Program * březen 2014
úterý 4 / 19:00 Jiří Toman: animované filmy Přehlídka animovaných snímků všestranně talentovaného umělce.
Jiří Toman (1924-1972), jehož velká fotografická retrospektiva až do 16. března 2014 probíhá
ve Východočeské galerii v Pardubicích na Pernštýnském náměstí v Domě U Jonáše, byl
mužem všestranného talentu. Znám je především jako fotograf a žák svého přítele Josefa
Sudka, věnoval se však též ilustraci, knižní grafice a animovanému filmu. A právě krátké animované
snímky, na jejichž vzniku se Jiří Toman podílel jako autor námětů, scénárista či výtvarník, během tohoto večera představíme (Až najdu růži, 1965, Chlupatý ptáček, 1966,
Koláčový kombajn, 1974, Kosmodrom, 1968, O Čtverečce a Trojúhelníčkovi, 1965, Ptáci
Koháci, 1965, Utržený zvoneček, 1969). Díky jeho tvůrčímu vkladu vynikají tyto krátké filmy
nezaměnitelnou lehkostí a svěžestí, jež je odlišuje od ostatní české animované produkce.
Nejznámějším jsou zřejmě Ptáci Koháci, kteří v roce 1966 získali hlavní cenu na MFF
v Benátkách.
Projekci komentářem doprovodí Martin Fisher, který se tvorbě Jiřího Tomana
v oblasti animovaného filmu dlouhodobě věnuje.
Martin Fisher (nar. 1972) vystudoval pražskou VŠUP, obor Filmová a televizní grafika
a fotografie u prof. M. Jágra, doc. J. Bárty a prof. P. Štěchy. Je mimo jiné autorem dokumentárního
filmu o významných českých loutkářích Františku Vítkovi a Věře Říčařové
s názvem Piškanderdulá a již delší dobu usiluje o vznik dokumentu právě o Jiřím Tomanovi.
Akce se koná v rámci projektu aniLAB 2014 za finanční podpory statutárního města Pardubice.
Vstupné 80 Kč (na místě na průkaz ISIC 50% sleva)
Ticketportal
středa 5 / 20:00 Cristina Maldonado (MEX): What She Does Reinterpretace filmového thrilleru z 60. let. Taktilní VJing, performance, živá hudba a živá manipulace scén z amerického krimi filmu Experiment in Terror (1962, r. Blake Edwards).
Cristina Maldonado – autorka, performerka / Federsel – live sound / Věra Ondrašíková – pohybová spolupráce
I jednoduché věci mohou leccos změnit k lepšímu, když jsou použity ve správném rámci. Projekt What She Does se snaží působit proti pasivitě a nečinnosti, kterou v nás film obvykle vytváří. Cristina Maldonado (v D29 jsme již uvedli její projekt Theorem of Wanting, na kterém pracovala s Floexem) svébytným způsobem (konkrétně prostřednictvím vysloveně fyzických zásahů narušujících kompozici scén) reinterpretuje klasický americký film-noir z šedesátých let, v němž jsou ženy nuceny čelit řadě nebezpečných jednání a situací.
Videoperformance nás tak uvádí do zvláštního světa, kde naše reakce na film může skutečně ovlivnit to, co se děje na plátně. Cristině Maldonado se výše zmíněnými zásahy daří změnit nejen příběh filmu, který sledujeme, ale také podat svědectví o našich vlastních emocích. Představení zároveň komentuje taková univerzální témata, jako například naše prapůvodní obavy, zda jsme schopni rozeznat a následně zničit zlo. Cílem a účelem performance What She Does je zcela zrušit a od základu přepracovat předem dané a očekávané způsoby vyprávění. A to nám zároveň může být výzvou k oproštění se od strachu z toho, co se stane, když nám náhodou něco nebude okamžitě dávat smysl...
Cristina Maldonado je mexická umělkyně ovlivněná vizuálním a konceptuálním uměním. V posledních deseti letech hledá především vztahy mezi experimentálním divadlem, tancem, interaktivním uměním, novými i starými médii. Jejími tématy jsou tělo, komunikace a intimita. Vytváří „experimentální konstrukce” propojující objekty, videa i živé jednání. Pracuje sama, nebo ve spolupráci s umělci z různých oborů.
Federsel je hudebník, improvizátor, divadelník a performer. Člen divadelních uskupení Buchty a loutky a Handa Gote a hudebních projektů B4, Gurun Gurun, Radio Royal, Wabi Experience. Pracuje s terénními nahrávkami, mediální archeologií, elektrickými a akustickými nástroji i čistě elektronickými systémy, založenými většinou na analogové elektronice. Spolu s Petrem Ferencem připravuje koncertní sérii Wakushoppu. Na svém blogu Endemit Archives se pokouší mapovat lokální neviditelnou scénu, antihudební aktivity a strictly-home-recording audio.
Představení vzniklo za podpory Fondo Nacional para la Cultura y las Artes de México (FONCA) a Creadores Escénicos Con
Trayectoria 2012–2014 . Akce se koná v rámci projektu Electroconnexion 2014 za finanční podpory Ministerstva kultury ČR,
Vstupné: 90 Kč (na místě na průkaz ISIC 50% sleva)
Ticketportal
sobota 8 / 16:00
Expediční kamera Festival oudoorových a cestovatelských filmů.
5. ročník Expediční kamery přinese přehlídku nejúspěšnějších cestovatelských a outdoorových filmů uplynulé sezóny. I tentokrát je připravena pořádná dávka dobrodružství, objevování, adrenalinu a napětí. Letos na Expediční kameře uvidíte například pěší přechod jedné z nejdrsnějších pouští světa, výpravu za Pygmeji v Kongu, sólolezení v Yosemitech, u kterého se tají dech, první B.A.S.E. jump ve Vysokých Tatrách, první průstupy nádhernými kaňony v Kanadě a jako perličku ježdění na jednokolce v jeskyních a film o prvovýstupech v Labském údolí.
Pořádá Outdoor activities Pardubice o.s. za finanční podpory statutárního města Pardubice.
Příběh několikametrového dálničního úseku vzpírajícího se dostavbě je podobenstvím o bariérách, které stavba dálnice vytyčila mezi lidmi, o dysfunkcích státu a jeho institucích, ale také o pomíjivosti hodnot. V osobité krajině sopečného původu nám před očima vyrůstá věrný model fungování moderní společnosti, kterou se vine dálnice jako neodstranitelné memento neschopnosti se domluvit. Ani po mnoha letech se stavařům nedaří uvést do provozu pár zbývajících kilometrů dálnice D8 z Prahy do Berlína přes jedinečnou krajinu chráněné oblasti Českého středohoří.
Po filmu proběhne debata s režisérem snímku.
Pořádá o. s. Terra Madoda ve spolupráci s Divadlem 29 v rámci projektu Filmfuse 2014.
Herec, scénárista, básník a malíř surrealisticko-dadaistických vizí, zpěvák a charismatický vypravěč zenových vtipů Radomil Uhlíř je na tuzemské scéně postavou vskutku impozantní, a to nejen díky svým dvěma metrákům živé váhy a dvěma metrům výšky. Zpíval ve skupinách Ultrapunk, Ženy a Dvouletá fáma, společně s Jaroslavem Duškem zakládal divadlo Vizita, jako herec vytvořil několik desítek menších, zato však nezapomenutelných filmových rolí (Kouř, Pražská pětka, …a bude hůř, atd.). V 90. letech založil improvizační freejazzovou hudební formaci Kvartet dr. Konopného, se kterým vystupuje dodnes. Uhlíř ve svém vokálním projevu vyluzuje nejroztodivnější zvuky a skřeky, které prokládá přednesem vlastních textů, oplývajících specifickým a nezaměnitelným humorem, jemnou melancholií i latentním optimismem.
Hudebník, textař a publicista Mikoláš Chadima je považován za jednoho z „otců“ české alternativní scény a vůbec za jednu z nejdůležitějších postav tuzemské nonkonformní hudby od 70. let minulého století prakticky do současnosti. Do širšího povědomí se prosadil ve druhé polovině 70. let vystoupeními na Pražských jazzových dnech jako člen kapel Elektrobus a Extempore. Mimoto působil v kultovním „improvising“ souboru Kilhets. Rok 1981 byl pro Chadimu klíčový: rozpouští Extempore a zakládá svou asi nejznámnější skupinu MCH Band. Současně byl zveřejněn jeho podpis Charty 77, byl mu zabaven pas a během necelých dvou let byl donucen ukončit jakékoliv legální vystupování, což trvalo prakticky až do začátku roku 1989. MCH Band vystupoval jen sporadicky na undergroundových akcích pod různými krycími názvy. V roce 1990 odešel Chadima na „volnou nohu“, připravil k vydání archivní nahrávky a s MCH Bandem absolvoval dlouhou řadu úspěšných koncertů v ČR i v zahraničí.
V současnosti vystupuje mimo MCH Bandu v elektronické verzi bandu s názvem MCH Trio, s kapelou DekadentFabrik, v česko-slovenském projektu XAFOO s Juliusem Fujakem, s kytaristou Pavlem Richtrem a v duu s Radomilem Uhlířem.
Koncert je uváděn v rámci projektu Jazzconnexion 2014 za finanční podpory Ministerstva kultury ČR, Pardubického kraje
a statutárního města Pardubice.
Vstupné: 100 Kč (na místě na průkaz ISIC 50% sleva)
Ticketportal
úterý 18 – pátek 21
Jeden svět 2014 Pardubice
Mezinárodní festival dokumentárních filmů o lidských právech.
Nesnášíte ji, nebo bez ní neumíte žít? Práce. Řešíme ji všichni – ti, kdo ji hledají, ti, kdo se
bojí, že o ni přijdou, i ti, kdo v ní musí trávit příliš času a přicházejí o svůj soukromý život.
Práce je hlavním tématem letošního ročníku.
Pardubická část festivalu představí šestnáct nových dokumentárních filmů z celého světa, moderované
večerní debaty s pozvanými hosty, kolekci reportážních snímků fotografa týdeníku
Respekt Milana Jaroše oceněných v soutěži Czech Press Photo 2013 či výstavu děl vzešlých
z tematického „Comics Battlu“, který proběhne ve středu 12. března odpoledne na pardubické
třídě Míru. Festivalovou součástí bude dále také kulinářský program a nekuřácký Fair Trade
prostor.
Pořádá společnost Člověk v tísni, o. p. s., ve spolupráci s o. s. Terra Madoda a Divadlem 29. Partnerem doprovodného
programu je Centrum na podporu integrace cizinců pro Pardubický kraj.
www.jedensvet.cz
Jednotlivé vstupné: 70 Kč, film s debatou: 80 Kč
permanentka: 400 Kč
středa 26 / 19:00 Irena Vostracká
Offcity architekti
Letošní cyklus přednášek Offcity architekti se zaměří na téma rozvoje a plánování města a s tím související roli městského architekta. Obsahem tohoto i dalších večerů proto nebudou
pouze prezentace jednotlivých přednášejících, půjde o otevření širší diskuse nad otázkou
funkce městského architekta či jak rozvíjet a budovat image města. Hosty tohoto ročníku
budou jak městští architekti, tak úředníci a politici, kteří jsou součástí procesu rozvoje svého
města.
Hostem iniciační přednášky bude Irena Vostracká, ředitelka Útvaru koncepce a rozvoje
města Plzně. Města, které získalo prestižní titul Evropské hlavní město kultury 2015. Irena
Vostracká se nám pokusí odpovědět, jak tento titul Plzeň již ovlivnil i jak ji může do budoucna
nadále ovlivňovat. V Plzni proběhlo několik architektonicko-urbanistických soutěží. Jaké
byly výsledky a jak jsou tyto soutěže naplňovány? Plzeň je poměrně velkým městem, co do
velikosti i počtu obyvatel přibližně dvojnásobně větším než Pardubice. Městského architekta
v Plzni však nenajdeme. Je Útvar koncepce a rozvoje v Plzni náhradou funkce městského
architekta? Přijďte se zapojit do diskuse!
Pořádá o. s. Offcity ve spolupráci s Divadlem 29 v rámci projektu OFFCITY 2014. Tento projekt je realizován za podpory
statutárního města Pardubice a Nadace české architektury.
Vystoupení brněnského audiovizuálního projektu PzH a první koncert kapely DVA
v rámci turné k nové desce Nipomo.
Audiovizuální seskupení z okruhu brněnské FaVU nazvané PzH patří
mezi největší tuzemské objevy posledních let. Kapela mimo názvu, který v plném znění
na plakátech vždy zaujme, proslula zejména díky melancholicky potemnělým zvukovým
náladám, „vražedně čisté lyričnosti textů” a brilantní videoprojekci.
Předloni vydali PzH podařenou desku Doom na kraji lesa. Tuzemská odpověď na witchhousový
trend má podobu originální nahrávky, kterou o úroveň výš posouvají něžně morbidní
texty. Doom na kraji lesa prostírá kanonickou estetiku pekelných bran a duchů, ale kombinuje
ji i s aktuální černou kronikou (například v podobě holčičky, jež se nešťastnou náhodou
udusila igelitkou). V doom popových skladbách PzH se stírají hranice mezi seriózností, ironií
a sebeparodií. Koncertní videa PzH využívají estetiky zašlých médií, negativního obrazu,
všemožných vad obrazu a nezřetelností. Ty kapela kombinuje s ikonickými animovanými
obrazci, jevištní scénografií a maskami.
DVA
Pro elektroakustické duo DVA mají hudební kritici vyhrazenou škatulku „nezařaditelné“.
Dvojice Jan Kratochvíl a Bára Kratochvílová zhmotňuje svoje hudební vize originálními
prostředky. V jejich skladbách můžete zaslechnou současnou laptopovou elektroniku a beatbox
stejně jako stařičké tango nebo ohlasy maďarských lidovek. DVA čerpají také z estetiky
kabaretu nebo cirkusu. Příběhy z vlastních světů pak popisují vlastním vymyšleným jazykem.
Těžiště tvorby kapely DVA leží zejména v živých koncertech. Jejich vystoupení jsou vyhlášena svojí hravostí a kreativitou. V roce 2008 vydali DVA debutovou desku
Fonók, díky které se jim dostalo pozornosti nejenom v ČR, ale také v zahraničí. Právě vydání
desky Fonók nastartovalo jejich nepřetržité turné, v rámci kterého stihli objet prakticky celou
Evropu. V září 2010 vydali DVA své druhé album nazvané Hu. V roce 2012 pak připravili
soundtrack k úspěšné počítačové hře Botanicula, za který obdrželi cenu Excellence In Audio
Award na festivalu nezávislých her Annual Independent Games Festival. Pardubickým koncertem
duo startuje turné ke zbrusu novému albu nazvanému Nipomo.
Koncert PzH se koná v rámci projektu Electroconnexion 2014 za finanční podpory Ministerstva kultury ČR, statutárního města Pardubice a Pardubického kraje.