|
Program * duben 2008 pondělí 31. 3. - sobota 5. 4. JEDEN SVĚT 2008 PARDUBICE Mezinárodní festival dokumentárních filmů o lidských právech již poosmé v Pardubicích! Letošní festival je věnován Aun Schan Su Ťij, nositelce Nobelovy ceny míru, a lidem v Barmě, které utlačuje brutální vojenský režim. Během devíti let své existence se festival Jeden svět vyvinul v největší lidskoprávní filmový festival v Evropě a stal se jednou z nejvýznamnějších kulturních akcí v rámci Prahy a celé České republiky. V roce 2007 festival Jeden svět získal Čestné uznání Organizace Spojených národů pro výchovu, vědu a kulturu (UNESCO) za výchovu k lidským právům. Po vybraných filmových projekcích proběhnou speciální tématické debaty s pozvanými hosty. V doprovodném festivalovém menu je též drobný audio-vizuální program: 2 výstavy dokumentárních fotografií z Turkmenistánu a barmsko-thajské hranice, soul_funk hudba z Prahy, poděbradský DJ set a francouzská avantgardní kapela. Během festivalu bude možné zakoupit výrobky Společnosti pro Fair Trade. |
||||
sobota 5 / 20:00 Francouzsko-japonská skupina Volapük, v čele s bubeníkem Guigou Chenevierem a japonskou violistkou a zpěvačkou Takumi Fukushimou (českému publiku je dobře známa z působení v mezinárodní formaci Rale Vladimíra Václavka), patří nepochybně k tomu nejoriginálnějšímu, co lze na současné francouzské alternativní scéně slyšet. Jejich hudba je žánrově neuchopitelná, étericky jemná a zároveň uhrančivě strhující, radostná i záhadná, spontánní, dynamicky pulsující a vášnivá. Koncerty Volapük mají neopakovatelnou atmosféru a jejich vystoupení v rámci turné po České republice bude jistě jedním z hudebních vrcholů jarní sezóny v Divadle 29. Volapük (neboli světová řeč) je název pro umělý jazyk, který podobně jako esperanto měl vytvořit most mezi národy. Pod stejným názvem od roku 19 93 vystupuje francouzsko-japonská skupina, jejíž tvorba jakoby usilovala o podobný cíl v oblasti hudby. Obdobně jako tento originální jazyk, postavený na kořenech jazyků nejrůznějších národů, zní také hudba skupiny Volapük. Za využití ingrediencí pocházejících z nejrůznějších hudebních kultur vytváří Volapük nadžánrovou hudbu jdoucí mimo všechny hudební proudy a styly. Volapük hraje skladby, v nichž se prolíná lidová hudba, freejazz, avantgardní rock, elegantní komorní hudba, hřmotný cirkusový pochod a melodie orientu se zvuky, které by se výborně hodily k němému filmu o vraždících klaunech. Složité, pečlivě vymodelované pulsující rytmy jsou hrány se strhující energií, kontrastující s mimořádným smyslem pro lehkost a jemnost. Volapük patří ke skupinám, jakých rozhodně není mnoho. Pokud bychom však měli nezaměnitelnou tvorbu Volapük přece jen zařadit do nějakého hudebního kontextu, pak nelze nezmínit skupiny, jako jsou Kronos Quartet , Can a Balanescu Quartet . Z české scény pak např. Ivu Bittovou , Rale nebo česko-rakouské Metamorphosis . Zakladatelem skupiny Volapük je renomovaný francouzský bubeník a perkusista Guigou Chenevier , který na francouzské nezávislé hudební scéně působí již od poloviny 70. let, kdy založil kultovní skupinu Etron Fou Leloublan , jež byla vedle kapel jako Henry Cow nebo Univers Zero součástí hnutí Rock In Opposition. Tento hudebník, jehož tvorba se vyznačuje neuhlazenými, nepředvídatelnými rify v precizním, minimalistickém bubnování a sklonem k hravé improvizaci, má na svém kontě vedle působení ve skupině Etron Fou , účinkování na mistrovském albu Speechles Freda Fritha z roku 1981 či na jedné z prvních opravdu postrockových nahrávek Musiqeus Pour Garcons et Filles z roku 1980. Dále pak řadu kompozic k divadelním a tanečním představením ( mj. také k představením slavné choreografky a tanečnice Maguy Marin). Skupina Volapük vydala doposud pět alb, a kromě koncertů v klubech a na festivalech po celé Evropě, hrála také v Argentině, na Novém Zélandu nebo v Uzbekistánu. |
|||||
čtvrtek 10 / 20:00 Ridina Ahmedová pracuje se samplerem, který umožňuje vytvářet v reálném čase smyčky hlasu a vrstvit je. Vznikají tak spirálovitě se rozvíjející vokální skladby. V květnu 2006 vyšlo první sólové album Ridiny Ahmedové Hlasem. Loni připravila se scénografkou Kristýnou Täubelovou nový projekt, nazvaný MĚ-STO a zúčastnila se prestižního Tanz&Folk Festivalu v Rudolstadtu. Ridina Ahmedová vede také hlasové dílny pro veřejnost. VLADIMÍR VÁCLAVEK Skladatel, kytarista, baskytarista a zpěvák Vladimír Václavek je jedním z nejosobitějších hudebníků české alternativní scény. Jeho hudební start je spojen s Ivou Bittovou , Pavlem Fajtem a Josefem Ostřanským , se kterými se setkal v kapele Dunaj . Byl ústřední osobností brněnských skupin E , Domácí lékař , česko-německých Klar a zároveň jedním z hlavních protagonistů mezinárodní formace Rale . S Ivou Bittovou spolupracoval také na projektu Bílé inferno , jehož albová podoba z roku 1997 je považována za jedno z nejlepších alb v celé historii české rockové hudby a dále pak v téměř jazzové skupině Čikori . Vladimír Václavek se příležitostně věnuje také filmové hudbě (Čarodějka, Kamenný most), hudbě k divadelním hrám ( Kublai Khan Investigation, Staré ženy aneb tacet) a produkční činnosti (Deep Sweden). Jeho poezie vyšla v knihách Obrazy cesty a Stín stromu. V roce 2003 vydal s odstupem deseti let (po prvním sólovém albu Jsem hlína, jsem stroj, jsem stroj) svou druhou sólovou desku s názvem Písně nepísně. Album, jež hudebně asi nejvíce navazuje na Bílé inferno se setkalo s velmi kladnými ohlasy hudebních kritiků. Ve stejném roce začíná Václavek také koncertovat s novou skupinu VRM . Společně s Feng Jün- Song, Milošem Dvořáčkem a dalšími vytvořil mezinárodní hudební projekt Ingwe . V poslední době vystupuje Vladimír Václavek převážně sólově nebo v duu s Milošem Dvořáčkem. Aktuálním výsledkem jejich spolupráce je album nazvané Život je pulsující píseň . |
|||||
sobota 12 / 20:00 Vstupné: 160 Kč |
|||||
sobota 19 / 20:00 BRUNO REGNIER X'TET (Francie) Francouzský jazzman Bruno Regnier a jeho třináctičlenný orchestr se po třech letech vrací do Divadla 29. Nejprve se představí jako X'tet a zahrají vlastní i klasické jazzové kompozice. V další části večera pak doprovodí v podobě Ciné X'tetu jeden z nejneobyčejnějších a obrazově nejinvenčnějších snímků němé éry , film Bustera Keatona Sherlock Junior. Francouzský skladatel, aranžér, dirigent, pedagog a vystudovaný klavírista Bruno Regnier začal komponovat v roce 1990. V roce 1997 založil soubor A Suivre… .A Suivre… je jazzové těleso, tvořené čtrnácti hudebníky, převážně sólisty, vystupující v několika koncertních podobách: jako X'tet , Ciné X'tet a Brass'tet . Na jeho repertoáru se objevují vedle skladeb vedoucího souboru Bruna Regniera i klasické kompozice jazzových mistrů (Gil Evans, Charles Mingus, Duke Ellington či Thelonius Monk). Složení skupiny umožňuje rozmanité hudební kreace, počínaje decentní, intimní hrou, až po hřmotné projevy početných žesťů. V hudbě bandu se odráží radost ze hry, přesnost projevu a také velká svoboda, kterou Bruno Regnier svým sólistům poskytuje. V improvizacích se potom projevuje nesporné umění každého z muzikantů. Cílem Bruna Regniera při vzniku “little big bandu” v roce 1997 bylo vytvořit soubor na půl cesty mezi velkým orchestrem a klubovou formací, přechod od komponované hudby k improvizaci. V Divadle 29 se soubor nejprve představí v podobě X'tetu . Jako Ciné X'tet poté devět muzikantů (trubka, pozoun, klarinety, saxofony, kytara, kontrabas) doprovodí němý film Bustera Keatona Sherlock Junior. Namísto tradičního pianisty je na scéně nonet, který propojuje jazz s komorní hudbou. Prolínání obrazů na plátně a živé hudby na scéně vás zavede zpět do jedinečné éry němých černobílých filmů. Sherlock Junior , 1924, režie Buster Keaton, 45 minut |
|||||
pondělí 21 / 20:00 MY AWESOME MIXTAPE (Itálie) MATTHEW´S WORKSHOP Speciální dvojkoncert v Pardubicích dobře známé kapely Matthew´s Workshop s exkluzivním hostem My Awesome Mixtape z Itálie. Mladá kapela My Awesome Mixtape kombinuje dohromady klasické nástroje (trumpety, harmoniky, housle) s hi-tech syntetizátory a samply. Matthew´s Workshop, hrající v obsazení saxofon, kytara, basa, bicí, nazývají svůj styl hudby jako funky rap’n’roll. MP3 My Awesome Mixtape MP3 Matthew´s Workshop www.myspace.com/wearemyawesomemixtape www.matthewsworkshop.com Dejte o své účasti na koncertu vědět na last.fm Vstupné: 80 Kč |
|||||
středa 23 / 18:00 VERTEDANCE: THE BRAVE Choreografie: VerTeDance: Veronika Knytlová, Tereza Ondrová Interpretace: Helena Arenbergerová, Vladimír Burian, Anna Kuřátková, Julie Feitová, Anna Podskalská, Adam Chaloupka, David Králík Dramaturgie: Jana Pilátová Hudba: Míra Mikeš Světelný design: Pavel Kotlík Scéna, kostýmy: Kristýna Täubelová Produkce: Jana Horčičková, VerTeDance Taneční skupina VerTeDance vznikla v roce 2004. Jejich domovskou scénou je Divadlo Ponec v Praze. V současné době skupina uvádí šest představení. Za choreografii Tichomluva – Neočekávaný chod získali prestižní Cenu Sazky za objev v tanci 2005. The Brave, představení choreografické dvojice Veronika Knytlová a Tereza Ondrová , je u nás ve svém žánru ojedinělé, jelikož se jedná o představení rodinné, tedy určené jak dětem, tak jejich rodičům. V inscenaci The Brave se Knytlová s Ondrovou představují výhradně jako choreografky. Ke spolupráci přizvaly vynikající charismatickou tanečnici Helenu Arenbergerovou a všestranně disponovaného lightdesignéra a tanečníka Vladimíra Buriana . Hlavními aktéry The Brave jsou ale děti! Právě svět dětské hry a fantazie byl základním inspiračním zdrojem představení. Pětice dětí a zajímavý (pohádkový) scénický prvek – kouzelná bedna, která se jednoduchou manipulací mění v plně funkční kuchyň, jídelnu, sprchový kout či dětský pokoj – jsou hlavními devizami tohoto projektu. Všichni dětští interpreti byli choreografkami skvěle připraveni, jsou dospělým tanečníkům rovnocennými partnery. Okouzlující Arenbergerová odvádí skvělou práci nejen v pohybu, ale i v přesvědčivém hereckém pojetí maminky. Vladimír Burian vtipně pracuje s berlemi, které se stávají dalším scénografickým a zároveň významovým (mužská křehkost) prvkem (děti je využívají jako prolézačku atd., exponují zranitelnost a určitou mužskou slabost). Dle slov autorek je obsahem tohoto díla jakési snění o plnohodnotné, šťastné rodině, kde v centru všeho stojí děti, jejich potřeby, spokojenost, kreativita. Představení samotné ale divákovi nabízí i další výklady. Introdukce a závěrečná coda jako by odkazovaly spíše k nekonečnému koloběhu lidského života. Závěrečný obraz, kdy do dětské postele - nyní již prázdné - ulehají sami rodiče, naznačuje návrat starého člověka k dětské mentalitě i s její prostou naivitou. |
|||||
čtvrtek 24 / 20:00 BIRDS BUILD NESTS UNDERGROUND Petr Ferenc - gramofony, preparované vinylové desky, efekty Michal Brunclík – gramofony , preparované vinylové desky, efekty Martin Ježek - 8mm film Přestože používá soustavu gramofonů, neprovozuje pražská dvojice Birds Build Nests Underground tradiční DJing tanečních parties. Otáčením elpíček, preparovaných samolepkami, nožem a roztodivnými změnami rychlostí, zkoumají Petr Ferenc a Michal Brunclík "hudbu pod hudbou" – do nového kontextu zasazené krátké útržky zvuků, které díky zvýraznění repeticí a vrstvení získávají zcela odlišnou kvalitu i roli ve výsledném tvaru, jehož stylovou podobu alespoň částečně vystihují termíny minimalismus, psychedelie a post-industrial. První koncert dua, obdivujícího tvorbu Phillipa Jecka, proběhl v roce 2003. Od té doby vystupují BBNU na koncertech a festivalech zasvěcených industriálu, noise či urban electronics (Stimul, Alternativa, Pražský industriální festival, Art's Birthday...). Na svém kontě mají účast na několika kompilacích, hudbu k filmům amerického režiséra Josepha Cahilla a divadelnímu představení skupiny Handa Gote Silence – No Technology . Od roku 2007 BBNU na koncertech vystupují s filmovým tvůrcem Martinem Ježkem, jehož manipulace s 8mm filmy na dvou paralelně běžících projektorech je blízká jejich analogové estetice a hledání půvabu nalezeného. Kromě dua existuje také rozšířená sestava Birds Build Nests Orchestra, posílená o další čtyři muzikanty. Živá performance s 16 mm projektory, DIY optikou a live elektronikou. Michail Cabowitz je jeden z našich předních elektronických hudebníků pracujících se softwarem PureData. Cabowitz spolupracuje jako programátor a hudebník s divadelníky i výtvarnými umělci (např. spolupráce se Zbyňkem Krulichem na instalaci Artificial Symbiont). V poslední době stále častěji vystupuje jako hudebník - ve spolupráci např. s GND, Mikroloops a dalšími.
|
|||||
středa 30 / 20:00 HUDECKÁ ÚDERKA Jitka Šuranská – housle, zpěv Jiří Plocek – housle, mandolína, píšťaly, klarinet, zpěv Úderná, břitká a syrová reminiscence na dávné hudecké muzicírování aneb putování po folklórních regionech Moravy a celého tzv. karpatského oblouku. Z mnoha současných pokusů o zpracování moravských lidových písní se podstatě této hudby přibližuje Hudecká úderka možná nejvíce. Duo Plocek - Šuranská charakterizuje jak autentická přímočarost a spontaneita, tak pokora a úcta k tradičnímu hudebnímu materiálu. Vedle mandolíny a úsporné Plockovy hry na housle stojí dominantní sebevědomé cifrování a vyzrálý, znělý hlas jeho partnerky Jitky Šuranské. Vzniká tak na dřeň zjednodušený hudební útvar oslovující posluchače svou syrovou autentičností. Hudecká úderka však nepřináší tradiční folkloristické pojetí starých lidovek. I když jsou aranžmá Jiřího Plocka velice střídmá, nezapřou v některých momentech inspiraci současným folkem i rockem. Tak jako archaická melodie balady Putovali hudci může přirozeně evokovat téměř „albánskou“ hudební meditaci na bezový klarinet, tak další taková melodie písně Nechoď k nám synečku je pojata jako energický, akustický bigbít. Hudebník a současně publicista a hudební vydavatel Jiří Plocek vysvětluje pojem „hudecká muzika“ a svou inspiraci v ní takto: „Mám na mysli tradiční venkovskou smyčcovou muziku, které se říká hudecká, a kterou najdeme ve všech oblastech spjatých s karpatským obloukem – od Moravy po Rumunsko. Ona je pro mne – přes všechny výdobytky folklorismu – symbolem lidové hudby v její podstatě. Nepřekonaným. Má všechny nutné atributy: syrovost ve výrazu, vysokou míru improvizace, přímočarou pocitovost…“ V roce 2005 sklidila Hudecká úderka velký úspěch na věhlasném evropském festivalu world music Tanz&Folk Fest v německém Rudolstadtu. O rok později získala dvojice Plocek-Šuranská Cenu Anděl v kategorii World Music za jejich album Písňobraní (Indies Records). Koncert je uváděn v rámci projektu Etnoconnexion – tradice v pohybu za finanční podpory statutárního města Pardubice, Pardubického kraje a Ministerstva kultury ČR. |