|
Program
* březen 2014 18.15 hodin 22.30 hodin
Uprostřed hlubokých, civilizací dosud nedotčených pralesů afrického Konga žijí Pygmejové kmene Aka. Filmařka Linda Västrik mezi domorodci pobývala v letech 2005–12 a zachytila fascinující život tohoto lovecko- sběračského kmene, který se řídí staletými magickými rituály, mýty a tradicemi. Na pozadí osobního příběhu manželů Akayi a Kengoleho je vykreslena harmonie soužití lidí s pralesem, jež je zdrojem všeho života i smrti, a která však kvůli plánům státní lesnické společnosti zřejmě nebude mít dlouhého trvání.
Co se stane, když se štáb filmařů vydá do východní Afriky natočit dokument o fenoménu pirátství, které se od roku 1995 rozmáhá v mořích u somálských břehů? Místo rozhovoru se skutečnými piráty se dokumentaristé zaplétají do lží a klamů, které pro ně přichystali místní, zahraničními novináři „osvědčení“ informátoři. Africké putování tak poodhalí, že z prodeje pirátských příběhů se stal pro některé Somálce úspěšný obchod. DEBATA
Snímek se vrací k událostem ze srpna 2012, kdy došlo v jihoafrickém dole Marikana k největšímu krveprolití od konce apartheidu. Sedm dní protestovaly tisíce horníků za lepší mzdu. Nenásilnou demonstraci však ukončil zásah státních policejních složek, při kterém bylo více než třicet horníků zastřeleno a mnoho dalších zraněno. Politický thriller rekonstruuje sled událostí, přičemž vykresluje tak znepokojující obraz mechanismu moci v JAR, kde korporace vydělávají na vykořisťování nejchudších.
Afričtí Masajové, žijící na pomezí Keni a Tanzanie po stovky let v souladu s přírodou, čelí násilnému vysidlování. Byli vyhnáni z národních parků, jejich tradiční pastviny v oblasti Loliondo získali od zkorumpované vlády bohatí arabští investoři, kteří si v neporušené krajině zřídili uzavřená lovecká teritoria. O tom, že obydlí Masajů jsou systematicky likvidována a jejich půda zabírána, rapuje i mladý masajský hudebník a jeho hlas se šíří po celé zemi... Dokážou si Masajové vybojovat právo na užívání svých území, nebo je jejich dosavadní způsob života odsouzen k zániku? Dokumentární komedie se zeširoka dívá na práci jako zdroj našeho štěstí i utrpení. Režisér přizval sociology, ekonomy, teology, filozofy, historiky, psychology i komiky, aby se zamysleli nad tím, kde se západní civilizace ocitla ve vztahu k práci. Rozhovory a ankety doprovázejí hravé inscenované sekvence s činorodým seniorem, vyhořelým inženýrem, pracovitou produkční bez zakázek nebo cynickými pojišťovacími agenty. Zneklidňující názory a otázky vyvažují příběhy o lidech, kteří ke stávajícímu systému našli alternativu.
Osm intimních portrétů amerických rodin ukazuje dopady nedávné hospodářské krize na jednu z nejmocnějších ekonomik světa. Hrdí příslušníci střední třídy po nečekané ztrátě zaměstnání nejsou schopni splácet své závazky, upadají do dluhové spirály a v těch nejhorších případech musejí opustit své domovy. Udržet si lidskou důstojnost je v takové situaci nesmírně obtížné. Osudy rodin upozorňují na slabiny amerického sociálního systému, ale i na skutečnost, že představa o tzv. americkém snu, ve kterém je poctivá práce odměněna spokojeným životem ve vlastním domě, se může snadno rozplynout. DEBATA
Angee, Tereza, Nikola, Michaela a Vendy jsou členky dívčí popové skupiny 5Angels. Jejich manažer a zároveň otec jedné z nich je odhodlaný své svěřenkyně vynést do nejvyšších pater českého šoubyznysu. Nastupuje tak tvrdý dril – dívky, kterým je mezi 11 a 14 lety, posilují bříška, trénují úsměv do kamery a fotí se s ikonou českého popu Michalem Davidem. Film nabízí pohled do života teenagerské kapely i jejího temnějšího zákulisí. Ukazuje, že 5Angels zdaleka nejsou splněným snem mladých zpěvaček, ale spíš produktem promyšleného byznys plánu jejich manažera.
Autor snímku David Bond se nedokáže smířit s tím, že jeho děti milují televizi a tablety více než procházky lesem a venkovní hry. Podobně jako jejich vrstevníci se štítí bláta a bojí se lézt po stromech. David se proto rozhodne pomocí propracované reklamní kampaně změnit zažité stereotypy u dětí i přístup jejich rodičů. Jmenuje se marketingovým ředitelem projektu „Příroda“ a přizve na pomoc světové experty z oboru PR, reklamy a tým kreativců, kteří mají za úkol vytvořit atraktivní návrh kampaně. Na rozdíl od komerčních nadnárodních firem sice nemá vysoký rozpočet, zato ušlechtilý záměr – dostat děti ven.
Autor snímku David Bond se nedokáže smířit s tím, že jeho děti milují televizi a tablety více než procházky lesem a venkovní hry. Podobně jako jejich vrstevníci se štítí bláta a bojí se lézt po stromech. David se proto rozhodne pomocí propracované reklamní kampaně změnit zažité stereotypy u dětí i přístup jejich rodičů. Jmenuje se marketingovým ředitelem projektu „Příroda“ a přizve na pomoc světové experty z oboru PR, reklamy a tým kreativců, kteří mají za úkol vytvořit atraktivní návrh kampaně. Na rozdíl od komerčních nadnárodních firem
Nahý Petri vstává z podlahy, opouští svůj prázdný byt a běží zasněženými Helsinkami uprostřed noci do skladiště, kam si uložil všechen svůj majetek. Může si však vzít pouze jediný předmět a tak to bude po dobu celého jednoho roku – jeden den, jedna věc a zákaz nákupu čehokoli nového. K radikálnímu experimentu se Petri rozhodl, když zjistil, že hromadění předmětů ho nečiní šťastným. Jaké věci skutečně ke svému životu potřebujeme, abychom mohli chodit do práce nebo ven s přáteli? A bez čeho se můžeme obejít? DEBATA
Stovky tisíc lidí ročně umírají na selhání ledvin. Většina z nich se v přísně
regulovaných zdravotnických systémech zkrátka nedočká dárce.
Poptávka vysoce převyšuje nabídku, zoufalí pacienti se tak obracejí na
černý trh, kde prodávají své orgány ti nejchudší z rozvojových zemí. Svědectví
dárců, pacientů, lékařů i žalobců rozpoutává debatu o etických
i právních aspektech celosvětového obchodu s lidskými orgány a klade
provokativní otázku: Je morální zachránit vlastní život na úkor kvality
života někoho jiného? Snímek odhaluje divákům odvrácenou stránku života na „ostrově svobody“,
odlišné od prezentací katalogů cestovních kanceláří. S myšlenkou
hrozby vězení sleduje raperskou partu Los Aldeanos, která propůjčuje
svůj hlas všem státem šikanovaným, neprávem stíhaným a týraným
Kubáncům. Jejich hudbu vláda zakazuje, jejich koncerty se konají tajně
v odlehlých částech země, sami rapeři čas od času končí ve vězení.
Jimi šířenou ideu svobody však represe zastavit nedokáže. Jednotlivé vstupné: 70 Kč, film s debatou: 80 Kč
|
||||