kavárna s prodejem Fair Trade výrobků. Jednotlivé vstupné: 70 Kč, film s debatou: 80 Kč, permanentka: 400 Kč |
|||||